  • 1. Data: 2006-09-09 21:44:54
    Temat: Czy SM chce mnie oskubac, a moze maja racje?
    Od: "kjvirtual" <k...@g...com>

    Spoldzielnia Mieszkaniowa domaga ise ode mnie za ostatnie 8 lat jakichs odsetek
    za nieterminowe oplacanie czynszu. W sumie jakies 700zl. Zdarzalo sie placic mi
    nieraz pare dni po terminie lub nawet tygodnie zwlaszcza jak wyjezdzalem na
    wakacje z kraju. Odeslalem pismo z prosba o wypis omich wplat, odeslali mi je i
    widze, ze za 8 lat mnie dupneli. Odeslalem im pismo z artykulami z KC, ze nie
    moga sie domagac za tyle lat, bo dlugi przedawnily sie po 3 latach, wiec moga
    mnie najwyzej ganiac do tych co sa mniej niz 3 lata. A te skubance mi odpisuja,
    ze przedawniaja sie po 10 latach i jeszcze mnie tu sadami strasza.

    Kto ma racje i jak ich poslac na drzewo, skoro nie reaguja na moje prozby i
    grozby (jesli ja mam racje z tym KC art 117 i 118) ?

  • 2. Data: 2006-09-09 21:59:29
    Temat: Re: Czy SM chce mnie oskubac, a moze maja racje?
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "kjvirtual" <k...@g...com> napisał w wiadomości

    > Kto ma racje i jak ich poslac na drzewo, skoro nie reaguja na moje prozby
    > grozby (jesli ja mam racje z tym KC art 117 i 118) ?

    Jeśli nawet spółdzielnia nie jest podmiotem gospodarczym, to jak
    najbardziej opłata czynszu jest świadczeniem okresowym.

    http://www.poradaprawna.pl/index_pytania.php?co=pozy
    cja&id=20279

    Roszczenie o zapłatą czynszu z umowy dzierżawy przedawnia się z upływem 3
    lat od momentu gdy roszczenie stało się wymagalne (jest to świadczenie o
    charakterze okresowym).
    Problem stanowi wymagalność roszczenia. Jeżeli kwestia ta nie została
    uregulowana w umowie między stronami wówczas należy zastosować normę
    wynikającą z art. 699 KC.
    Zgodnie z tym przepisem jeżeli termin płatności czynszu nie jest oznaczony w
    umowie wówczas czynsz jest płatny z dołu w terminie zwyczajowo przyjętym, a
    w braku takiego zwyczaju półrocznie z dołu.
    Jeżeli przyjmiemy, że w opisanym przypadku kwestia płatności nie została
    uregulowana w umowie i nie ma żadnych zwyczajów związanych z płatnością
    czynszu wówczas "pierwszy czynsz" stał się wymagalny po upływie
    6 miesięcy od zawarcia umowy (1. 12. 2000) i od tego momentu należy liczyć
    termin przedawnienia

  • 3. Data: 2006-09-09 23:13:14
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "kjvirtual" <k...@g...com> napisał w wiadomości

    Odpisz im w następujący sposób:

    Zgodnie z art. 1 Ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze
    Spółdzielnia jest dobrowolnym zrzeszeniem nieograniczonej liczby osób, o
    zmiennym składzie osobowym i zmiennym funduszu udziałowym, które w interesie
    swoich członków prowadzi wspólną _działalność_ _gospodarczą_. Zgodnie z art. 118
    kc "(...) termin przedawnienia wynosi lat dziesięć, a dla roszczeń o świadczenia
    okresowe oraz roszczeń związanych z prowadzeniem _działalności_ _gospodarczej_ -
    trzy lata." Tak więc dług związany ze starszymi odsetkami przedawnił się.

    W odniesieniu do pozostałych roszczeń istotne jest, czy płaciłeś osobiście w
    kasie spółdzielni, czy przelewem na konto.

  • 4. Data: 2006-09-09 23:34:33
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

> [...]
    >
    > W odniesieniu do pozostałych roszczeń istotne jest, czy płaciłeś osobiście
    > w kasie spółdzielni, czy przelewem na konto.
    A jakie różnice w sensie prawnym stwarza płatność na konto w stosunku do
    zapłaty w kasie?
    Zakładając oczywiście, że pieniądze na te konto dotarły.

  • 5. Data: 2006-09-10 00:14:59
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl> napisał w wiadomości

    > A jakie różnice w sensie prawnym stwarza płatność na konto w stosunku do
    > zapłaty w kasie?
    > Zakładając oczywiście, że pieniądze na te konto dotarły.

