  • 11. Data: 2003-10-21 08:35:57
    Temat: Re: Po co notariusz przy umowie przedwstępnej (kupno mieszkania)
    Od: "Boa" <b...@p...onet.pl>

    > Dla tego, że w wypadku nieruchomości dla ważności umowy prawo wymaga formy
    > notarialnej. Tylko przy zachowaniu takiej formy będziesz mógł później na
    > przykład żądać przez sądem jej dochowania.

    OK, a czy w opcji "bez notariusza" i w przypadku niedotrzymania warunków w
    tej umowie, będę miał pełne prawo do zwrotu zapłaconego zadatku?

    Mi chodzi głównie o zadatek - na mieszkaniu nie zależy mi tak bardzo. Czy
    zatem temat "zadatek" jest taki sam w obu przypadkach?

    K.

  • 12. Data: 2003-10-21 10:15:21
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

    Użytkownik "Boa" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Mi chodzi głównie o zadatek - na mieszkaniu nie zależy mi tak bardzo. Czy
    > zatem temat "zadatek" jest taki sam w obu przypadkach?

    Oczywiscie jesli dales zadatek to w podwojnej wysokosci. Oczywiscie gdy to 2
    strona nie wywiaze sie z umowy :-)

  • 13. Data: 2003-10-21 11:28:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Oct 2003, Boa wrote:

> [...]
    >+ OK, a czy w opcji "bez notariusza" i w przypadku niedotrzymania warunków w
    >+ tej umowie, będę miał pełne prawo do zwrotu zapłaconego zadatku?

    MSZ - oczywiście. Znaczy: podwójnej wysokości, o to ci chodzi ?
    I było "zadatek" w umowie ?

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 14. Data: 2003-10-21 14:23:27
    Od: Radzisz <n...@l...spamu.invalid.pl>

    NoMAD wrote:
    > Umowa przed notariuszem to tez umowa cywilno prawna - co innego mozna
    > wywnioskowac po twoim 1 poscie.
    czepiasz się słówek ...
    W potocznej mowie o akcie notarialnym nigdy nie usłyszysz: umowa
    cywilno-prawna.

    > Nie musisz placic notariuszowi za napisanie umowy. Mozesz ja sam napisac.
    > Notariusz musi ja tylko zatwierdzic.
    tiaaaa pewnie, już to widzę ... teorię znasz ale nie praktykę...
    gdyby każdy klient który chce sprzedać / kupić mieszkanie przychodził ze
    swoją wersją aktu notarialnego to notariusz by sporządzał 2-3 akty
    dziennie ... i rynek nieruchomości by padł ...

    > Wazna umowa ma skutki zupelnie takie same dla stron stosunku cywilnego
    > niezaleznie od tego czy jest sporzadzona przed notariuszem czy nie.
    bzdura i jeszcze raz bzdura. Dam Ci przykład:
    Sprzedający pan Y wycofuje się z umowy (a będę się przy tym słowie
    upierał :)) )
    i stwierdza, że nie sprzeda mieszkania panu X.
    -Czy pan X kupi to mieszkanie jeżeli zawarł umowę przedwstępną "bez
    notariusza" ?
    Odp.: Jeżeli pan Y nie zmieni zdania, to może jedynie uzyskać odszkodowanie.
    -Czy ten sam pan X kupi to mieszkanie jeżeli zawarł umowę przedwstępną w
    formie aktu notarialnego ?
    Jeżeli pan Y nie zmieni zdania to sąd wezwie pana Y do przeniesienia
    własności na pana X, jeżeli to nie poskutkuje to sąd przeniesie własność
    na pana X.
    Widzisz różnicę, czy nie ???
    Czy skutki umowy "bez notariusza" i umowy przedwstępnej w formie aktu
    notarialnego są dla Ciebie w tym przypadku takie same ???

    > Dlaczego masz zawierac umowe przed notariuszem? Dlatego ze ustawa uzaleznia
    > waznosc takiej czynnosci prawnej od jej formy.
    bzdura jeżeli dotyczy to umowy przedwstępnej sprzedaży.
    100 % racji jeżeli mówimy o umowie sprzedaży.

    > przed notariuszem poniewaz taka umowa bedzie stanowic tytul egzekucyjny w
    kolejny argument, żeby zawrzeć umowę przedwstępną w formie aktu
    notarialnego.

