  • 381. Data: 2021-09-03 07:51:48
    Temat: Re: Gazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz Dolny]
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 02.09.2021 Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> napisał/a:

    > Z tym, że się trochę zgubiłem do czego zmierzasz, bo to, że co do zasady
    > granica ma być chroniona i nie należy przez nią wpuszczać to chyba
    > wiadomo. Ja tylko chciałem zwrócić uwagę, że nie jest to ochrona
    > bezwarunkowa i dlatego przyczepiłem się do Twojego dość kategorycznego
    > stwierdzenia.

    Ja nie napisałem, że bezwarunkowo. Pisałem tylko, że warunkiem
    zastosowania kontratypu wyższej konieczności jest bezpośredniość
    zagrożenia (jest tak wprost napisane w przepisie prawa, cytowałem
    też zdanie Sądu).

    Jeśli uważasz, że w danej sytuacji ma zastosowanie inny kontratyp,
    to podaj, go proszę. Wcale nie jestem przekonany na 100%, że nie
    istnieje. Aha, okoliczność wyłączająca karalność (zapis w Konwencji)
    nie jest zapisem wyłączającym bezprawność- też to pisałem.

    Służby (w tym SG) działają na podstawie i w granicach prawa.
    Więc pogranicznik nie może działać tak czy inaczej, bo mu się
    coś wydaje (na przykład uważa, że dobro uchodźcy jest ważniejsze
    od obrony granicy), ale dlatego, że prawo mu coś nakazuje lub też
    na coś pozwala (na przykład kontratyp wyższej konieczności
    zdecydowanie pozwala odstąpić od obrony granicy).

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 382. Data: 2021-09-03 07:58:33
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 02.09.2021 o 16:44, Dominik Ałaszewski pisze:

    > Wyjaśniłem łopatologicznie obok. Jeśli dalej jest to
    > niezrozumiałe to już nie czuję się na siłach tłumaczyć.

    Tu masz łopatologicznie:
    https://oko.press/pogranicznicy-sadza-ze-dzialajac-n
    a-rozkaz-nie-ponosza-winy-blad/

    "Usprawiedliwieniem ich okrucieństwa i łamania prawa ma być fakt, że
    uchodźcy fizycznie nie przekroczyli polskiej granicy. Z prawnego punktu
    widzenia nie ma to znaczenia, bo skorzystali z prawa złożenia wobec
    pograniczników ustnej deklaracji ubiegania się o status uchodźcy. Potem
    ich pełnomocnicy złożyli miejscowemu komendantowi Straży Granicznej
    pisemne wnioski. A więc pogranicznicy oraz ich mocodawcy łamią ustawę o
    uchodźcach. Łamią ją jeszcze bardziej (o ile się da) wobec osób
    wyłapywanych po przekroczeniu granicy, które - mimo głośnego
    oświadczania, że ubiegają się o ochronę jako uchodźcy - są odwożone na
    granicę i wypychane."

    (...)
    "Poza tym to rozporządzenie szefa MSWiA ma zapewne uspokoić lęki
    pograniczników, że zostaną pociągnięci do odpowiedzialności karnej za
    łamanie prawa. Ale też będzie nieskuteczna: zarówno gdy chodzi o
    odpowiedzialność za łamanie ustawy uchodźczej, jak i norm humanitarnego
    traktowania. Tu też nie ma znaczenia, po której stronie granicy znajdują
    się potrzebujący pomocy ludzie."

    (...)
    "Być może pogranicznicy sądzą, że działając na rozkaz, nie ponoszą winy.
    Błąd. Rozkaz nie uwalnia od winy. Poszerza tylko krąg winnych z
    bezpośredniego wykonawcy na jego mocodawcę. Funkcjonariusz ma obowiązek
    odmówić wykonania rozkazu, który sprzeciwia się prawu.

