  • 1. Data: 2003-02-23 17:34:38
    Temat: Ile można dostać za czytanie cudzych listów?
    Od: "NKG" <n...@a...pl>

    cze

    Teoretycznie: czy można zaskarżyć rodziców córki, że wbrew jej woli czytają
    jej korespondencję (listy, e-maile, SMS'y) od chłopaka i jaki może być za to
    wyrok?
    Ona nie jest jeszcze pełnoletnia, ale ja tak.

    Chcę to wiedzieć, tak dla postraszenia na wszelki wypadek :))))

    --
    Pozdro
    NKG

  • 2. Data: 2003-02-23 18:29:44
    Temat: Odp: Ile można dostać za czytanie cudzych listów?
    Od: "bubu" <j...@i...pl>

    Użytkownik NKG <n...@a...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b3b0s7$guf$...@a...news.tpi.pl...
> [...]
    > wyrok?
    > Ona nie jest jeszcze pełnoletnia, ale ja tak.
    >
    > Chcę to wiedzieć, tak dla postraszenia na wszelki wypadek :))))

    Będą mogli polubić przyszłego zięcia !!!!!!!!

  • 3. Data: 2003-02-23 18:53:30
    Temat: Re: Ile można dostać za czytanie cudzych listów?
    Od: Papik <p...@g...w.astercity.net>

    Dnia Sun, 23 Feb 2003 18:34:38 +0100, NKG napisał/napisała:
    > Chcę to wiedzieć, tak dla postraszenia na wszelki wypadek :))))

    a nie taniej wyslac jej smsa o tresci: "Kochani rodzice mojej przyszlej
    zony, czy moglibyscie nie czytac tych wszystkich PRYWATNYCH smsow ?
    Dziekuje." :>

    --
    * koniec jest tam,gdzie chcemy aby byl * Pawel -PAPIK- Pomorski
    GG: 70701

  • 4. Data: 2003-02-23 19:25:23
    Od: d...@o...pl

> [...]
    > wyrok?
    > Ona nie jest jeszcze pełnoletnia, ale ja tak.

    Zgodnie z art. 267 § 1 kk Kto bez uprawnienia uzyskuje informację dla niego nie
    przeznaczoną, otwierając zamknięte pismo, podłączając się do przewodu służącego
    do przekazywania informacji lub przełamując elektroniczne, magnetyczne albo
    inne szczególne jej zabezpieczenie, podlega grzywnie, karze ograniczenia
    wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

    W tym przypadku jednak rodzice, jako prawni opiekunowie, są IMHO uprawnieni do
    kontroli korespondencji córki.

    > Chcę to wiedzieć, tak dla postraszenia na wszelki wypadek :))))

    Nie wolno straszyć - to przestępstwo (art. 190 § 1 kk w zw z art. 115 § 12 kk)
    Art. 190 § 1 kk: Kto grozi innej osobie popełnieniem przestępstwa na jej szkodę
    lub szkodę osoby najbliższej, jeżeli groźba wzbudza w zagrożonym uzasadnioną
    obawę, że będzie spełniona, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
    pozbawienia wolności do lat 2.

    Art. 115 § 12 kk: Groźbą bezprawną jest zarówno groźba, o której mowa w art.
    190, jak i groźba spowodowania postępowania karnego lub rozgłoszenia wiadomości
    uwłaczającej czci zagrożonego lub jego osoby najbliższej; nie stanowi groźby
    zapowiedź spowodowania postępowania karnego, jeżeli ma ona jedynie na celu
    ochronę prawa naruszonego przestępstwem.

    Wspomniałeś, o małoletniej "dziewczynie", więc miej na uwadze także art. 200 §
    1 kk: Kto doprowadza małoletniego poniżej lat 15 do obcowania płciowego lub do
    poddania się innej czynności seksualnej albo do wykonania takiej czynności,
    podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.

