  • 1. Data: 2019-06-20 17:47:55
    Temat: Oświadczenie RPO w związku z zatrzymaniem i traktowaniem mężczyzny podejrzanego o zabójstwo w Mrowinach
    Od: u2 <u...@o...pl>

    https://www.rpo.gov.pl/pl/content/Po-zatrzymaniu-mez
    czyzny-podejrzanego-o-zabojstwo-w-mrowinach-oswiadcz
    enie-KMPT

    Data:
    2019-06-19
    słowa kluczowe:
    Oświadczenia Krajowego Mechanizmu Prewencji Tortur

    Nie były potrzebne kajdanki zespolone ani chwyt obezwładniający.
    Zatrzymany nie stawiał oporu
    Użyte przez policję środki wydają się w tym przypadku
    nieproporcjonalne i mają charakter pokazowy, stanowiący przykład
    manifestacji siły państwa wobec jednostki, do którego nie powinno dojść
    w demokratycznym państwie prawa
    Za niedopuszczalne należy uznać wyprowadzenie zatrzymanego z
    budynku boso i niekompletnie ubranego, a następnie pozostawienie
    zatrzymanego w takim stanie, w czasie wykonywania czynności procesowych.
    Takie zachowanie narusza godność zatrzymanego i stanowi pogwałcenie praw
    człowieka
    Z posiadanych informacji nie wynika, by podejrzany miał obrońcę (z
    urzędu lub wyboru), co może budzić wątpliwości co do właściwej
    realizacji jego prawa do obrony. Charakter popełnionego czynu (liczba
    ciosów nożem które miały być zadane ofierze) i zapowiedzi prokuratury o
    skierowaniu podejrzanego na badania psychiatryczne mogą sugerować, że
    człowiek ten może nie mieć właściwego rozeznania co do swojej sytuacji
    prawnej i znaczenia składanychoświadczeń.
    Mamy nadzieję, że opisane wyżej uwagi staną się przedmiotem
    refleksji ze strony odpowiednich władz i systemowych działań

    Krajowy Mechanizm Prewencji Tortur (KMPT) wyraża głębokie zaniepokojenie
    sposobem zatrzymania i traktowania przez Policję mężczyzny podejrzanego
    o zabójstwo 10-latki z miejscowości Mrowiny (woj. dolnośląskie).

    Zadania Krajowego Mechanizmu Prewencji Tortur wykonujje w Polsce
    Rzecznik Praw Obywatelskich. Podstawą prawną sprawowania mandatu KMPT
    jest Protokół fakultatywnego do ratyfikowanej przez Polskę Konwencji ONZ
    w sprawie zakazu stosowania tortur oraz innego okrutnego, nieludzkiego
    lub poniżającego traktowania albo karania.
    Stan faktyczny

    Z opublikowanego przez dolnośląską Policję nagrania oraz doniesień
    prasowych wynika, że 16 czerwca 2019 r., w godzinach popołudniowych,
    funkcjonariusze grupy realizacyjnej policji zatrzymali 22-letniego
    mężczyznę podejrzanego o zabójstwo.

    Mężczyzna w czasie zatrzymania nie stawiał oporu.

    Mimo to został położony na brzuchu, na podłodze, po czym założono mu
    kajdanki zespolone na trzymane z tyłu ręce i na nogi. Z budynku został
    wyprowadzony boso, w samej bieliźnie i koszulce, ze skutymi rękami i
    nogami. Funkcjonariusze stosowali chwyt obezwładniający, powodujący, że
    zatrzymany szedł mocno pochylony do dołu. Przez cały czas doprowadzenia
    zatrzymanemu towarzyszyli zamaskowani funkcjonariusze policji.

