  • 1. Data: 2003-07-10 09:08:03
    Temat: Co z samochodem po śmierci właściciela?
    Od: "Dosia" <d...@p...onet.pl>

    Zmarł właściciel samochodu, w dowodzie rejestracyjnym jako współwłaściciel
    jest wpisana jego żona.
    Jednak w polisie (zarówno OC, jak i AC - ważne do 9.08.2003) wpisane są
    jedynie dane zmarłego.
    Jakich formalności należy dopełnić, żeby można było korzystać z samochodu?
    Czy są jakieś terminy? Małżonkowie mieli wspólnotę majatkową. Samochód nie
    jest obciążony żadnymi kredytami.
    Proszę o radę.
    --
    Dosia

  • 2. Data: 2003-07-10 09:17:03
    Temat: Re: Co z samochodem po śmierci właściciela?
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik "Dosia" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Czy są jakieś terminy? Małżonkowie mieli wspólnotę majatkową. Samochód nie

    Ta czesc samochodu, ktora przypadala zmarlemu jest czescia masy spadkowej..

    Boguslaw

  • 3. Data: 2003-07-10 09:39:59
    Od: "Dosia" <d...@p...onet.pl>

    "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl> wrote in message

    > Ta czesc samochodu, ktora przypadala zmarlemu jest czescia masy
    spadkowej..

    > Boguslaw

    Jednak nie wiem, czy ten samochód może być obecnie używany. Czy najpierw
    należy przeprowadzić jakieś postępowanie spadkowe. Pewnie wyrażam się
    zupełnie niefachowo, bo jestem laikiem w tej dziedzinie. Interesuje mnie też
    sprawa polisy OC+AC. Czy może być ona wykorzystywana przez małżonkę do czasu
    zakończenia postępowania spadkowego lub daty wygaśnięcia tej polisy
    (9.08.2003). Jak długo trwają wszelkie formalności, oczywiście przy
    założeniu, że nie będzie żadnych roszczeń i niezgody jeśli chodzi o spadek?

    --
    Dosia

  • 4. Data: 2003-07-10 09:52:45
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

> [...]
    > (9.08.2003). Jak długo trwają wszelkie formalności, oczywiście przy
    > założeniu, że nie będzie żadnych roszczeń i niezgody jeśli chodzi o

    Wybacz, na tym sie ne znam...Poczekajmy na swiatlych prawnikow...
    Jesli chodzi o spadek, to pewnie zalezy od sadu, ja zalatwialem krotko
    nie pmietam, ale nie dluzej niz 3 miesiace, (bo bym pamietal).

    W sprawie waznosci polisy OC - pewnie bezie wiedzial ubezpieczyciel.

    Boguslaw

  • 5. Data: 2003-07-10 09:52:55
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl> napisał w
    wiadomości news:bejao3$197$1@galaxy.uci.agh.edu.pl...
    > Ta czesc samochodu, ktora przypadala zmarlemu jest czescia masy
    spadkowej..
    No to co? To nie może go sprzedać i tyle. Ale jako współwłaściciel może
    załatwiać wszystkie formalności, tak jak wcześniej mogła. A już w
    szczególności ubezpieczenie.

    Do tego połowa wspólnego majątku należy się żonie na bazie współwłasności.
    Teraz, jeśli nie było testamentu to druga połowa majątku, ta która została
    po mężu jest rozdzielana między spadkobierców, czyli żonę i dzieci. Zresztą
    po co rozdzielana. Dzieci, czy dziecko, jako też spadkobierca może być
    dopisany jako współwłaściciel. Będzie współwłaścicielem ok. 1/4 samochodu.

    Pozdrawiam,
    MArta

  • 6. Data: 2003-07-10 10:02:51
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > po co rozdzielana. Dzieci, czy dziecko, jako też spadkobierca może być
    > dopisany jako współwłaściciel. Będzie współwłaścicielem ok. 1/4 samochodu.

    No slicznie Pani Marto...
    Ale sama Pani ogla przeczytac, ze pytanie dotyczylo strony formalnej.
    CZy polisa OC/AC jest nadal wazna i czy trzeba przeprowadzic spadek,
    by wystawic polise na wlasnieowe dzieci i zone...

    Boguslaw

  • 7. Data: 2003-07-10 10:29:56
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > Czy są jakieś terminy? Małżonkowie mieli wspólnotę majatkową. Samochód nie

    W sprawie ubezpieczenia trzeba się skontaktować z ubezpieczycielem. Trzeba
    go spytać, co wynika z ich warunków, czy drugi współwłaściciel może
    przedłużyć polisę i na jakich warunkach. Można pewnie tylko stracić zniżki,
    bo mąż je sobie wyrobił, ale nie dopisywał do nich żony.
    Żona jednak jest wpisana jako współwłaściciel w dowodzie rejestracyjnym,
    więc tak czy inaczej może opłacić polisę, bo nie staje się mniej
    współwłaścicielem, niż wcześniej. Wcześniej też mogła. Może przedłużyć tą
    (jeśli jej się to opłaca), albo ubezpieczyć samochód gdziekolwiek indziej.
    NIE MA żadnego ograniczenia, mówiącego, że nie można ubezpieczyć samochodu,
    bo jeden ze współwłaścicieli umarł. Nie ma znaczenia, kto wejdzie w jego
    miejsce. Skoro został przynajmniej 1 współwłaściciel, to on ma prawo
    załatwiać wszystkie formalności. Nie wolno mu tylko sprzedać samochodu.

