  • 1. Data: 2002-07-10 07:27:13
    Temat: malzenstwo z obcokrajowcem
    Od: Jacek Fidot <f...@w...pl>

    witam,
    Zdaje sobie sprawe, ze moje pytanie nie pokrywa w 100% z tematyka grupy,
    ale bardziej odpowiedniej nie znalazlem. Licze, ze ktos rozwieje moje
    watpliwosci.
    Sytuacja wyglada tak:
    kobieta, Polka z pochodzeniem niemieckim (ma paszport niemiecki),
    zameldowana w Niemczech, nie pracuje.
    Mezczyzna, Polak, informatyk, pracuje w Niemczech z ramienia polskiej
    firmy. Kotrakt konczy sie w przyszlym roku.

    Para ta zamierza zostac kilka lat w Niemczech, mezczyzna chce podjac tam
    prace. Aby moc to uczynic legalnie musi miec pozwolenie na prace. Jakie
    maja mozliwosci?

    slub w Niemczech ? - ponoc moga byc z tym klopoty (kobieta nie pracuje)
    slub w Polsce ?

    Czy ktos orientuje sie jak najlepiej ta sprawe rozwiazac? Ewentualnie moze
    ktos zna jakies strony www na ktorych mozna o tym poczytac.

    Bede wdzieczny za pomoc

    pozdrawiam,
    Jacek

  • 2. Data: 2002-07-10 12:06:03
    Temat: Re: malzenstwo z obcokrajowcem
    Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

    Jacek Fidot wrote:

> [...]
    >
    > Czy ktos orientuje sie jak najlepiej ta sprawe rozwiazac? Ewentualnie moze
    > ktos zna jakies strony www na ktorych mozna o tym poczytac.

    Slub w kraju czy za granica, czy z obcokrajowcem to podobna procedura.
    Zaswiadczenie o zdolnosci prawnej i braku przeszkod do zawarcia
    malzenstwa za granica (USC)
    Akt zupelny urodzenia.
    Poswiadczenie zameldowania
    (tlumaczenie na niemiecki)
    (legalizacja w ambasadzie niemieckiej, jezeli tamten USC (Standesamt)
    tak sobie zyczy

    udanie sie do Standesamtu, wyznaczenie terminu itd.

    A potem to juz zgoda na pobyt , wiza , zgoda na prace itd.
    Ale to nie Standesamt a Arbeitsamt i Auslaenderamt.

    Ale zacznij od Standesamtu.
    Dostaniesz Merkblatt a w nich opis wymaganych dokumentu do zawarcia
    malzenstwa.

    Gdy zmiana nazwiska panny mlodej to umiejscowienie aktu malzenstwa
    (Auszug aus dem Familienbuch) w kraju, wydanie nowego dowodu
    osobistego, wydanie nowego paszportu, pewnie i niemieckiego.

    Czyli trywialna procedura, jakkolwiek czasochlonna i troche uciazliwa.

    Tylko nie mow od razu w Standesamcie ze po to sie zenisz, aby dostac
    prace.

    Jacek
    --
    World's First Holographic Computer incorporating Self(EGO) Technology
    fit to solve NP problems (knapsack algorithm).

  • 3. Data: 2002-07-10 15:48:29
    Temat: Odp: malzenstwo z obcokrajowcem
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Jacek <g...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:2...@p...katowice.sdi.tpnet.pl.
    ..
> [...]
    > tak sobie zyczy
    >
    > udanie sie do Standesamtu, wyznaczenie terminu itd.

    Natomiast w kraju osoba składająca wniosek musi mieć meldunek i wyżej
    wymienione papiery wraz z wnioskiem składa sie do sądu rodzinnego " o
    zwolnienie od obowiązku przedstawienia dokumentu potrzebnego do zawarcia
    związku małżeńskiego " gdy związek ma być zawarty w USC w Polsce. W twoim
    przypadku składa go twoja przyszła małżonka.W związku z powyższym lepiej
    załatwiać to w Niemczech.

    Sandra

  • 4. Data: 2002-07-10 21:31:34
    Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

    Sandra wrote:

> [...]
    > przypadku składa go twoja przyszła małżonka.W związku z powyższym lepiej

    A czemu piszesz takie rzeczy ?
    Po co wystepowac o zwolnienie od obowiazku przedstawienia zaswiadczenia
    o braku przeszkod zawarcia malzenstwa, gdy niemieckie Standesamty takie
    wydaja
    i nazywa sie
    Ehefaehigkeitszeugnis
    po angielsku
    Marriage Licence

    Nie nalezy sie sugerowac ze potwierdzenie zdolnosci prawnej wynika z
    maloletniosci.
    Jest to zaswiadczeniu o braku istnienia przeszkod prawnych dla zawarcia
    malzenstwa zgodnie z prawem kraju, ktore zaswiadczenie wydaje.

    Dotyczy osob pelnoletnich, a zatem udawanie sie do sadu rodzinnego jest
    niepotrzebne,
    a jedynie wtedy, gdy kraj zamieszkania jednego z narzeczonych, takich
    zawiadczen nie wydaje.
    Kiedys Kuwejt takich nie wydawal.

    Istotna roznica to zawierajac malzenstwo w Niemczech, zostanie zawarte
    wedlug prawa niemieckiego
    a w Polsce, wedlug prawa polskiego.
    Co miewa znaczenie przy rozwodzie i regulacji alimentowania malzonkow,
    dzieci, jak i dla wyrownania przyszlych uprawnien rentowych, ktorego
    prawo polskie nie zna.

    Jacek