  • 1. Data: 2006-09-09 20:21:10
    Temat: Komornik, dłużnik i ruchomosci osoby trzeciej
    Od: wombi <j...@d...pl>

    Stan faktyczny:
    Wobec gościa (dłużnika) prowadzone jest postępowanie egzekucyjne.Gość
    zameldowany jest w mieszkaniu (spoldz. wl. pr.) swojej matki.Komornik
    przychodzi do mieszkania i zajmuje rzeczy ruchome należące do matki
    dłużnika.Nie chce przy tym nawet spojrzeć na rachunki i faktury zakupu
    potwierdzające,iż jedynym właścicielem zajmowanych ruchomosci
    znajdujących sie w mieszkaniu jest matka dłużnika.Matka na podstawie
    art.841 KPC wytacza przeciwko synowi powództwo.

    Pytania:
    1.Czy komornik może nie przyjmować (mówiąc,ze go to cyt."nic nie
    interesuje i niech Pani sie nie fatyguje") dowodów potwierdzających
    własność rzeczy ruchomych przedstawianych przez osobę trzecią (matkę)
    juz na etapie zajęcia?
    2.Czy wniesienie na drugi dzień po zajęciu pozwu do sadu wstrzymuje taka
    egzekucje? Czy może trzeba napisać wniosek do komornika (lub sądu) o
    zawieszenie postępowania egzekucyjnego?
    3.Czy tez może być tak,ze komornik po 7 dniach zlicytuje ruchomości a
    osoba trzecia pomimo wniesienia powództwa zostanie bez swoich rzeczy?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-09-09 21:31:06
    Temat: Re: Komornik, dłużnik i ruchomosci osoby trzeciej
    Od: "PR" <d...@o...pl>

    Użytkownik "wombi" <j...@d...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > interesuje i niech Pani sie nie fatyguje") dowodów potwierdzających
    > własność rzeczy ruchomych przedstawianych przez osobę trzecią (matkę)

    Niech na piśmie wyłączy z egzekucji ruchomości o któryxh piszesz.

    > 2.Czy wniesienie na drugi dzień po zajęciu pozwu do sadu wstrzymuje taka
    > egzekucje? Czy może trzeba napisać wniosek do komornika (lub sądu) o
    > zawieszenie postępowania egzekucyjnego?

    Czy wstrzymuje? Jeśłi nie ma jeszcze klauzuli a tytuł wykonwczy jest nakazem
    zapł w postępowaniu Upominawczym - wstrzymuje. Jeśli nakaz jest w
    postępowaniu Nakazowym - nie wstrzymuje egzekucji, trzeba złożyć sprzeciw na
    nakaz do Sądu.
    Jeśli nakaz/wyrok jest prawomocny , tzn ma klauzulę natychmiastowej
    wykonalności , jedyne wyjście - wytoczyć powództwo przeciwegzekucyjne, nie
    wstrzymuje egzekucji ale równoczesne wniskowanie o zawieszenie post.
    egzekucyjnego może przyśpieszyć wycofanie sprawy od komornika.
    > 3.Czy tez może być tak,ze komornik po 7 dniach zlicytuje ruchomości a
    > osoba trzecia pomimo wniesienia powództwa zostanie bez swoich rzeczy?

    No jeśli komornik zajmie i zlicytuje przed rozpatrzeniem przez Sąd powództwa
    p.egzekucyjnego, to logika podowiada, że tak.Chociaż dla właśnego dupochronu
    komornik powinien zając ale nie licytować majątku do czasu rozpatrzenia
    powództwa lub sprzeciwu od upominawczego nakazu.

  • 3. Data: 2006-09-10 08:04:34
    Od: wombi <j...@d...pl>

    PR napisał(a):
    > Użytkownik "wombi" <j...@d...pl> napisał w wiadomości

    > Niech na piśmie wyłączy z egzekucji ruchomości o któryxh piszesz.

    Komornik ma wyłączyć? A osoba trzecia ma działać i żądać tego od
    komornika na podstawie art.845§2 zd.2 KPC, tak?

  • 4. Data: 2006-09-10 08:35:52
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    wombi napisał(a):
> [...]
    > interesuje i niech Pani sie nie fatyguje") dowodów potwierdzających
    > własność rzeczy ruchomych przedstawianych przez osobę trzecią (matkę)

    może
    przy zajęciu liczy się władanie
    komornik nie rozstrzyga czyją własnością jest rzecz

    > 2.Czy wniesienie na drugi dzień po zajęciu pozwu do sadu wstrzymuje taka
    > egzekucje? Czy może trzeba napisać wniosek do komornika (lub sądu) o
    > zawieszenie postępowania egzekucyjnego?

    trzeba wnieść o zabezpieczenie powództwa przez zawieszenie egzekucji -
    art.730 i nast. kpc

    KG

  • 5. Data: 2006-09-10 20:19:48
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    kam wrote:

    > może
    > przy zajęciu liczy się władanie
    > komornik nie rozstrzyga czyją własnością jest rzecz

    Chwilunia - czyli jak ktoś w wypożyczalni wypożyczy samochód go dopadnie
    komornik, to komornik może zająć wypożyczony samochód?

    Albo jeszcze bardziej "drastyczny" przypadek: powiedzmy że ktoś,kogo
    ściga komornik, ukradł samochód - taki skradziony samochód jest we
    władaniu złodzieja, czyli komornik może go sobie zająć?

