  • 1. Data: 2005-01-12 17:06:18
    Temat: Zakres odpowiedzialności banku dla karty kredytowej - umowa
    Od: "deepblue" <d...@u...w.pl>

    Wziąłem sobie z Millenium kartę kredytową Visa Economic wypukłą, głównie(ale
    nie tylko) do płatności w sklepach internetowych, polskich i zagranicznych.
    Czytam sobie teraz umowę(w oddziale raczej trudno to zrobić, mając kolejkę
    ludzi na karku i 10 stron drobnym maczkiem do przeczytania) i zaskoczył mnie
    ostatni podpunkt w części "Zakres odpowiedzialności banku"
    "1.Bank nie odpowiada za straty spowodowane okolicznościami niezależnymi od
    Banku, w szczególności za:
    1)...
    7) dokonanie transakcji bez fizycznego przedstawienia karty kredytowej"

    Wynika z tego że bank nie odpowiada za żadne straty powstałe np w wyniku
    zakupu w sklepach internetowych?!!
    Wynika z tego również, że ktokolwiek, kto obejrzy kartę(pracownik banku,
    kelner, sprzedawczyni) może sobie zrobić zakupy na tą kartę w sklepie
    internetowym, a posiadacz zapłaci za zakupy. Przecież to kompletna bzdura z
    punktu widzenia posiadacza karty.
    Sam zapis "Bank nie odpowiada za straty spowodowane okolicznościami
    niezależnymi od Banku w szczególności za:" wygląda na całkowite
    przerzucenie odpowiedzialności na klienta, a użycie słowa
    "w szczególności" oznacza, że lista kiedy bank odmawia uznania reklamacji
    jest otwarta.
    Jak ten zapis ma się do Ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych,
    czy jest w zgodzie z polskim prawodawstwem?

    BTW Część umowy "Zakres odpowiedzialności banku" zawiera dwa główne punkty(i
    podpunkty), z których każdy zaczyna się od:
    "Bank nie odpowiada za" - żenada.

    --
    deepblue

  • 2. Data: 2005-01-13 21:17:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 12 Jan 2005, deepblue wrote:
    [...]
> [...]
    > +
    > + Wynika z tego że bank nie odpowiada za żadne straty powstałe np w wyniku

    IMHO - lekko ;) naciągnąłeś.
    To prawda że prawdopodobnie "w pierwszym przybliżeniu" bank będzie mógł
    chcieć wcisnąć taką bajeczkę jak twoje rozumowanie - ale sądzę że *nie
    na piśmie*.

    Z tego co napisałeś wynika że bank "odpowiada za dokonanie transakcji".

    Nie dopisałeś jednej rzeczy: a przez kogo ?
    Nie dopisałeś drugiej rzeczy: czy bank *pozwala* na dokonywanie
    *tą* kartą transakcji internetowych ? Jak łamiesz umowę...

    > + Wynika z tego również, że ktokolwiek, kto obejrzy kartę(pracownik banku,
    > + kelner, sprzedawczyni) może sobie zrobić zakupy na tą kartę w sklepie
    > + internetowym, a posiadacz zapłaci za zakupy.

    Tak było do września 2003 roku.
    Na kilku grupach śmiali się z mojego stanowiska (wygłaszanego wcześniej,
    do sprawdzenia w googlach :)) że nim prawo w .pl się nie zmieni to nie
    wolno kupować na kartę i ja kupował nie będę :>

    [...]
    > + Jak ten zapis ma się do Ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych,

    Myślę że ciągniesz za dobry koniec :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2005-01-14 16:02:37
    Od: "deepblue" <d...@u...w.pl>

    W wiadomości: news:Pine.WNT.4.61.0501132212130.668@athlon,
    Gotfryd Smolik news naskrobał(a):

    > IMHO - lekko ;) naciągnąłeś.
    > To prawda że prawdopodobnie "w pierwszym przybliżeniu" bank będzie
    > mógł chcieć wcisnąć taką bajeczkę jak twoje rozumowanie - ale sądzę
    > że *nie na piśmie*.

    Właśnie o to mi chodzi. Doświadczenie mi mówi, że w takich sytuacjach można
    się spodziewać najgorszej (dla mnie) interpretacji banku ;>

    > Z tego co napisałeś wynika że bank "odpowiada za dokonanie
    > transakcji".
    >
    > Nie dopisałeś jednej rzeczy: a przez kogo ?

    Niezbyt rozumiem?

    > Nie dopisałeś drugiej rzeczy: czy bank *pozwala* na dokonywanie
    > *tą* kartą transakcji internetowych ? Jak łamiesz umowę...

    W umowie nie ma o tym mowy bezpośrednio, ale wg pracownika oddziału i
    Infolinii jest to właśnie "dokonanie transakcji bez fizycznego
    przedstawienia karty kredytowej" i oczywiście jest dozwolone.

> [...]
    > wcześniej, do sprawdzenia w googlach :)) że nim prawo w .pl się nie
    > zmieni to nie wolno kupować na kartę i ja kupował nie będę :>

    Zobaczymy :) Na razie złożyłem pismo z prośbą wyjaśnienie - zobaczę co (i
    czy) odpowiedzą.

    --
    deepblue