  • 1. Data: 2002-07-10 07:28:30
    Temat: Konkurencja dla byłego pracodawcy
    Od: "slaweks" <s...@h...pl>

    Weźmy taką sytuację:
    Zwalniam się z pracy, zakładam własną firmę w tej
    samej branży i stanowię konkurencję dla byłego
    pracodawcy. Pracodawca składa pozew do sądu.

    Pytania:
    1. Jakie ma szanse powodzenia w sytuacji, gdy nie zabieram mu klientów?
    2. Jakie ma szanse powodzenia w sytuacji, gdy zabieram mu klientów?
    3. Jaki bieg mogą przyjąć sprawy, gdy wyjdzie na jaw, że mój były
    poracodawca
    oczernia mnie w oczach moich (swoich) klientów, jeżdżąc od firmy do firmy?
    4. Czy ktokolwiek słyszał o tego typu procesie, i jaki był jego finał?

    Założenie:
    Z byłym pracodawcą nie wiązały mnie żadne inne umowy,
    lojalki, itd. poza zwyczajną umową stosunku pracy.

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2002-07-10 07:40:46
    Temat: Re: Konkurencja dla byłego pracodawcy
    Od: "Daniel /Dan/ Sniegon" <d...@p...pl>

    Użytkownik "slaweks" <s...@h...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > poracodawca
    > oczernia mnie w oczach moich (swoich) klientów, jeżdżąc od firmy do firmy?

    IMHO to tylko zalezy co miales w umowie o prace zapisane - jezeli nie masz
    zakazu "na prace w konkurencji" to sie nie masz co zastanawiac.
    A zabieranie klientow - no coz przeciez to wolny rynek.
    Tylko uwazaj - bo byly pracodawca wcale nie musi uzywac prawa
    zeby cie gnebic jezeli wejdziesz mu w parade.

    Pozdrawiam
    Dan

  • 3. Data: 2002-07-10 08:04:55
    Od: "slaweks" <s...@h...pl>

    To teraz bardziej szczegółowo. Pracuje w branży informatycznej.
    Moi klienci wykorzystuja oprogramowanie stworzone przez firme,
    w której uprzednio pracowalem.

    Pytanie:
    1. Czy teraz, jako firma konkurencyjna, moge bezkarnie serwisowac
    to oprogramowanie, czy też musze sprzedac wlasne oprogramowanie,
    i dopiero wówczas czerpac przychody z tytułu usług serwisowych?

    Pozdrawiam.

  • 4. Data: 2002-07-10 08:49:34
    Od: "Michal Kukula" <m...@a...net.pl>

> [...]
    > to oprogramowanie, czy też musze sprzedac wlasne oprogramowanie,
    > i dopiero wówczas czerpac przychody z tytułu usług serwisowych?

    To zalezy jak wygladala umowa miedzy twoim bylym pracodawca a klientami.
    Jesli nie ma wylacznosci na serwisowanie - to oczywiscie mozesz serwisowac w
    ograniczonym stopniu.
    To znaczy - robic poprawki/zmiany w publicznie dostepnych plikach
    konfiguracyjnych itepe.
    NIE MOZESZ robic poprawek w kodzie programu. NIE MOZESZ wziac zrodel, cos
    zmienic, skompilowac i dostarczyc.
    Zrodla programu sa wlasnoscia twojego bylego pracodawcy.

    Michal.

  • 5. Data: 2002-07-10 10:25:57
    Od: "slaweks" <s...@h...pl>

    > To zalezy jak wygladala umowa miedzy twoim bylym pracodawca a klientami.
    > Jesli nie ma wylacznosci na serwisowanie - to oczywiscie mozesz serwisowac
    > ograniczonym stopniu.

    Żaden z klientów nie jest związany umową serwisową z moim bylym pracodawca.

    > To znaczy - robic poprawki/zmiany w publicznie dostepnych plikach
    > konfiguracyjnych itepe.
    > NIE MOZESZ robic poprawek w kodzie programu. NIE MOZESZ wziac zrodel, cos
    > zmienic, skompilowac i dostarczyc.