    To, co władza robi teraz z uchodźcami na białoruskiej granicy,
    prawdopodobnie ma przekonać Łukaszenkę, że nie ma co podrzucać nam
    ludzi, bo tylko sobie robi tym kłopot. To byłaby dopuszczalna taktyka,
    gdyby chodziło np. o odpady. Ale to żywi ludzie."

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 383. Data: 2021-09-03 08:22:04
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 02.09.2021 Kviat <k...@n...dla.spamu.pl> napisał/a:

    > Jeszcze raz zapytam, bo do tej pory nie uzyskałem odpowiedzi:
    > jak ma zapobiegać?

    W przewidziany prawem sposób. Rozumiem, że znalezienie
    sobie jest dla Ciebie zbyt dużym wyzwaniem, więc na tacy:

    Ustawa o Straży Granicznej (tekst ujednolicony):
    http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU199
    00780462/U/D19900462Lj.pdf

    "rozpoznawanie, _zapobieganie_ i wykrywanie przestępstw i wykroczeń oraz
    ściganie ich sprawców, w zakresie właściwości Straży Granicznej,
    a w szczególności:
    a) przestępstw i wykroczeń dotyczących zgodności przekraczania granicy
    państwowej z przepisami"

    Jak dla mnie ciężej o jasno wyrażony pogląd, że SG ma obowiązek
    _zapobiegać_ czynom nielegalnego przekroczenia granicy.

    Natomiast nikt z PT Dyskutantów nie pokazał palcem okoliczności
    wyłączającej bezprawność (kontratypu) nielegalnego przekraczania
    granicy przez uchodźcę (poza stanem wyższej konieczności).

    A jak konkretnie? Generalnie tak samo, jak policja
    (stąd też nie bez kozery pytałem, czy policjant też ma
    nie reagować na próbę popełnienia przestępstwa):

    ww. Ustawa:
    "W celu rozpoznawania, _zapobiegania_ i wykrywania przestępstw
    oraz przestępstw skarbowych, a także wykroczeń oraz wykroczeń skarbowych
    w zakresie określonym w art. 1 ust. 2 pkt 4 i w art. 1 ust. 2a, funkcjonariusze
    Straży Granicznej pełnią służbę graniczną, prowadzą działania graniczne,
    wykonują czynności operacyjno-rozpoznawcze i administracyjno-porządkowe
    oraz prowadzą postępowania przygotowawcze według przepisów Kodeksu
    postępowania karnego"

    a w kpk
    http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU199
    70890555/U/D19970555Lj.pdf
    czytamy

    "Art. 312. Uprawnienia Policji przysługują także:
    1) organom _Straży Granicznej_, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Krajowej
    Administracji Skarbowej, Centralnego Biura Antykorupcyjnego oraz
    Żandarmerii Wojskowej, w zakresie ich właściwości"

    A jak konkretnie mają zapobiegać?

    A na przykład tak:
    Ustawa o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej:
    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20
    130000628/U/D20130628Lj.pdf

    Kiedy zatem mogliby strzelać?

    Art. 45. Broni palnej można użyć, gdy zaistnieje co najmniej jeden
    z następujących przypadków:
    (..)
    d) nienaruszalność granicy państwowej przez osobę, która wymusza
    przekroczenie granicy państwowej przy użyciu pojazdu, broni palnej lub
    innego niebezpiecznego przedmiotu,

    Ale zamiast poszukać, lepiej udawać, że w sumie to nie wiadomo
    jak ten pogranicznik ma tej granicy bronić, bo prawo to wcale tego
    nie prezyzuje, tak?

    > Ale po co wyważać otwarte drzwi?

    Pewnie, uj tam dyskutować o prawie, lepiej zagrać na emocjach.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 384. Data: 2021-09-03 08:45:19
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 03.09.2021 Kviat <k...@n...dla.spamu.pl> napisał/a:

    > Tu masz łopatologicznie:
    > https://oko.press/pogranicznicy-sadza-ze-dzialajac-n
    a-rozkaz-nie-ponosza-winy-blad/

    Ale gdzie tu jest analiza prawna? Tu jest bełkot obliczony
    na wywołanie skrajnych emocji u czytelnika (standard tzw. dziennikarstwa).

