  • 31. Data: 2004-03-17 22:40:57
    Temat: Re: Czy to bedzie spam?
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > tu sie moge zgodzic
    > nie zgodze sie jednak z twierdzeniem, ze nie ma zadnej roznicy pomiedzy
    opt-in
    > i opt-out, chyba nie musze tlumaczyc dlaczego

    Róznice są i to zasadnicze.
    Weźmy chwilowo w nawias tak oczywiste kwestie jak owo utrudnianie
    nawiązywania kontaktów biznesowych i spójrzmy z nieco innej
    perspektywy tudzież bez zbytnich emocji.
    <rozważania na marginesie>
    Pierwsze co od razu rzuca się w oczy to fakt, że tak drastycznych
    ograniczeń jak opt-in nie wprowadzono w zasadzie w żadnej innej
    dziedzinie, szczególnie tam gdzie zaangażowane są większe pieniadze.
    Powszechnie obowiązuje albo opt-out (PocztaPolska i reklamówki
    w skrzynkach) albo zgoła NIC (TV, radio, bilboardy itp).
    Dlaczego np. dla Poczty nie wprowadzono tego rozwiązania?
    IMO to chyba oczywiste, gdyż byłoby zabójcze dla tego biznesu.
    Nikt przy zdrowych zmysłach nie chodziłby do okienka i nie zgłaszał
    zapotrzebowania na makulaturę w skrzynce :-))
    A teraz pytanie - dlaczego to jedno tylko medium wzbudziło aż tak
    wielką legislacyjną gorączkę, mimo że pozostałe rażą znacznie
    większą część populacji i są równie (jeśli nie bardziej) namolne?
    Być może klucz kryje się między innymi w potencjalnych mozliwościach
    drastycznego obniżenia bariery wejścia na rynek (chyba nie muszę
    tłumaczyć dlaczego), co automatycznie pociąga wzrost konkurencji
    ze wszystkimi tego konsekwencjami, a wielu jest to jednak nie w smak.
    Do tego dochodzi niebezpieczeństwo spadku wpływów dotychczasowych
    monopolistów w reklamie masowej (media od gazet do TV), agencji
    reklamowych, fiskusa itd itp.
    Zwłaszcza w socjalizującej "Europie" trafiło na bardzo podatny
    grunt no i mamy to co mamy (do tego dosyć topornie IMHO zrobione).
    </rozważania>

    > tzn, ze jakby tej regulacji nie bylo, bylbys hepi?

    Ze spamem mailowym sobie radzę nieźle, znacznie już gorzej
    niestety z telewizyjnym gdyż jedyne co mogę zrobić to wyłączyć fonię
    i cierpliwie czekać na zakończenie bloku reklamowego.
    Tak więc osobiście nie miałbym nic przeciwko temu, a przynajmniej
    byłoby o jednego legislacyjnego spama mniej ;-)

    > nie handluje ani jednym ani drugim, zatem problemu jako takiego na
    szczescie
    > nie mam
    > pokaz mi tylko taki "doskonaly" filtr...

    A po co zaraz szukać "doskonałości"?
    Jeśli jeden spam się przeciśnie to chyba nikomu korona z głowy
    nie spadnie jeśli go skasuje ręcznie.

    > tzn, ze ustawa, o ktorej mowimy:
    > a. w ogole jest niepotrzebna
    > b. jest "o kant dupy potluc"
    > ?

    O tym niżej.

    > pokaz mi ustawe, ktora rozwiewala wszelkie watpliwosci zaraz po jej
    wejsciu w
    > zycie i ktora nie wymaga nowelizacji...
    > polecam lekture dyrektyw ue, w oparciu o ktore ta ustawa powstala
    > troche sledze temat i widze, ze tak jak u nas - w wiekszosci panstw
    > czlonkowskich maja problemy z tym tematem...ale z drugiej strony nie ma
    sie
    > chyba co dziwic - wiadomo, ze materia jest nowa i gruntowne jej
    uregulowanie za
    > jednym zamachem w sposob jednolity i zadowalacjacy wszystkie strony
> [...]