    Dostajesz pokwitowanie wpłaty, które samo w sobie jest pokwitowaniem wszystkich
    należności ubocznych - vide art. 466 kc

  • 6. Data: 2006-09-10 09:57:54
    Od: "kjvirtual" <k...@g...com>

> [...]
    >
    > W odniesieniu do pozostałych roszczeń istotne jest, czy płaciłeś osobiście w
    > kasie spółdzielni, czy przelewem na konto.

    Wszystko przelew, nic w kasie przez ostatnie 5 lat napewno.

    Czyli chca mnie oskubac... czy moge ich oskarzyc o probe wymuszenia ode mnie
    pieinedzy? No bo ciagle wysylam im pisma (wszystko poleconym z potwierdzeniem
    odbioru), ze nie moge brac ode mnie kasy za przedawnione odsetki i chce bierzaca
    kwote, a oni nie chca mi jej podac, narazajac mnie na dodatkowe koszta-odsetki!
    Do tego twierdza, ze odsetki przedawniaja sie po 10 latach. Czy to mzoe byc
    dowod (pismo z wezwaniem do zaplaty i twierdzeniem, ze przedawniaja sie po 10
    latach) na to ,ze chca wymusic ode mnie kase?

  • 7. Data: 2006-09-10 11:03:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Czyli chca mnie oskubac... czy moge ich oskarzyc o probe wymuszenia ode mnie
    > pieinedzy?

    Nie. Jak pójdą z tym do sądu, to przegrają i tyle.

> [...]
    > bierzaca
    > kwote, a oni nie chca mi jej podac, narazajac mnie na dodatkowe

    To już więcej nie odpisuj, bo po co? Policz sam odsetki od zaległości i im
    wpłać.

    > Do tego twierdza, ze odsetki przedawniaja sie po 10 latach. Czy to mzoe byc
    > dowod (pismo z wezwaniem do zaplaty i twierdzeniem, ze przedawniaja sie po 10
    > latach) na to ,ze chca wymusic ode mnie kase?

    Twierdzić im wolno.

  • 8. Data: 2006-09-10 13:45:54
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    kjvirtual wrote:

> [...]
    > dowod (pismo z wezwaniem do zaplaty i twierdzeniem, ze przedawniaja sie po 10
    > latach) na to ,ze chca wymusic ode mnie kase?

    Zapłać to co uważasz za słuszne i na tym zakończ z nimi dyskusję.
    Jak będą chcieli resztę to ewentualnie spotkacie się w sądzie.

  • 9. Data: 2006-09-11 10:35:52
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <ee0s6v$h3n$1@nemesis.news.tpi.pl>,
    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote:

    > Użytkownik "kjvirtual" <k...@g...com> napisał w wiadomości

    > Nie. Jak pójdą z tym do sądu, to przegrają i tyle.

    A wariant "wpłata jest zaliczana w pierwszej kolejności na zaległości i
    odsetki od nich"?

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.

  • 10. Data: 2006-09-11 14:54:47
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > Nie. Jak pójdą z tym do sądu, to przegrają i tyle.

    Poszliśmy z czymś troszkę podobnym do sądu (SM). Wygraliśmy. Ale wszystko
    zależy od okoliczności, których tu wszystkich nie znamy.

    U nas, jeśli wpływała jakaś kasa przelewem i bez określenia miesiąca, to była
    księgowana w poczet najstarszych zaległości (taka jedna cwana lokatorka była
    przekonana, że te stare zaległości się już przedawniły, dopiero komornik
    wyjaśnił jej, że życie jest brutalne). Ponadto wszelkie negocjacje są formą
    uznania długu. A jeśli się dług uznało, to przedawnienie liczy się od nowa -
    było jakieś OSN właśnie w tej sprawie, Rzepa publikowała. Nie wiemy, czy
    istnieje jakaś korespondencja w tej sprawie, czy były rozmowy. Nie wiadomo co
    tam jest w statucie Spółdzielni na temat tych odsetek, w mojej Spółdzielni np.
    nie są to ustawowe odsetki. Krótko mówiąc wydaje mi się, że w tej konkretnej
    sprawie może być różnie. Fakt, że Spółdzielnie często straszą dłużników na
    wszystkie sposoby.

    Jeśli się poczuwasz to zapłać. To nie jest duża suma.

    Pozdrawiam

    Czapla