  • 1. Data: 2004-07-29 09:49:31
    Temat: Re: prawo do domeny internetowej ?
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 7/31/2004 10:18 AM, Artur Ch. wrote:
    > Dnia 31 lip o godzinie 09:59, na pl.soc.prawo, vipek600 napisał(a):
    [...]
    > " - czy były przypadki rejestrowania domeny na nazwisko znanej osoby w celu
    > jej późniejszej odsprzedaży?
    > _JEDYNĄ_ obowiązującą zasadą rejestracji domen jest "first come first
    > served". Jeśli "znana osoba" czy organizacja spóźni się z zarejestrowaniem
    > domeny i zostanie uprzedzona przez kogoś innego, może mieć pretensje tylko
    > do siebie. [...]

    Stanowisko publikowane na stronie NASK jest nieco odmienne.

    http://www.dns.pl/zasady.html

    Wprawdzie dochodzenie praw do domeny ma charakter polubowny, jednakże
    zarejestrowanie takowej tytułem jedynie dalszej odsprzedaży nie jest
    działaniem w dobrej wierze.

    Sztandfarowy przykład domen Microsoftu jest już nieaktualny, obie sa
    własnośćią Microsoft w Polsce.

    Pzdr: Catbert

  • 2. Data: 2004-07-29 10:29:12
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 7/31/2004 12:07 PM, Artur Ch. wrote:

    [...]
    > Ale w tym przypadku nie zachodzi sprawa wykupu domeny z chęcią jej
    > późniejszej odsprzedaży, tylko problem dotyczy czy gdzieś tam w kraju nie
    > ma firmy która by posługiwała się taka samą nazwą. Pytający sprawdził w UP
    > czy nazwa nie jest zastrzeźona i okazało się że nie jest.

    Tak, w tym przypadku tak jest, ale nie wynika to z zasady generalnej,
    lecz sporności do praw - w tym przypadku faktycznie kto pierwszy ten lepszy.

    Istnieje w Polsce wiele firm o tej samej nazwie - i o ile dla firm
    lokalnych nie tworzy to problemu, to dla firm o zasięgu ogólnopolskim
    już tak.

    Tytułem przykładu podam firmę Introl S.A. - istnieją dwa podmioty o tej
    nazwie - jedna z Katowic, druga z Poznania i obie działają na rynku
    krajowym. Pierwsza korzysta z domeny introl.pl będącej własnością Introl
    Sp. z o.o. druga z domeny introl.com.pl, będącej własnością ww. firmy z
    Poznania.

    Moim zdaniem niewłaściwe jest obieranie firmy takiej jak juz istniejąca,
    bo wprowadza to w bład uczestników obrotu gospodarczego - powinno być
    sprawdzane na etapie rejestrowania podmiotu, a prawo do posiadania
    własnej unikatowej nazwy nie powinno wynikać z dodatkowych "rejestracji"
    (znaków, patentów) poza sądem.
    W praktyce bywa z tym róznie, sczególnie w kraju, gdzie zdarzaja się
    "klony" nawet w bazie PESEL.
    Wracając do domen: istotna jest świadomość rejestrującego - czy
    wiedział i/lub dochwując należytej staranności mógł się dowiedzieć, jaki
    jest stan faktyczny.

    Pzdr: Catbert

  • 3. Data: 2004-07-30 20:02:15
    Temat: prawo do domeny internetowej ?
    Od: "vipek600" <v...@N...fm>

    Witam,
    Mam takie pytanie:
    Razem z kolegami planujemy uruchomienie biznesowego serwisu internetowego.
    Mamy już wykupioną domenę, ale okazało się jest pewna firma o nazwie
    identycznej jak nasza domena. Firma ta zajmuje się komputerami itp. Jej
    nazwa nie jest zastrzeżona w urzędzie patentowym, więc czy możemy
    wykorzystać tą nazwę jako nazwę naszego serwisu?
    Nie chcemy mieć w przyszłości problemów z ta firmą, zwłaszcza kiedy nasz
    serwis rozrośnie się. Czy mogą żądać od nas zwrotu domeny itp.?

    --
    vipek600

  • 4. Data: 2004-07-31 07:06:11
    Od: "::WiReFreEE::" <m...@c...pl>

    Jak najbardziej moga jest nawet do tego powolana odpowiednia komorka w
    nasku.

  • 5. Data: 2004-07-31 07:59:00
    Od: "vipek600" <v...@N...fm>

    > Jak najbardziej moga jest nawet do tego powolana odpowiednia komorka w
    > nasku.

