  • 1. Data: 2004-05-23 20:39:59
    Temat: Prawo Kanoniczne ?
    Od: "Monika" <monpaj@usun_wp.pl>

    Witam.
    Nie wiem gdzie uderzyć. Ksiądz odmówił mi wydania metryki urodzenia
    potrzebnej mi do zawarcia sakrementu ślubu. Czu reguluje to jakieś prawo
    jeśli tak to jakie i czy nie ma obowiązku mi tego wydać. Chcę zawrzeć
    sakrament w innej parafi niż swojej. Gdzie mogę znaleźć prawną procedure jak
    to zrobić. Bo ten ksiądz twierdzi ze robie to bezprawnie. Nie musze chyba
    pisac ze poszlo o kase..........

    Pozdrawiam
    Monika

  • 2. Data: 2004-05-24 04:43:32
    Temat: Re: Prawo Kanoniczne ?
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Monika" <monpaj@usun_wp.pl> napisał w wiadomości

    > Witam.
    > Nie wiem gdzie uderzyć. Ksiądz odmówił mi wydania metryki urodzenia
    > potrzebnej mi do zawarcia sakrementu ślubu.

    wcale sie nie dziwie ze ci odmowil, bo nawet niemoze ci jej wydac :)
    chyba ci chodzi o metryke czy zaswiadczenie o chrzcie

  • 3. Data: 2004-05-24 07:29:09
    Od: Kuba <k...@a...w.sygnaturce.pl>

    Dnia 5/23/04 10:39 PM, Pan(i) Monika napisał(a) :

    > sakrament w innej parafi niż swojej. Gdzie mogę znaleźć prawną procedure jak
    > to zrobić. Bo ten ksiądz twierdzi ze robie to bezprawnie.

    Wskórać coś możesz jedynie pieniędzmi. Będziesz musiał zapłacić
    podwójnie za ślub, raz u księdza w parafii "rejonowej", drugi raz w
    parafii w której będziesz brał ślub. Choć czasem zdarza się, że jeśli
    mają tam porządnego proboszcza to wiedząc że musiałeś już zapłacić
    "haracz" za zgodę może nie chcieć już od Ciebie kasy.

    U mnie, w identycznej sytuacji również najpierw była rozmowa jak
    ślepego z głuchym i żadne argumenty nie docierały. Natomiast kiedy
    bezczelnie wyciągnąłem plik banknotów i na stole w kancelarii zaczęły
    lądować kolejne 100-ki, 3 minuty później miałem w ręku papier opatrzony
    kilkoma wielkimi pieczęciami że "Mając na względzie dobro narzeczonch
    X.X. i Y.Y. wyrażam zgodę..."

    --
    oo0O0oo00oo.................oo0O0oo00Ooo
    jakub.kowalczuk [at] interia (KROPKA) pl

  • 4. Data: 2004-05-24 08:40:33
    Od: glokers <glokers[no-spam]@poczta.onet.pl>

    Monika wrote:

> [...]
    > sakrament w innej parafi niż swojej. Gdzie mogę znaleźć prawną procedure
    > jak to zrobić. Bo ten ksiądz twierdzi ze robie to bezprawnie. Nie musze

    metryka urodzenia to chyba w szpitalu bedzie a nie u ksiedza i nie
    wiedzialem ze trzeba ksiedzu udowadniac ze sie urodziło zeby udzielil
    slubu, :D, no ale najwidoczniej nie wierzy ci na slowo :P

  • 5. Data: 2004-05-24 14:41:49
    Od: Jarek Skórski <j...@w...pl>

> [...]

    > prawną procedure jak to zrobić. Bo ten ksiądz twierdzi ze robie to
    > bezprawnie. Nie musze chyba pisac ze poszlo o kase..........

    czym to uzasadnił ?

    w kwestii formalnej:
    - chodzi chyba o świadectwo chrztu
    - nie ma sakramentu ślubu , tylko sakramant małżeństwa

  • 6. Data: 2004-05-24 16:47:55
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Monika" <monpaj@usun_wp.pl> napisał w wiadomości

    Jeśli ksiądz będzie poprzestawał w swoim uporze, to nie ma innego wyjścia
    i trzeba zastosować przeciwko niemu procedurę przewidzianą w prawie
    kanonicznym. Nie powołam się na kanony, bo potrzebę jej opracowania miałem
    kilka lat temu. Ale w zarysie wygląda to następująco, zakładając, ze już
    raz byłaś:

    1. druga wizyta u księdza i próba przekonania go, że swoim zachowaniem
    spowoduje, że będziesz żyć w grzechu, bo z chłopakiem żyć i tak masz
    zamiar. Chciała być to zalegalizować, ale skoro kościół stoi temu na
    przeszkodzie, to trudno. Ksiądz bierze Twój grzech na siebie. Może
    poskutkuje.

    2. Jeśli nie, to udajesz się do księdza z trzecią wizytą, ale zabierasz ze
    sobą "innego wiernego". Dla uniknięcia stronniczości niech będzie raczej
    koleżanka, a nie członek rodziny ani narzeczony. Cel wizyty analogiczny
    jak wyżej.

    3. Jeśli to nie pomoże, to pismo do biskupa.

    Z reguły ksiądz orientuje się w "niebezpieczeństwie" już przy wizycie z
    innym wiernym. Pamiętaj jednak o tym, że wystawienie świadectwa chrztu
    jest płatne. Przepisy kościelne regulują tę kwotę. Z reguły księża
    twierdzą, że należy się "co łaska".

    W znanych mi kilku przypadkach powyższa procedura zawsze doprowadzała do
    "wygrane", o ile oczywiście nie było prawnych przeciwwskazań do wydania
    takiego, czy innego dokumentu.