  • 11. Data: 2002-09-24 17:43:50
    Temat: Re: "Platnosc do 15-go dnia kazdego miesiaca" - co oznacza?
    Od: Kamil Jonca <k...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 24 Sep 2002 17:35:21 +0200,
    osoba podpisana: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    napisała:
    > On Tue, 24 Sep 2002, Karol wrote:
    > [...]
    >
    > Hm... sugeruję *zaksięgowanie* (a nie dostępność)
    > Prawdę mówiąc - nie wiem, ale czy to jest możliwe żeby
    > pieniądze zostały *zaksięgowane* z różną datą przelewu
    > w banku wierzyciela i dłużnika ??
    > O konsekwencjach "dostępności" pisałem dalej :)
    Jak najbardziej. W banku zlecasz przelew o godzinie 17:55
    zwykle od razu zdejmą ci go z konta.

    Do banku dłuznika dojdą _najwcześniej_ następnego dnia roboczego.
    Zakładając, ze bank przyjmujący jest przyzwoity i nie wprowadzi
    opóźnień. (Np. PekaoSA)
    Natomiast prawdą jest że jeśli pieniądze wyjdą 1 sesją eliksiru danego
    dnia to (o ile nie będzie kataklizmu) znajdą sie na koncie wierzyciela w
    tym samym dniu.
    I niestety ZTCW _nie_ ma w Polsce górnego ograniczenia na czas
    "wędrowania" przelewu. Jedyna uwaga na ten temat jest "niezwłcznie"
    niktórzy interpretują to jako 14 dni inni jako "bez zbędnej zwłoki"

    KJ

    --
    Suma inteligencji na planecie jest stala, liczba ludzi powieksza sie.

  • 12. Data: 2002-09-24 20:10:06
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Faktycznie, przepraszam; to "doonpedro" :), tylko nie
    > cytował a "rzucił". Prosimy o jakiś namiar !!

    Po co wam wyrok.
    Nie wystarczy ordynacja?

    CEZ

  • 13. Data: 2002-09-24 20:12:28
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Po co wam wyrok.
    > Nie wystarczy ordynacja?

    Albo KC.
    Gdzieś tam stoi napisane
    co się rozumie pod jaką datą
    przy płatnościach.

    CEZ

  • 14. Data: 2002-09-24 21:41:56
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On 24 Sep 2002, Kamil Jonca wrote:
    [...ja,Karol,ja...]
> [...]
    [...]
    >+ I niestety ZTCW _nie_ ma w Polsce górnego ograniczenia na czas

    Owszem. Napiszę jeszcze raz ale inaczej: z jaką datą wpływ
    pieniędzy na rachunek zostanie *uznany* (a nie *nastąpi*) ?
    IMO i AFAIK - z tą samą datą, z jaką został "zdjęty" z konta !

    Czyli pieniędzy (przelew SYBIRem, dla przykładu :):
    1. dnia - ubywa na koncie płacącego
    1. dnia - nie widać na koncie docelowym,
    2. dnia - nie widać...
    3. dnia: JEST ! Data wpływu ? - *1. dnia* !

    Sprawdź i daj znać ;)
    Problem w tym, że tylko hazardzista wyda pieniądze (o ile
    umowa z bankiem mu pozwala) co do których nie ma pewności,
    że one tam *będą* (wtedy bank anuluje np. ew. odsetki
    karne !).
    W szczególności, jeśli umowa z bankiem mu *nie* pozwala
    - to *może* ponieść stratę (tj. "nieuzyskane korzyści")
    o które IMHO może się skutecznie sądzić.
    Co do odsetek karnych (żądanych od kontrahenta "tak sobie")
    to mam wątpliwości, dlatego że (IMO i AFAIK) bank *uznaje*
    że wpłata miała miejce 1. dnia... !
    Dlatego ciekaw byłem czego miał dotyczyć wspominany tu
    (bez namiarów) wyrok SN...

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 15. Data: 2002-09-24 21:49:53
    Temat: Re: (chyba coś było o 15. !)
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 Sep 2002, Paweł Hajdys wrote:

    >+ slawek <s...@p...gazeta.pl> napisał(a):
    >+
    >+ > ale pieniadze z jakiegos powodu dotra dopiero 18 to maja prawo naliczyc
    >+ > mi za te trzy dni karne odsetki? czyli innymi slowy, czy musze odpowiadac
    >+ > za to ze operacje miedzy bankowe trwaly 3 dni?
    >+
    >+ Dokładnie tak. Normalny wierzyciel może od tego odstąpić, ale takie ma
    >+ prawo. Aby być precyzyjnym należy powiedzieć, że zapłata zostaje dokonana w
    >+ chwili, gdy pieniądze te zostaną zaksięgowane na rachunku wierzyciela.

    Witam waści :)
    Możesz skomentować to o czym w kółko piszę ? ;)
    Data zaksięgowania (data "uznania") < data "uwidocznienia"

    Jeśli wierzyciel *ma pomysł* co zrobić z pieniędzmi, ale *nie
    ma możliwości* (bo Bank mu debetu nie da) - to IMHO może
    wtedy *skutecznie* (przedkładając sądowi ile stracił na skutek
    niezrealizowania "pomysłu") zażądać odszkodowania.
    Jeśli wpłata "pojawi się" 18., ale zostanie *zaksięgowana*
    15. - to mam wątpliwości czy w kwestii odsetek da się coś
    wywalczyć.
    BTW:
    "...poczcie..."
    - cały czas była mowa o transakcjach bank-bank, gdzie IMHO
    (i AFAIK :)) data "uznania" przelewu jest jedna; rzeczywiście,
    pośrednik może skomplikować sytuację - bo wtedy opóźnienie
    "na pośredniku" ujawnia się w datach (wpływ: 15. ,wypływ: 18)
    i *za to* - to owszem, odsetki powinny być :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 16. Data: 2002-09-24 22:04:10
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 Sep 2002, cef wrote:

    >+
    >+ > Po co wam wyrok.
    >+ > Nie wystarczy ordynacja?

