  • 1. Data: 2004-07-29 10:12:03
    Temat: Re: Dopiski na umowie
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 7/30/2004 12:19 PM, Samotnik wrote:

    > Wysyłam komuś umowę w dwóch egzemplarzach, podpisanych przeze mnie.
    > Dostaję z powrotem podpisaną, ale z kilkoma dopiskami poczynionymi przez
    > niego, wcześniej nie uzgodnionymi. I co teraz?

    To zależy, ile egzemplarzy dostałeś - jeżeli oba wróciły, to można to
    potraktować jako dalsze negocjacje; jeżeli tylko Twój egzemplarz, to
    jest to zwykłe oszustwo - równie dobrze na kontraktach możnaby
    dopisywać, że strony ustaliły w negocjacjach 98% upustu.

    Zależy, czego sprawa dotyczy i jak przedstawia się relacja siły stron i
    stopnia chęci zawarcia umowy.

    Ja bym spłodził coś takiego:
    "W związku z wypowiedzeniem warunków umowy uzgodnionych dn.... i
    zaproponowaniem nowych przesyłamy Państwu do zaakceptowania propozycję
    nowej umowy..." i teraz niech oni pierwsi to podpiszą - a Ty mając dwa
    egzemplarze umowy z podopisem możesz zrobić, co zechcesz.

    Jeżeli druga strona jest zdecydowanie silniejsza, to i tak sama ustali
    warunki umowy - możesz od niej odstapić; jeżeli podane przez nich
    "nowe" warunki nie są krytyczne, to po prostu olej sprawę - przepisz
    tekst "na czysto" podpisz się i wyślij.

    PZdr: Catbert

  • 2. Data: 2004-07-30 10:19:50
    Temat: Dopiski na umowie
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    --
    Samotnik

  • 3. Data: 2004-07-30 14:50:19
    Od: "XxXxX" <e...@n...dziala>

    Użytkownik "Samotnik" <s...@s...eu.org> napisał w wiadomości
    > Wysyłam komuś umowę w dwóch egzemplarzach, podpisanych przeze mnie.
    > Dostaję z powrotem podpisaną, ale z kilkoma dopiskami poczynionymi przez
    > niego, wcześniej nie uzgodnionymi. I co teraz?

    Teoretycznie jesli przy przekreslaniach dopiskach etc nie ma podpisu,
    dopiski te nie sa wiążące. Praktyka jest inna ...

    --
    Pozdrowienia

  • 4. Data: 2004-07-30 15:35:13
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    <e...@n...dziala> napisal(a):

    > Teoretycznie jesli przy przekreslaniach dopiskach etc nie ma podpisu,
    > dopiski te nie sa wiążące. Praktyka jest inna ...

    Czekaj, prawo jest jedno, a jego interpretacja w tak elementarnej i
    prostej sprawie musi być jednoznaczna. I raczej nie może być tak, że
    ktoś jakieś bzdury podopisuje, na które druga strona się nie zgadza.
    Inaczej każdy mógłby na swoim egzemplarzu dopisywać dowolne rzeczy i
    ch*.
    --
    Samotnik

  • 5. Data: 2004-07-30 18:01:23
    Od: "SQLwysyn" <s...@v...pI>

    > Czekaj, prawo jest jedno, a jego interpretacja w tak elementarnej i
    > prostej sprawie musi być jednoznaczna.

    Totez zwykle sie stosuje sformulowania typu "Wszelkie zmiany niniejszej
    umowy wymagają formy pisemnej w postaci aneksu pod rygorem nieważności."

    --
    SQLwysyn
    of you" - Larry Flynt

  • 6. Data: 2004-07-30 18:33:56
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Samotnik" <s...@s...eu.org> napisał w wiadomości

    Można to rozpatrywać w kilku aspektach.

    Albo potraktować jako sfałszowanie umowy, która bezsprzecznie jest
    dokumentem. Czyli aspekt karny. Albo potraktować zgodnie z prawem cywilnym
    jako odrzucenie Twojej oferty i jego nową ofertę. A więc umowa by
    przestawała być wiążąca. należało by mu odpisać teraz, czy jego propozycję
    przyjmujesz, czy nie i dla samego porządku oczywiście sporządzić normalną
    umowę zawierającą uzgodnione warunki, ją podpisać i wysłać jemu do podpisu.
    Brak odpowiedzi tamten może spokojnie przyjąć jako zaaprobowanie przez
    Ciebie jego dodatkowych warunków. Ja bym się jednak zastanowił, czy warto tę
    sprawę ciągnąć dale, bowiem taki początek tego interesu wróży raczej dalsze
    komplikacje. Ale wybór należy do Ciebie.