    Ech, musiałbym tu dosadnie napisać co myślę o UE, zwłaszcza w jej
    najgorszym tj. niemiecko-francuskim wydaniu ;-)
    Ponieważ jednak tym samym wykroczylibyśmy poza temat wątku
    wróćmy do sprawy zasadniczej.
    Otóż _jeśli_ rzetelna, obiektywna i wszechstronna analiza problemu
    wykazałaby, że jednak jakieś ramy są pożądane to mozna to załatwić
    na wiele sposobów subtelniejszych niż walenie cepem "po wsiech".
    Ot przykładowo:
    - wyłączyć spod ochrony podmioty gospodarcze (podobnie jak z
    ochrony danych osobowych i innych),
    - przyjąć zasadę opt-out dla wszystkich
    - przyjąć opt-in dla prywatnych, opt-out dla reszty
    itd.
    Wszystko to jest zresztą kwestią do dyskusji i rozważań jakkolwiek
    u ich podstaw powinna znaleźć się zasada jak najmniejszej
    szkodliwości dla obrotu gospodarczego i konkurencji.

    > pozdrawiam
    również
    Pix

  • 32. Data: 2004-03-18 08:34:24
    Od: w...@p...onet.pl

> [...]
    > ograniczeń jak opt-in nie wprowadzono w zasadzie w żadnej innej
    > dziedzinie, szczególnie tam gdzie zaangażowane są większe pieniadze.
    <ciach>
    oczywiście, jak zwykle sprawa rozbija sie o pieniadze...chcialbym jednak
    zauwazyc, ze ustawa moze i nie bylaby takim gniotem gdyby w procesie
    legislacyjnym pominac sejm, w ktorym jak wiadomo, tam gdzie chodzi o duze
    pieniadze - nie ma rozmow i propozycji wlasciwych i dobrych rozwiazan...zamiast
    tego jest bitwa na noze i stad pozniej takie kwiatki

    > Ze spamem mailowym sobie radzę nieźle, znacznie już gorzej
    > niestety z telewizyjnym gdyż jedyne co mogę zrobić to wyłączyć fonię
    > i cierpliwie czekać na zakończenie bloku reklamowego.

    ale to juz nie jest hadel elektroniczny i jakby inna materia regulacji
    trudno, zeby w ustawie o handlu elektronicznym regulowac bloki reklamowe w
    publicznej TV...imho co innego np. tzw popupy

    > Tak więc osobiście nie miałbym nic przeciwko temu, a przynajmniej
    > byłoby o jednego legislacyjnego spama mniej ;-)

    nie przesadzaj, wtedy to by wolna amerykanka byla

    > szczescie
    >
    > A po co zaraz szukać "doskonałości"?
    > Jeśli jeden spam się przeciśnie to chyba nikomu korona z głowy
    > nie spadnie jeśli go skasuje ręcznie.

    oczywiscie, jesli spam sie przecisnie to nie problem go skasowac, co innego
    jesli spamblocker uniemozliwi innym osobom skontaktowanie sie z Toba...mozliwe?
    chyba tak.

    > Ech, musiałbym tu dosadnie napisać co myślę o UE, zwłaszcza w jej
    > najgorszym tj. niemiecko-francuskim wydaniu ;-)

    tu sie rowniez zgodze ;)
    niestety wyniki referendum zmuszaja do dostosowania sie nawet do najglupszych i
    czasem w ogole niezrozumialych dyrektyw

> [...]
    > wykazałaby, że jednak jakieś ramy są pożądane to mozna to załatwić
    > na wiele sposobów subtelniejszych niż walenie cepem "po wsiech".