    Co za (która) ordynacja ? (nie łapię :()

    >+ Albo KC.
    >+ Gdzieś tam stoi napisane
    >+ co się rozumie pod jaką datą
    >+ przy płatnościach.

    Okolice art. 480 ?
    Tak, tylko:
    "jeśli dłużnik opóźnia się ze spełnieniem świadczenia pieniężnego..."

    Pytanie, czy jeśli wpływ na rachunek zostaje *uznany* z datą
    przykładową 15., pomimo że jest "widoczny" dopiero 18. - to
    czy dłużnik pozostaje (po 18. ! :)) w zwłoce...
    Dla mnie mało oczywiste, dlatego - skoro ktoś rzucił wyrokiem
    SN - ciekaw jestem... :)
    Co do możliwości uzyskania odszkodowania *z innych* paragrafów
    (chocby art. 477 - chociaz trochę naciagam, skoro zwłoki nie
    ma a szkoda ze zwłoki jest :] - ale KC jest dłuuuugi i coś
    innago może się jeszcze *też* znajdzie :)) - to wątpliwości nie
    mam. Jakbyś rzucił okiem na moją odpowiedź na post z wyciętym
    subjectem...

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 17. Data: 2002-09-25 03:19:47
    Od: Kamil Jonca <k...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 24 Sep 2002 23:41:56 +0200,
    napisała:
    > On 24 Sep 2002, Kamil Jonca wrote:
    > [...ja,Karol,ja...]
    [...]
    > Owszem. Napiszę jeszcze raz ale inaczej: z jaką datą wpływ
    > pieniędzy na rachunek zostanie *uznany* (a nie *nastąpi*) ?
    > IMO i AFAIK - z tą samą datą, z jaką został "zdjęty" z konta !
    AFAIK ?? Masz jakiś przykład, że pieniądze zostały zdjęte z konta A w
    dniu D na koncie B znalazły się w dniu D+x i "data operacji" będzie D?
    Bo wszystkie moje doświadczenia mówią, że będzie to D+x, nawet przypadek
    kiedy padł KIR nastąpiło ~jednodniowe opóźnienie wykonania wszystkich
    przelewów.

> [...]
    > 1. dnia - nie widać na koncie docelowym,
    > 2. dnia - nie widać...
    > 3. dnia: JEST ! Data wpływu ? - *1. dnia* !

    No właśnie wg moich doświadczeń 3 dnia.

    KJ

    --
    Keyboard error press F1 continue

  • 18. Data: 2002-09-25 07:49:04
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Kamil Jonca" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Bo wszystkie moje doświadczenia mówią, że będzie to D+x, nawet przypadek
    > kiedy padł KIR nastąpiło ~jednodniowe opóźnienie wykonania wszystkich

    W dawnych czasach bylo tak na RORach w owczesnym PKO BP i dotyczylo
    przelewow z wynagrodzeniami.

    Karol

  • 19. Data: 2002-09-26 08:41:55
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Tue, 24 Sep 2002 09:07:51 +0200), slawek
    <s...@p...gazeta.pl> był(a) napisał(a):

> [...]
    >mi za te trzy dni karne odsetki? czyli innymi slowy, czy musze odpowiadac
    >za to ze operacje miedzy bankowe trwaly 3 dni?

    Tak, bowiem wiadomym jest, że przelew Eliksir trwa MAX 3 dni robocze,
    a przelew Sybir max 5 dni roboczych. Jeśli więc nadasz przed tym
    terminem, to możesz sądzić się z bankiem za niedotrzymanie umowy.
    Jednak ponieważ wiedziałeś dobrze o terminach dostarczeń, Twoja wina.

    Ja wystawiając Tobie fakturę na 15 października mogę wiedzieć, że 16
    października potrzebuję te pieniądze i opóźnienie bankowe, jednak
    zgodne z działaniem banków przynosi mi straty. Tak więc Ty powinieneś
    tak sobie ustawić termin płatności, aby wysyłając Sybirem płacić 5 dni
    roboczych przed, Eliksirem 3 dni robocze lub np. w banku wierzyciela w
    dniu płatności.

    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 20. Data: 2002-09-26 08:43:49
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Tue, 24 Sep 2002 10:22:42 +0200), Gotfryd
    Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> był(a) napisał(a):

    > MSZ nie, bo jeśli pieniądze zostały zaksięgowane że "wyszły"
    >15. to zostaną również zaksięgowane że "przyszły" 15., czyli
    >z tytułu "ogólnego niewywiązania się" wierzyciel szkody nie poniósł,
    >aczkolwiek mogę się mylić...

    Nieprawda. W banku docelowym księgowane są z datą otrzymania. Nie
    zawsze to oznacza datę pojawienia się na rachunku (np. kiedyś PKO BP
    potrafło trzy dni księgować papierki), ale w obecnych czasach w
    zasadzie zawsze.

    > Wyjaśniam co mam na myśli: to że wierzyciel dostanie pieniądze
    >zaksięgowane 15. nie oznacza że "były postawione do dyspozycji":

    Owszem, co jednak w dzisiejszych czasacj jest rzadkie, bo księgowanie
    (może PKO BP) odbywa się automagicznie.

    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)