    Na przykład:
    "bo ich dotyczy nie ustawa o ochronie granicy państwowej
    (..) ale ustawa o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium RP.
    I konwencja genewska o uchodźcach."

    Czyli rozumiem, że per analogiam członka SG nie dotyczy Ustawa Kodeks
    Karny, bo on ma swoją Ustawę o Straży Granicznej? :-)

    Jeśli dana ustawa ma wyłączyć lub zmienić przepisy innej ustawy,
    to jest to w niej wprost zapisane. W treści Ustawy o udzielaniu
    cudzoziemcom ochrony nie ma nic napisane o wyłączeniu bezprawności
    przekroczenia granicy. Może przegapiłem. Ale "dziennikarski" bełkot
    rzecze:

[...]

    Starannie przy tym unikając cytowania stosownych przepisów prawa,
    bo jeszcze by się okazało, że gówno prawda. A komu by się chciało
    samemu szukać.

    Nie, żaden przepis nie wyłącza nielegalności przekroczenia
    granicy "w celu złożenia deklaracji" (nieważne, czy paszczowo
    czy pisemnie). Żaden przepis nie wyłącza nielegalności przekroczenia
    granicy już po złożeniu deklaracji. Jeśli jest inaczej, poproszę o linka
    do przepisu prawa, nie do bełkotu "dziennikarskiego".

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 385. Data: 2021-09-03 10:43:22
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 03.09.2021 o 08:22, Dominik Ałaszewski pisze:

> [...]
    > d) nienaruszalność granicy państwowej przez osobę, która wymusza
    > przekroczenie granicy państwowej przy użyciu pojazdu, broni palnej lub

    Miałeś napisać jak, gdy osoba nie wymusza przekroczenia granicy przy
    użyciu pojazdu, broni palnej lub innego niebezpiecznego przedmiotu.
    Bo o takim przypadku dyskutujemy.

    > Ale zamiast poszukać, lepiej udawać, że w sumie to nie wiadomo
    > jak ten pogranicznik ma tej granicy bronić, bo prawo to wcale tego
    > nie prezyzuje, tak?

    Oczywiście, że wiadomo. I jak najbardziej prawo to precyzuje.
    A dyskusja jest właśnie dlatego, że z jakiegoś powodu pogranicznicy
    postanowili udawać, że nie precyzuje.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 386. Data: 2021-09-03 10:57:52
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

> [...]

    > Miałeś napisać jak, gdy osoba nie wymusza przekroczenia granicy przy
    > użyciu pojazdu, broni palnej lub innego niebezpiecznego przedmiotu.

    Poczytaj pozostałą treść ustawy o środkach przymusu bezpośredniego.
    Linka pod twarz podsunąłem, czytać też mam za Ciebie?
    Dokładnie napisane, czego można użyć i w jakiej sytuacji.

    > Oczywiście, że wiadomo. I jak najbardziej prawo to precyzuje.
    > A dyskusja jest właśnie dlatego, że z jakiegoś powodu pogranicznicy
    > postanowili udawać, że nie precyzuje.

    Toż cały czas proszę, żebyś zapodał ten przepis prawa, co to pogranicznikom
    uchodźców wpuszczać nakazuje, a oni go nie znają/nie przestrzegają.
    A dostaję "dziennikarski" bełkot, że uchodźcy muszą wręczyć wniosek,
    więc są zwolnieni z przestrzegania prawa.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 387. Data: 2021-09-03 11:20:51
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 03.09.2021 o 08:45, Dominik Ałaszewski pisze:

> [...]
    >
    > Czyli rozumiem, że per analogiam członka SG nie dotyczy Ustawa Kodeks
    > Karny, bo on ma swoją Ustawę o Straży Granicznej? :-)

    To bardzo słaba analogia.
    Ustawa o ochronie granicy państwowej nijak nie przeczy ustawie o
    udzieleniu cudzoziemcom ochrony i konwencji genewskiej, którą z własnej
    woli zobowiązaliśmy się przestrzegać.

