  • 131. Data: 2011-04-21 16:59:52
    Temat: Re: Pierwszeństwo przejazdu
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "'Tom N'" <n...@i...dyndns.org.invalid> napisał w wiadomości
    news:110421.183627.psp.328@int.dyndns.org.invalid...

    > W państwowych testach nie znalazłem pytania o pierwszeństwie przejazdu na
    > którym jednocześnie jest działająca sygnalizacja świetlna i występują
    > znaki
    > A-7/D-1 -- ciekawe dlaczego... :)

    No bo podobno nie jest to wlasciwe oznakowanie, jak mowiles....
    Ale kto wie, na jaki pomysl kiedys wpadnie jakis zarzadca, zanim ktos go
    poprawi.

    Wiec do problemu nalezy podejsc bardziej "zyciowo".

    Pozdrawiam
    SDD

  • 132. Data: 2011-04-21 18:05:29
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    SDD w <news:iopnqu$huk$1@news.onet.pl>:

    > Użytkownik "'Tom N'" <n...@i...dyndns.org.invalid> napisał w wiadomości

    > No bo podobno nie jest to wlasciwe oznakowanie, jak mowiles....

    Ja nic o tym, że znaki A-7/D-1 nie mogą występować razem z sygnalizacją nie
    pisałem.

    Bardziej chodzi mi o wskazanie toku myślenia ustawodawcy i upoważnionych do
    wydawania rozporządzeń -- światła ogólnie "znikają" znaki, bo i tak te znaki
    nic nie wnoszą w kwestii pierwszeństwa, ale w szczególnych przypadkach (np.
    omawianym właśnie) te światła maja być ustawione tak, żeby znaki dalej nic
    nie wnosiły.

    > Ale kto wie, na jaki pomysl kiedys wpadnie jakis zarzadca, zanim ktos go
    > poprawi.

    tak jak tutaj:
    <http://www.tvp.pl/krakow/motoryzacja/jedz-bezpieczn
    ie/wideo/o-nowych-przepisach-drogowych-19-xi-2010/28
    21192>

    od 4:20 najpierw jest rozłożony w fazie, a za chwilę nie...

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 133. Data: 2011-04-21 18:51:43
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > Ja nic o tym, że znaki A-7/D-1 nie mogą występować razem z sygnalizacją
    > nie
    > pisałem.

    Podales tresc rozporzadzenia jakiegos:

    "Zastosowanie sygnału kierunkowego dla pojazdów skręcających w lewo jest
    obowiązkowe dla wlotu oznakowanego znakiem D-1 "droga z pierwszeństwem" z
    tabliczką T-6a wskazującą zmianę kierunku drogi z pierwszeństwem w lewo,
    jeżeli na skrzyżowaniu występuje ruch z kierunku przeciwnego."

> [...]
    21192>

    > od 4:20 najpierw jest rozłożony w fazie, a za chwilę nie...

    Ogladalem to kiedys, tak samo, jak filmik ze Szczecina, dlatego napisalem w
    ktoryms poscie, ze takei skrzyzowanai istnieja (choc filmy sa sprzed ponad
    roku chyba, wiec mogli juz uporzadkowac jakies kwestie)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 134. Data: 2011-04-21 19:34:03
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    SDD w <news:iopucm$d4h$1@news.onet.pl>:

    > Użytkownik "'Tom N'" <n...@i...dyndns.org.invalid> napisał w wiadomości

    > Podales tresc rozporzadzenia jakiegos:

    Zacytowałem dokładnie, więc nie jest problemem -- dla małosprytnego
    copy&pastera via google sprawdzić jakiego ;P

> [...]
    > tabliczką T-6a wskazującą zmianę kierunku drogi z pierwszeństwem w lewo,
    > jeżeli na skrzyżowaniu występuje ruch z kierunku przeciwnego."

    To wyraźnie wskazuje, że znaki mogą występować z sygnalizacją lub
    sygnalizacja ze znakami, co kto woli :O

> [...]

    > ktoryms poscie, ze takei skrzyzowanai istnieja (choc filmy sa sprzed ponad
    > roku chyba, wiec mogli juz uporzadkowac jakies kwestie)

    Ano mogą istnieć-- tylko, że wtedy A i B swoje pojazdy naprawią na koszt
    zarządzającego, który miał swoją wizję, niekoniecznie zgodną z przepisami.

    Pomyśl chwilę, skoro z rozporządzenia wydanego na podstawie ustawy wynika,
    że ze względu na znaki, sygnalizacja ma być ustawiona tak, żeby sprowadzić
    pierwszeństwo do przepisów ogólnych, to coś się zmieniło w hierarchii
    top-down?

    IMHO nic -- hierarchia obowiązuje.

