  • 11. Data: 2006-04-28 16:26:02
    Temat: Re: Kazus :)
    Od: "Lookasik" <l...@p...o2.pl>

    news:e2tfao$dvo$2@nemesis.news.tpi.pl...

    > A mógłbym prosić o co najmniej tezę orzeczenia, może uzasadnienie lub
    > miejsce publikacji?

    IMHO a contrario ponizszego jezeli powod wskazal okolicznosci faktyczne to
    przerywa. mowa jest o twierdzeniach a nie o konkretnym zadaniu

    Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Pracy i Ubezpieczeń Społecznych

    z dnia 15 maja 1969 r.

    II PR 152/69

    Jeżeli twierdzenia faktyczne powoda nie obejmują istotnych elementów przerwa
    przedawnienia może nastąpić dopiero z chwilą uzupełnienia twierdzeń przez
    powoda. Pogląd ten jest aktualny i pod rządem obecnych przepisów w
    szczególności koresponduje z przepisem art. 475 § 1 kpc dotyczącym obowiązku
    Sądu orzekania w sprawach o roszczenia pracowników również co do roszczeń
    nawet nie objętych żądaniem pozwu lecz wynikających z faktów przytoczonych
    przez powoda. Bez znaczenia dla powyższego zagadnienia jest okoliczność, iż
    w pozwie zawarte było żądanie ustalenia odpowiedzialności pozwanej za
    przyszłe ewentualne szkody, skoro nie było twierdzeń, które mogłyby
    wskazywać, że już obecnie (w dacie pozwu) jakiś inny uszczerbek, prócz
    zaspakajanego nawiązką, u powoda występuje.

  • 12. Data: 2006-04-28 16:27:28
    Od: "Lookasik" <l...@p...o2.pl>

    > Liczyłem na szersze uzasadnienie :)

    sorry nie jestem za bardzo wylewny ... po prosru wydaje mi sie ,ze zostal
    przerwany bieg przedawnienia wszytskoch roszczen, ktore wynikajac z
    okolicznosci podanych przez powoda /oczywiscie na gruncie starego 477/

  • 13. Data: 2006-04-28 16:36:21
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Lookasik napisał(a):

> [...]
    > wskazywać, że już obecnie (w dacie pozwu) jakiś inny uszczerbek, prócz
    > zaspakajanego nawiązką, u powoda występuje.

    Tylko że w chwili wyrokowania (a i w chwili rozszerzenia powództwa)
    odpowiednik tego art. 475 §1 kpc już nie obowiązywał.
    A interpretacja że nie doszło do przedawnienia opierała sie wyłącznie na
    art. 477 (1) kpc, to znaczy że sąd i tak miał obowiązek o tym orzec.
    Obecnie tego nie musi robić i nie za bardzo wypada powoływać się na
    przepis którego już nie ma.

    A przytoczone przez ciebie orzeczenie wydaje mi sie lekko absurdalne,
    ale to pewnie dlatego że nie znam całego kontekstu.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam

  • 14. Data: 2006-04-28 16:40:51
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Johnson napisał(a):
    > Liczyłem na szersze uzasadnienie :)

    że przerywa? a to są jakieś wątpliwości?

    KG

  • 15. Data: 2006-04-28 16:45:39
    Od: "Lookasik" <l...@p...o2.pl>

    > Tylko że w chwili wyrokowania (a i w chwili rozszerzenia powództwa)
    > odpowiednik tego art. 475 §1 kpc już nie obowiązywał.

    ale moim zdaniem skutecznie nastapila przerwa przedawnienia za czasow 477
    ... ale to tylko IMHO... wiec pozniej juz mogl rozszerzyc... przyznaje sie
    jednak ,ze pisze to "na czuja"

    to jest calosc orzeczenia :(

    pozdrawiam

  • 16. Data: 2006-04-28 16:55:18
    Od: "Lookasik" <l...@p...o2.pl>

    > Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *Lookasik* wypowiedziała te
    > słowa:

    > Czyli: jeśli dłużnik nie płaci mi 100000 zł, ale nie wiem co zrobi sąd,
    > to go sobie pozwę o 1000 zł, sprawdzę reakcję sądu i ewentualnie - nie
    > licząc się z przedawnieniem - rozszerzam powództwo o brakującą kwotę?
    > Chyba nie tak...

    wez pod uwage dawny przeppis 477 i jego cel

  • 17. Data: 2006-04-28 17:11:47
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    kam napisał(a):

    > że przerywa? a to są jakieś wątpliwości?

