  • 1. Data: 2005-01-12 17:33:40
    Temat: Prawa własności do książki z 1957r
    Od: "Henek" <w...@p...onet.pl>

    Witam. Mam taki problem czy jak zrobię ebooka z książki napisanej i wydanej w
    Polsce ostatni raz w 1957 r i umieszczę go w necie to komuś się narażę?
    Wydawnictwu prorokowi czy jakiemuś innemu zaiksowi?

    Henek

  • 2. Data: 2005-01-12 19:07:34
    Temat: Re: Prawa własności do książki z 1957r
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Henek" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Prawa autorskie autora wygasają po 75 latach od jego śmierci. Wydawcy, o ile
    się nie mylę już wygasły (25 lat). Nie napisałeś, kto jest autorem i co to
    za książka.

  • 3. Data: 2005-01-12 20:13:10
    Od: Grzegorz Borek <g...@p...onet.pl>

    Henek wrote:

    > Mam taki problem czy jak zrobię ebooka z książki napisanej i
    > wydanej w Polsce ostatni raz w 1957 r i umieszczę go w necie to komuś się
    > narażę?

    Zależy, kto do niej miał autorskie prawa majątkowe - jeśli wydawnictwo, to
    śmiało możesz - już wygasły (minęło 25 lat). Oczywiście autorskie prawa
    osobiste wciąż obowiązują - nie możesz podpisać tej książki swoim imieniem.

    Z ustawy o prawie autorskim z 1952:
    Art. 26.
    Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych autorskie prawa majątkowe
    gasną z upływem lat dwudziestu pięciu:
    1) od śmierci twórcy, przy dziełach zaś wspólnych i łącznych - od śmierci
    twórcy, który innych przeżył,
    2) od opublikowania utworu anonimowo lub pod pseudonimem, chyba że twórca
    wcześniej ujawnił publicznie swoje autorstwo,
    3) od opublikowania utworu, jeżeli autorskie prawa majątkowe służą osobie
    prawnej.

    --
    Grzegorz Borek

  • 4. Data: 2005-01-12 21:07:08
    Od: "Henek" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > się nie mylę już wygasły (25 lat). Nie napisałeś, kto jest autorem i co to

    Jest to książka taka trochę techniczno-rolnicza tytuł "Winorośl" napisał ją
    niejaki inż. S.Madej, tylko nie wiem kiedy. Wydało ją wydawnictwo (3 wydanie) w
    1957r Państwowe Wydawnictwoo Rolnicze i Leśne (chyba teraz już nie ma tego).
    Jestem hobbystą sadzę winorośla i mam ją do dyspozyzji, a jest to najlepsza
    pozycja w języku polski w tym temacie, to podzieliłbym się ją z innymi tylko
    nie wiem czy mi za to nie przyjdzie odpowiadać, dlatego mój post na grupie.
    To co radzicie jak załatwić sprawę? Do spadkobierców uderzyć? Nie wiem gdzie i
    jak ich znaleźć?

    Henek

  • 5. Data: 2005-01-12 21:42:38
    Od: Grzegorz Borek <g...@p...onet.pl>

    Henek wrote:

    > To co radzicie jak załatwić sprawę? Do
    > spadkobierców uderzyć? Nie wiem gdzie i jak ich znaleźć?

    Nie musisz. Zarządzaniem prawami autorskimi zajmuje się ZAiKS. To tam się
    dowiedz o status tej książki. Powinni powiedzieć, czy jeszcze jest
    chroniona.

    --
    Grzegorz Borek

  • 6. Data: 2005-01-13 21:09:18
    Od: "Henek" <w...@p...onet.pl>

> [...]

    > Nie musisz. Zarządzaniem prawami autorskimi zajmuje się ZAiKS. To tam się
    > dowiedz o status tej książki. Powinni powiedzieć, czy jeszcze jest

    No i się zaczęło, dostać się na stronę zaiksu jest zaiste wielką sztuką. Nie
    wiem kto im to napisał ale szczęścia mu życzę i dalszego poparcia znajomego
    prezesa bo jak go zmienią to na chleb nie zarobi. Z dwóch systemów się
    próbowałem dostać i strona jest nieczytelna. Udało mi się dostać na okienko
    zadaj pytanie i zadałem, a co niby proste ale miało powyżej 200 znaków i
    stronka ZAiKSU tego nie przyjmuje bo... powyżej 200 znaków (3 zdania
    napisałem). To chyba sms-y tylko przyjmują.

    Henek