    Zatrzymany został przesłuchany przez policję. W czasie przesłuchania
    siedział na krześle i był skuty kajdankami zespolonymi, założonymi na
    ręce trzymane z tyłu i nogi. Był boso, ubrany jedynie w bieliznę i
    koszulkę. Zdjęcie z tego przesłuchania zostało zamieszczone na jednym z
    portali społecznościowych. Mężczyzna nie miał na nim zasłoniętej twarzy.
    Zdjęcie podpisano "Niech każdy go zobaczy...". W komentarzach do zdjęcia
    podano pełne dane zatrzymanego i link do jego konta na portalu
    społecznościowym. Zdjęcie zostało wielokrotnie udostępnione przez
    użytkowników. Pojawiły się też wpisy, w których życzono mężczyźnie
    śmierci i nawoływano do linczu. Policja wszczęła w tej sprawie
    postępowanie wyjaśniające.

    Po kilku godzinach od zatrzymania mężczyzna został doprowadzony do
    Prokuratury Okręgowej w Świdnicy, gdzie zostały mu przedstawione zarzuty
    i został przesłuchany w charakterze podejrzanego. Przesłuchanie trwało
    pięć godzin i odbywało się późno w nocy (20:00-1:00). Mężczyzna przyznał
    się do zarzucanego mu czynu.

    18 czerwca 2019 r. Sąd Rejonowy w Świdnicy zastosował wobec mężczyzny
    środek zapobiegawczy w postaci tymczasowego aresztu na okres trzech
    miesięcy.

    Zatrzymanemu nie udzielono pomocy prawnej.

    Przez cały okres pozostawania w dyspozycji organów ściągania,
    przesłuchań i innych czynności procesowych oraz posiedzenia sądu w
    przedmiocie tymczasowego aresztowania, podejrzany nie miał obrońcy -
    zarówno z wyboru, jak i z urzędu.
    Ocena Krajowego Mechanizmu Prewencji Tortur

    W ocenie Krajowego Mechanizmu Prewencji Tortur sposób traktowania
    zatrzymanego przez organy ścigania stanowi poniżające traktowanie, które
    jest bezwzględnie zabronione zarówno przez Konstytucję (art. 40), jak i
    umowy międzynarodowe (art. 16 Konwencji ONZ w sprawie zakazu stosowania
    tortur oraz innego okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania
    albo karania, art. 3 Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i
    Podstawowych Wolności z 1950 r., art. 7 Międzynarodowego Paktu Praw
    Obywatelskich i Politycznych).

    Sposób zatrzymania i doprowadzenia zatrzymanego na czynności procesowe
    był nieproporcjonalny do sytuacji i nie znajduje uzasadnienia z punktu
    widzenia celu samej czynności. Wątpliwości budzi samo użycie grupy
    realizacyjnej w stosunku do 22 latka - osoby, która nie działała w
    ramach zorganizowanego związku lub grupy przestępczej lub związku o
    charakterze zbrojnym. Użyte przez policję środki wydają się w tym
    przypadku nieproporcjonalne i mają charakter pokazowy, stanowiący
    przykład manifestacji siły państwa wobec jednostki, do którego nie
    powinno dojść w demokratycznym państwie prawa.

    Uzasadnienia nie znajduje też stosowanie po zatrzymaniu kajdanek
    zespolonych oraz chwytu obezwładniającego. Stosowanie takich środków
    stanowi dodatkową, nieuzasadnioną dolegliwość. Zatrzymany nie stawiał
    bowiem oporu, nie był agresywny, zaś doprowadzenia odbywały się w
    asyście licznej grupy funkcjonariuszy, zdolnych do odpowiedniej reakcji
    w przypadku agresji lub próby ucieczki. W ocenie KMPT zatrzymany mógł
    zostać doprowadzony na czynności procesowe bez kajdanek. W przypadku
    uzasadnionej konieczności zapobieżenia ucieczce, agresji lub
    autoagresji, wystarczającym środkiem wydaje się stosowanie kajdanek
    zakładanych na ręce.

    Zgodnie z ustawą o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej
    środki te używa się lub wykorzystuje w sposób niezbędny do osiągnięcia
    celów tego użycia lub wykorzystania, proporcjonalnie do stopnia
    zagrożenia, wybierając środek o możliwie jak najmniejszej dolegliwości
    (art. 6 ust. 1).