    To, że można cały ten bełkot ustawowo-rozporządzeniowy skrócić do "jak są
    światła to znaki nie obowiązują" zamiast pisać, że światła mają
    pierwszeństwo to inna sprawa...

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 135. Data: 2011-04-21 20:02:06
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    'Tom N' pisze:

    > To, że można cały ten bełkot ustawowo-rozporządzeniowy skrócić do "jak są
    > światła to znaki nie obowiązują" zamiast pisać, że światła mają
    > pierwszeństwo to inna sprawa...

    To jest przekład z konwencji międzynarodowej.
    W oryginale brzmi:
    "ARTICLE 5
    Status of signs and signals

    1. Road-users shall comply with the instructions conveyed by road signs,
    traffic light signals and road markings even if the said instructions
    appear to contradict other traffic regulations.

    2. Instructions conveyed by traffic light signals shall take precedence
    over those conveyed by road signs regulating priority.

    [..]

    4. The instructions given by authorized officials directing traffic
    shall take precedence over those conveyed by road signs, traffic light
    signals and road markings, and over traffic regulations"

    Nie wiem czy można było lepiej przetłumaczyć.

    --
    @2011 Johnson
    http://db.tt/JzsPUMU

  • 136. Data: 2011-04-21 20:06:03
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    'Tom N' pisze:

> [...]

    signals and road markings, and over traffic regulations"

    Nie wiem czy można było lepiej przetłumaczyć.

    U nas dwukrotnie użyto słowa "pierwszeństwo" Natomiast w konwencji są
    różne słowa:

    "precedence" - 1. pierwszeństwo, 2. nadrzędność 3. poprzedzanie
    "priority" - 1. priorytet 2. pierwszeństwo 3. starszeństwo

    --
    @2011 Johnson
    http://db.tt/JzsPUMU

  • 137. Data: 2011-04-22 00:28:54
    Temat: Re: Pierwsze?stwo przejazdu
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin Przemysław Adam Śmiejek

    > A światła nie regulują pierwszeństwa.

    A co niby "regulują"?

  • 138. Data: 2011-04-22 05:15:47
    Od: "Misiek" <p...@o...pl>

    > Użytkownik "Andrzej Ława" <a...@l...SPAM_PRECZ.com> napisał w
    > wiadomości news:iop63r$2v0$1@inews.gazeta.pl...

    > Potem mamy od razu zasady ogolne.

    > Zakladam, ze ma zielone (bo moze miec). Tak jest bezpieczniej :)

    Zle. Nie "zakladam", a w samej "zagadce" to bylo okreslone. Ze pojazd "B" ma
    zielone swiatlo.

  • 139. Data: 2011-04-22 05:17:10
    Od: "Misiek" <p...@o...pl>

    > begin Przemysław Adam Śmiejek

    > A co niby "regulują"?

    Reguluja ruch na skrzyzowaniu :-)

  • 140. Data: 2011-04-22 11:23:43
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 21.04.2011 14:29, SDD pisze:

    > Bo mamy takie a nie inne brzmienie art 5 PORD - zwlaszcza w konfrontacji z
    > brzmieniem sprzed 1997 roku, kiedy dokonala sie istotna zmiana jego tresci.

    Znam je - tam jest tylko o pierwszeństwie sygnalizacji, a nie
    pierwszeństwie pojazdów. I nie ma nic o wyłączeniu działania znaków
    pionowych - zielone światło nie oznacza, że nagle znika np. ograniczenie
    prędkości ;-> (tak, wiem - zwykle ograniczenie "kasuje" skrzyżowanie,
    ale załóżmy, że był to znak ograniczenia strefowego).

    [ciach]

    > A w zyciu - mozna zakladac wszystko - np., ze wszyscy inni maja czerwone i
    > wszystkie drzewa i slupy zrobione sa z gumy.

    Ale tutaj nie zakładam, że ma czerwone - "zakładam" że nie wiem, jakie
    on ma światło.

    Przypominam, że klasyczny sygnalizator S-1 reguluje wyłącznie możliwość
    wjechania na skrzyżowanie - a nie pierwszeństwo.

    Chyba że niedawno coś w rozporządzeniu zmienili - albo coś w nim
    przegapiłem, chociaż przeszukałem całe pod kątem fragmentu słowa
    "pierwsze" i nigdzie nie wystąpiło w odniesieniu do sygnalizacji
    świetlnej (mam tekst ujednolicony z końca kwietnia 2006).

    Jedyne odniesienie do kwestii pierwszeństwa, jakie widzę, to"zielona
    strzałka", która de facto jest także znakiem STOP - nawet na drodze
    oznaczonej jako droga z pierwszeństwem przejazdu.