> [...]
    > cudzoziemcom ochrony nie ma nic napisane o wyłączeniu bezprawności
    > przekroczenia granicy. Może przegapiłem.

    Bo nie musi być napisane. Stosowanie prawa jest trochę bardziej
    skomplikowane.

    https://www.prawo.pl/prawnicy-sady/interpretacja-prz
    episow-rownie-wazna-jak-samo-prawo,69731.html

> [...]
    >
    > Starannie przy tym unikając cytowania stosownych przepisów prawa,
    > bo jeszcze by się okazało, że gówno prawda. A komu by się chciało

    Negujesz fakt, że skorzystali z tego prawa?
    Negujesz fakt istnienia takiego prawa?
    Bo nie bardzo rozumiem, co jest w powyższym gówno prawdą?

> [...]
    > granicy już po złożeniu deklaracji. Jeśli jest inaczej, poproszę o linka
    > do przepisu prawa, nie do bełkotu "dziennikarskiego".

    Stoisz po drugiej stronie granicy. Krzyczysz do pogranicznika, że
    prosisz o azyl, bo grozi Ci niebezpieczeństwo i chcesz złożyć wniosek.

    Co, zgodnie z prawem, powinien zrobić pogranicznik?

    Zaprosić Cię na swoją stronę żebyś złożył wniosek? - czy wtedy złamiesz
    prawo? Przecież pogranicznik Ci powiedział, że masz do niego przyjść...
    przeszedłeś na wyraźne polecenie pogranicznika... czyli pogranicznik
    jest współwinny, bo nakłonił Cię do popełnienia przestępstwa...

    Czy może ma powiedzieć "wali mnie Twój wniosek i chuj mnie obchodzi co
    Ci grozi, masz siedzieć tam w krzakach, bo jak nie, to będę strzelał"?
    Czy pogranicznik w ten sposób złamał prawo międzynarodowe i konwencję?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 388. Data: 2021-09-03 11:40:22
    Temat: Re: Podział winy na Łukaszkostan i Kaczystan [Usarz Dolny]
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 2 Sep 2021 17:03:05 +0200, nadir napisał(a):

    > No ale to wszystko można obecnie zobaczyć i wysłuchać w internetach.

    Te różne Luwry i Wersale też można zobaczyć w internetach, a ludzie jednak
    do nich jeżdżą i jeszcze płacą za wstęp.
    Kiedy ktoś jest zafascynowany Licheniem albo licznymi pomnikami Jana Pawła
    II i pary prezydenckiej, nic go nie powstrzyma.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 389. Data: 2021-09-03 11:41:12
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 2 Sep 2021 19:10:25 +0200, nadir napisał(a):

    > Tyle to wiem, ale utraconego zdrowia mi nie przywróci.

    Próbuj jeszcze w DudaPomocy.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    wykorzystania do prac domowych"
    św. Tomasz z Akwinu

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 390. Data: 2021-09-03 11:49:58
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

> [...]

    > Ustawa o ochronie granicy państwowej nijak nie przeczy ustawie o
    > udzieleniu cudzoziemcom ochrony i konwencji genewskiej, którą z własnej

    No właśnie. Więc skoro nijak sobie nie przeczą, to ważne
    są _wszystkie_ akty prawne, a nie tylko te dotyczące wprost
    migrantów. Więc pieprzenie "dziennikarza" jakoby tak było
    jest tylko pieprzeniem właśnie.

    > https://www.prawo.pl/prawnicy-sady/interpretacja-prz
    episow-rownie-wazna-jak-samo-prawo,69731.html

    Ale interpretacja prawa ma swoje granice. Jeśli ktoś wywodzi,
    że z tytułu tego, iż przepis stanowi, iż wniosek o udzielenie
    ochrony międzynarodowej należy złożyć do Straży Granicznej wynika,
    że wnioskodawca może dostarczając wniosek nie przestrzegać prawa,
    a w szczególności nielegalnie przekroczyć granicę, to nie jest
    to interpretacja prawa tylko robienie kurwy z logiki.