    Chyba znow troche przesadziles...myslisz, ze jakis tluk przepisal dyrektywe (a
    raczej chyba 2 czy 3) i w takiej formie, bez analizy problemu i skutkow
    wprowadzenia takich regulacji, poszlo do sejmu?...chociaz z drugiej strony,
    patrzac na to co sie dzieje z NFZ - wszystko wydaje sie mozliwe ;)

    > Ot przykładowo:
    > - wyłączyć spod ochrony podmioty gospodarcze (podobnie jak z
    > ochrony danych osobowych i innych),

    od razu Ci powiem, ze tego zrobic sie po prostu nie da..tzn. w ogole wylaczyc
    spod ochrony osoby inne niz fizyczne (dyrektywy)....z kolei co do ochrony
    danych osobowych - chyba uodo nie dotyczy osob innych niz fizyczne?

    > - przyjąć zasadę opt-out dla wszystkich

    wykluczone...ta opcja w znacznie mniejszym zakresie chroni osoby fizyczne
    poza tym daje uslugodawcom mozliwosc manipulacji przeslanymi przez
    uslugobiorcow sprzeciwami

    > - przyjąć opt-in dla prywatnych, opt-out dla reszty

    ta opcja chyba najlepsza, niemniej jednak w tym przypadku rowniez pozostaje
    wiele kwestii do dopracowania, pprost przyklad - co jesli firma bedzie rozsylac
    na zasadzie opt-out maile reklamowe rowniez do osob fizycznych, tlumaczac sie,
    ze nazwa adresu sugeruje, ze osoba ktorej adres dotyczy jest inna niz
    fizyczna...glupi przyklad h...@c...pl...to dopiero bylby za przeproszeniem
    burdel

    > Wszystko to jest zresztą kwestią do dyskusji i rozważań jakkolwiek
    > u ich podstaw powinna znaleźć się zasada jak najmniejszej
    > szkodliwości dla obrotu gospodarczego i konkurencji.

    oczywiscie nie zapominajac o prawie konsumentow do niezasypanych roznorakim
    shitem skrzynek pocztowych

  • 33. Data: 2004-03-18 22:29:37
    Od: "pix" <p...@w...pl>

> [...]
    > pieniadze - nie ma rozmow i propozycji wlasciwych i dobrych rozwiazan.
    > ..zamiast tego jest bitwa na noze i stad pozniej takie kwiatki

    Nie śledziłem tak dokładnie całego procesu tworzenia tej ustawy
    więc trudno mi wydać tu jakis osąd.
    Ale niewykluczone że masz rację gdyż nasi posłowie potrafią
    naprawdę wiele spieprzyć. Z drugiej strony jednak nie mam również
    za grosz zaufania do rządowych "fachowców" gdyz patrząc na
    niektóre pomysły różnych ministerstw (zwłaszcza finansów) często
    zastanawiam się czy to już sabotaż czy jeszcze piramidalna głupota.

    > ale to juz nie jest hadel elektroniczny i jakby inna materia regulacji
    > trudno, zeby w ustawie o handlu elektronicznym regulowac bloki reklamowe
    > w publicznej TV...imho co innego np. tzw popupy

    TV wypłynęła tu trochę przypadkowo, głównie z racji tego, że też
    razi bez opamiętania "niezamówioną informacja handlową", czasem
    nawet bardziej od rasowych spamerów :-))

    > nie przesadzaj, wtedy to by wolna amerykanka byla

    To tylko moja osobista opinia ale jak widać jestem skłonny
    do szukania innych rozwiązań - byle tylko sensownych.

    > oczywiscie, jesli spam sie przecisnie to nie problem go skasowac, co
    > innego jesli spamblocker uniemozliwi innym osobom skontaktowanie
> [...]

    Dlatego nie nalezy nigdy przesadzać z restrykcyjnością blockera.
    Hmm... czy nie mamy tu aby ładnej analogii do omawianej ustawy,
    której poziom restrykcyjności jest bliski odsiewaniu wszystkiego jak leci?

