eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoGazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz Dolny] › Re: Gazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz Dolny]
    From: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Gazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz
    Dolny]
    Date: Fri, 3 Sep 2021 11:20:51 +0200
    <612f6e5a$0$499$65785112@news.neostrada.pl> <sgnvjs$6e8$1@gioia.aioe.org>
    <61307489$0$517$65785112@news.neostrada.pl> <sgput2$kid$1@gioia.aioe.org>
    <61308390$0$25418$65785112@news.neostrada.pl>
    <sgq1p0$1ur7$1@gioia.aioe.org>
    <61308c8f$0$523$65785112@news.neostrada.pl> <sgqa63$13c$1@gioia.aioe.org>
    <6130b7d8$0$537$65785112@news.neostrada.pl> <sgqehu$3g5$1@gioia.aioe.org>
    <6130c493$0$532$65785112@news.neostrada.pl>
    <1erw5mhalxgxn$.choirhsqusm$.dlg@40tude.net>
    <6130caed$0$515$65785112@news.neostrada.pl>
    <sgqm5i$1tba$1@gioia.aioe.org>
    <6130e34a$0$549$65785112@news.neostrada.pl>
    <sgsdi9$1gn8$1@gioia.aioe.org>
    <6131c47f$0$507$65785112@news.neostrada.pl>

    W dniu 03.09.2021 o 08:45, Dominik Ałaszewski pisze:
> [...]
    a-rozkaz-nie-ponosza-winy-blad/

    > Ale gdzie tu jest analiza prawna? Tu jest bełkot obliczony
    > na wywołanie skrajnych emocji u czytelnika (standard tzw. dziennikarstwa).
    >
    > Na przykład:
    > "bo ich dotyczy nie ustawa o ochronie granicy państwowej
    > (..) ale ustawa o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium RP.
    > I konwencja genewska o uchodźcach."
    >
    > Czyli rozumiem, że per analogiam członka SG nie dotyczy Ustawa Kodeks
    > Karny, bo on ma swoją Ustawę o Straży Granicznej? :-)

    To bardzo słaba analogia.
    Ustawa o ochronie granicy państwowej nijak nie przeczy ustawie o
    udzieleniu cudzoziemcom ochrony i konwencji genewskiej, którą z własnej
    woli zobowiązaliśmy się przestrzegać.

    > Jeśli dana ustawa ma wyłączyć lub zmienić przepisy innej ustawy,
    > to jest to w niej wprost zapisane. W treści Ustawy o udzielaniu
    > cudzoziemcom ochrony nie ma nic napisane o wyłączeniu bezprawności
    > przekroczenia granicy. Może przegapiłem.

    Bo nie musi być napisane. Stosowanie prawa jest trochę bardziej
    skomplikowane.

    https://www.prawo.pl/prawnicy-sady/interpretacja-prz
    episow-rownie-wazna-jak-samo-prawo,69731.html

    > Ale "dziennikarski" bełkot
    > rzecze:
    >
    > "Usprawiedliwieniem ich okrucieństwa i łamania prawa ma być fakt,
    > że uchodźcy fizycznie nie przekroczyli polskiej granicy.
    > Z prawnego punktu widzenia nie ma to znaczenia, bo skorzystali
    > z prawa złożenia wobec pograniczników ustnej deklaracji ubiegania
    > się o status uchodźcy."
    >
    > Starannie przy tym unikając cytowania stosownych przepisów prawa,
    > bo jeszcze by się okazało, że gówno prawda. A komu by się chciało
    > samemu szukać.

    Negujesz fakt, że skorzystali z tego prawa?
    Negujesz fakt istnienia takiego prawa?
    Bo nie bardzo rozumiem, co jest w powyższym gówno prawdą?

    > Nie, żaden przepis nie wyłącza nielegalności przekroczenia
    > granicy "w celu złożenia deklaracji" (nieważne, czy paszczowo
    > czy pisemnie). Żaden przepis nie wyłącza nielegalności przekroczenia
    > granicy już po złożeniu deklaracji. Jeśli jest inaczej, poproszę o linka
    > do przepisu prawa, nie do bełkotu "dziennikarskiego".

    Stoisz po drugiej stronie granicy. Krzyczysz do pogranicznika, że
    prosisz o azyl, bo grozi Ci niebezpieczeństwo i chcesz złożyć wniosek.

    Co, zgodnie z prawem, powinien zrobić pogranicznik?

    Zaprosić Cię na swoją stronę żebyś złożył wniosek? - czy wtedy złamiesz
    prawo? Przecież pogranicznik Ci powiedział, że masz do niego przyjść...
    przeszedłeś na wyraźne polecenie pogranicznika... czyli pogranicznik
    jest współwinny, bo nakłonił Cię do popełnienia przestępstwa...

    Czy może ma powiedzieć "wali mnie Twój wniosek i chuj mnie obchodzi co
    Ci grozi, masz siedzieć tam w krzakach, bo jak nie, to będę strzelał"?
    Czy pogranicznik w ten sposób złamał prawo międzynarodowe i konwencję?

    Pozdrawiam
    Piotr