    Ale weźmy taką sytuację:
    Mam na imię Kamil i zarejestrowałem sobie domenę kamil.pl
    I teraz ile jest osób o takim samym imieniu w Polsce? Czy mogą strać się o
    przejęcie domeny kamil.pl ? NA jakiej podstawie, kto wcześniej się urodził
    ;-) ?
    Albo ile jest firm o nazwie Kamil ? Dużo, czy mogą "zabrać" mi domenę ?
    Moim skromnym zdaniem, jeżeli nazwa firmy nie jest zastrzeżona w urzędzie
    patentowym, to nie mają prawa starać się o przejęcie domeny.
    Np. na www.pf.pl po wpisaniu nazwy firmy Nike wyświetlanych jest wiele firm
    o tej nazwie...
    Ale to tylko takie moje skromne zdanie, w końcu ja nie jestem prawnikiem ;-)
    Wiec jak to jest?
    --
    vipek600

  • 6. Data: 2004-07-31 08:18:07
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

> [...]
    > o tej nazwie...
    > Ale to tylko takie moje skromne zdanie, w końcu ja nie jestem prawnikiem ;-)

    Fragment wywiadu z kierownikiem Działu Domen NASK Andrzejem Bartosiewiczem:

[...]
    do siebie. Zauważamy natomiast pozytywną tendencję rejestrowania domen,
    zanim dana partia polityczna ogłasza swoje istnienie lub kandydat na posła
    rozpoczyna kandydowanie w wyborach, czy też zanim firma wchodzi z
    produktami na rynek. To rozwiązuje problem. Doskonałym i pozytywnym
    przykładem ostatnich miesięcy jest Socjaldemokracja Polska, która przed
    ogłoszeniem mediom swojego istnienia miała zarejestrowane domeny dla
    siebie, a serwis WWW już funkcjonował."
    Cytat pochodzi z PCFormat nr 08/2004 (48) - strona nr 115

    Co prawda we wniosku o rejestrację domeny podajesz powód wyboru takiej
    nazwy, ale skoro masz taką np. nazwę firmy a nie jest ta nazwa zastrzexona
    - śmiało to możesz rejestrować.

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 7. Data: 2004-07-31 08:38:07
    Od: "vipek600" <v...@N...fm>

    > Co prawda we wniosku o rejestrację domeny podajesz powód wyboru takiej
    > nazwy, ale skoro masz taką np. nazwę firmy a nie jest ta nazwa zastrzexona
    > - śmiało to możesz rejestrować.

    W takim razie powiedzmy że już zarejestrowałem. Czy mogę teraz zastrzec
    sobie nazwę mojej domeny tak aby nikt jej nie używał?

    --
    vipek600

  • 8. Data: 2004-07-31 09:03:21
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    vipek600 pisze:

    > W takim razie powiedzmy że już zarejestrowałem. Czy mogę teraz zastrzec
    > sobie nazwę mojej domeny tak aby nikt jej nie używał?
    >
    > --
    > vipek600

    Zastanow sie JAK moze Ktos TWOJEJ domeny uzywac ?

    Boguslaw

  • 9. Data: 2004-07-31 09:04:47
    Od: "wirtualna" <w...@w...pl.com>

    Użytkownik "vipek600" <v...@N...fm> napisał w wiadomości
> [...]
    > nazwa nie jest zastrzeżona w urzędzie patentowym, więc czy możemy
    > wykorzystać tą nazwę jako nazwę naszego serwisu?

    Moze posluzyc sie przepisami o firmie i pozwac cie o odszkodowanie i
    zaniechanie dalszych naruszen za bezprawne uzywanie ich firmy - inna sprawa
    czy Sad da sie przekonac. Oczywiscie, jesli ja sprzedawalbym oprogramowanie
    biurowe i poslugiwalbym sie domena microsoft.pl, to bylo by to ewidentne
    poslugiwanie sie cudza firma,, natomiast jesli moje uslugi bylyby np.
    uslugami spedycji i transportu to sprawa staje sie bardziej problemowa.
    Przepis dotyczacy firmy jest bardzo ogolny, wiec sprawa w mojej opinii jest
    "uznaniowa".

    p.
    W.

  • 10. Data: 2004-07-31 09:18:10
    Od: "Przemyslaw Rokicki" <b...@l...myslnik.office.wycinamy.com>

    > Jak najbardziej moga jest nawet do tego powolana odpowiednia komorka w
    > nasku.

    a co powiesz na microsoft.pl ?

    i jeszce jedno, czy przypadkiem niema znaczenia co bylo pierwsze, domena czy
    firma o takiej nazwie?

    P.