    > tu sie rowniez zgodze ;)
    > niestety wyniki referendum zmuszaja do dostosowania sie nawet do
    > najglupszych i czasem w ogole niezrozumialych dyrektyw

    Ano.
    Co gorsza szanse na wymuszenie jakiejś pozytywnej zmiany
    są jeszcze nieporównanie mniejsze niż krajowych przepisów
    i chyba dla nas praktycznie zerowe.
    Mozna się tylko pocieszać, że referendalna alternatywa również
    nie była zbyt ciekawa ;-)

> [...]
    > sejmu?...chociaz z drugiej strony,
    > patrzac na to co sie dzieje z NFZ - wszystko wydaje sie mozliwe ;)

    No... jeśli mam być zupełnie szczery to dokładnie tak myślę :-))

> [...]
    > co do ochrony
    > danych osobowych - chyba uodo nie dotyczy osob innych niz fizyczne?

    Oczywiście uodo dotyczy tylko osób fizycznych, co w swojej powyższej
    wypowiedzi przedstawiłem właśnie jako wyłączenie spod niej wszystkich
    pozostałych - zależy z której strony się popatrzy ;-)
    Nawiasem mówiąc jeśli osoba fizyczna przypadkiem jest również
    przedsiębiorcą to jej sytuacja też wygląda nieco inaczej.
    Co do dyrektyw to musiałbym je osobiście przestudiować aby wyrobić
    sobie w tym względzie zdanie - zbyt wiele juz bzdur uzasadniano właśnie
    dyrektywami co później okazywało sie albo bezczelnym łgarstwem w żywe
    oczy lub w lepszym razie tylko półprawdą (to oczywiście nie do Ciebie ;-)

    > wykluczone...ta opcja w znacznie mniejszym zakresie chroni osoby
    > fizyczne

    Z pewnością ochrona jest tu nieco mniejsza.
    Jednak optymalny poziom ochrony jest IMO również sprawą
    do dyskusji gdyż opt-in to przecież nie żadna "prawda objawiona"
    (chyba że ktoś ma takie mniemanie właśnie o dyrektywach).

    > poza tym daje uslugodawcom mozliwosc manipulacji przeslanymi przez
    > uslugobiorcow sprzeciwami

    Wiele jednak zależy też od egzekwowania prawa.
    Jeśli od razu zakłada się, że tego nie będzie to w zasadzie w ogóle
    nie ma sensu czegokolwiek wprowadzać (chyba że chodzi tylko o to,
    jak czasem podejrzewam, aby w razie czego na każdego mieć
    jakiegoś haka).

> [...]
    > tlumaczac sie,
    > ze nazwa adresu sugeruje, ze osoba ktorej adres dotyczy jest inna niz

    Mnie też ta koncepcja wydaje się najbardziej zbliżona do
    optymalnej choć to taki pomysł "na szybko" i z pewnością
    można go jeszcze znacznie ulepszyć (biorąc m.in. pod uwagę
    to co piszesz i wiele innych).

    > oczywiscie nie zapominajac o prawie konsumentow do niezasypanych
    > roznorakim shitem skrzynek pocztowych

    O tym nie zapominamy - gdyby tak było w ogóle nie rozważalibyśmy
    żadnych wariantów ;-)

    Pix

  • 34. Data: 2004-03-19 07:48:54
    Od: w...@p...onet.pl

    > Nie śledziłem tak dokładnie całego procesu tworzenia tej ustawy
    > więc trudno mi wydać tu jakis osąd.
    > Ale niewykluczone że masz rację gdyż nasi posłowie potrafią
    > naprawdę wiele spieprzyć.

    z cala pewnoscia...zobaczymy jak teraz spieprza nowe prawo telekomunikacyjne

> [...]
    > niektóre pomysły różnych ministerstw (zwłaszcza finansów) często
    > zastanawiam się czy to już sabotaż czy jeszcze piramidalna głupota.

    finanse to faktycznie mega pomylka, ale nie mozna tez wszystkich "fachowcow"
    wrzucac do jednego wora ;)

    > To tylko moja osobista opinia ale jak widać jestem skłonny
    > do szukania innych rozwiązań - byle tylko sensownych.