  • 6. Data: 2006-09-11 06:52:56
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Andrzej Lawa napisał(a):
    > Chwilunia - czyli jak ktoś w wypożyczalni wypożyczy samochód go dopadnie
    > komornik, to komornik może zająć wypożyczony samochód?

    tak
    art.845§2 kpc
    "Zająć można ruchomości dłużnika będące bądź w jego władaniu, bądź we
    władaniu samego wierzyciela, który do nich skierował egzekucję.
    Ruchomości dłużnika będące we władaniu osoby trzeciej można zająć tylko
    wówczas, gdy osoba ta zgadza się na ich zajęcie albo przyznaje, że
    stanowią one własność dłużnika, oraz w wypadkach wskazanych w ustawie."

    > Albo jeszcze bardziej "drastyczny" przypadek: powiedzmy że ktoś,kogo
    > ściga komornik, ukradł samochód - taki skradziony samochód jest we
    > władaniu złodzieja, czyli komornik może go sobie zająć?

    jw.

    oraz art.847§2 kpc co do obowiązku dłużnika wskazania właściciela
    zajętej rzeczy

    KG

  • 7. Data: 2006-09-11 12:13:45
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    kam wrote:

> [...]
    > wówczas, gdy osoba ta zgadza się na ich zajęcie albo przyznaje, że
    > stanowią one własność dłużnika, oraz w wypadkach wskazanych w ustawie."

    Ale ten zapis mówi tylko, że zająć można ruchomości dłużnika. Czyli
    należące do dłużnika. Z zastrzeżeniem, że muszą one być w jego władaniu,
    we władaniu wierzyciela lub ewentualnie (pod pewnymi warunkami) we
    władaniu osoby trzeciej.

    A nie odwrotnie - że można zająć ruchomości osoby trzeciej będące we
    władaniu dłużnika.

    > jw.
    >
    > oraz art.847§2 kpc co do obowiązku dłużnika wskazania właściciela
    > zajętej rzeczy

    Powiedzmy, że nie wskazał.

    Czy komornik nie ma czasem obowiązku sprawdzenia, czy pojazd jest
    zarejestrowany na dłużnika? Nie będzie w ogóle ogłądał dokumentów pojazdu?

  • 8. Data: 2006-09-11 14:01:24
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Andrzej Lawa napisał(a):
> [...]
    > władaniu osoby trzeciej.
    >
    > A nie odwrotnie - że można zająć ruchomości osoby trzeciej będące we

    Stanowi.
    Co jest konsekwencją tego, że z władania rzeczą wynika domniemanie
    posiadania samoistnego, przy czym kolejne domniemanie stanowi, że
    posiadanie to jest zgodne z prawem.

    > Powiedzmy, że nie wskazał.

    To ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą.

    > Czy komornik nie ma czasem obowiązku sprawdzenia, czy pojazd jest
    > zarejestrowany na dłużnika? Nie będzie w ogóle ogłądał dokumentów pojazdu?

    Dokumenty nie muszą odzwierciedlać stanu własności... Nadal zresztą to,
    że rzecz ma innego właściciela nie stoi na przeszkodzie zajęciu. A
    właściciel ma otwartą drogę do dochodzenia swoich praw przed sądem.
    Komornik nie ma kompetencji do rozstrzygania kwestii własności czy
    innych praw przysługujących do rzeczy.
    A komornik powinien moim zdaniem powiadomić potencjalnego właściciela.

    KG

  • 9. Data: 2006-09-11 16:25:35
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    kam wrote:
    [ciach]

    > Stanowi.
    > Co jest konsekwencją tego, że z władania rzeczą wynika domniemanie
    > posiadania samoistnego, przy czym kolejne domniemanie stanowi, że
    > posiadanie to jest zgodne z prawem.

    OK, jeszcze raz: zapis w ustawie brzmi: "Zająć można ruchomości dłużnika
    będące bądź w jego władaniu". Jak dla mnie to oznacza, że można zająć
    ruchomości _należące_ do dłużnika będące w jego _posiadaniu_.

    > To ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą.

    Bardzo zabawne. Skoro komornik zaczyna już zajmować cudzą własność, to z
    czego niby ściągnie do odszkodowanie?

    [ciach]

> [...]
    > właściciel ma otwartą drogę do dochodzenia swoich praw przed sądem.
    > Komornik nie ma kompetencji do rozstrzygania kwestii własności czy

    OK, to załóżmy, że oddałem np. samochód do warsztatu do naprawy.

    Do warsztatu wchodzi komornik i zaczyna zajmować ruchomości będące
    aktualnie w posiadaniu tego warsztatu (domniemywa, że skoro aktualnie
    warsztat włada pojazdami na jego terenie, to także je legalnie
    samoistnie posiada).

    Twierdzisz, że to prawidłowe postępowanie komornika?

    A jeśli tak - to w jakim trybie właściciele moga odzyskać swoje pojazdy?

  • 10. Data: 2006-09-12 06:48:18
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Andrzej Lawa napisał(a):
    > OK, jeszcze raz: zapis w ustawie brzmi: "Zająć można ruchomości dłużnika
    > będące bądź w jego władaniu". Jak dla mnie to oznacza, że można zająć
    > ruchomości _należące_ do dłużnika będące w jego _posiadaniu_.

    Gdyby w przepisie chodziło o ruchomości należące (stanowiące własność)
    do dłużnika, to nie byłoby potrzeby wskazywać na władanie.
    Przepis wskazuje właśnie, że ruchomościami dłużnika dla potrzeb
    egzekucji są te, które znajdują się w jego władaniu.

    > A jeśli tak - to w jakim trybie właściciele moga odzyskać swoje pojazdy?

    powództwo o zwolnienie od egzekucji - art.841 kpc

    KG