  • 1. Data: 2011-04-19 20:14:52
    Temat: Kupno samochodu z nieważnym przeglądem i ubezpieczeniem
    Od: PlaMa <mariush.p{wytnijmnie}@wp.pl>

    Tytuł mówi wszystko, zamierzam kupić samochód, który trochę czasu stał w
    komisie (kupuje od właściciela a nie komisu). W międzyczasie straciły
    ważność ubezpieczenie OC i przegląd samochodu.

    Przegląd to raczej nie problem - byle dojechać do zakładu zanim policja
    nie złapie (samochód w pełni sprawny - sprawdzany u mechanika) problemem
    jest natomiast OC.

    Z tego co udało mi się wyciągnąć od właściciela auta to po prostu nie
    przedłużał umowy OC - na mój rozum umowa przedłużyła się sama, jednak
    nie ma on w takim razie żadnego "kwitka", że samochód ma ważne
    ubezpieczenie.

    Jeżeli teraz kupię samochód to kto będzie musiał zapłacić za OC? Ja czy on?

    Wiem, że mogę zrezygnować w ciągu 30 dni od kupna - jeżeli nie
    zrezygnuję to znowu - płacę za nie ja czy on (załóżmy, że umowa
    kupna-sprzedaży nic nie mówi na ten temat)

    Czy zarejestrują mi samochód bez ubezpieczenia OC? A jeśli nie to
    ubezpieczą mi samochód który nie jest na mnie zarejestrowany?

    Jak w razie czego sprawdzić w jakiej firmie to to jest ubezpieczone -
    choćby po to żeby pozbyć się ubezpieczenia w ciągu 30 dni.

    Na co jeszcze zwrócić uwagę?

  • 2. Data: 2011-04-19 20:25:03
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "PlaMa" <mariush.p{wytnijmnie}@wp.pl> napisał w wiadomości

    > Czy zarejestrują mi samochód bez ubezpieczenia OC? A jeśli nie to

    Chyba Starostwa polisa OC nie interesi za bardzo.

    > ubezpieczą mi samochód który nie jest na mnie zarejestrowany?

    Generalnie jesli chodzi o zawieranie umow i pobieranie skladek, to
    ubezpieczyciele sa do tego "pierwsi".
    Gorzej z wyplata odszkodowan.

    > Jak w razie czego sprawdzić w jakiej firmie to to jest ubezpieczone -

    www.ufg.pl
    Rejestrujesz sie, podajesz numer rejestracyjny, cos tam jeszcze (z numeru
    VIN chyba) i juz wiesz

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2011-04-19 21:35:02
    Od: PlaMa <mariush.p{wytnijmnie}@wp.pl>

    On 2011-04-19 22:25, SDD wrote:

    > Chyba Starostwa polisa OC nie interesi za bardzo.

    wyczytałem na necie, że:

    "W przypadku samochodów zakupionych w Polsce Wydział Komunikacji wymaga
    następujących dokumentów:

    dowód własności pojazdu (faktura, rachunek, umowa kupna sprzedaży
    samochodu, darowizny, zamiany itp.),
    dowód rejestracyjny z ważnym przeglądem technicznym lub decyzja o
    czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu,
    karta pojazdu - jeśli została wydana,
    polisa OC,
    dowód osobisty
    "

  • 4. Data: 2011-04-19 22:19:11
    Od: PlaMa <mariush.p{wytnijmnie}@wp.pl>

    On 2011-04-19 22:14, PlaMa wrote:

    > Wiem, że mogę zrezygnować w ciągu 30 dni od kupna - jeżeli nie
    > zrezygnuję to znowu - płacę za nie ja czy on (załóżmy, że umowa
    > kupna-sprzedaży nic nie mówi na ten temat)

    o właśnie:

    "W przypadku przekroczenia tego terminu (30 dni - dop. PlaMa) lub w
    razie nie doręczenia wypowiedzenia do ubezpieczyciela, zbywca nie będzie
    mógł uzyskać zwrotu składki, ponieważ polisa z mocy prawa zostanie
    przepisana na nowego właściciela pojazdu."

