  • 1. Data: 2002-01-17 17:43:49
    Temat: ODPOWIEDZIALNOSC MATERIALNA
    Od: "olo" <z...@f...onet.pl>

    Witam.

    Moj szef chce w najblizszym czasie wprowadzic w firmie odpowiedzialnosc
    materialna. Wiem ze w kodeksie pisze ze w razie czego moze mnie obciazyc do
    3 miesiecznych pensji w ciagu 6 miesiecy. Ale obilo mi sie o uszy, ze moze
    nawet wiecej. I tu moje pytanie: Czy moze wiecej a jesli tak to o ile
    wiecej.
    Dodam ze pracuje w drukarni i wartosc niektorych zlecen jest dosyc duza
    (czasem ok. 40 tys.) i co jesli klient zwrocil by calosc np. z bledu ktory
    ja popelnilem.

    Pozdrawiam
    Aleksander

  • 2. Data: 2002-01-17 19:21:02
    Temat: Re: ODPOWIEDZIALNOSC MATERIALNA
    Od: "LegiM" <m...@o...pl>

    Obciążenie pracownika zapłatą odszkodowania w wysokości 3 miesięcznych
    pensji dotyczy sytuacji, gdy pracownik wyrządził szkodę z winy
    NIEUMYŚLNEJ.Pracodawca nie może domagać się zapłaty pełnej szkody, nawet w
    przypadku gdy szkoda wielokrotnie przewyższa 3-krotną pensję.
    Wynika to z prewncyjnej funkcji tej regulacji a nie kompensacyjnej jak np. w
    K.C.

    Inaczej jest gdy pracownik wyrządza szkode UMYŚLNIE. Wtedy odpowiada do
    wysokości pełnej szkody. Roszczenie pracodawcy o zapłatę przedawnia się po
    upływie 1 roku od wykrycia szkody.
    Pracownik odpowiada także do wysokości pełnej szkody, gdzy pracodawca
    powierzył mu mienie z obowiązkiem zwrotu lub do wyliczenia (np. pięniądze,
    narzędzia, odzież itp.).
    Takie roszczenie przedawnia się po upływie 3 lat.Ponadto pracownik może się
    bronić pdnosząc, iz szef nie zabezpieczył odpowiednio tych przedmiuotów
    zgodnie z zasadą, że pracownika nie mozna obciążyć ryzykirm wynikającycm z
    prowadzenie działalności goospodarczej przez pracodawcę.

    To jeśli chodzi o odpowidzialność wynikającą z naruszenia obowiązków
    pracowniczych.
    W pozostałych przypadkach (np. weźmiesz szefowi bez pozowlenia samochód i
    spowodujesz wypadek) odpowiada się wg K.C. (pełna szkoda)

    przedstawiłem ci tylko najważniejsze informacje - przepisów tych jest
    znacznei wiecęj.Zob. art. 114-127 K.P.

  • 3. Data: 2002-01-17 23:36:04
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Thu, 17 Jan 2002, olo wrote:

    > 3 miesiecznych pensji w ciagu 6 miesiecy. Ale obilo mi sie o uszy, ze moze
    > nawet wiecej. I tu moje pytanie: Czy moze wiecej a jesli tak to o ile
    > wiecej.

    Więcej pracownik może zapłacić jeśli szkodę wyrządził umyślnie - art. 122
    KP. Jest wtedy odpowiedzialny w pelnej wysokości.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    Tłumaczenia, usługi biurowe, consulting