    W umowie jest napisane, ze klient moze dokonywac poprawek w zrodlach, lecz
    wówczas traci gwarancję - ale nikt mu nie zabroni, jeśli potrafi programować
    :)

    > Zrodla programu sa wlasnoscia twojego bylego pracodawcy.

    Mówimy tutaj o klientach, którzy wykupili źródła (tak na marginesie, za
    niemałą kwotę),
    więc źródła należą również do klientów, aczkolwiek w zakresie ograniczonym
    tylko
    do modyfikacji na własny użytek, bez możliwości odsprzedaży - ale to już
    inna
    sprawa.

    Pozdrawiam.

  • 6. Data: 2002-07-10 11:20:47
    Od: "Michal Kukula" <m...@a...net.pl>

    > Zaden z klientów nie jest związany umową serwisową z moim bylym
    pracodawca.

    > W umowie jest napisane, ze klient moze dokonywac poprawek w zrodlach, lecz
    > wówczas traci gwarancję - ale nikt mu nie zabroni, jesli potrafi
    programowac
    > :)

    A - to wszystko zmienia.
    Jesli klient moze wprowadzac zmiany w kodzie - to nie widze przeszkod.
    :-)

    Pozderawiam i powodzenia zycze.

    Michal.

  • 7. Data: 2002-07-10 11:36:42
    Od: "slaweks" <s...@h...pl>

    Dzięki... :)

  • 8. Data: 2002-07-10 11:41:57
    Od: Krzysztof Krajewski <t...@n...lubi.spamu.pl>

    Dnia Wed, 10 Jul 2002 09:28:30 +0200, "slaweks" <s...@h...pl>
    napisał(a):

    >Z byłym pracodawcą nie wiązały mnie żadne inne umowy,
    >lojalki, itd. poza zwyczajną umową stosunku pracy.

    W kp jest o tym mimo wszystko mowa. Pracodawca może zażyczyć sobie,
    abyś po rozwiązaniu z nim umowy o pracę nie pracował u konkurencji,
    ale wtedy musi wypłacić Ci odszkodowanie, którego wysokość nie może
    być mniejsze niż 25% ostatniego wynagrodzenia (vide kp art. 101).
    Jeśli tego nie robi, nie ma praw do żadnych roszczeń wobec Ciebie
    (chyba, że może zacząłeś swoją konkurencyjną działalność przed
    ustaniem stosunku pracy).

    Pozdrawiam
    TeDe

    --
    Pozdrawiają: tede, małpa, techsmar, kropka, tychy, kropka, pl

    http://www.e-upr.org

  • 9. Data: 2002-07-10 13:20:26
    Od: "Michal Kukula" <m...@a...net.pl>

> [...]
    > ale wtedy musi wypłacić Ci odszkodowanie, którego wysokość nie może
    > być mniejsze niż 25% ostatniego wynagrodzenia (vide kp art. 101).

    Acha. Nie moze byc mniejsze - to znaczy, ze to jest negocjowalne?
    Byly pracownik moze powiedziec: "tyle-a-tyle albo nic z tego"?
    Czy na odwrot - pracodawca wyplaca 25% pensji i byly pracownik nic nie moze
    zrobic?

    Michal.

  • 10. Data: 2002-07-10 15:26:37
    Od: Krzysztof Krajewski <t...@n...lubi.spamu.pl>

    Dnia Wed, 10 Jul 2002 15:20:26 +0200, "Michal Kukula"
    <m...@a...net.pl> napisał(a):

> [...]
    >Byly pracownik moze powiedziec: "tyle-a-tyle albo nic z tego"?
    >Czy na odwrot - pracodawca wyplaca 25% pensji i byly pracownik nic nie moze

    Tak, na odwrót, pracodawca wypłaca 25% a pracownik nic nie może
    zrobić. Ale tak rzecze kp, a jak jest w praktyce, nie mam pojęcia.

    W umowie o pracę, pracownik może wynegocjować większą kwotę
    odszkodowania, niż owe 25%, pracodawca nie może jednak zaniżyć tego
    poniżej tych 25%. Pracodawca w każdej chwili może zrezygnować z
    wypłaty odszkodowania, ale wtedy - oczywiście - nie ma już mowy o
    zakazie konkurencji.

    Pozdrawiam
    TeDe