    Być może istnienie inny przepis pozwalający migrantowi
    na "zalegalizowanie" wdzierania się na teren Polski.
    Tylko nikt jakoś nie potrafi go podać.

    > Negujesz fakt, że skorzystali z tego prawa?

    Z jakiego prawa? Do "objęcia ochroną międzynarodową udzielaną
    w Polsce" na terenie Białorusi?

    "GDZIE MOGĘ ZŁOŻYĆ WNIOSEK O UDZIELENIE OCHRONY MIĘDZYNARODOWEJ?
    Wniosek o udzielenie ochrony międzynarodowej można złożyć:
    o jeśli dopiero wjeżdżasz do Polski - na przejściu granicznym, przez które
    przekraczasz granicę Polski;
    o jeśli w chwili składania wniosku mieszkasz w Polsce lub jest to twój kolejny
    wniosek - w dowolnym oddziale lub placówce Straży Granicznej;
    o jeśli przebywasz w strzeżonym ośrodku, zakładzie karnym, areszcie dla
    cudzoziemców lub areszcie śledczym - za pośrednictwem obejmującego
    terytorialnym zasięgiem działania siedzibę ośrodka, zakładu lub aresztu, w
    którym się znajdujesz."

    https://www.unhcr.org/pl/wp-content/uploads/sites/22
    /2021/03/Informator-dla-cudz.-ub.-sie-o-ochr.-miedzy
    n.-2020.pdf

    Ustawa też pewnie nosi tytuł "Ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r.
    o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej"
    tak dla zmylenia przeciwnika.

    > Negujesz fakt istnienia takiego prawa?

    Nie neguję, być może istnieje. Zwracam jedynie szanowną uwagę,
    że nikt go nie podał.

    > Bo nie bardzo rozumiem, co jest w powyższym gówno prawdą?

    Praktycznie wszystko. Nie podano przepisu, który nakazuje pogranicznikom
    wpuścić migrantów usiłujących nielegalnie przekroczyć granicę,
    kłamano, że takie prawo daje Konwencja.

    > Stoisz po drugiej stronie granicy. Krzyczysz do pogranicznika, że
    > prosisz o azyl, bo grozi Ci niebezpieczeństwo i chcesz złożyć wniosek.
    >
    > Co, zgodnie z prawem, powinien zrobić pogranicznik?

    Krzyknąć "Zapraszam Pana na przejście graniczne". Jeśli widzi, że zagraża
    mu bezpośrednie niebezpieczeństwo (np. goni go Białorusin z kałachem
    albo wykrwawia się i bez pomocy lekarskiej może nie przeżyć)
    - wpuścić (kontratyp stanu wyższej konieczności).

    I podkreślę- piszę o stanie _prawnym_, jako że na grupie pl.soc.prawo.
    Nie pl.soc.emocje czy pl.soc.humanitaryzm.

    Na pl.soc.humanitaryzm pewnie padłaby rada dla pogranicznika,
    żeby udał, że nie widzi, a potem zatrzymał już na terenie Polski.
    Nie widział łamania prawa, więc nie zareagował.

    > Czy może ma powiedzieć "wali mnie Twój wniosek i chuj mnie obchodzi co
    > Ci grozi, masz siedzieć tam w krzakach, bo jak nie, to będę strzelał"?

    Otóż to. A jak będzie lazł, to ma prawo i obowiązek użyć środków
    przymusu określonych ustawą (czyli np. strzelać gumowymi kulami
    po piszczelach).

    > Czy pogranicznik w ten sposób złamał prawo międzynarodowe i konwencję?

    Uważam, że nie. Jeśli ktoś uważa inaczej, prośba o wskazanie
    _który konkretnie_ przepis został naruszony.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.