  • 51. Data: 2021-05-30 10:07:25
    Temat: Re: Polak katolik
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 29 May 2021 23:31:14 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > To zdradzisz, w której częśći przykładowo zabijanie jest przyzwalane?

    Nie mówisz tu wcale o takich systemach. Mówisz o systemach opartych o 10
    przykazań a to nie to samo. Zdecyduj o co ci chodzi, o oparcie czy o
    niezabijanie.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 52. Data: 2021-05-30 12:23:32
    Od: Astralny Rębajło <a...@g...com>

    Shrek napisał(a):
    > Bzdura - pamiętaj abyś dzien święty święcił

    Ile ten system się utrzymał?
    cyt.
    Dziesiąty dzień był świętem.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Francuski_kalendarz_re
    wolucyjny

  • 53. Data: 2021-05-30 13:00:32
    Temat: Re: Polak katolik [konkordat Akcji Wyborczej Solidarność + Unii Wolności]
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > 1. Nie będziesz miał bogów cudzych przedemną.
    >
    > Mamona tak czy siak rules.

    Chodziło bardziej o to żeby owieczki na inną łąkę nie przelazły:P

    > 2. Nie będziesz brał Imienia Pana Boga twego nadaremno.
    >
    > To jest chyba najbardziej nierozumiane przykazanie. Nie chodzi
    > przecież o deklaracje w stylu "o Boże, jaka ona brzydka".

    No właśnie ponoć o to. Przynajmniej tak na lekcjach religii kiedyś
    tłumaczyli;)

    > 5. Nie zabijaj.
    >
    > J.w.

    Tak średnio - połowa wojen była o religę i każda armia ma kapelana który
    tłumaczy dlaczego akurat tamtych wolno zabijać i jest godne i chwalebne:P

    > 9. Nie pożądaj żony bliźniego twego.
    >
    > A co z mężem?

    O córce ani synu też nic nie ma. Pszypadeg?

    --
    Shrek

  • 54. Data: 2021-05-30 13:01:40
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 30.05.2021 o 12:23, Astralny Rębajło pisze:

    > Ile ten system się utrzymał?

    Nie wiem. Pytaj Roberta - to jego teza że porządek prawny jest oparty o
    10 przykazań:P

    --
    Shrek

  • 55. Data: 2021-05-31 07:48:32
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Albo jeszcze inaczej, czy to nie jest raczej tak, że nacisk jest
    > kładziony na wychowanie członka religilnej wspólnoty (w tym duchowość i
    > takie sprawy), dużo bardziej niż podwalin etycznych?

    Apowinno właśnie tak nie być.

    --
    Robert Tomasik

  • 56. Data: 2021-05-31 07:59:03
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 30.05.2021 Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> napisał/a:

    > W sumie dlaczego nie razem z 9. ? KK zawsze uprzedmiotawiał kobiety.
    > Pewnie chodziło o zło zwane nieprokreacyjnym pożadaniem.

    Nie, chodziło o wyrzucenie przykazania, które stoi
    w sprzeczności ze "świętymi" obrazkami i figurkami :-)

    Dlatego ostatnie pocięto na dwa, bo "sztuka jest sztuka",
    jak mawiał porucznik Arek.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Dekalog#Tekst_biblijny
    _i_spos%C3%B3b_podzia%C5%82u

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 57. Data: 2021-05-31 10:49:36
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Sat, 29 May 2021 23:31:14 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > To zdradzisz, w której częśći przykładowo zabijanie jest przyzwalane?
    > Albo kradzież?

    To akurat jest powszechne w zasadzie wszędzie, nawet tam gdzie o Mojżeszu
    nie słyszeli.
    Trochę mniej uniwersalne zasady to nakaz czczenia swego bałwana i dni
    świętych, a także zakaz pozamałżeńskich stosunków seksualnych.

