  • 21. Data: 2006-02-09 21:15:44
    Temat: Fotografowanie policjantow na sluzbie
    Od: "Echo" <m...@i...pl>

    kolejne pytani mi sie nasunelo:
    czy mozna publikowac zdjecia zrobione policjantom (czy tez innym osoba
    'mundurowym') na sluzbie (w mundurze) podczas wykonywania swoich obowiazkow
    (np: podczas legitynowania/spisywania jakiegos jegomoscia)

    czy na podstawie ponizszego artykulu:

    Art. 81. 1. Rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim
    przedstawionej. W braku wyraźnego zastrzeżenia zezwolenie nie jest wymagane,
    jeśli osoba ta otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie.
    2. Zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku:
    1) osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z
    pełnieniem przez nią funkcji publicznych, w szczególności politycznych,
    społecznych, zawodowych,

    moge przyjac ze umundurowany funkcjonariusz (policja/straz miejska etc.)
    jest 'osoba powszechnie znana' a jego przedstawiany wizerunek jest zwiazany
    z 'pelnieniem funkcji publicznych' ??

    zdrowko
    Echo

  • 22. Data: 2006-02-09 21:31:21
    Temat: Re: Fotografowanie policjantow na sluzbie
    Od: "Echo" <m...@i...pl>

    > A mi sie nasuwa, zebys przeczytal archiwum grupy, bo temat byl dokladnie
    > wyjasniany wiele razy.

    no fakt... google twoim przyjacielem ;)
    nstepnym razem sie poprawie :)

    Echo

  • 23. Data: 2006-02-09 21:31:34
    Od: scream <n...@p...pl>

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 24. Data: 2006-02-10 11:16:36
    Temat: Re: Fotografowanie osob przy ich sprzeciwie
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    scream napisał(a):

    > Nie, zdjęcia możesz robić wszystkiemu co widzą Twoje oczy (za wyjątkiem
    > niektórych obiektów). Inna sprawa z publikacją takich fotek.

    i dochodzi jeszcze 'mordobicie'

  • 25. Data: 2006-02-10 13:49:58
    Od: "castrol" <j...@w...blumen.pl>

    Użytkownik "alka" <t...@...nie.podam> napisał w wiadomości

    > Pamiętaj jednak, że wizerunku zapamiętanego w "fotograficznej pamięci" nie
    > zostawisz potomnym w albumie ze zdjęciami, a fotografię tak...

    No i gdzie tu sprzecznosc z prawem??

    Jacek

  • 26. Data: 2006-02-10 13:51:05
    Od: "castrol" <j...@w...blumen.pl>

    Użytkownik "Marta Wieszczycka" <m...@N...pl> napisał w wiadomości

    > W przypadku mimów i znanych projektantów łatwiej sobie tę ochronę z prawa
    > autorskiego wyobrazić, ale prawo autorskie oczywiście reguluje tę ochronę
    > znacznie szerzej.
    > "Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o
    > indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie
    > od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór)."

    Ale ja tu nadal nie widze sprzecznosci z prawem.

    Przy wystepie mima czy pokazie mody rejestrujemy juz utwor rozpowszechniony
    wiec prawa przy tym nie lamiemy podobnie jak utrwalajac piosenke z radia.

    Jacek

  • 27. Data: 2006-02-10 13:52:53
    Od: "castrol" <j...@w...blumen.pl>

> [...]

    > indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie
    > od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

    owszem chroni

    > I fotografowanie można tu uznać za odrębne pole eksploatacji

    IMO nie, eksploatacja bedzie rozpowszechnianie tego. Samo zrobienie zdjecia
    jest rowniez przejawel dzialalnosci tworczej i rowniez podlega ochronie :)

    Po prostu, zdjec "chronionych utworow", bez zgody wlasciciciela nie mozemy
    rozpowszechniac i tyle.

    Jacek

  • 28. Data: 2006-02-10 15:57:01
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    castrol napisał(a):

    > IMO nie, eksploatacja bedzie rozpowszechnianie tego. Samo zrobienie
    > zdjecia jest rowniez przejawel dzialalnosci tworczej i rowniez podlega
    > ochronie :)

    Przeczytaj artykuł o odrębnych polach eksploatacji i sprawdź, czy
    rzeczywiście jest tam mowa tylko o rozpowszechnianiu :-)

    A ochrona praw autora fotografii nie wpływa na ochronę praw osoby, która
    wykonała dzieło pierwotne.

    --
    Marta
    http://doradcy-prawni.pl

  • 29. Data: 2006-02-10 20:16:08
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    alka wrote:

    > Pamiętaj jednak, że wizerunku zapamiętanego w "fotograficznej pamięci"
    > nie zostawisz potomnym w albumie ze zdjęciami, a fotografię tak...

    ROTFL

    A co ma do tego trwałość rzekomej 'kopii utworu'?

    Pomijam już taki detal, że można wspomnienia opisać a nawet namalować,
    jak się umie.

  • 30. Data: 2006-02-10 20:20:41
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Marta Wieszczycka wrote:

    > Ale zacznijmy od tego, że utworem jest np. pantomima, a zatem
    > fotografując mima, zatrzymanego w jakiejś pozycji jak najbardziej
    > fotografuje się utwór, bo jego forma ekspresji jest utworem.

    Powiedzmy. I?

    [ciach]

    > się tu powołać na przepisy mówiące o tym, że autor musi się zgodzić na
    > każde konkretne pole eksploatacji, a wytwarzanie egzemplarzy utworu
    > techniką zapisu magnetycznego lub techniką cyfrową jest odrębnym polem
    > eksploatacji.

    Gdzie więc te stosy pozwów przeciwko użytkownikow systemów
    bezpieczeństwa wykorzystujacych kamery?

> [...]
    > o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci,
    > niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór)."

    Ustalony? Więc mim pod prawo autorskie ne podlega, bo ustalony nie jest.
    Chyba, że ktoś go zamorduje.