  • 61. Data: 2012-04-05 11:27:29
    Temat: Re: Dźwięki z Visty beta
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 5 Apr 2012, Dominik & Co wrote:

    > Rozważając przypadek, gdy właściciel praw zezwala
    > na pozyskanie, a ogranicza korzystanie: tu IMHO ma
    > zastosowanie jedynie licencja, czyli de facto zwykła
    > cywilnoprawna umowa. Załóżmy, że instalując program
    > zgadzasz się przestrzegać rzeczonej umowy (zwykle instalator
    > jest stosownie skonstruowany).

    No i mamy istotna większosc programów shareware.
    Własnie tak działaja - pozyskanie egzemplarza jest za darmo.

    > Ale co w przypadku,
    > jeśli ją złamiesz? Czy sąd, w przypadku wykrycia, że używam
    > IE na Linuksie (nie używam, sytuacja hipotetyczna :-)
    > zasądzi na rzecz MS powiedzmy trzykrotność najtańszego Windows?

    Tu jest problem, owszem :), bo oczywiscie podstaw do wyceny
    *całego* windowsa nie widać.
    Ale pozostańmy na częsci karnej - czy możesz zostac ukarany,
    znaczy *bez* zysku dla MS$?

    > Zna ktoś jakieś orzecznictwo? :-)

    Zaczac by trzeba, że mało słychać o karach za naruszanie
    np. shareware.
    A w tym roku był watek o posłaniu w maliny poszkodowanego
    w sprawie własnych PA (zakładajac prawdziwosc opisu, ale
    na mój gust wygladała wiarygodnie) przez prokuratora.
    Tak jakby miało z tego wyjsc, że korporacje sa traktowane
    inaczej :>

    pzdr, Gotfryd

  • 62. Data: 2012-04-05 11:51:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 5 Apr 2012, Skrypëk wrote:

    > Nikt nie twierdzil, że jest. Pokrowiec został przytoczony nie w aspekcie
    > legalności korzystania

    Własnie w tej.

    > tylko darmowości.

    Ale nie "nabycia".
    Przyjrzyj się cytatowi z mojej wypowiedzi, która skomentował Tristan.

    +++ Cytat który wyszedł spod palców Tristana +++
    > Osobne pytanie, czy na każdym systemie.

    Bez związku. Jak wyprodukuję darmowe pokrowce na fotele pasujące
    tylko do BMW, to przestaną być darmowe?
    ---

    +++ Oryginalny mój post, na który odpowiadał Tristan,
    z podkreslona trescia Krisa której wyciecie stanowi manipulację: +++
    On Sun, 1 Apr 2012, Kris wrote:

    > Explorer teoretycznie bzplatny.
    > Nie kupujesz go z "systemem" a w kazdej chwili możesz
    > za darmo zainstalować;)
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    Osobne pytanie, czy na każdym systemie.
    Załóżmy, że da się zainstalować na linuksach... (nie chce mi się czytać
    licencji!)
    ---

    Nie było mowy o darmowym *nabyciu* lecz darmowej *instalacji*,
    a to już jest użytkowanie.

    pzdr, Gotfryd

  • 63. Data: 2012-04-05 13:28:03
    Od: Skrypëk <škrypëk@pűbliçenëmy.pl>

    > Własnie w tej.

    > Ale nie "nabycia".

    Licencja na IE9 przecież nie jest płatna. Jak nie jest darmowa to jaka?

> [...]
    > czytać licencji!)
    > ---
    >
    > Nie było mowy o darmowym *nabyciu* lecz darmowej *instalacji*,

    Instalacja jest darmowa. Przecież nikt nie płacił za zainstalowanie IE9 w
    Windows Vista nabytym dwa lata wcześniej.

  • 64. Data: 2012-04-05 13:29:34
    Od: Skrypëk <škrypëk@pűbliçenëmy.pl>

    > No i mamy istotna większosc programów shareware.
    > Własnie tak działaja - pozyskanie egzemplarza jest za darmo.

    I one też mają licencję, w której napisane jest, co wolno z danym programem
    robić.

