  • 1. Data: 2008-12-23 00:49:33
    Temat: Czy podajac link popelniam przestepstwo?
    Od: Niepoprawny <n...@n...no>

    Witam,

    Czytajac kodeks karny znalazlem zapis:

    art 269b kk

    "Kto wytwarza, pozyskuje, zbywa lub udoste;pnia (...) a takz.e has?a
    komputerowe, kody
    doste;pu lub inne dane umoz.liwiaja;ce doste;p do informacji przechowywanych
    w systemie komputerowym lub sieci teleinformatycznej,
    podlega karze pozbawienia wolnos'ci do lat 3.”;

    No wiec jednej znajomej dalem wczoraj adres FTP swojego domowego serwera
    co by sciagnela moje zdjecia z wakacji. Malo tego, dalem jej rowniez
    haslo, aby nikt inny sie do serwera tzn. mojej prywatnej sieci
    teleinformatycznej (LAN) nie dostal.

    Tzn, chyba popelnilem przestepstwo?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-12-23 06:59:43
    Temat: Re: Czy podajac link popelniam przestepstwo?
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    Niepoprawny napisał(a):

    > Tzn, chyba popelnilem przestepstwo?

    Oczywiście. Pocieszaj się, że nie jesteś sam.

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP

  • 3. Data: 2008-12-23 08:01:44
    Od: gacek <g...@w...pl>

    Dominik & Co wrote:

    > Oczywiście. Pocieszaj się, że nie jesteś sam.

    Ok, tak na logikę brakuje tam jednego słowa, np.

    [...] inne dane umożliwiające /nieuprawniony/ dostęp do informacji [...]

    Przekladajac to na moja działkę, to jest bug, a bugi się ogólnie się
    naprawia*, ale nie każda poprawka zasługuje na nowy release.

    Tu działa ten sam system? Nie opłaca się robić nowelizacji dla jednego
    artykułu, a po prostu ignoruje się ten zapis KK?

    gacek

    *) http://files.myopera.com/freejerk/files/bug-feature.
    jpg

  • 4. Data: 2008-12-23 08:08:33
    Od: BK <b...@g...com>

    On 23 Gru, 01:49, Niepoprawny <n...@n...no> wrote:
> [...]
    > co by sciagnela moje zdjecia z wakacji. Malo tego, dalem jej rowniez
    > haslo, aby nikt inny sie do serwera tzn. mojej prywatnej sieci

    Dokladnie ten przepis brzmi:
    "Art. 269b. § 1. Kto wytwarza, pozyskuje, zbywa lub udostępnia innym
    osobom urządzenia lub programy komputerowe przystosowane do
    popełnienia przestępstwa określonego w art. 165 § 1 pkt 4, art. 267 §
    2, art. 268a § 1 albo § 2 w związku z § 1, art. 269 § 2 albo art.
    269a, a także hasła komputerowe, kody dostępu lub inne dane
    umożliwiające dostęp do informacji przechowywanych w systemie
    komputerowym lub sieci teleinformatycznej,
    podlega karze pozbawienia wolności do lat 3."

    Popelniasz przestepstwo jesli udostepniasz w celu popelnienia innego
    przestepstwa.

  • 5. Data: 2008-12-23 08:19:05
    Od: Jacek Krzyzanowski <k...@k...pl>

    Dnia Tue, 23 Dec 2008 09:01:44 +0100, gacek napisał(a):

    > Tu działa ten sam system? Nie opłaca się robić nowelizacji dla jednego
    > artykułu, a po prostu ignoruje się ten zapis KK?

    Ten bug wlasnie kilka dni temu pojawil sie w nowelizacji.

  • 6. Data: 2008-12-23 10:56:47
    Od: Matt <m...@g...com>

    On 23 Gru, 09:08, BK <b...@g...com> wrote:
> [...]
    > podlega karze pozbawienia wolności do lat 3."
    >
    > Popelniasz przestepstwo jesli udostepniasz w celu popelnienia innego

    No właśnie to nie jest takie jednoznaczne. Po pierwsze, nie "w celu" a
    "przystosowane" - za pomocą domowego komputera da się popełnić
    przestępstwo? Da się. Można go więc uznać za "przystosowany". Po
    drugie w tym artykule przystosowanie do przestępstwa dotyczy urządzeń
    lub programów - dla haseł, kodów lub innych danych wystarczy
    umożliwienie dostępu.

    --
    Regards
    Matt

  • 7. Data: 2008-12-23 11:29:03
    Od: BK <b...@g...com>

    On 23 Gru, 11:56, Matt <m...@g...com> wrote:

> [...]
    > drugie w tym artykule przystosowanie do przestępstwa dotyczy urządzeń
    > lub programów - dla haseł, kodów lub innych danych wystarczy

    Jest jednoznaczne ;-) Chyba, ze ktos lubi szukac dziury w calym.

    Nawet jesli isc Twoja sciezka interpretacji przepisu to czyn o
    znikomej szkodliwosci spolecznej i tak nie stanowi przestepstwa.

    Przepisow nie nalezy czytac slowo, slowo, bardzo literalnie i w
    oderwaniu od innych przepisow oraz celu w jakim zostaly stworzone.

    BK

  • 8. Data: 2008-12-23 12:56:24
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 23-12-2008 o 12:29:03 BK <b...@g...com> napisał(a):

    > Jest jednoznaczne ;-) Chyba, ze ktos lubi szukac dziury w calym.

    Art. 269b. § 1. Kto pozyskuje lub udostępnia innym
    osobom hasła komputerowe, kody dostępu lub inne dane
    umożliwiające dostęp do informacji przechowywanych w systemie
    komputerowym lub sieci teleinformatycznej,
    podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

    I wyjaśniaj sądowi że zapomnieli dopisać że to chodzi
    np. o informacje nieprzeznaczone dla danej osoby

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 9. Data: 2008-12-23 13:33:52
    Od: BK <b...@g...com>

    On 23 Gru, 13:56, Tomek <t...@o...pl> wrote:

> [...]
    >
    > I wyjaśniaj sądowi że zapomnieli dopisać że to chodzi
    > np. o informacje nieprzeznaczone dla danej osoby

    A jak nie wyjasnie to mnie wysla do lagru na 10 lat? ;)

    Mowie - przepisow nie nalezy nigdy czytac literalnie bo to zawsze moze
    nas doprowadzic do absurdalnych pomyslow. Kazdy przepis trzeba czytac
    w kontekscie calego KK i celu tego przepisu.

    Ryzyko, ze jakas prokuratura postawi Ci zarzut a jaks sad skarze jest
    rowne zeru.

    Nawet jesli ktos zdecydowalby sie zaciagnac mnie za to przed sad to
    bez problemu sprawa do wygrania.

    Powaznie, dyskusja czysto akademicka bo w rzeczywistosci mozna spac
    spokojnie :)

  • 10. Data: 2008-12-23 13:45:44
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 23-12-2008 o 14:33:52 BK <b...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > bez problemu sprawa do wygrania.
    >
    > Powaznie, dyskusja czysto akademicka bo w rzeczywistosci mozna spac

    "równe zeru" "bez problemu" "można spać spokojnie", dla mnie bomba :-)

    Pozdrawiam,
    Tomek