    I druga rzecz- ew. dopisanie innego spadkobiercy w dowodzie rejestracyjnym
    jako współwłaściciela, w miejsce zmarłego. To też trzeba by się dowiedzieć w
    urzędzie komunikacji, głównie o koszty takiej operacji i o wymagania
    dokumentacyjne.
    Może lepiej będzie załatwiać wszystko razem, żeby uniknąć dodatkowych
    kosztów. Może wypisanie zmarłego jest tańsze niż podmiana? Jeśli nie, to
    pewnie 1 podmiana będzie tańsza niż najpierw wypisanie, a potem dopisanie
    następnego.
    Ale może prościej będzie wypisać zmarłego, a współwłaściciel odziedziczy
    sobie coś innego (nie ma przecież obowiązku dzielenia wszystkiego na
    części).

    Pozdrawiam,
    MArta

  • 8. Data: 2003-07-10 12:35:34
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl> napisał w
    wiadomości news:bejddu$ffj$1@galaxy.uci.agh.edu.pl...

> [...]
    > CZy polisa OC/AC jest nadal wazna i czy trzeba przeprowadzic spadek,
    > by wystawic polise na wlasnieowe dzieci i zone...

    Ależ Panie Bogusławie,
    pytanie brzmiało "Jakich formalności należy dopełnić, żeby można było
    korzystać z samochodu?"
    Jeśli chodzi o najbliższy miesiąc, to trzeba to sprawdzić u ubezpieczyciela
    i w ostateczności już teraz zawrzeć nową umowę ubezpieczenia. Jeśli chodzi o
    dalsze miesiące (kiedy polisa straci ważność, a orzeczenia sądu o spadku
    jeszcze nie będzie) to trzeba samochód ubezpieczyć.

    Skoro mąż tej pani mógł do tej pory załatwiać wszystkie formalności sam i
    wypisać polisę tylko na siebie, to ona teraz może postąpić tak samo. Ona
    jest takim samym współwłaścicielem, jakim on był dotychczas. Oczywiście
    niedopisanie jej wtedy do polisy było z jego strony niepotrzebnym
    niedopatrzeniem, dlatego jedynym problemem jest to, czy ona musi teraz ten
    miesiąc wcześniej opłacić ubezpieczenie i już wpisać je na siebie, czy może
    sobie pozwolić na poczekanie. Z całą pewnością jednak do korzystania z
    samochodu nie musi czekać na wyrok sądu. W ostateczności grozi jej, że
    będzie musiała wcześniej o miesiąc zapłacić za ubezpieczenie.

    Pozdrawiam,
    MArta

  • 9. Data: 2003-07-10 12:47:39
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dosia" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Jednak nie wiem, czy ten samochód może być obecnie używany. Czy najpierw
    > należy przeprowadzić jakieś postępowanie spadkowe.
    Do używania samochodu żadne postępowanie spadkowe nie jest potrzebne. Skoro
    ten pan mógł ubezpieczyć samochód tylko na siebie, to przecież ta pani może
    zrobić dokładnie to samo. Ona też jest w dowodzie rejestracyjnym, a on nie
    żyje. Ew. gdyby w ciągu tego miesiąca do czegoś doszło, a ta pani nie
    przepisałaby polisy na siebie, to wtedy wyrok o spadku byłby potrzebny do
    wypłacenia spadkobiercom pieniędzy z polisy.

    > sprawa polisy OC+AC. Czy może być ona wykorzystywana przez małżonkę do
    czasu
    > zakończenia postępowania spadkowego lub daty wygaśnięcia tej polisy
    > (9.08.2003).
    Tego możesz się dowiedzieć tylko z warunków ubezpieczenia. W ostateczności
    trzeba będzie o miesiąc wcześniej ubezpieczyć samochód, wpisując w polisie
    tę panią.

    >Jak długo trwają wszelkie formalności, oczywiście przy
    > założeniu, że nie będzie żadnych roszczeń i niezgody jeśli chodzi o
    spadek?
    W sprawie ubezpieczenia tyle, ile zajmuje dowiedzenie się, czy
    ubezpieczyciel przewidział taką sytuację i komu w razie czego wypłaciłby
    ubezpieczenie + czas na opłacenie nowego ubezpieczenia. Godzina? Dwie?
    Maksymalnie 3.
    Ważne jest tylko, żeby mieć pewność, że nie trzeba wcześniej podpisać nowej
    umowy. To w końcu tylko miesiąc, nie warto ryzykować. Ludzie z PZU
    powiedzieli mi, że u nich nie ma problemu i żona może sobie jeździć. Byli
    tylko zdziwieni, czemu mąż jej nie dopisał, przecież to go nic nie
    kosztowało. Ale trzeba mieć pewność, trzeba zobaczyć ich wewnętrzne
    regulacje, z których by ta sytuacja wynikała. Oczywiście polisa jest
    opłacona na określony czas i teoretycznie w tym czasie ubezpieczyciel
    powinien za wszystko odpowiadać, w razie potrzeby wypłacając wszystko
    spadkobiercom, ale warto to sprawdzić.
    Pozdrawiam,
    MArta

  • 10. Data: 2003-07-10 14:15:41
    Od: "kizzi" <k...@w...pl>

    jeśli chodzi o ubezpieczenie to możne żona spokojnie jeździć, dziwie się
    zrsztą że jej nie wpisał na ubezpieczeniu, ale jesli była wspólnośc
    majątkowa to żona ma nawet taie same zniżki jak zmarły mąż, a poza tym, tak
    juz poza ttematem, przeciez ten ktojezdzi autem nei musi być właścicielem
    pozdro
    kizzi