    no coz, trzeba chyba poczekac na nowelizacje ustawy, w kazdym razie baza juz
    jest

    > Dlatego nie nalezy nigdy przesadzać z restrykcyjnością blockera.
    > Hmm... czy nie mamy tu aby ładnej analogii do omawianej ustawy,
    > której poziom restrykcyjności jest bliski odsiewaniu wszystkiego jak leci?

    po pierwsze - to chyba zalezy od wykladni
    a po drugie, imho w ustawie, o ktorej mowimy, tak naprawde nie ma opt-
    in...wystarczy dobrze przeczytac ;)

> [...]
    > i chyba dla nas praktycznie zerowe.
    > Mozna się tylko pocieszać, że referendalna alternatywa również

    a teraz bedzie jeszcze lepiej z soltysem lepperem na horyzoncie...czas sie
    ewakuowac ;)

    > Oczywiście uodo dotyczy tylko osób fizycznych, co w swojej powyższej
    > wypowiedzi przedstawiłem właśnie jako wyłączenie spod niej wszystkich
    > pozostałych - zależy z której strony się popatrzy ;-)

    jak rozumiem w uzytym przez Ciebie nawiasie bylo wylaczenie - jesli tak, to
    ok ;)

    > Nawiasem mówiąc jeśli osoba fizyczna przypadkiem jest również
    > przedsiębiorcą to jej sytuacja też wygląda nieco inaczej.

    to prawda, zatem opt-out, o ktorym wspominales, sila rzeczy musialby objac
    osoby prawne i osoby fizyczne prowadzace dzialalnosc gospodarcza...

    > Co do dyrektyw to musiałbym je osobiście przestudiować aby wyrobić
    > sobie w tym względzie zdanie

    polecam lekture...tutaj to dopiero fachowcy musieli maczac paluchy ;) ja na ten
    przyklad znalazlem w jednej dyrektywie (zdaje sie 58 o prywatnosci) artykul, w
    ktorym jeden ustep jest zaprzeczeniem zapisow drugiego ;) ot ciekawostka...

    > zbyt wiele juz bzdur uzasadniano właśnie
    > dyrektywami co później okazywało sie albo bezczelnym łgarstwem w żywe
    > oczy lub w lepszym razie tylko półprawdą (to oczywiście nie do Ciebie ;-)

    ciesze sie, ale tylko z tego, ze to nie do mnie ;)

> [...]
    > (chyba że ktoś ma takie mniemanie właśnie o dyrektywach).

    > Wiele jednak zależy też od egzekwowania prawa.

    no wlasnie, i tutaj dochodzimy chyba do sedna sprawy...co z tego, ze ustawa
    jest, skoro byle milicjant...przepraszam, policjant (chociaz roznicy chyba tak
    naprawde nie ma ;) po prostu nie ma pojecia o co chodzi.

> [...]
    > nie ma sensu czegokolwiek wprowadzać (chyba że chodzi tylko o to,
    > jak czasem podejrzewam, aby w razie czego na każdego mieć

    chyba tylko o to chodzi

    > Mnie też ta koncepcja wydaje się najbardziej zbliżona do
    > optymalnej choć to taki pomysł "na szybko" i z pewnością
    > można go jeszcze znacznie ulepszyć (biorąc m.in. pod uwagę
    > to co piszesz i wiele innych).

    pozostaje miec nadzieje, ze nowela rozwieje chociaz czesc watpliwosci i
    zostanie przygotowana w miare szybko

    > O tym nie zapominamy - gdyby tak było w ogóle nie rozważalibyśmy
    > żadnych wariantów ;-)

    zgadza sie, tylko czasami ciezko jest uszczesliwic wszystkich naraz

    pozdrawiam
    d.