  • 65. Data: 2012-04-05 13:36:41
    Od: Skrypëk <škrypëk@pűbliçenëmy.pl>

    > Bo chodziło o to, że przypadku programu (w tym takiego jak
    > internet eksplorer) darmowosc uzyskania egzemplarza nie jest
    > tożsama z darmowoscia korzystania,

    Przekombinowujesz prostą sprawę. A wygląda ona po prostu tak:
    Licencja na używanie IE9 jest bezpłatna.
    (a ograniczenia tej licencji nie czynią jej płatną)

  • 66. Data: 2012-04-05 14:06:50
    Od: Dominik & Co <D...@n...com>

    Dnia 05.04.2012 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał/a:

    > Tu jest problem, owszem :), bo oczywiscie podstaw do wyceny
    > *całego* windowsa nie widać.

    Zawierając umowę na IE zobowiązałem się niejako do kupna
    Windows. Więc skoro nie kupiłem, to MS poniósł stratę.
    Wycena- cena najtańszego Windows na półce sklepowej...

    > Ale pozostańmy na częsci karnej - czy możesz zostac ukarany,
    > znaczy *bez* zysku dla MS$?

    W sensie odpowiedzialności z KK?
    IMO nie. Jaki paragraf wchodziłby w grę?

    > Zaczac by trzeba, że mało słychać o karach za naruszanie
    > np. shareware.

    U nas tak, ale gdzie indziej, owszem.
    Vide choćby http://gpl-violations.org/
    przykładowy wyrok (tłumaczenie na angielski):
    http://www.jbb.de/judgment_dc_frankfurt_gpl.pdf

    > Tak jakby miało z tego wyjsc, że korporacje sa traktowane
    > inaczej :>

    Dlaczego mnie to zupełnie nie dziwi? ;-)

    --
    Dominik & kąpany (via slrn)

  • 67. Data: 2012-04-05 15:13:55
    Od: Skrypëk <škrypëk@pűbliçenëmy.pl>

    Dominik & Co <D...@n...com> wrote:

    > Zawierając umowę na IE zobowiązałem się niejako do kupna
    > Windows.

    E tam. Lepsza byłaby taka analogia: skłamałeś, że masz licencję na Windows i
    wyłudziłeś IE.

    > Więc skoro nie kupiłem, to MS poniósł stratę.

    Ale IE9 nie jest sprzedawany. Więc jak ją wycenisz?

    > Wycena- cena najtańszego Windows na półce sklepowej...

    Jeśli nie używałeś nielegalnie Windows, tylko jakimś cudem używałeś tego IE
    w innym systemie, to dlaczego miałbyś płacić za kradzież Windowsa?

  • 68. Data: 2012-04-05 23:50:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 5 Apr 2012, Skrypëk wrote:

    > Instalacja jest darmowa.

    Poddaję! (z uznaniem że faktycznie, żeby nie było)
    Thx za upór :)

    pzdr, Gotfryd

  • 69. Data: 2012-04-10 20:42:06
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    > Posiadacz praw twierdzi, że wykorzystywać wolno tylko do BMW :>
    > (mimo, że do niektórych modeli Fiatów też pasuje).
    > W tym problem.

    No ale daje gratis.
    Dobry przykład masz w wątku obok. Gość robi monitoring kościoła i knajpy
    osiedlowej i swoim klientom daje gratis, a temu, co zrezygnował z bycia
    klientem już nie chce dać gratis. Co nie znaczy, że ten monitoring
    kosztuje.

    Dzisiaj dostałem gratis 2 kuleczki czekolady na BePe, bo kupowałem tam
    zapiecankę peperoni. Jakbym przylazł i nie kupił, to bym nie dostał
    kuleczek z czekolady. Ale to nie zmienia faktu, że dostałem je gratis.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 70. Data: 2012-04-10 20:45:00
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    > Nie było mowy o darmowym *nabyciu* lecz darmowej *instalacji*,
    > a to już jest użytkowanie.

    No to powiedzmy, że piszę Darmowy Program i w licencji daję zastrzeżenie
    ,,legalne użytkowanie tylko dla mieszkańców Zabrza''. Jest darmowy czy nie?

    Z tym Zabrzem może wydumane, ale napisałem kiedyś za darmo program dla
    jednego znajomego lekarza i zastrzegłem w programie, że może być używany
    tylko w jego szpitalu. Jest darmowy, czy nie?

    Darmowy nie oznacza powszechnie dostępny.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek