  • 1. Data: 2005-10-03 12:07:34
    Temat: Czasopismo, nieczasopismo?
    Od: "Waldemar \"Jakec\" Bulkowski" <"jakec "@ tlen.pl>

    Hi!!!

    Zastanawiam się nad rozpoczęciem wydawania... no właśnie czego?
    Czasopisma, periodyku, czy czegoś innego...
    Chodzi konretnie o małe wydawnictwo (małe zarówno pod względem objętości
    jak i nakładu) nieregularne, które zawierałoby i reklamy i teksty
    niereklamowe (przewaga reklam). Miałoby być rozdawane za darmo.
    Czy są przepisy, które określają kiedy takie wydawnictwo uznawane jest
    właśnie za periodyk i wymaga jakiejś tam rejestracji i nadawania numeru
    ISSN?

    3mcie się.

    --
    Waldek "Jakec" Bulkowski
    http://film.e-informator.pl

  • 2. Data: 2005-10-03 21:54:38
    Temat: Re: Czasopismo, nieczasopismo?
    Od: n...@h...pl (Nina Liedtke)

    On Mon, 3 Oct 2005 14:07:34 +0200, "Waldemar \"Jakec\" Bulkowski"
    <"jakec "@ tlen.pl> wrote in article
    <197pz0zddpijf.1deh31eblpujr$.dlg@40tude.net>:

    [...]
    > Czy są przepisy, które określają kiedy takie wydawnictwo uznawane jest
    > właśnie za periodyk i wymaga jakiejś tam rejestracji i nadawania numeru
    > ISSN?

    Pomyliło Ci się chyba z koniecznością uzyskania zezwolenia na wydawanie
    czasopisma za komuny :) Przynależność do systemów numeracji ISSN i ISBN
    jest dobrowolna. Wpisz w wyszukiwarkę:

    ISSN "Biblioteka Narodowa"

    i pod pierwszym linkiem znajdziesz stosowne informacje.

    Pozdrawiam
    Nina
    --
    Antonina Liedtke ____________________________ ______ _ ___
    http://hell.pl/nina/ ________________________ \`.,'/ _____ / |/ <_>__ ___ _

  • 3. Data: 2005-10-04 07:10:59
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Nina Liedtke napisał(a):
    > Pomyliło Ci się chyba z koniecznością uzyskania zezwolenia na wydawanie
    > czasopisma za komuny :)

    za komuny?
    "Wydawanie dziennika lub czasopisma wymaga rejestracji w sądzie
    wojewódzkim właściwym miejscowo dla siedziby wydawcy, zwanym dalej
    "organem rejestracyjnym""

    KG

  • 4. Data: 2005-10-04 07:11:35
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Waldemar "Jakec" Bulkowski napisał(a):
> [...]
    > Czy są przepisy, które określają kiedy takie wydawnictwo uznawane jest
    > właśnie za periodyk i wymaga jakiejś tam rejestracji i nadawania numeru

    przeczytaj prawo prasowe

    KG

  • 5. Data: 2005-10-04 20:12:25
    Od: n...@h...pl (Nina Liedtke)

    On Tue, 04 Oct 2005 09:10:59 +0200, kam <#k...@w...pl#> wrote in article
    <dht9mh$iv2$3@inews.gazeta.pl>:

    > za komuny?
    > "Wydawanie dziennika lub czasopisma wymaga rejestracji w sądzie
    > wojewódzkim właściwym miejscowo dla siedziby wydawcy, zwanym dalej
    > "organem rejestracyjnym""

    To cytat z Prawa prasowego. Ale ono nie określa, co to jest dziennik lub
    czasopismo - a ściślej, określa to tak szeroko, że w rzeczywistości ,,w 21 lat
    później'' należy albo uznać te pseudodefinicje za bezwartościowe, albo ukarać
    grzywnami właścicieli 75% polskich stron WWW za to, że nie zarejestrowali ich w
    sądach (pozostałe 25% to strony nie aktualizowane):

    .-----
    Art. 7.
    1. Ustawa reguluje prasową działalność wydawniczą i dziennikarską.
    2. W rozumieniu ustawy:
    1. prasa oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej,
    jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone
    stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności:
    dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny,
    programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie
    istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego
    przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele- i radiowęzły zakładowe,
    upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej
    techniki rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne
    osoby zajmujące się działalnością dziennikarską,
    2. dziennikiem jest ogólno informacyjny druk periodyczny lub przekaz za pomocą
    dźwięku oraz dźwięku i obrazu, ukazujący się częściej niż raz w tygodniu,
    3. czasopismem jest druk periodyczny ukazujący się nie częściej niż raz w
    tygodniu, a nie rzadziej niż raz w roku; przepis ten stosuje się odpowiednio do
    przekazu za pomocą dźwięku oraz dźwięku i obrazu innego niż określony w pkt 2,
    `-----

    A jeśli gazetka inicjatora wątku ma zawierać reklamy i materiały nie będące
    efektem działalności dziennikarskiej (np. cennik wyrobów ilustrowany
    zdjęciami), to z jakiej racji miałoby jej dotyczyć prawo prasowe?