    W tym kontekście niepokój budzi też stosowanie kajdanek zespolonych
    podczas przesłuchania przez policję. Zatrzymany znajdował się bowiem w
    budynku Policji, zaś w czynności procesowej uczestniczyło kilku
    policjantów. Funkcjonariusze mieli więc możliwość zapewnienia
    bezpieczeństwa i właściwej realizacji czynności służbowej, bez uciekania
    się do tak restrykcyjnego środka jakim są kajdanki zespolone.

[...]

    KMPT jest również zaniepokojony niezapewnieniem podejrzanemu
    odpowiedniej pomocy prawnej. Z posiadanych informacji nie wynika, by
[...]
    rozeznania co do swojej sytuacji prawnej i znaczenia składanych przez
    siebie oświadczeń i powinien mieć przyznanego obrońcę z urzędu.

    Zgodnie z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1919 z
    dnia 26 października 2016 r. w sprawie pomocy prawnej z urzędu dla
    podejrzanych i oskarżonych w postępowaniu karnym oraz dla osób, których
    dotyczy wniosek w postępowaniu dotyczącym europejskiego nakazu
    aresztowania (Dz.U.UE.L.2016.297.1) podejrzani, którzy nie posiadają
    wystarczających środków na pokrycie kosztów pomocy adwokata, mają prawo
    do korzystania z pomocy prawnej z urzędu, gdy wymaga tego dobro wymiaru
    sprawiedliwości. Pomoc prawna z urzędu powinna być przyznana bez zbędnej
    zwłoki i najpóźniej przed przesłuchaniem danej osoby przez Policję, inny
    organ ścigania lub przez organ sądowy, lub przed przeprowadzeniem
    konkretnych czynności dochodzeniowo-śledczych lub dowodowych.

    Kontakt zatrzymanego z obrońcą od momentu zatrzymania, stanowi też
    podstawową i minimalną gwarancję prewencji tortur i innych form złego
    traktowania. Ryzyko tortur jest bowiem największe bezpośrednio po
    zatrzymaniu, a wyroki polskich sądów pokazują, że tortury w Polsce są
    nadal poważnym problemem.

    Niepokój KMPT budzi też nocne przesłuchanie podejrzanego w Prokuraturze.
    Nie jest to odpowiednia pora do realizacji czynności procesowej i o ile
    nie uzasadniają jej szczególne okoliczności danej sprawy, należy jej
    unikać. Nie ma bowiem żadnych przeszkód procesowych, by zatrzymany
    został przesłuchany następnego dnia, w obecności i po konsultacji ze
    swoim obrońcą. Dokonywanie przesłuchania w godzinach nocnych, gdy
    zatrzymany jest wyczerpany fizycznie i emocjonalnie samym faktem
    zatrzymania i poprzednim przesłuchaniem policyjnym, nie może być uznane
    za humanitarne traktowanie.

    KMPT jest również zaniepokojony zamieszczeniem zdjęcia podejrzanego na
    jednym z portali społecznościowych, z podaniem jego danych osobowych i
    nawoływaniem do linczu. KMPT wyraża przekonanie, że powyższe zachowania
    staną się przedmiotem rzetelnych i wnikliwych postepowań karnych i
    dyscyplinarnych, które doprowadzą do ujawnienia sprawcy i wymierzenia
    kary adekwatnej do czynu.

    KMPT ma również nadzieję, że opisane wyżej uwagi staną się przedmiotem
    refleksji ze strony odpowiednich władz i systemowych działań, które nie
    tylko wyeliminują wskazane nieprawidłowości, ale przede wszystkim
    doprowadzą do zmiany postaw w Policji, w pełni szanujących prawa
    człowieka. Przeciwdziałanie torturom jest bowiem procesem złożonym,
    wymagającym holistycznego, systemowego podejścia do tego zagadnienia
    oraz edukacji i odpowiednich ram prawnych.