    > Bzdura. Niezaleznie od tego czy bedzie to umowa przed notariuszem czy nie
    > tak samo obowiazuje obie strony.
    nie masz racji. zobacz mój przykład powyżej.

    > Jesli
    > chcesz sprzedac samochod i zawierasz umowe przedwstepna to niezaleznie od
    > tego czy bedzie ona miala forme aktu notarialnego czy nie, bedziesz mogl
    > dochodzic przed sadem zawarcia umowy przyrzeczonej lub naprawienia szkody.
    mącisz. nie mówimy o samochodzie, ale o mieszkaniu. W przypadku
    mieszkania jeżeli
    nie zawrzesz umowy przedwstępnej w formie aktu notarialnego to _nie możesz_
    dochodzić przed sądem zawarcia umowy przyrzeczonej.

    > Nie wycofac z umowy (bo takiego pojecia nie ma) tylko uchylac sie od
    > zawarcia umowy przyrzeczonej. A to jest roznica.
    zgadzam się, jest różnica. Tylko co z tego ?
    Użyłem słowa "wycofać się" ponieważ jest to IMHO łatwiej zrozumieć niż
    prawniczy bełkot pt. "uchylac sie od zawarcia umowy przyrzeczonej" ...
    Dla przeciętnego człowieka umowa przyrzeczona to czarna magia i nie ma
    pojęcie cóż to jest za zwierz.

    Radzisz

  • 15. Data: 2003-10-21 15:12:57
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

    Użytkownik "Radzisz" <n...@l...spamu.invalid.pl> napisał w wiadomości
    > czepiasz się słówek ...

    No niestety te "slowka" potrafia komplentnie zmienic znaczenie przepisow....

> [...]
    > swoją wersją aktu notarialnego to notariusz by sporządzał 2-3 akty
    > dziennie ... i rynek nieruchomości by padł ...

    W tym wypadku tez chodzilo mi o czepianie sie slowek :-)

> [...]
    > Czy skutki umowy "bez notariusza" i umowy przedwstępnej w formie aktu
    > notarialnego są dla Ciebie w tym przypadku takie same ???

    A czytales moj post wyzej? Czy przepisales to z mojego posta?

    > bzdura jeżeli dotyczy to umowy przedwstępnej sprzedaży.
    > 100 % racji jeżeli mówimy o umowie sprzedaży.

    Tutaj nie chodzilo o umowe przedwstepna tylko o odpowiedz na twoje pytanie
    dlaczego nalezy zawierac umowy przed notariuszem. Nie pisales ze chodzi ci o
    umowy przedwstepne.

    > kolejny argument, żeby zawrzeć umowę przedwstępną w formie aktu
    > notarialnego.

    ?? Podaj mi przykald

    > nie masz racji. zobacz mój przykład powyżej.

    Tutaj tez nie chodzilo o umowe przedwstepna tylko o umowe. Bo o umowe
    pytales. Widzisz czemu czepiam sie slowek? Wlasnie dlatego zeby uniknac
    nieporozumien. Zdecyduj sie: pytasz o umowe (cyt: "jesli chcesz kupic
    nieruchomosc i zawierasz umowe").

> [...]

    możesz_
    > dochodzić przed sądem zawarcia umowy przyrzeczonej.

    To samo pisalem wyzej.

    > zgadzam się, jest różnica. Tylko co z tego ?

    No wlasnie to ze wychodza potem takie dyskusje zupelnie bezprzedmiotowe.

    > Użyłem słowa "wycofać się" ponieważ jest to IMHO łatwiej zrozumieć niż
    > prawniczy bełkot pt. "uchylac sie od zawarcia umowy przyrzeczonej" ...

    Prawniczy belkot? Bez komentarza. Albo nie. Dam ci nauczke :-)
    To ostatnio tez pojawilo sie na grupie. Jaka jest wedlug ciebie roznica
    miedzy:
    a) wycofaniem sie z umowy (to twoje okreslenie :-)
    b) odstapieniem od umowy
    c) wypowiedzeniem umowy

    > Dla przeciętnego człowieka umowa przyrzeczona to czarna magia i nie ma
    > pojęcie cóż to jest za zwierz.

    Ale jak sie zabiera glos w dyskusji na tak powazne ;-) tematy to wypadaloby
    wiedziec..

