  • 1. Data: 2003-10-20 09:02:43
    Temat: Po co notariusz przy umowie przedwstępnej (kupno mieszkania)
    Od: "Boa" <b...@p...onet.pl>

    Witam,

    Jak w temacie :-) Proszę o radę. Dlaczego umowa spisana między dwoma
    dorosłymi ludźmi ma większą "moc" w przypadku obecności notariusza?

    Szkoda mi płacić mnóstwo pieniędzy dla notariusza, jednak sporo znajomych mi
    radzi, żeby umowa przedwstępna była spisywana jednak w obecności
    notariusza - nikt z nich nie jest mi jednak w stanie wytłumaczyć, dlaczego
    tak jest lepiej.

    Co tracę, gdy taką umowę spiszę ze sprzedającym mieszkanie bez notariusza?

    Z góry dziękuję za pomoc.
    Pozdrawiam,
    Boa.

  • 2. Data: 2003-10-20 09:22:33
    Od: Radzisz <n...@l...spamu.invalid.pl>

    Boa wrote:
    > Jak w temacie :-) Proszę o radę. Dlaczego umowa spisana między dwoma
    > dorosłymi ludźmi ma większą "moc" w przypadku obecności notariusza?
    dlatego, że z umowy przedwstępnej w formie aktu notarialnego właściciel
    nie może się wycofać.
    Z umowy cywilno-prawnej może się wycofać oddając podwójny zadatek.

    Radzisz

  • 3. Data: 2003-10-20 09:38:32
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

    Użytkownik "Radzisz" <n...@l...spamu.invalid.pl> napisał w wiadomości
    > dlatego, że z umowy przedwstępnej w formie aktu notarialnego właściciel
    > nie może się wycofać.
    > Z umowy cywilno-prawnej może się wycofać oddając podwójny zadatek.

    ??????

    a co ma forma czynnosci prawnej do "wycofania sie" jak ty to nazwales?
    Poza tym umowa sporzadzona przed notariuszem jest taka sama umowa
    cywilnoprawna jak inna...

    Doprawdy powaliles mnie na kolana swoja odpowiedzia....

    A do autora:
    Czego dotyczy ta umowa? Sens sporzadzania jej przed notariuszem jest taki,
    ze w wypadku gdy umowa wlasciwa sporzadzana pozniej) przewiduje specjalna
    forme (np.przed notariuszem - przeniesienia wlasnosci nieruchomosci) to w
    wypadku gdy konrtachent nie wywiaze sie z umowy przedwstepnej bedziesz mogl
    dochodzic przed sadem zawarcia umowy wlasciwej. Po to wlasnie jest wymaganie
    formy dla umowy przedwstepnej - lepiej zeby miala taka sama forme jak
    przyszla umowa wlasciwa.
    Gdy takiej formy nie bedzie miala to pozostanie ci tylko roszczenie o
    odszkodowanie. Nie bedziesz mogl zadac zawarcia umowy wlasciwej.

    Przyklad (w uproszczeniu): jesli chcesz kupic nieruchomosc i zawierasz umowe
    przedwstepna to gdy:
    1 um przedwstepna ma forme aktu notarialnego - jesli pozniej kontrachent nie
    bedzie chcial zawrzec umowy sprzedazy nieruchomosci to sad nakaze mu to lub
    zasadzi odszkodowanie (masz wybor)
    2 jak wyzej ale um przedwstepna ma inna forme - sad zasadzi odszkodowanie
    (tylko)

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2003-10-20 09:42:24
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

    Użytkownik "NoMAD" <l...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > forme (np.przed notariuszem - przeniesienia wlasnosci nieruchomosci) to w
    > wypadku gdy konrtachent nie wywiaze sie z umowy przedwstepnej bedziesz
    ~~~~~~~~

    oczywiscie nie konrtachent tylko kontrahent. To z pospiechu :-)

  • 5. Data: 2003-10-20 10:43:01
    Od: Radzisz <n...@l...spamu.invalid.pl>

    NoMAD wrote:

    > Użytkownik "Radzisz" <n...@l...spamu.invalid.pl> napisał w wiadomości
    > ??????
    > a co ma forma czynnosci prawnej do "wycofania sie" jak ty to nazwales?
    wycofania, rozmyślenia się, zerwania umowy, sprzedaży komuś innemu, jak
    zwał tak zwał.

    > Poza tym umowa sporzadzona przed notariuszem jest taka sama umowa
    > cywilnoprawna jak inna...
    [humor on]
    no nie POWALIŁEŚ mnie ... _taka sama_ ??? ;))
    to po co za nią płacić notariuszowi ??? ;))
    przecież mogę ją sam napisać ... ;))
    [humor off]
    ma inne skutki lub raczej: może mieć inne skutki, szczególnie dla
    kupującego.

    > A do autora:
    > Czego dotyczy ta umowa? Sens sporzadzania jej przed notariuszem jest taki,
    [ciach]
    > odszkodowanie. Nie bedziesz mogl zadac zawarcia umowy wlasciwej.
    zgadzam się w 100 %.

    > Przyklad (w uproszczeniu): jesli chcesz kupic nieruchomosc i zawierasz umowe
    ja też napisałem _w uproszczeniu_
    Dziewczyna kupuje mieszkanie i pyta się po co płacić notariuszowi
    dodadtkową kasę.
    Moja odpowiedź _uproszczona_ jest taka: po to żeby sprzedający się nie
    wycofał / nie sprzedał komuś innemu / nie zmienił zdania, np. że już nie
    sprzedaje / nie zmienił ceny itp. itd.
    Po to, żeby mieć 100 % pewność, że kupię to mieszkanie.