  • 35. Data: 2004-03-19 14:13:47
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > z cala pewnoscia...zobaczymy jak teraz spieprza nowe prawo
    > telekomunikacyjne

    Ostatnio wiele się dzieje, więc może nie zdążą ;-)

    > finanse to faktycznie mega pomylka, ale nie mozna tez wszystkich
    > "fachowcow" wrzucac do jednego wora ;)

    Min.Fin. bije wszelkie rekordy i jeśli nowy szef dokładnie tego
    gmachu nie wymiecie (najlepiej aż do sprzątaczek włącznie), to
    szanse na pozytywną zmianę widzę marne.
    Ale i samych worków jest wiele - jeden pod opieką pana Raczki,
    drugi Pola, trzeci.... ;-)

    > no coz, trzeba chyba poczekac na nowelizacje ustawy, w kazdym razie baza
    > juz jest

    A coś o tym słychać?

    > po pierwsze - to chyba zalezy od wykladni
    > a po drugie, imho w ustawie, o ktorej mowimy, tak naprawde nie ma opt-
    > in...wystarczy dobrze przeczytac ;)

    Jeśli myślisz o tym, o czym ja myślę że myślisz ;-) to szkoda iż
    jasno nie zapisano tego wprost.
    Obyłoby się bez wątpliwości i dużego ryzyka - Temida jest wszak
    pozbawiona wzroku więc "na dwoje babka wróżyła" :-))
    Skłonny jestem jednak przypuszczać, że to raczej tak częsty u nas
    "wypadek przy pracy" niż czyjaś świadoma intencja.

    > a teraz bedzie jeszcze lepiej z soltysem lepperem na horyzoncie...czas
    > sie ewakuowac ;)

    Obniżenie "bariery wyjścia" to z pewnością jeden z dużych
    plusów wyniku głosowania - zwłaszcza w takich okolicznościach ;-)

    (..)

    > to prawda, zatem opt-out, o ktorym wspominales, sila rzeczy musialby
    > objac
    > osoby prawne i osoby fizyczne prowadzace dzialalnosc gospodarcza...

    Naturalnie - jeśli już to IMO najlepszym wyróżnikiem jest czynne
    uczestnictwo w życiu gospodarczym jako zarejestrowany podmiot.

> [...]
    > artykul, w
    > ktorym jeden ustep jest zaprzeczeniem zapisow drugiego ;) ot

    Zapewne prawda o unijnych "fachowcach" wkrótce zacznie szerzej
    do nas docierać, ale może w tym wypadku to też kwestia jakości
    tłumaczenia (jeśli z takowego korzystałeś) ?

    (..)

> [...]
    > chyba tak
    > naprawde nie ma ;) po prostu nie ma pojecia o co chodzi.

    No właśnie, to taki parszywy system.
    Zresztą w systemach przeregulowanych próba przestrzegania
    wszystkich przepisów nie jest mozliwa i prowadzi w efekcie do
    ich nieuchronnego paraliżu - strajk włoski ;-)
    W duzym uproszczeniu mozna powiedzieć, że szkoły są dwie:
    - minimum regulacji przy sprawnej egzekucji
    - maksimum regulacji przy egzekucji wybiórczej.
    Zdecydowanie opowiadam się za pierwszą, ale niestety
    uparcie wdrażamy drugą ("kontynentalno-europejską"?)

    (..)
    > pozostaje miec nadzieje, ze nowela rozwieje chociaz czesc watpliwosci i
    > zostanie przygotowana w miare szybko

    Oby tylko nie przez obecną ekipę gdyż jak dotąd dużo szumnych
    medialnych zapowiedzi wspierania, popierania i różnych zielonych
    świateł okazywało się w praktyce czymś zupełnie odwrotnym
    i dalszym bezmyślnym przykręcaniem śruby.

    > zgadza sie, tylko czasami ciezko jest uszczesliwic wszystkich naraz

    Dlatego uważam, że przy uchwalaniu jakiegokolwiek nowego przepisu
    należy kierować się sprawdzoną zasadą "primum non nocere", czyli
    po pierwsze nie szkodzić.

    > pozdrawiam
    również
    Pix