  • 1. Data: 2002-12-16 15:36:49
    Temat: Pozew przeciw POCZTEX-owi
    Od: s...@p...onet.pl

    Witam,
    w poniedzialek 9 XII wyslalem za posrednictwem POCZTEX-u paczke do Portugalii.
    Chociaz odbiorca chcial skorzystac z uslug DHL-u, przekonalem go (na moje
    nieszczescie), ze moze skorzystac z polskiej firmy, ktora dziala podobnie jak
    DHL :DDD, ale jest tansza. W POCZTEX-ie dowiedzialem sie, ze gwarantuja
    dostarczenie przesylki do Portugalii w ciagu 2 dni roboczych, dlatego
    zapewnilem odbiorce, ze paczka na pewno dojdzie do niego przed 15 XII. Jest to
    o tyle wazne, ze odbiorca wyjezdza 17 XII z Portugalii na kilka tygodni i
    chcial otrzymac przesylke przed ta data.
    Przez caly dzisiejszy dzien probowalem dowiedziec sie, co sie stalo z paczka i
    gdzie w tej chwili jest? Infolinia POCZTEX-u byla w stanie poinformowac mnie
    tylko o tym, co sam znalazlem na Portugalskiej stronie ich odpowiednika, ze
    paczka wyszla z Warszawy 10 XII i sluch o niej zaginal. Po godzinie 15:30 juz
    nie moglem polaczyc sie ani z oddzialem paczek zagranicznych POCZTEX-u, ani z
    jakimkolwiek decydentem.
    Powiedzieli, zebym napisal reklamacje i beda rozpatrywac.

    Wartosc finansowa paczki podczas nadania wycenilem na 91 USD +
    koszt "serwisowej" przesylki 146 zl, jednak wartosc "sentymentalna" paczki jest
    o wiele, wiele wieksza. Do tego dochodzi utrata przez odbiorce zaufania do mnie
    i szkody wynikle z nie otrzymania paczki przed jego wyjazdem, co bede musial mu
    zrekompensowac.

    Postanowilem ubiegac sie o odszkodowanie od POCZTEX-u. Wiem, ze to blaha
    sprawa, ale od kilku znajomych dowiedzialem sie, ze to nie pierwszy przypadek,
    kiedy POCZTEX droga przesylke kurierska dostarcza w takim tempie, jakby to byla
    zwykla poczta. Zatem jest to bezczelne wyludzanie pieniedzy od klientow.

    Pytania:
    W jakim trybie najlepiej zlozyc pozew przeciw POCZTEX-owi?
    Jak wycenic wartosc odszkodowania?
    Czy mam szanse, ze tak blaha sprawa zostanie w ogole potraktowana powaznie?

    Pozdrawiam,
    Skalski

  • 2. Data: 2002-12-17 01:06:24
    Temat: Re: Pozew przeciw POCZTEX-owi
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <4...@n...onet.pl>, s...@p...onet.pl wrote:
    > Pytania:
    > W jakim trybie najlepiej zlozyc pozew przeciw POCZTEX-owi?
    > Jak wycenic wartosc odszkodowania?
    > Czy mam szanse, ze tak blaha sprawa zostanie w ogole potraktowana powaznie?

    Najpierw sprawdz co jest w umowie ktora podpisywales. Podpisywales cos w
    momencie nadania, prawda?

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2002-12-17 10:12:07
    Od: "Bax" <b...@n...pl>

    s...@p...onet.pl wrote:

    > Najpierw sprawdz co jest w umowie ktora podpisywales. Podpisywales cos
    > momencie nadania, prawda?

    Te sprawy (przewozy międzynarodowe) reguluje konwencja CMR:
    http://www.spedytor.pl/cmr/ . Za opóźnienie dostawy...

    [Art.19. Opóźnienie terminu dostawy ma miejsce wówczas, kiedy towar nie
    został dostarczony w umówionym terminie lub, o ile nie umówiono terminu,
    jeżeli faktyczny czas trwania przewozu, uwzględniając okoliczności, a
    zwłaszcza, przy przesyłkach drobnych, czas niezbędny dla skompletowania
    pełnego ładunku w normalnych warunkach, przekracza czas, jaki słusznie
    można przyznać starannym przewoźnikom.]