    Ja tam bardzo często mam wątpliwości. niepokoi mnie to uchylenie art.
    477 (1) kpc.

  • 18. Data: 2006-04-28 17:24:00
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    kam napisał(a):

    > Nie jest. Przyłączam się do zdania, że skutek przedawnienia nastąpił
    > wobec wszystkich roszczeń wynikających z podstawy faktycznej (faktów
    > wskazanych do chwili zmiany art.477[1] kpc), bo w chwili gdy mogło dojść
    > do przerwania przedawnienia art.477[1]§1 kpc obowiązywał. Dla oceny
    > skutków przerwania znaczenie ma moment wniesienia pozwu i obowiązujące
    > wówczas przepisy (analogia z art.XXXV przepisów wprowadzających kc),
    > nawet gdy wskutek zmiany przepisów sąd nie będzie mógł już orzec ponad
    > żądanie. Rozszerzenie powództwa nie ma żadnego znaczenia przy ocenie czy
> [...]

    A co będzie jak te przytoczone fakty będą nie precyzyjne? Czy wystarczy
    powiedzmy określenie że od do pracowałem w nadgodzinach i chcę pieniądze!

    Trzeba by przeprowadzać jakieś trudne rozważania, jaki to stan faktyczny
    był ustalony (?), czy też przytoczony (!?) przez powoda w chwili utraty
    mocy obowiązującej przez art. 477 (1) kpc, czy był on na tyle konkretny,
    że gdyby hipotetycznie przenieść chwilę wyrokowania na tamtą chwilę to
    określone świadczenie byłoby zasądzone, czy nie, a to nie wydaje mi się
    prostą sprawą.

    Może by jednak podjeść do tego bardziej rygorystycznie i cywilistycznie.

  • 19. Data: 2006-04-28 17:34:35
    Od: "Lookasik" <l...@p...o2.pl>

    > A co będzie jak te przytoczone fakty będą nie precyzyjne? Czy wystarczy
    > powiedzmy określenie że od do pracowałem w nadgodzinach i chcę pieniądze!

    wydaje mi sie ,ze jezeli wskazesz okres ale np zanizysz wartosc
    roboczogodziny to jest ok

> [...]
    > że gdyby hipotetycznie przenieść chwilę wyrokowania na tamtą chwilę to
    > określone świadczenie byłoby zasądzone, czy nie, a to nie wydaje mi się

    nie zazdroszcze wyrokowania :)

  • 20. Data: 2006-04-28 20:10:49
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *kam* wypowiedziała te słowa:

> [...]
    > wskazanych do chwili zmiany art.477[1] kpc), bo w chwili gdy mogło
    > dojść do przerwania przedawnienia art.477[1]§1 kpc obowiązywał

    Ale art. 477(1) par. 1 kp nie odnosił się do kwestii przedawnienia
    roszczeń i IMHO dlatego traktowanie go jako podstawy do ewentualnego
    przerwania biegu przedawnienia nie jest zasadne. Zgodnie z art. 123
    par. 1 pkt 1 kc przerwanie tego biegu następuje poprzez podjęcie
    czynności prowadzącej *bezpośrednio* w celu dochodzenia roszczenia.
    Złożenie pozwu o 10 tys. zł dowodzi tego, że powód chciał
    *bezpośrednio* dochodzić kwoty 10 tys. zł, nie 15 tys. zł.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    ||| http://olgierd.wordpress.com ||| JID:o...@j...org |||