  • 1. Data: 2005-10-03 11:26:06
    Temat: Czy odszkodowanie od szkoły jest możliwe?
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    W szkole nagle wprowadza się zmianowość. Rodzice opłacili dziecku kurs
    języka obcego w prywatnej szkole językowej. Umowa wyklucza zwrot pieniędzy
    w przypadku rezygnacji uczestnika kursu. Z powodu popołudniowych lekcji
    uczeń nie może na ten kurs uczęszczać. Czy rodzice mają prawo domagać się
    od szkoły odszkodowania?

    --
    Obowiązki i prawa ucznia - forum dyskusyjne:
    zaprasza:

  • 2. Data: 2005-10-03 19:14:35
    Temat: Re: Czy odszkodowanie od szkoły jest możliwe?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Roman G." <r...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    lekcji
    > uczeń nie może na ten kurs uczęszczać. Czy rodzice mają prawo

    Ja bym raczej stosował art. 357(1) kc w odniesieniu do umowy o kurs -
    o ile nie da się zmienić terminu kursu. Świadczenie przez szkolę
    językową usług stało się niemożliwe w uzgodnionym terminie. W tym
    wypadku klauzule w umowie o niezwracaniu wniesionych opłat uchyli sąd.
    Zresztą sama klauzula i tak jest nieważna, o czym było już na tym
    forum. Jest jedną, z niedozwolonych w umowach.

    Dochodzenie odszkodowania od szkoły za zmianę rozkładu zajęć musiało
    by być poprzedzone stwierdzeniem bezprawności zmiany rozkładu zajęć -
    co wydaje mi się niemożliwe do wykazania.

  • 3. Data: 2005-10-03 19:30:09
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Dnia Mon, 3 Oct 2005 21:14:35 +0200, Robert Tomasik napisał(a) w
    wiadomości:<news:dhs0ji$1gm$1@atlantis.news.tpi.pl>

    > Zresztą sama klauzula i tak jest nieważna, o czym było już na tym
    > forum. Jest jedną, z niedozwolonych w umowach.

    Jasne, ten wątek jest dla mnie oczywisty.

    > Dochodzenie odszkodowania od szkoły za zmianę rozkładu zajęć musiało
    > by być poprzedzone stwierdzeniem bezprawności zmiany rozkładu zajęć -
    > co wydaje mi się niemożliwe do wykazania.

    Ten wątek mnie interesuje. Czy mógłbyś swoje zdanie szerzej uzasadnić? Nie
    wystarczy wykazać szkody poniesionej na skutek zmiany planu?

  • 4. Data: 2005-10-03 20:32:06
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Ten wątek mnie interesuje. Czy mógłbyś swoje zdanie szerzej
    uzasadnić? Nie
    > wystarczy wykazać szkody poniesionej na skutek zmiany planu?

    Może tak na początek łopatologicznie. Ciebie i Twoje dziecko że szkoła
    nie łączy stosunek cywilny, tylko administracyjny. To nie jest umowa,
    którą można zerwać, zmienić. Gdyby przyjąć, że w tym wypadku zmiana
    warunków ciągnie za sobą konieczność odszkodowania, to w konsekwencji
    takiej interpretacji spokojnie mógł byś skarżyć Skarb Państwa za
    podniesienie podatków - też ponosisz stratę.

    By przysługiwało odszkodowanie trzeba dowieść bezprawność działania
    funkcjonariusza publicznego. Taką interpretację art. 420 kc (bo chyba
    na tej podstawie można by było dochodzić roszczeń) nasuwa lektura art.
    77 Konstytucji. Taka również z tego co wiem jest linia orzecznictwa w
    tej sprawie.

    Jednak przeglądając literaturę przed tą odpowiedzią natrafiłem na
    wyrok Trybunału Konstytucyjnego z OTK 2001/8/256. No i po lekturze
    tego uzasadnienia zaczynam powątpiewać w to, aby czasem odszkodowania
    by się wygrać nie dało. Ale to w każdym razie zabawa na bardzo wysokim
    poziomie. No bo faktycznie szkoda realna powstała. Można ją wykazać, a
    po uchylenia art. 418 kc, to w sumie żaden przepis bezprawności
    działania nie wymaga.

  • 5. Data: 2005-10-03 21:00:06
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Dnia Mon, 3 Oct 2005 22:32:06 +0200, Robert Tomasik napisał(a) w
    wiadomości:<news:dhs4gt$gvi$1@atlantis.news.tpi.pl>

    > By przysługiwało odszkodowanie trzeba dowieść bezprawność działania
    > funkcjonariusza publicznego. Taką interpretację art. 420 kc (bo chyba
    > na tej podstawie można by było dochodzić roszczeń)

    Moja wersja kc ściągnięta ze stron sejmowych nie zawiera art. 420.

    > No bo faktycznie szkoda realna powstała. Można ją wykazać, a
    > po uchylenia art. 418 kc, to w sumie żaden przepis bezprawności
    > działania nie wymaga.

    A 417 kc oraz cytowany przez Ciebie 77 Konstytucji?

  • 6. Data: 2005-10-03 21:07:15
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Moja wersja kc ściągnięta ze stron sejmowych nie zawiera art. 420.

    Przyspałem zmianę.

    > A 417 kc oraz cytowany przez Ciebie 77 Konstytucji?

    Nie przejdzie. jak wół stoi, ze działanie ma być niezgodne z prawem, a
    zmiana rozkładu zajęć w trakcie roku szkolnego nie jest zakazana -
    przynajmniej z tego co mi wiadomo.

  • 7. Data: 2005-10-03 21:12:31
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Dnia Mon, 3 Oct 2005 23:07:15 +0200, Robert Tomasik napisał(a) w
    wiadomości:<news:dhs6ib$of5$1@atlantis.news.tpi.pl>

    > Nie przejdzie. jak wół stoi, ze działanie ma być niezgodne z prawem, a
    > zmiana rozkładu zajęć w trakcie roku szkolnego nie jest zakazana -
    > przynajmniej z tego co mi wiadomo.

    No właśnie. Dlatego polemizuję z Twoim zdaniem, że jednak uzyskanie
    odszkodowania byłoby możliwe ;-)

    PS. Odbierz maila na gazeta.pl