    ...przysługuje odszkodowanie do wyskosci przewoźnego. Zleceniodawca MUSI
    udowodnić szkodę. [Art. 23 ust. 5. "W razie opóźnienia dostawy, jeżeli
    osoba uprawniona udowodni, że wynikła stąd dla niej szkoda, przewoźnik
    obowiązany jest zapłacić odszkodowanie, które nie może przewyższyć kwoty
    przewoźnego. 6. Wyższego odszkodowania można żądac jedynie w przypadku
    zadeklarowania wrtości towaru lub zadeklarowania specjalnego interesu w
    jego dostawie, zgodnie z artykułami 24 i 26."]

    Zgodnie z art.41 "jest nieważna i pozbawiona mocy każda klauzula, która
    pośrednio lub bezpośrednio naruszałaby postanowienia niniejszej
    Konwencji".

    Wiem coś o tym, bo inna super firma od 18 listopada nie potrafi
    dostarczyc mi przesyłki z Niemiec :-(. Przesyłka warta parę tysięcy
    euro - zaopatrzenie sklepu na okres przedświąteczny. No i dostanę to
    pewnie w styczniu. Będzie jak znalazł na przyszły rok :-/. A tymczasem
    przysługuje mi kilkaset zł odszkodowania :-/.

    Pozdrawiam,
    Krzysztof

  • 4. Data: 2002-12-18 13:23:34
    Od: s...@p...onet.pl

    Dziekuje bardzo za odpowiedzi.
    Paczka nie dotarala do dzisiaj, a najgorsze, ze nikt z pracownikow POCZTEX-u
    nie moze jej od trzech dni zlokalizowac.

    Podpisalem na dokumencie nadania, ze "Znam tresc Regulaminu swiadczenia uslugi
    EMS-POCZTEX w obrocie zagranicznym przez jednostki organizacyjne Poczty
    Polskiej i wyrazam zgode na wykonanie uslugi na zasadach i warunkach
    okreslonych w tym Regulaminie".

    Regulamin jest na stronie: http://www.poczta-polska.pl/ems/odp_za_przes.htm

    Pozdrawiam,
    Skalski

  • 5. Data: 2002-12-19 11:09:27
    Od: "Bax" <b...@n...pl>

> [...]
    Poczty
    > Polskiej i wyrazam zgode na wykonanie uslugi na zasadach i warunkach

    OK, pamiętaj jednak o art.41 Konwencji - "jest nieważna i pozbawiona
    mocy każda klauzula, która pośrednio lub bezpośrednio naruszałaby
    postanowienia niniejszej
    Konwencji". Czyli jeśli np. w regulaminie jest, że:
    ---------
    5. W przypadku opóźnienia w doręczeniu przesyłki
    a. Document Pack lub przesyłki EMS-POCZTEX o masie do 0,5 kg
    zawierajacej wyłacznie dokumenty lub korespondencję: Klient ma prawo do
    zwrotu różnicy między opłatą za przesyłkę, a opłatą jaką zapłaciłby za
    taki sam list polecony wysłany drogą lotniczą
    b. Inna niż w pkt. a: Klient ma prawo do zwrotu różnicy między opłatą za
    przesyłkę, a opłatą jaką zapłaciłby za taką samą paczkę wysłaną drogą
    lotniczą
    -----------
    to jest to sprzeczne z Konwencją, która daje Ci prawo do odszkodowania
    do wysokośny przewoźnego (ale musisz dowieść strat). Powodzenia!

    Pozdrawiam,
    Krzysztof

  • 6. Data: 2002-12-20 22:56:48
    Od: s...@p...onet.pl

    Dziekuje za pomoc.
    Paczka do dzisiaj nie dotarla, jest 20 XII, byla wyslana 9 XII.
    A gwarantuja dwa dni na dostarczenie!

    Przestrzegam wszystkich przed POCZTEX-em !!!

    Pozdrawiam,
    Skalski

  • 7. Data: 2002-12-27 22:48:32
    Od: "Jarosław Łysio" <j...@N...gazeta.pl>

    Bax <b...@n...pl> napisał(a):

> [...]
    > to jest to sprzeczne z Konwencją, która daje Ci prawo do odszkodowania
    > do wysokośny przewoźnego (ale musisz dowieść strat). Powodzenia!