    W normalnym stanie rzeczy, jeśli Twojemu kontrahentowi z jakiegoś powodu
    treść przesłanej do niego umowy nie odpowiadała, to powinien sporządzić swój
    tekst, podpisać go i przesłać go do Ciebie z prośbą o akceptację.

  • 7. Data: 2004-07-30 22:26:09
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > treść przesłanej do niego umowy nie odpowiadała, to powinien sporządzić swój
    > tekst, podpisać go i przesłać go do Ciebie z prośbą o akceptację.

    Ale teraz to mnie totalnie osłabiłeś. Jakie znów przestępstwo ? To po prostu
    nowa oferta i tyle.
    Dokument jakim jest umowa w formie pisemnej jest wystawiany przez obydwie
    strony. I one dopóki go nie podpiszą mogą na nim pisać cokolwiek chcą. Treść
    dokumentu staje się wiążąca dopiero z chwilą zaakceptowania jego treści przez
    obydwu wystawców.

    --
    JOHNSON :)

  • 8. Data: 2004-07-30 22:36:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Jul 2004, SQLwysyn wrote:

    >+ Użytkownik "Samotnik" <s...@s...eu.org> napisał
    [...]
> [...]
    >+ umowy wymagają formy pisemnej w postaci aneksu pod rygorem nieważności."

    Moment. Przecież "dopiski" opisane przez Samotnika *są* dokonane
    w formie *pisemnej*. Na obu egzemplarzach.
    I bardzo proszę o nie powoływanie się że "nie są wydrukowane", bo
    na sąsiedniej grupie (.podatki) kilka razy wałkowaliśmy już dyskusję
    "to co, faktury NIE WOLNO ręcznie wypisać ??" :)

    Przyznam że "jest problem" :] - przy takim przesyłaniu "na odległość"
    najwyraźniej trzeba zabezpieczyć treść umowy dopiskiem "...pisemnej
    w postaci drukowanej, 1812 znaków drukarkich na stronie 1, 1820
    znaków na stronie drugiej oraz 415 na stronie trzeciej, opatrzonej
    podpisami odręcznymi..." :>

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2004-07-31 00:11:06
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Johnson" <j...@a...pl.nospam> napisał w wiadomości

    > Ale teraz to mnie totalnie osłabiłeś. Jakie znów przestępstwo ? To po
    prostu
    > nowa oferta i tyle.

    Oczywiście! Szkoda, ze ta oferta jest od razu opatrzona akceptującym
    podpisem drugiej strony. Zdaje się, że ten fakt przeoczyłeś. Po za tym
    uważam podobnie jak Ty.

> [...]
    Treść
    > dokumentu staje się wiążąca dopiero z chwilą zaakceptowania jego treści

    Święte słowa, ale nową umowę należało sporządzić jako nowy dokument, a nie
    dopisywać niczego na egzemplarzu z podpisem adwersarza. Mógł użyć nawet
    starego. Wersja minimum, to zamalowuję korektorem podpis przysyłającego.
    Dopisuję co uważam za stosowne. Kseruję i dwie kserokopię podpisuję i
    wysyłam. Teraz piłka jest po stronie pierwotnie wysyłającego. Może
    zaakceptować te warunki i odesłać jeden podpisany egzemplarz, albo powtórzyć
    operacje wyżej opisane. To wszystko, o ile nie potrafią uzgodnić warunków
    przez telefon.

  • 10. Data: 2004-07-31 05:44:21
    Od: "SQLwysyn" <s...@v...pI>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

    > [...]
    > [...]
    >
    > Moment. Przecież "dopiski" opisane przez Samotnika *są* dokonane
    > w formie *pisemnej*.

    Ale nie w formie ANEKSU. Czytaj uwaznie.

    --
    SQLwysyn
    of you" - Larry Flynt