    > przedwstepna to gdy:
    > 1 um przedwstepna ma forme aktu notarialnego - jesli pozniej kontrachent nie
    > bedzie chcial zawrzec umowy sprzedazy nieruchomosci to sad nakaze mu to lub
    czyli wg mnie będzie chciał się "wycofać" z umowy.

    > zasadzi odszkodowanie (masz wybor)
    > 2 jak wyzej ale um przedwstepna ma inna forme - sad zasadzi odszkodowanie
    > (tylko)
    tu również się zgadzam w 100 %.

    Radzisz

  • 6. Data: 2003-10-20 10:58:16
    Od: "Boa" <b...@p...onet.pl>

    > Dziewczyna kupuje mieszkanie i pyta się po co płacić notariuszowi
    > dodadtkową kasę.

    No, może nie dziewczyna ;-) Boa to taki wąż - on ;-)) Ale to na marginesie.

    Dzięki za pomoc! Już wiem, o co chodzi.
    Powiedzcie mi jeszcze proszę - jeśli w umowie przedwstępnej jest mowa o
    zadatku, to jeśli ona nie będzie spisana przy notariuszu, to tak czy
    inaczej, jeśli sprzedający (ja kupuję) się wycofa i nie zechce mi tego
    mieszkania sprzedać, to będzie mi on musiał ten zadatek oddać, nie?

    Bo mi może nie chodzi tyle o pewność, że sprzedający sprzeda (nie on jeden
    sprzedaje ;-) ), ale o to, czy jeśli umowa nie będzie sporządzana przy
    notariuszu, to czy takie samo mam prawo do odzyskania zadatku (w przypadku
    zerwania umowy przedwstępnej przez sprzedającego) i czy w obu przypadkach
    ew. spory rozstrzygane są w tym samym sądzie na tych samych warunkach?

    Jeśli zakręciłem za mocno, dajcie znać ;-)

    Boa.

  • 7. Data: 2003-10-20 10:59:20
    Od: "Boa" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > sprzedaje / nie zmienił ceny itp. itd.
    > Po to, żeby mieć 100 % pewność, że kupię to mieszkanie.

    A jeśli ostateczna cena jest zawarta w umowie przedwstępnej? Może on ją
    potem zmienić?
    Boa.

  • 8. Data: 2003-10-20 12:31:01
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Dla tego, że w wypadku nieruchomości dla ważności umowy prawo wymaga formy
    notarialnej. Tylko przy zachowaniu takiej formy będziesz mógł później na
    przykład żądać przez sądem jej dochowania.

  • 9. Data: 2003-10-20 13:58:45
    Od: "K w I" <c...@p...pl>

    > [humor on]
    > no nie POWALIŁEŚ mnie ... _taka sama_ ??? ;))
    > to po co za nią płacić notariuszowi ??? ;))
    > przecież mogę ją sam napisać ... ;))

    Oczywiście, nie masz racji. Rację ma kolega powyżej. NIe płacisz
    notariuszowi za napisanie umowy (często tego nie robią, tylko poprawiają to
    co przyniesiesz) tylko za jego cholerną pieczątkę.

  • 10. Data: 2003-10-20 14:46:46
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

> [...]
    > przecież mogę ją sam napisać ... ;))
    > [humor off]
    > ma inne skutki lub raczej: może mieć inne skutki, szczególnie dla

    Umowa przed notariuszem to tez umowa cywilno prawna - co innego mozna
    wywnioskowac po twoim 1 poscie.
    Nie musisz placic notariuszowi za napisanie umowy. Mozesz ja sam napisac.
    Notariusz musi ja tylko zatwierdzic.

    Wazna umowa ma skutki zupelnie takie same dla stron stosunku cywilnego
    niezaleznie od tego czy jest sporzadzona przed notariuszem czy nie. Wiaze
    obie strony (nie rozroznia na kupujacego itd)

    Dlaczego masz zawierac umowe przed notariuszem? Dlatego ze ustawa uzaleznia
    waznosc takiej czynnosci prawnej od jej formy. A nie dlatego zeby zaplacic
    notariuszowi. Inne przyczyny? np. ludzie ostrozni zawieraja umowe pozyczki
    przed notariuszem poniewaz taka umowa bedzie stanowic tytul egzekucyjny w
    przypadku gdyby dluznik pozyczki nie oddal (omija sie w ten sposob droge
    sadowa)

> [...]
    > sprzedaje / nie zmienił ceny itp. itd.
    > Po to, żeby mieć 100 % pewność, że kupię to mieszkanie.

    Bzdura. Niezaleznie od tego czy bedzie to umowa przed notariuszem czy nie
    tak samo obowiazuje obie strony. Powinna byc przed notariuszem gdy waznosc
    umowy przyrzeczonej uzalezniona jest od formy aktu notarialnego. Jesli
    chcesz sprzedac samochod i zawierasz umowe przedwstepna to niezaleznie od
    tego czy bedzie ona miala forme aktu notarialnego czy nie, bedziesz mogl
    dochodzic przed sadem zawarcia umowy przyrzeczonej lub naprawienia szkody.

    > czyli wg mnie będzie chciał się "wycofać" z umowy.

    Nie wycofac z umowy (bo takiego pojecia nie ma) tylko uchylac sie od
    zawarcia umowy przyrzeczonej. A to jest roznica.

    Przynajmniej tu sie zgadzamy :-)

    Pozdrawiam rowniez