    Ta konwencja nie obowiązuje w stosunku między PPUP Poczta Polska (EMS
    Pocztex to usługa kurierska Poczty Polskiej) a nadawcą przesyłki.

    Liczy się tylko umowa o przewóz i doręczenie przesyłki EMS Pocztex, której
    integralną częścią jest Regulamin świadczenia usługi EMS Pocztex w obrocie
    zagranicznym. I tylko i wyłącznie w przypadkach i na zasadach określonych w
    tym regulaminie zostanie wypłacone odszkodowanie za utratę, ubytek lub
    uszkodzenie przesyłki EMS Pocztex.

    Nie można też "pozwać Pocztexu", gdyż to tylko nazwa usługi. Pozew można
    złożyć przeciw PPUP Poczta Polska, ale aby nie został on z miejsca uznany za
    bezzasadny - dopiero po zakończeniu dwuinstancyjnego postępowania
    reklamacyjnego.

    Jarosław Łysio

  • 8. Data: 2002-12-28 02:43:32
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "Jarosław Łysio" <j...@N...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:auilc0$6bd$1@news.gazeta.pl...

    > Ta konwencja nie obowiązuje w stosunku między PPUP Poczta Polska (EMS
    > Pocztex to usługa kurierska Poczty Polskiej) a nadawcą przesyłki.

    Na jakiej podstawie tak twierdzisz? Konwencja jest umową międzynarodową
    ratyfikowana przez Polskę, więc chyba stoi trochę wyżej w hierarchi aktów
    prawnych niż regulamin przewoźnika? Czyzby PP na mocy jakiś innych
    partykularnych przepisów była wyłączona spod działania Konwencji?

    Pozdrawaim,
    BaLab

  • 9. Data: 2002-12-28 08:37:44
    Od: "Jarosław Łysio" <j...@N...gazeta.pl>

    BaLab <b...@p...com> napisał(a):

> [...]
    > prawnych niż regulamin przewoźnika? Czyzby PP na mocy jakiś innych
    > partykularnych przepisów była wyłączona spod działania Konwencji?

    Konwencji o Umowie Międzynarodowego Przewozu Drogowego Towarów (CMR) z dnia
    19 maja 1956 r. nie stosuje się do przewozów wykonywanych na podstawie
    międzynarodowych konwencji pocztowych. Wynika to bezpośrednio z art. 1 ust.
    4 lit. b Konwencji.
    Poczta Polska nie jest też przewoźnikiem ani spedytorem.
    Pocztowy obrót zagraniczny regulują umowy międzynarodowe (najistotniejszą
    jest Światowa Konwencja Pocztowa zawarta w Pekinie w 1999 r.), jednak ich
    postanowienia dla klienta są mało istotne - to co go dotyczy zostało
    powtórzone w regulaminach usług.

    Jarosław Łysio

  • 10. Data: 2002-12-28 09:10:48
    Od: "Jarosław Łysio" <j...@N...gazeta.pl>

    s...@p...onet.pl napisał(a):

    > Paczka do dzisiaj nie dotarla, jest 20 XII, byla wyslana 9 XII.
    > Przestrzegam wszystkich przed POCZTEX-em !!!

    Po prostu miałeś pecha. Przesyłki giną w każdej firmie, która zajmuje się
    ich przewozem. I chyba bardzo rzadko zdarza się, by było to wynikiem
    jakiegoś celowego działania (nieuczciwi pracownicy itp.).
    Przy bardzo dużej liczbie przewożonych przez firmy przesyłek, mylne
    skierowanie przesyłki jest rzeczą, która się zdarza. Nie da się tego
    weliminować całkowicie.
    Mam nadzieję, że przesyłka w końcu dojdzie do adresata, a Ty uzyskasz
    stosowne odszkodowanie za opóźnienie.
    Przykład z trochę innej dziedziny: każdy kto korzysta z usług linii
    lotniczych wie, jak skrupulatne procedury stosuje się przy przewozie bagażu
    (umieszcza się np. różne kody kreskowe, mające na celu umożliwienie
    zautomatyzwoania procedur i wyeliminowanie błędnych skierowań). Mimo to
    bardzo często zdarza się, iż nasz bagaż zamiast przylecieć naszym samolotem
    do Nowego Jorku, dotarł akurat do Paryża...

    Jarosław Łysio