    Jeżeli osoba, która zakupiła polisę (domyślnie zakupiła, czyli została
    ona automatycznie przedłużona) nie opłaciła jej, to kogo będą ścigać za
    opłaty za nią? Zbywce czy nabywce samochodu z polisą?

  • 5. Data: 2011-04-19 22:44:59
    Od: PlaMa <mariush.p{wytnijmnie}@wp.pl>

    On 2011-04-20 00:19, PlaMa wrote:

> [...]
    > ona automatycznie przedłużona) nie opłaciła jej, to kogo będą ścigać za
    > opłaty za nią? Zbywce czy nabywce samochodu z polisą?

    Kontynuując monolog w tym wątku :) za
    http://www.ubezpieczenie.com.pl/kupno__sprzedaz_auta
    _obowiazki_stron_krok_po_kroku/47,262.html

    "
    p. Jeśli zbywca nie opłacił II raty za ubezpieczenie, kto musi to zrobić?
    o. Wszystko uzależnione jest od wyznaczonego terminu płatności. Jeśli
    wypada on na datę już po spisaniu umowy kupna-sprzedaży, ratę powinien
    opłacić nabywca, natomiast jeśli termin II raty upłynął przed spisaniem
    umowy k-s, zbywca musi opłacić składkę - proporcjonalnie do
    wykorzystanego okresu ochrony. Taka procedura obowiązuje w większości
    zakładach ubezpieczeń.

    p. Jeśli składka (płatność jednorazowa) za ubezpieczenie OC nie została
    opłacona
    o. sytuacja jest analogiczna jak powyżej: zbywca opłaca składkę za okres
    ochrony do dnia sprzedaży pojazdu.

    p. Jeśli kupiony pojazd nie posiadał ubezpieczenia OC
    o. kupujący jest zobowiązany w tym samy dniu, w którym stał się
    właścicielem pojazdu, zawrzeć ubezpieczenie OC.
    "

    Czyli jak rozumiem: kupuję samochód np. 22 kwietnia, np. 25 kwietnia
    zgłaszam ubezpieczycielowi, że z ubezpieczenia rezygnuję, przez 30 dni
    liczone od 22 samochód ubezpieczony jest polisą zbywcy i on musi za to
    ubezpieczenie zapłacić.

    "Zbywca pojazdu po spisaniu umowy kupna-sprzedaży ma obowiązek przekazać
    nabywcy aktualne ubezpieczenie OC pojazdu (dokumenty potwierdzające
    zawarcie umowę)"

    Czyli zbywca MUSI mi dać ubezpieczenie OC (musi je załatwić?). Co jak mi
    go nie da? To mój problem czy jego? Mój na pewno bo:

    "Do zarejestrowania/ przerejestrowania pojazdu w Wydziale Komunikacji
    potrzebne są następujące dokumenty:

    1. dowód własności pojazdu (umowa kupna-sprzedaży, faktura, darowizna,
    zamiany pojazdów, itp.);
    2. dowód rejestracyjny z ważnym przeglądem technicznym lub decyzja o
    czasowym wycofaniu z ruchu;
    3. karta pojazdu (jeśli została wydana);
    4. ważna polisa ubezpieczeniowa OC;
    5. dowód osobisty, a w przypadku osób prawnych - wypis z właściwego
    rejestru;
    "

    Czyli OC do rejestracji będzie wymagane oraz przed rejestracją będę
    musiał zrobić jeszcze przegląd.

    Wszystko dobrze rozumiem?

  • 6. Data: 2011-04-19 23:10:43
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > On 2011-04-20 00:19, PlaMa wrote:

    > go nie da? To mój problem czy jego? Mój na pewno bo:
    >
    > "Do zarejestrowania/ przerejestrowania pojazdu w Wydziale Komunikacji
    > potrzebne są następujące dokumenty:

    A Ty to z jakiejs ustawy wziales, czy ze strony jakiegos WK?
    Bo ja znalazlem np.:

    Tu: http://www.bip.powiatwodzislawski.pl/index.jsp?bipko
    d=/018/011/009
    tu: http://powiatbialski.pl/starostwo/spr_km/km_rejestra
    cja.html#rej_pon

    i nie ma na liscie nic o swistku z OC

    a tu dla odmiany:

    http://www.bip.starostwo.kepno.pl/index.jsp?bipkod=/
    036/013/003

    chca do wgladu :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 7. Data: 2011-04-19 23:50:12
    Od: PlaMa <mariush.p{wytnijmnie}@wp.pl>

    On 2011-04-20 01:10, SDD wrote:

    > A Ty to z jakiejs ustawy wziales, czy ze strony jakiegos WK?
    > Bo ja znalazlem np.:

    ze wspomnianej wcześniej strony

    > Tu: http://www.bip.powiatwodzislawski.pl/index.jsp?bipko
> [...]

    http://www.powiat-olsztynski.pl/t2/index.php?task=25
    7
    Niby nie ma słowa o OC z drugiej strony chcą 500zł co jest chyba z eka
    nieaktualne :)

    > Pozdrawiam
    > SDD

    pozdrawiam.
    PlaMa

  • 8. Data: 2011-04-20 07:05:03
    Od: "Misiek" <p...@o...pl>

    Użytkownik "PlaMa" <mariush.p{wytnijmnie}@wp.pl> napisał w wiadomości

    (ciach)

> [...]

    "...kupujący jest zobowiązany w tym samy dniu, w którym stał się
    właścicielem pojazdu, zawrzeć ubezpieczenie OC...."
    Ja to rozumiem inaczej - samochod jest nie ubezpieczony, Ty go kupujesz i
    zawierasz polise OC... Ty za nia placisz, nie zbywca (on przeciez nie
    przedluzyl polisy).

> [...]
    >
    > Czyli zbywca MUSI mi dać ubezpieczenie OC (musi je załatwić?). Co jak mi
    > go nie da? To mój problem czy jego? Mój na pewno bo:

    Przeciez nie ma OXC, wiec jak ma ci go dac?

> [...]
    > "
    >
    > Czyli OC do rejestracji będzie wymagane oraz przed rejestracją będę musiał

    jak dojedziesz na przeglad techniczny nie majac:
    1. OC
    2. waznego przegladu?
    Takim pojazdem nie wolno sie poruszac przeciez :-)

  • 9. Data: 2011-04-20 07:10:03
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-04-20 01:10, SDD pisze:

    > Tu: http://www.bip.powiatwodzislawski.pl/index.jsp?bipko
> [...]

    Z praktyki w Warszawie - do złożenia wniosku o przerejestrowanie nie
    chcieli OC (wydali tablice i miękki dowód) ale już po miesiącu, przy
    odbieraniu twardego dowodu warunkiem dostania było ważne OC do wglądu.
    Natomiast ważność badań tech. sprawdzali już na samym początku, więc
    musi być.
    Najbezpieczniej po prostu ubezpieczyć zaraz po kupnie (tego samego dnia,
    żeby było zgodnie z przytoczonymi powyżej przepisami), dowiedzieć się u
    kogo było poprzednie, wygaśnięte ubezpieczenie i wypowiedzieć je w
    trybie 30 dni.

    --
    MZ

  • 10. Data: 2011-04-20 07:17:58
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Tue, 19 Apr 2011 22:25:03 +0200, SDD napisał(a):

    > Chyba Starostwa polisa OC nie interesi za bardzo.

    Oczywiście, że tak. Warunkiem zarejestrowania jest okazanie ważnej polisy
    OC.

    --
    :-) Olgierd
    Lege Artis == http://olgierd.bblog.pl