    Pozdrawiam,
    Darek

  • 5. Data: 2003-02-23 21:31:04
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    <d...@o...pl> wrote in message

> [...]
    > inne szczególne jej zabezpieczenie, podlega grzywnie, karze ograniczenia
    > wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

    Nie jestem przekonany, czy ten przepis daje podstawe do skazania za czytanie
    zwykłych prywatnych listów, nie zawierających "informacji". Komentarz do
    projektu KK jest w tym temacie bardzo lakoniczny a nie mam pod reką innych
    źródeł.

    > W tym przypadku jednak rodzice, jako prawni opiekunowie, są IMHO
    uprawnieni do
    > kontroli korespondencji córki.

    Tak? A na jakiej podstawie? Władza rodzicielska nie jest władza absolutną.
    Winna być wykonywana tak, aby nie cierpieało na tym dobro dziecka, które
    jest tu najważniejsze. Dziecko także podlega ochronie prawnej RP i także ma
    swoją godność. Nie mówię, że nigdy nie mogą otwierać jego korespodencji,ale
    nie można też wywodzić bezwzględnego ich uprawnienia do aż tak inwazyjnej
    kontroli, depczącej prywatność i godność ich dziecka.

    > Nie wolno straszyć - to przestępstwo (art. 190 § 1 kk w zw z art. 115 § 12
    kk)

    E tam, co ty opowiadasz.

    > Art. 190 § 1 kk: Kto grozi innej osobie popełnieniem _przestępstwa_ [...]

    Od kiedy powiadomienie organów ścigania jest przestepstwem?

    Pudło.

> [...]
    > zapowiedź spowodowania postępowania karnego, jeżeli ma ona jedynie na celu
    > ochronę prawa naruszonego przestępstwem.

    No własnie. Jeśli ktos popełnia przestepstwo, to groźba mająca na celu
    'przywołanie go do porządku" ( np. oddaj tą torebke staruszcę, bo pójdę na
    policje ), nie jest przestępstwem. Czytaj uważniej to, co sam przytaczasz.
    Kolega nie chce wyłudzić od rodziców pieniędzy grożąc, że doniesie na ich
    otwieranie ( karalne ), tylko chce ich od tegoz otwierania odwieść (
    niekaralne ). Tak przynajmniej wynika z postu.

    Ergo - także pudło. I po co kolegę straszysz? ;-)

    Depi.

  • 6. Data: 2003-02-24 09:25:03
    Od: d...@o...pl

> [...]
    > projektu KK jest w tym temacie bardzo lakoniczny a nie mam pod reką innych

    Daje podstawę :-)
    "Przechwycenie" każdej informacji (a nie np. tylko niejawnej) zawartej w
    zamkniętym piśmie, którego adresatem jest inna osoba jest przestępstwem ze
    wskazanego art.

> [...]
    > nie można też wywodzić bezwzględnego ich uprawnienia do aż tak inwazyjnej
    > kontroli, depczącej prywatność i godność ich dziecka.

    Moim zdaniem wszystko jest w porządku.
    Rodzice kontrolują korespondencję w trosce o dobro dziecka. Zwróć uwagę od kogo
    (dorosłego mężczyzny) do kogo (dziewczyny <180tki) listy są kontrolowane. Skąd
    wiadomo, że to nie pedofil jakiś np ;) (bez urazy - to do ich autora)

    > E tam, co ty opowiadasz.

    > Od kiedy powiadomienie organów ścigania jest przestepstwem?

    Czytaj niżej - art. 115 § 12 kk
> [...]
    > niekaralne ). Tak przynajmniej wynika z postu.
    >
    > Ergo - także pudło. I po co kolegę straszysz? ;-)

    To jest zupełnie inna sytuacja, gdyż:
    1) już zamiarem jest "straszenie" - w tym celu postawione zostało pytanie o
    podstawę prawną;
    2) nawet jeśli wykluczyć działanie jak w pkt. 1, to po stronie rodziców
    dziewczyny nie ma przestępstwa, więc groźba spowodowania postępowania karnego
    (zawiadomienia organów ścigania) jest bezprawna.
    Oczywiście autor pytania może nie zdawać sobie sprawy z powyższego (błąd co do
    kontratypu), ale nie zmienia to faktu, iż formułowanie gróźb bezprawnych jest
    przestępstwem.