    Protokół fakultatywny do Konwencji ONZ w sprawie zakazu stosowania
    tortur oraz innego okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania
    albo karania z 18 grudnia 2002 r. wskazuje w preambule, że ,,skuteczne
    zapobieganie torturom oraz innemu okrutnemu, nieludzkiemu lub
    poniżającemu traktowaniu albo karaniu wymaga edukacji i połączenia
    szeregu środków legislacyjnych, administracyjnych, sądowych i innych".

    Europejski Komitet ds. Zapobiegania Torturom oraz Nieludzkiemu lub
    Poniżającemu Traktowaniu albo Karaniu (CPT) podkreśla, że skuteczne
    zapobieganie torturom i innym formom niewłaściwego traktowania przez
    funkcjonariuszy Policji wymaga zmiany kultury policyjnej, ukierunkowanej
    na poszanowanie praw człowieka i reagowania funkcjonariuszy na wszelkie
    przypadki złego traktowania przez ich współpracowników. Przemoc wobec
    osób pozostających pod nadzorem Policji powinna być postrzegana jako
    naruszenie praw człowieka oraz niedopuszczalny brak profesjonalizmu,
    który ma wpływ na wizerunek całej Policji. Zmiana sposobu myślenia oraz
    działania w Policji powinna rozpocząć się od konkurencyjnego i
    rygorystycznego systemu selekcji do służby oraz odpowiedniego
    wynagrodzenia, które stanowi ważne narzędzie do przyciągnięcia
    najlepszych kandydatów i utrzymania wysoce kompetentnego personelu [zob.
    Dwudziesty Ósmy Raport Generalny CPT, CPT/Inf (2019) 9, § 69-71; Raport
    CPT z wizyty w Polsce, CPT/Inf (2014) 21, § 24].

    KMPT wyraża nadzieję na konstruktywny dialog władz w zakresie prewencji
    tortur i skuteczne zmiany systemowe.

    --
    I love love

  • 2. Data: 2019-06-23 17:19:14
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>

    > KMPT wyraża nadzieję na konstruktywny dialog władz w zakresie prewencji
    > tortur i skuteczne zmiany systemowe.

    Jak nedznym czlowiekiem trzeba byc, zeby w takim momencie i w takiej
    sytuacji wydawac takie oswiadczenia?
    Czy ten typ w ogole ma pojecie na czym polega praca policji i z jakim
    ryzykiem sie wiaze aresztowanie potencjalnego mordercy?

    Wg Bodnara aresztowanie powinno wygladac chyba tak :
    - puk puk
    - kto tam
    - dzien dobry, my z policji
    - a w jakiej sprawie?
    - w sprawie aresztowania
    - czy mogę prosic o panow legitymacje sluzbowe?
    - prosze uprzejmie, oto one...
    - panowie moga wejsc oprocz tamtego pana bo legitymacja jest naderwana a
    wiec niewazna
    - och przepraszamy, kolega zaczeka za drzwiami. czy mozemy w butach?
    - alez oczywiscie, zapraszam do salonu
    - napija sie panowie szklaneczke brandy?
    - nie nie, skadze, my na sluzbie..
    - w takim razie tylko ja sie napije kapke.. zatem w czym moge pomoc?
    - ustalilismy ze jest pan morderca tej dziewczynki z Mrowin i chcielismy
    pana aresztowac
    - aresztowac? czy to konieczne?
    - no niestety, takie procedury... tu sa kajdanki, bylby pan uprzejmy
    przygotowac rece?
    - alez panowie, to niegrzeczne z waszej strony!
    - no tak, przepraszamy, ponioslo nas, zechce pan w takim razie po prostu
    pojsc z nami do samochodu
    - oczywiscie, tylko wezme prysznic i ubiore sie w cos gustownego
    - alez naturaalnie
    po 30 minutach
    - no, jestem gotowy, mozemy isc...
    - pan przodem,
    - alez nie, nie, panowie przodem!
    - jaki pan mily!
    - czy to ta czarna limuzyna?
    - tak tak, w srodkiu jest barek, prosze sie czestowac szampanem
    - świetnie, za szmpana dziekuje, ale zatrzymajmy sie jeszcze na kawe i hot
    doga na orlenie, ja stawiam!
    - wspaniale panie Jakubie! Janie, na orlen!

