  • 1. Data: 2012-03-30 13:55:23
    Temat: Dźwięki z Visty beta
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <s...@s...please.op.pl>

    Hej!

    Wieki temu Microsoft wypuścił betę Windows Vista, którą sobie
    zainstalowałem. Był tam dosyć ciekawy schemat dźwięków, różniący się od
    zastosowanego potem w pełnej wersji systemu, który całkiem przypadł mi do
    gustu. Ponieważ jakiś czas temu zdecydowałem się na całkowite wycięcie
    czegokolwiek pirackiego czy nielegalnego z moich komputerów, napisałem
    email do Microsoftu, czy mogę przegrać sobie te dźwięki na inny system
    operacyjny i używać (oczywiście tylko do zastosowań domowych), ale
    dostałem odpowiedź odmowną - Microsoft nigdy nie licencjonował osobno tych
    dźwięków i nie ma ich oficjalnie dostępnych na stronach MS.

    Jednak uświadomiłem sobie przed chwilą, że prawo autorskie ma następujący
    zapis (źródło - wikisource, bo nie udało mi się odszukać ustawy na
    prawo.lex.pl, z którego do tej pory korzystałem - jeśli treść tego punktu
    się zmieniła, to proszę mnie sprostować):

    <cytat>
    Rozdział 3

    Oddział 3: Dozwolony użytek chronionych utworów

    Art. 23.
    1. Bez zezwolenia twórcy wolno nieodpłatnie korzystać z już
    rozpowszechnionego utworu w zakresie własnego użytku osobistego. Przepis
    ten nie upoważnia do budowania według cudzego utworu architektonicznego i
    architektonicznourbanistycznego oraz do korzystania z elektronicznych baz
    danych spełniających cechy utworu, chyba że dotyczy to własnego użytku
    naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym.
    </cytat>

    Po pierwsze, utwór został już rozpowszechniony - ISO bety systemu było
    dostępne całkowicie publicznie i nieodpłatnie. Po drugie - użytek będzie
    zdecydowanie osobisty.

    Czy w takim razie - nawet wbrew informacjom od MS, mogę przenieść sobie te
    utworki na komputer i korzystać z nich legalnie (w świetle polskiego
    prawa)?

    Pozdrawiam -- Spook.

  • 2. Data: 2012-03-30 14:09:49
    Temat: Re: Dźwięki z Visty beta
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    On Friday, 30 March 2012 13:55:23 UTC+2, Wojciech Spook Sura wrote:
> [...]
    >
    > Czy w takim razie - nawet wbrew informacjom od MS, mogę przenieść sobie te
    > utworki na komputer i korzystać z nich legalnie (w świetle polskiego

    Nie. Art. 77.

  • 3. Data: 2012-03-30 14:55:40
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 30 Mar 2012 13:55:23 +0200, Wojciech \"Spook\" Sura napisał(a):

    > Czy w takim razie - nawet wbrew informacjom od MS, mogę przenieść sobie
    > te utworki na komputer i korzystać z nich legalnie (w świetle polskiego
    > prawa)?

    Nie. Ponieważ dozwolony użytek dotyczy innych utworów a nie dotyczy
    programów komputerowych. Zajrzyj do art 77

  • 4. Data: 2012-03-30 15:06:11
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > Nie. Ponieważ dozwolony użytek dotyczy innych utworów a nie dotyczy
    > programów komputerowych. Zajrzyj do art 77

    Dźwięki nie są programem komputerowym.

    --
    pozdrawiam
    Krzysztof

  • 5. Data: 2012-03-30 15:27:50
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    On Friday, 30 March 2012 15:06:11 UTC+2, Krzysztof Jodłowski wrote:

    > Dźwięki nie są programem komputerowym.

    Te dźwięki są elementem programu komputerowego. Tak samo jak elementy graficzne, itp.

    AdamK

  • 6. Data: 2012-03-30 15:45:24
    Od: a...@g...pl

    Krzysztof Jodłowski wrote:

    > Dźwięki nie są programem komputerowym.

    Tyle, że on chce przegrać pliki. Pliki z danymi (swego rodzaju bazy danych)?
    Pliki jako programy? Pojęcia nie mam jak to sądy interpretują.

    --
    Arek, arekmx|gazeta.pl

  • 7. Data: 2012-03-30 15:47:14
    Od: "m4rkiz" <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    <a...@g...pl> wrote in message news:jl4ddl$2ip$1@inews.gazeta.pl...
    > Tyle, że on chce przegrać pliki. Pliki z danymi (swego rodzaju bazy danych)?
    > Pliki jako programy? Pojęcia nie mam jak to sądy interpretują.

    w przypadku rozpowszechniania mp3 to utwory, prawda?

  • 8. Data: 2012-03-30 15:49:24
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > Tyle, że on chce przegrać pliki.

    No to co? To tylko nośnik.

    > Pliki z danymi (swego rodzaju bazy danych)?
    No już nie wymyślaj :) Baz danych do tego nie mieszaj.

    > Pliki jako programy?
    Absolutnie nie.

    > Pojęcia nie mam jak to sądy interpretują.
    A to już zupełnie inna sprawa.
    Jeszcze inna sprawa, to taka, że nikt go za to ścigać nie będzie, bo
    nawet nie wiedziałby że coś takiego zaistniało (trudno zwrócić uwagę i
    znaleźć, nawet podczas przeszukania).

    --
    Krzysztof

  • 9. Data: 2012-03-30 18:47:09
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    a...@g...pl wrote:

    > Tyle, że on chce przegrać pliki. Pliki z danymi (swego rodzaju bazy danych)?
    > Pliki jako programy? Pojęcia nie mam jak to sądy interpretują.

    to nie są programy. tam nie ma kodu wykonywanego przez procesor.

  • 10. Data: 2012-03-30 22:56:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Mar 2012, Krzysztof Jodłowski wrote:

    [...wcale nie do mnie, ale bez wrotki...]

    > Dźwięki nie są programem komputerowym.

    Ale ustawa PA obejmuje również "integralnosć utworu", i tu może istnieć hak.

    Pytanie wprost: czy tresci nieinformatyczne (obraz, dzwięk, obraz
    ruchomy) przetwarzane przez program i dostarczone wraz z programem
    jako jego integralna częsć podlegaja ochronie "całosciowej", czy też
    podlegaja odrębnie ochronie jako "nieprogram"?

    pzdr, Gotfryd