    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: (chyba coś było o 15. !)
    Date: Tue, 24 Sep 2002 23:49:53 +0200

    On Tue, 24 Sep 2002, Paweł Hajdys wrote:

    >+ slawek <s...@p...gazeta.pl> napisał(a):
    >+
    >+ > ale pieniadze z jakiegos powodu dotra dopiero 18 to maja prawo naliczyc
    >+ > mi za te trzy dni karne odsetki? czyli innymi slowy, czy musze odpowiadac
    >+ > za to ze operacje miedzy bankowe trwaly 3 dni?
    >+
    >+ Dokładnie tak. Normalny wierzyciel może od tego odstąpić, ale takie ma
    >+ prawo. Aby być precyzyjnym należy powiedzieć, że zapłata zostaje dokonana w
    >+ chwili, gdy pieniądze te zostaną zaksięgowane na rachunku wierzyciela.

    Witam waści :)
    Możesz skomentować to o czym w kółko piszę ? ;)
    Data zaksięgowania (data "uznania") < data "uwidocznienia"

    Jeśli wierzyciel *ma pomysł* co zrobić z pieniędzmi, ale *nie
    ma możliwości* (bo Bank mu debetu nie da) - to IMHO może
    wtedy *skutecznie* (przedkładając sądowi ile stracił na skutek
    niezrealizowania "pomysłu") zażądać odszkodowania.
    Jeśli wpłata "pojawi się" 18., ale zostanie *zaksięgowana*
    15. - to mam wątpliwości czy w kwestii odsetek da się coś
    wywalczyć.
    BTW:
    "...poczcie..."
    - cały czas była mowa o transakcjach bank-bank, gdzie IMHO
    (i AFAIK :)) data "uznania" przelewu jest jedna; rzeczywiście,
    pośrednik może skomplikować sytuację - bo wtedy opóźnienie
    "na pośredniku" ujawnia się w datach (wpływ: 15. ,wypływ: 18)
    i *za to* - to owszem, odsetki powinny być :)

    Pozdrowienia, Gotfryd