    ...starczy tej farsy, bo az mnie kurwica bierze. Zdarzylo "na moim terenie"
    i czuje sie jakby to mi Bodnar przywalil w twarz. A jak dopiero rodzina ma
    sie czuc slyszac jak RPO stawia sie tak ochoczo i ostentacyjnie po stronie
    mordercy?

    --
    Pzdr

  • 3. Data: 2019-06-23 18:12:40
    Temat: Re: O?wiadczenie RPO w zwi?zku z zatrzymaniem i traktowaniem m?zyzny podejrzanego o zab򩲴wo w Mrowinach
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 23 Jun 2019 17:19:14 +0200, miumiu napisał(a):

    > Wg Bodnara aresztowanie powinno wygladac chyba tak :
    > - puk puk

    Jakiś ty głupi. Któregoś dnia będziesz szedł ulicą i wydasz się
    policjantowi podobny do kogoś. Zwiną cię do suki, pojedziesz na
    komisariat i już stamtąd nie wyjdziesz żywy. Jeśli nie widzisz związku
    między oświadczeniem Bodnara a przedstawioną sytuacją toś podwójnie
    głupi i życzę ci żeby ci się spełniło :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 4. Data: 2019-06-23 18:36:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > ryzykiem sie wiaze aresztowanie potencjalnego mordercy?
    >
    > Wg Bodnara aresztowanie powinno wygladac chyba tak :

    A nie uwazasz, ze wystarczyloby zadzwonic, zaprosic na komisariat, bo
    trzeba podpisanego zeznania w sprawie ... i sam by przyszedl.

    > - a w jakiej sprawie?
    > - w sprawie aresztowania
    > - czy mogę prosic o panow legitymacje sluzbowe?
    > - prosze uprzejmie, oto one...

    Ale jak proponujesz ?
    o 6 rano paru zamaskowanych wywala drzwi, wali cie w leb, a potem
    nawet nie wiadomo kto ci rozwalil glowe ?

    A tu jeszcze niespodzianka - drzwi solidne i nie daja sie wywalic.
    A potem kolejna - adresy pomylili.

    > - panowie moga wejsc oprocz tamtego pana bo legitymacja jest naderwana a
    > wiec niewazna

    Niewazna to niewazna, wstepu nie ma, mozna dac w pysk jak sprobuje
    wejsc bez zazwolenia :-)

> [...]
    > pojsc z nami do samochodu
    > - oczywiscie, tylko wezme prysznic i ubiore sie w cos gustownego

    O 6 rano to chyba normalne ...

> [...]
    > - tak tak, w srodkiu jest barek, prosze sie czestowac szampanem
    > - świetnie, za szmpana dziekuje, ale zatrzymajmy sie jeszcze na kawe i hot

    o 6 rano to kawa, herbata i sniadanie przysluguje na koszt komendy :-P

> [...]
    > sie czuc slyszac jak RPO stawia sie tak ochoczo i ostentacyjnie po stronie

    Zaraz zaraz - zatrzymywali podejrzanego zaledwie.
    I juz tak od razu, z kamera, chca wywowac wrazenie, ze to winny ?

    A moze powinni rodzine zaprosic i palki wreczyc, na pewno pare pał w
    drodze do radiowozu przyniosloby im ulge.

    A tu jeszcze mozna bylo uslyszec, ze ta "wspaniala praca sledczych" to
    byl skutek donosu i dostali na tacy ... miejmy tylko nadzieje, ze
    prawdziwego.
    Komende tez sasiadka rozpoznala, a teraz bedziesz mu placil.

    J.