    * * * *

    Dochodze do wniosku ze rozumujesz tak jak ja tyle ze zamieszales na samym
    poczatku stwierdzeniem ze:
    cyt: "dlatego, że z umowy przedwstępnej w formie aktu notarialnego
    właściciel
    nie może się wycofać. Z umowy cywilno-prawnej może się wycofać oddając
    podwójny zadatek."

    To mnie zmylilo. Bo po pierwsze nie wiadomo bylo jeszcze czego dotyczy um
    przyrzeczona (jesli mieszkania to tak jesli samochodu to nie). Po drugie z
    twojej wypowiedzi wynikalo ze um przed notariuszem nie jest umowa cywilno -
    prawna. A po trzecie to w trakcie dyskusji mowiles raz o umowie
    przedwstepnej a raz o umowie.

    Dlatego nie wypominaj ze czepiam sie slowek bo jak widzisz w tej materii
    maja one dosc istotne znaczenie.

    Pozdrawiam!

  • 16. Data: 2003-10-22 07:37:09
    Od: Radzisz <n...@l...spamu.invalid.pl>

    NoMAD wrote:
    > W tym wypadku tez chodzilo mi o czepianie sie slowek :-)
    ten typ chyba tak ma ;)

    > Tutaj nie chodzilo o umowe przedwstepna tylko o odpowiedz na twoje pytanie
    > dlaczego nalezy zawierac umowy przed notariuszem. Nie pisales ze chodzi ci o
    > umowy przedwstepne.
    ale moja wypowiedź była w kontekście całej dyskusji, czyli tak jak w
    temacie: umowa przedwstępna (kupno mieszkania)

> [...]
    > miedzy:
    > a) wycofaniem sie z umowy (to twoje okreslenie :-)
    no nie ... poddaję się ;))

> [...]
    > właściciel
    > nie może się wycofać. Z umowy cywilno-prawnej może się wycofać oddając
    zbytnio _uprościłem_ być może moja wina ...

    > To mnie zmylilo. Bo po pierwsze nie wiadomo bylo jeszcze czego dotyczy um
    > przyrzeczona (jesli mieszkania to tak jesli samochodu to nie).
    w temacie przecież jest mieszkanie, nieprawdaż ?? :)

    > Po drugie z
    > twojej wypowiedzi wynikalo ze um przed notariuszem nie jest umowa cywilno -
    > prawna.
    masz rację, w mojej potocznej mowie, jakże niedoskonałej, nie
    wypowiedziałem się jak prawnik ... posypię głowę popiołem i podążę na
    klęczkach do Częstochowy :)

    dla mnie EOT
    już nie mam siły ...

    Radzisz

  • 17. Data: 2003-10-22 08:32:34
    Od: "Boa" <b...@p...onet.pl>

    > dla mnie EOT
    > już nie mam siły ...

    No, nareszcie :-)
    Nie kłóćcie mi się tu panowie! Ja chciałem zwykłej informacji (którą
    uzyskałem od Was - dzięki!), a nie kłótni jakichś prawie że jałowych ;-))

    Miłego dnia!
    Boa.

  • 18. Data: 2003-10-23 19:45:55
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

> [...]
    > Nie kłóćcie mi się tu panowie! Ja chciałem zwykłej informacji (którą
    > uzyskałem od Was - dzięki!), a nie kłótni jakichś prawie że jałowych ;-))

    :-)

    Ja tez sie zmeczylem.. :-)
    Pozdrawiam was obu!

  • 19. Data: 2003-10-28 07:42:32
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    > Jak w temacie :-) Proszę o radę. Dlaczego umowa spisana między dwoma
    > dorosłymi ludźmi ma większą "moc" w przypadku obecności notariusza?

    Notariusz jest (a przynajmniej powinien być) osobą zaufania publicznego
    - kimś trzecim w stosunku do Ciebie i drugiej strony umowy. Pełni rolę
    bezstronnego świadka. Zawierając umowę u notariusza uzyskujesz tzw. datę
    pewną tj. stan, co do którego wiadomo, że umowa została zawarta i kiedy
    oraz jakiej treści.
    Umowa międzo dorosłymi ludźmi może zostać podważona, bo np. pan x pokaże
    wyciąg z karty bankowej, że w dniu, w którym twierdzisz że była zawarta
    on płacił za hotel na Malediwach, a wogóle podpis jest fałszywy.

    Pzdr: Catbert, EHRM