  • 1. Data: 2006-02-07 21:42:17
    Temat: Ochrona wizerunku a zdjęcia okolicznościowe.
    Od: "Joy" <d...@N...pl>

    Zwracam się do was z prośba o podpowiedzenie mi troche wpenej kwestii. Otóż
    tak się zdażyło, ze podczas ostatnich imprez okolicznosiowych (studniowka)
    "pełniłem" role fotografa. Sposród kilkunastu zdjęc wybrałem niektóre na
    któr4ych byli np nauczyciele. Pytanie moje dotyczy tego jakie prawa
    obowiązują te zdjęcia czy istnieje tu prawo o ochronie wizerunu zgodne z
    kodeskem cywilnym art 23 ? Czy nauczyciel wystepuje tu jako osoba publiczna
    czy tez tylko pelni role publiczną? Czy jeste wtym jakaś różnica?
    Jednocześnie chciałbym zauważyć, że np nauczyciele nie "tworzą" tylko i
    wyłacznie tła ale wrecz wystepują na tych zdjęciach jako głowny temat. Do
    czego dąże, czy aby upublicznic(własne portfolio itp.?) te zdjęcia
    potrzebuję zgody tych osób z prawnego pkt widzenia?

  • 2. Data: 2006-02-08 01:35:24
    Temat: Re: Ochrona wizerunku a zdjęcia okolicznościowe.
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Joy napisał(a):
    > Do
    > czego dąże, czy aby upublicznic(własne portfolio itp.?) te zdjęcia
    > potrzebuję zgody tych osób z prawnego pkt widzenia?

    Twoim problemem jest tu przede wszystkim ochrona wizerunku z ustawy o
    prawie autorskim i prawach pokrewnych. Tam istnieje wymóg, żeby dana
    osoba była powszechnie znana. Jakiś nauczyciel z jakiejś szkoły nie jest
    powszechnie znany, a skoro tworzy główny temat zdjęcia, to, jak już
    słusznie zauważyłeś, również na drugi wyjątek się nie powołasz. Dlatego
    będą Ci potrzebne zezwolenia na rozpowszechnienie wizerunku ze strony
    tych osób.

    --
    Marta
    http://doradcy-prawni.pl

  • 3. Data: 2006-02-08 02:04:07
    Od: "ts" <t...@o...pl>

    Pytałem o podobną rzecz wczoraj, niestety bez odpowiedzi. Na jednym z forów
    dostałem taką odpowiedź:
    Pytanie:
    "Czy jeżeli na stronie www publikowana jest seria zdjęć, dajmy na to ze
    szkolnej imprezy i wśród tych zdjęć znajdują się takie, których głównym
    elementem są pojedyncze osoby, to konieczna jest zgoda tych osób na
    publikację?

    Przyklad 1
    Seria zdjec z zabawy karnawalowej w szkole. Na wiekszosci widac tabuny
    dzieci. Na kilku sa ujecia pojedynczych osób w najciekawszych przebraniach.
    Rozumiem, ze tabunów pytac o zgode nie musze. A tych pojedynczych (a raczej
    ich rodziców)? Na pojedynczym zdjeciu osoba ta jest glównym elementem
    obrazu. W serii zdjec jest szczególem imprezy?. Ile osób na zdjeciu to juz
    tabun?
    Przyklad 2
    Seria zdjec z pokazu tanca, w którym, miedzy innymi, wzieli udzial uczniowie
    ze szkoly.
    Na niektórych zdjeciach uwiecznione sa pojedyncze pary tancerzy, na innych
    po kilka par, na jeszcze innych widac pary na tle widowni.
    Muszę pytać o zgodę?"

    Odpowiedź:

    "1. Nie potrafię odpowiedzieć jednoznacznie. Z jednej strony wydaje się, że
    taka zgoda jest potrzebna. Z drugiej zaś jest to jakby nie było publiczna
    impreza, jest dużo osób. Wśród innych zdjęć to faktycznie będzie szczegół

    2. Tutaj już łatwiej. Publiczna impreza, na której wiadomo, że będą robione
    zdjęcia czy kręcone filmy. W tym wypadku możemy mieć do czynienia z
    dorozumianą zgodą tancerzy na rzetelne rozpowszechnianie ich wizerunku gdy
    tańczą."

    Pozdrawiam
    ts

  • 4. Data: 2006-02-08 06:34:33
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 08.02.2006 ts <t...@o...pl> napisał/a:
    > Pytałem o podobną rzecz wczoraj, niestety bez odpowiedzi. Na jednym z forów

    Przejrzalbys archiwum grupy zanim zadales pytanie a odpowiedzi znalazlbys
    cale stada.

> [...]
    > Na niektórych zdjeciach uwiecznione sa pojedyncze pary tancerzy, na innych
    > po kilka par, na jeszcze innych widac pary na tle widowni.
    [..]
> [...]
    > zdjęcia czy kręcone filmy. W tym wypadku możemy mieć do czynienia z
    > dorozumianą zgodą tancerzy na rzetelne rozpowszechnianie ich wizerunku gdy

    Ciekawe z czego ma wynikac takie dorozumienie i co to to rzetelne
    rozpowszechnianie.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2006-02-09 16:03:43
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Marcin Debowski napisał(a):

    > Przejrzalbys archiwum grupy zanim zadales pytanie a odpowiedzi znalazlbys
    > cale stada.

    Niestety nie wszystkie odpowiedzi są prawidłowe...

    > [..]

    > Ciekawe z czego ma wynikac takie dorozumienie i co to to rzetelne
    > rozpowszechnianie.

    To był właśnie świetny przykład takiej złej odpowiedzi.

    Prawo autorskie nie przewiduje takiego wyjątku jak "publiczna impreza,
    na której wiadomo, że będą robione zdjęcia".

    A dorozumianą zgodę przewiduje wyłącznie w przypadku modela, któremu,
    zgodnie z umową, zapłacono za pozowanie.

    Oczywiście ja również nie wiem, co miał na myśli odpowiadający pisząc o
    "rzetelnym rozpowszechnianiu". Myślę, że po prostu pomylił słowa.

    --
    Marta
    http://doradcy-prawni.pl