  • 5. Data: 2019-06-23 18:46:46
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2019-06-23 o 17:19, miumiu pisze:

    > Jak nedznym czlowiekiem trzeba byc, zeby w takim momencie i w takiej
    > sytuacji wydawac takie oswiadczenia?

    Zastanawiałeś się kiedyś co oznacza skrót RPO?

  • 6. Data: 2019-06-23 19:10:37
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > między oświadczeniem Bodnara a przedstawioną sytuacją toś podwójnie
    > głupi i życzę ci żeby ci się spełniło :)

    A ja ci zycze zebys sie znalazl w sytuacji tej rodziny i zeby posrani
    politycy krecili sobie na tym lody, zeby nawzajem zrobic sobie na zlosc.

  • 7. Data: 2019-06-23 19:17:39
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 23.06.2019 o 17:19, miumiu pisze:
> [...]
    > sie czuc slyszac jak RPO stawia sie tak ochoczo i ostentacyjnie po stronie

    w sumie temat niewątpliwie bulwersujący, choć metody były siłowe,
    najwyraźniej były zgodne z przepisami, podejrzany został przywitany w
    areszcie śledczym niezbyt zachęcającymi okrzykami, pewnikiem długo w
    areszcie nie pociągnie

    zmarnował życie innym i sobie

    --
    I love love

  • 8. Data: 2019-06-23 19:53:23
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>

    > Zaraz zaraz - zatrzymywali podejrzanego zaledwie.
    > I juz tak od razu, z kamera, chca wywowac wrazenie, ze to winny ?

    Gdyby policja nie miala twardych dowodow to raczej nie robilaby takiego show
    z zatrzymania.

> [...]
    >
    > A tu jeszcze mozna bylo uslyszec, ze ta "wspaniala praca sledczych" to
    > byl skutek donosu i dostali na tacy ... miejmy tylko nadzieje, ze

    Jeden pies jak. Wazne ze go dopadli. Maja prawo sie chwalic. Przeciez to
    zwykly PR, co w tym zlego. Kazdy sie chwali jak mu cos sie uda nawet
    przypadkiem :)
    Gdyby nie donos to dlugo mogliby szukac typa, a ten mogl udawac zatroskanego
    przyjaciela rodziny... jak w horrorze.

    > Komende tez sasiadka rozpoznala, a teraz bedziesz mu placil.

    To chyba nie wina policji tylko tepego sedziego, ktory uznal slabe dowody?

    Dzisiaj trudno jest popelnic zbrodnie doskonala bez pozostawienia
    ewidentnych sladow : GPS, GSM, historia aktywnosci w internecie, dane w
    komputerz i smartfonie, logi z komunikatorow, facebok, monitoring wizyjny na
    kazdym kroku, slady DNA.... Nawet sam samochod ze swoja elektronika moze
    czlowieka zdradzic. Juz dawno minely czasy ze jedyne na czym bazowal sad to
    zeznania swiadkow

  • 9. Data: 2019-06-23 19:56:31
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 23 Jun 2019 19:10:37 +0200, miumiu napisał(a):

    > UÂżytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisaÂł w wiadomoÂści

    policjantowi podobny do kogoœ. Zwin¹ ci蟤o suki, pojedziesz na

    > A ja ci zycze zebys sie znalazl w sytuacji tej rodziny i zeby posrani
    > politycy krecili sobie na tym lody, zeby nawzajem zrobic sobie na zlosc.

    Chłopcze, zanim zaczniesz mówić do dorosłych, naucz się obsługiwać
    swojego OE.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 10. Data: 2019-06-23 20:02:35
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 23.06.2019 o 19:56, Jcek Maciejew pisze:
> [...]
    podobny do kogo?. Zwin? ci?o suki, pojedziesz na

    From: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: O?wiadczenie RPO w zwi?zku z zatrzymaniem i traktowaniem
    m?zyzny podejrzanego o zab??wo w Mrowinach
    Date: Sun, 23 Jun 2019 19:56:31 +0200

    --
    I love love