    Pozdrawiam
    Nina

  • 6. Data: 2005-10-04 21:11:04
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Nina Liedtke napisał(a):
    > A jeśli gazetka inicjatora wątku ma zawierać reklamy i materiały nie będące
    > efektem działalności dziennikarskiej (np. cennik wyrobów ilustrowany
    > zdjęciami), to z jakiej racji miałoby jej dotyczyć prawo prasowe?

    "i teksty niereklamowe"

    KG

  • 7. Data: 2005-10-04 21:18:55
    Od: n...@h...pl (Nina Liedtke)

    On Tue, 04 Oct 2005 23:11:04 +0200, kam <#k...@w...pl#> wrote in article
    <dhuqtk$pqv$3@inews.gazeta.pl>:

    > "i teksty niereklamowe"

    Cennik jest przykładem tekstu niereklamowego. (Zależnie od spełnienia
    konkretnych warunków może być ofertą handlową lub informacją handlową.)

    Ponawiam pytanie - z jakiej racji takiej gazetki miałoby dotyczyć prawo
    prasowe?

    Nina

  • 8. Data: 2005-10-04 21:31:14
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Nina Liedtke napisał(a):
    > Cennik jest przykładem tekstu niereklamowego. (Zależnie od spełnienia
    > konkretnych warunków może być ofertą handlową lub informacją handlową.)

    ale skąd wyciągnęłaś te cenniki, skoro pytający w ogóle o nich nie napisał?

    > Ponawiam pytanie - z jakiej racji takiej gazetki miałoby dotyczyć prawo
    > prasowe?

    zależy od rodzaju tekstów... więc możemy sobie darować dyskusję, bo
    niewiele wiemy
    a doszukiwanie się czegoś, co nie było napisane donikąd nie doprowadzi

    KG

  • 9. Data: 2005-10-04 22:16:47
    Od: n...@h...pl (Nina Liedtke)

    On Tue, 04 Oct 2005 23:31:14 +0200, kam <#k...@w...pl#> wrote in article
    <dhus3d$1or$2@inews.gazeta.pl>:

    > ale skąd wyciągnęłaś te cenniki, skoro pytający w ogóle o nich nie napisał?

    A tak, z życia :) Jeśli w gazetce rozdawanej bezpłatnie większość stanowią
    reklamy, to co tam jeszcze może być? Perły dziennikarstwa na skalę światową? :)

    > zależy od rodzaju tekstów... więc możemy sobie darować dyskusję, bo
    > niewiele wiemy
    > a doszukiwanie się czegoś, co nie było napisane donikąd nie doprowadzi

    Nie chodzi o tę konkretną sytuację. Po prostu problem mnie zainteresował.
    Przejrzałam Prawo prasowe i mocno się zdziwiłam - te definicje ewidentnie
    pochodzą z ,,epoki przedinternetowej'', ale to jeszcze mało powiedziane; to
    była epoka ,,przedoffsetowa'' i ,,deficytu papieru''.

    Dziś zalewają nas tony zadrukowanego papieru; papier jest często-gęsto
    znakomitej jakości, a druk full-kolorowy. Gdyby wszystkie papierowe wydawnictwa
    o charakterze periodycznym miały być rejestrowane w sądach, to by te sądy już
    do reszty zamuliło. Gdyby miały być rejestrowane wszystkie strony WWW, które
    często merytorycznie bardziej pasują do określenia ,,prasa'' niż gazetki
    reklamowe... to jest po prostu niewyobrażalne.

    A zatem, moim skromnym zdaniem, to wydawcy/twórcy gazetek sami, ,,na wyczucie''
    decydują, czy powinni je rejestrować czy nie. I wciąż papier ma dużo większą
    ,,wagę'', choć niektóre czasopisma stricte internetowe posiadają numery ISSN i
    przypuszczam, że są zarejestrowane we właściwym sądzie.

    Pozdrawiam
    Nina

  • 10. Data: 2005-10-05 20:13:30
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Nina Liedtke napisał(a):
> [...]
    > pochodzą z ,,epoki przedinternetowej'', ale to jeszcze mało powiedziane; to
    > była epoka ,,przedoffsetowa'' i ,,deficytu papieru''.

    Nie da się ukryć. Dlatego chyba nikt tego nie ściga...

    KG