eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoGazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz Dolny] › Re: Gazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz Dolny]
    From: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Gazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz
    Dolny]
    Date: Fri, 3 Sep 2021 07:58:33 +0200
    <612f6e5a$0$499$65785112@news.neostrada.pl> <sgnvjs$6e8$1@gioia.aioe.org>
    <61307489$0$517$65785112@news.neostrada.pl> <sgput2$kid$1@gioia.aioe.org>
    <61308390$0$25418$65785112@news.neostrada.pl>
    <sgq1p0$1ur7$1@gioia.aioe.org>
    <61308c8f$0$523$65785112@news.neostrada.pl> <sgqa63$13c$1@gioia.aioe.org>
    <6130b7d8$0$537$65785112@news.neostrada.pl> <sgqehu$3g5$1@gioia.aioe.org>
    <6130c493$0$532$65785112@news.neostrada.pl>
    <1erw5mhalxgxn$.choirhsqusm$.dlg@40tude.net>
    <6130caed$0$515$65785112@news.neostrada.pl>
    <sgqm5i$1tba$1@gioia.aioe.org>
    <6130e34a$0$549$65785112@news.neostrada.pl>

    W dniu 02.09.2021 o 16:44, Dominik Ałaszewski pisze:

    > Wyjaśniłem łopatologicznie obok. Jeśli dalej jest to
    > niezrozumiałe to już nie czuję się na siłach tłumaczyć.

    Tu masz łopatologicznie:
    https://oko.press/pogranicznicy-sadza-ze-dzialajac-n
    a-rozkaz-nie-ponosza-winy-blad/

    "Usprawiedliwieniem ich okrucieństwa i łamania prawa ma być fakt, że
    uchodźcy fizycznie nie przekroczyli polskiej granicy. Z prawnego punktu
    widzenia nie ma to znaczenia, bo skorzystali z prawa złożenia wobec
    pograniczników ustnej deklaracji ubiegania się o status uchodźcy. Potem
    ich pełnomocnicy złożyli miejscowemu komendantowi Straży Granicznej
    pisemne wnioski. A więc pogranicznicy oraz ich mocodawcy łamią ustawę o
    uchodźcach. Łamią ją jeszcze bardziej (o ile się da) wobec osób
    wyłapywanych po przekroczeniu granicy, które - mimo głośnego
    oświadczania, że ubiegają się o ochronę jako uchodźcy - są odwożone na
    granicę i wypychane."

    (...)
    "Poza tym to rozporządzenie szefa MSWiA ma zapewne uspokoić lęki
    pograniczników, że zostaną pociągnięci do odpowiedzialności karnej za
    łamanie prawa. Ale też będzie nieskuteczna: zarówno gdy chodzi o
    odpowiedzialność za łamanie ustawy uchodźczej, jak i norm humanitarnego
    traktowania. Tu też nie ma znaczenia, po której stronie granicy znajdują
    się potrzebujący pomocy ludzie."

    (...)
    "Być może pogranicznicy sądzą, że działając na rozkaz, nie ponoszą winy.
    Błąd. Rozkaz nie uwalnia od winy. Poszerza tylko krąg winnych z
    bezpośredniego wykonawcy na jego mocodawcę. Funkcjonariusz ma obowiązek
    odmówić wykonania rozkazu, który sprzeciwia się prawu.

    To, co władza robi teraz z uchodźcami na białoruskiej granicy,
    prawdopodobnie ma przekonać Łukaszenkę, że nie ma co podrzucać nam
    ludzi, bo tylko sobie robi tym kłopot. To byłaby dopuszczalna taktyka,
    gdyby chodziło np. o odpady. Ale to żywi ludzie."

    Pozdrawiam
    Piotr