    > Pozdrawiam
    >
    > --
    > Depi.

    Także pozdrawiam,
    Darek

  • 7. Data: 2003-02-24 11:01:29
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    <d...@o...pl> wrote in message

> [...]
    Skąd
    > wiadomo, że to nie pedofil jakiś np ;) (bez urazy - to do ich autora)

    E tam. Jak kolo ma 20 lat a panna 17? Sam kiedys tak miałem. Pedofilia?

    > To jest zupełnie inna sytuacja, gdyż:
    > 1) już zamiarem jest "straszenie" - w tym celu postawione zostało pytanie
    > podstawę prawną;

    No straszenie w celu ochrony prawa - czyli takie, które nie jest uznawane
    przez kk za goźbe karalna.

> [...]
    karnego
    > (zawiadomienia organów ścigania) jest bezprawna.

    Według mnie jest uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa. Jesli
    uznać oczywiście Twoja interpretacje art. 267. Wystarczy uzas. podejrzenie
    aby zgłosić.

> [...]
    co do
    > kontratypu), ale nie zmienia to faktu, iż formułowanie gróźb bezprawnych

    No tak, ale to zgdonie z art. 115 par 12 zdanie 2. nie jest groźbą
    bezprawną.

    Depi.

  • 8. Data: 2003-02-24 18:42:26
    Od: "NKG" <n...@a...pl>

    cze

    > W tym przypadku jednak rodzice, jako prawni opiekunowie, są IMHO
    > uprawnieni do kontroli korespondencji córki.

    Kiedyś w tv leciał jakiś program o przemocy w rodzinie i było tam coś
    czytaniu listów...
    Tzn. "jeśli biją [...] czytają listy [...]" także z tego wnioskuję że jeśli
    rodzic, w prew woli dziecka czyta jego prywtną korespondencję, to
    kwalifikuje się to do przemocy w rodzinie. Dobrze pojmuję?

> [...]
    > groźba wzbudza w zagrożonym uzasadnioną obawę, że będzie spełniona,
    > podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia

    Wiec moge pozwać moją profesorkę, co mnie straszy że nie przjedę? ;-)

    A jak ma 17 lat to moge? :->

    --
    Pozdro
    NKG

  • 9. Data: 2003-02-24 18:46:38
    Od: "NKG" <n...@a...pl>

    cze

    > a nie taniej wyslac jej smsa o tresci: "Kochani rodzice mojej
    > przyszlej zony, czy moglibyscie nie czytac tych wszystkich PRYWATNYCH
    > smsow ? Dziekuje." :>

    "Kochani rodzice mojej przyszłej żony, czy moglibyście nie czytać tych
    wszystkich PRYWATNYCH smsow? Za to grozi grzywna lub 2 lata więzienia!
    Dziękuję."

    A co do żeniaczki, to każdy żonaty mi powtarza, żebym się nie żenił. Więc
    chyba coś w tym jest :))))))))))

    BTW wolna miłość jest w Polsce legalna, nie? Nielegalne jest brać za TO
    zapłatę.

    --
    Pozdro
    NKG

  • 10. Data: 2003-02-24 23:55:25
    Od: Papik <p...@g...w.astercity.net>

    Dnia Mon, 24 Feb 2003 19:46:38 +0100, NKG napisał/napisała:
    > BTW wolna miłość jest w Polsce legalna, nie? Nielegalne jest brać za TO
    > zapłatę.

    hehe :> zalezy,ktora strona bierze i za co (a alimenty ? :P)