    W oryginale jest jeszcze takie coś:
    "Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu tego, co jest na
    niebie wysoko, ani tego, co jest na ziemi nisko, ani tego, co jest w wodach
    pod ziemią!
    Nie będziesz oddawał im pokłonu i nie będziesz im służył, ponieważ Ja
    Jahwe, twój Bóg, jestem Bogiem zazdrosnym, który karze występek ojców na
    synach do trzeciego i czwartego pokolenia względem tych, którzy Mnie
    nienawidzą.
    Okazuję zaś łaskę aż do tysiącznego pokolenia tym, którzy Mnie miłują i
    przestrzegają moich przykazań."

    Czyli wszystkie zdjęcia wywalamy do kosza i usuwamy z dysku i czego tam
    jeszcze.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 58. Data: 2021-05-31 10:54:32
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Sat, 29 May 2021 04:15:14 -0700 (PDT), Astralny Rębajło napisał(a):

    > Oki ale kto zaczął? I czy w tym przypadku wojenka była moralnie słuszna?
    > cyt.
    > Amalekici podstępnie zaatakowali Izraelitów podczas wędrówki z Egiptu do Ziemi
    Obiecanej

    Chodziłeś na religię czy na papierosy za winklem?

    "Gdy Mojżesz przebywał na Górze Synaj, by otrzymać Dekalog, pozostawił
    Izraelitów samych na czterdzieści dni. Ci, bojąc się, że opuścił ich na
    dobre (niejako wraz z samym Bogiem), poprosili Aarona o stworzenie
    wizerunku Boga, który wyprowadziłby ich z Egiptu, któremu mogliby oddawać
    cześć i który by ich dalej prowadził przez pustynię. Aaron nakazał zebranie
    kolczyków Izraelitów, następnie przetopił je i stworzył posąg złotego
    cielca, a także ołtarz, przed którym następnego dnia złożono ofiary i
    bawiono się.

    Bóg Jahwe stwierdził wtedy, że lud sprzeniewierzył się mu i zaplanował jego
    wyniszczenie. Zaniechał tego po gorących prośbach Mojżesza. Jednak sam
    Mojżesz po zejściu z Synaju nie był w stanie opanować swego gniewu,
    zniszczył trzymane w rękach tablice Dekalogu. Posąg spalił w ogniu, starł
    go na proszek, wrzucił do wody i nakazał Izraelitom jej wypicie. Zażądał
    także wyjaśnień od Aarona, który przyznał się do stworzenia cielca.
    Następnie Mojżesz zebrał synów Lewiego i nakazał im zabicie pozostałych
    mężczyzn (około trzech tysięcy).

    Później Bóg wezwał Mojżesza ponownie na górę Synaj, gdzie wykonano raz
    jeszcze zniszczone przez Mojżesza tablice Dekalogu."

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Z%C5%82oty_cielec

  • 59. Data: 2021-05-31 11:00:46
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Fri, 28 May 2021 19:02:39 +0200, J.F napisał(a):

    > Nie mowie nie, ale ilu takich jest?

    Trudno powiedzieć, bo takich statystyk nie ma. Sprawa nie jest chyba
    marginalna, bo rodzimi arcykapłani zostali w trybie pilnym - mają się
    stawić w październiku (sic!) - wezwani do Watykanu. Raczej nie będą
    rozmawiać o trzeciej tajemnicy fatimskiej.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    żeby rozpalić grilla."
    autor nieznany

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 60. Data: 2021-05-31 12:26:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 29 May 2021 21:34:59 +0200, Kviat wrote:

    > Właśnie zniknąłeś sporą cześć świata.
    > Gratuluję.

    Przykazania moze inne, ale wydzwiek podobny.
    Co moze wynikac z popularyzacji chrzescijanskich systemow przez wieki.

    Przy czym islam to sporo zapozyczyl na poczatku.

    Tak czy inaczej - do naszych czasow dotrwalo "nie zabijaj", "nie
    kradnij" i "nie mow falszywego swiadectwa".
    W azjatyckich kulturach "nie cudzoloz" jakos luzniej bylo traktowane.

    A kiedy sie zakonczylo "jak Kalemu ukrasc krowe to zle, jak Kali
    ukrasc krowe to dobrze"?

    J.