    From: "Marcin Olender" <d...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ile można dostać za czytanie cudzych listów?
    Date: Mon, 24 Feb 2003 12:01:29 +0100

    <d...@o...pl> wrote in message
    news:5434.000002e6.3e59e4ef@newsgate.onet.pl...

    > Moim zdaniem wszystko jest w porządku.
    > Rodzice kontrolują korespondencję w trosce o dobro dziecka. Zwróć uwagę od
    kogo
    > (dorosłego mężczyzny) do kogo (dziewczyny <180tki) listy są kontrolowane.
    Skąd
    > wiadomo, że to nie pedofil jakiś np ;) (bez urazy - to do ich autora)

    E tam. Jak kolo ma 20 lat a panna 17? Sam kiedys tak miałem. Pedofilia?

    > To jest zupełnie inna sytuacja, gdyż:
    > 1) już zamiarem jest "straszenie" - w tym celu postawione zostało pytanie
    > podstawę prawną;

    No straszenie w celu ochrony prawa - czyli takie, które nie jest uznawane
    przez kk za goźbe karalna.

    > 2) nawet jeśli wykluczyć działanie jak w pkt. 1, to po stronie rodziców
    > dziewczyny nie ma przestępstwa, więc groźba spowodowania postępowania
    karnego
    > (zawiadomienia organów ścigania) jest bezprawna.

    Według mnie jest uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa. Jesli
    uznać oczywiście Twoja interpretacje art. 267. Wystarczy uzas. podejrzenie
    aby zgłosić.

    > Oczywiście autor pytania może nie zdawać sobie sprawy z powyższego (błąd
    co do
    > kontratypu), ale nie zmienia to faktu, iż formułowanie gróźb bezprawnych
    jest
    > przestępstwem.

    No tak, ale to zgdonie z art. 115 par 12 zdanie 2. nie jest groźbą
    bezprawną.

    Depi.