  • 1. Data: 2004-09-28 23:34:40
    Temat: 1100 zł na rękę - ile weźmie komornik??
    Od: "kredytobiorca" <k...@o...pl>

    Nie znam się na tym, więc krótkie lecz konkretne pytanie.
    Umowa o pracę na czas nieokreślony, zarobki 1100 zł na rękę (coś ok. 1500
    brutto). Ile z tego weźmie komornik, bo niedługo wejdzie na pensję?
    Komornik wejdzie na pensję z tyt. niespłaconych kredytów bankowych. Na
    utrzymaniu pracownika jest małżonka plus dziecko (jeśli to ma znaczenie jakieś).
    Bardzo proszę o info ile komornik może wziąć maksymalnie i jakąś podstawę
    prawną - na wypadek gdyby chciał wziąć więcej.
    Z góry dziękuję i liczę na Waszą wyrozumiałość i pomoc!

  • 2. Data: 2004-09-29 09:21:01
    Temat: Re: 1100 zł na rękę - ile weźmie komornik??
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik "kredytobiorca" <k...@o...pl> napisał w
    wiadomości news:2e5f.000002ad.4159f50f@newsgate.onet.pl...
> [...]
    > prawną - na wypadek gdyby chciał wziąć więcej.
    > Z góry dziękuję i liczę na Waszą wyrozumiałość i pomoc!

    Z tego co mi sie wydaje, musi zostac 824 zł brutto (od 1 stycznia 2005 - 849
    zł brutto). Reszte, czyli prawie polowe, obawiam sie moze wziac, o ile nie
    podejmiesz jakichs dzialan u pracodawcy (prowadzacych do zmniejszenia
    oficjalnie pobieranego wynagrodzenia z tytulu umowy o prace). To kto jest na
    utrzymaniu nie ma najprawdopodobniej zadnego znaczenia, bo niby jakie moglo
    by miec? Jesli natomiast Twoja zona nie pracuje, moze dalo by sie ja
    zatrudnic u Twojego pracodawcy, zamiast tej Twojej nadwyzki placy, ponad
    place minimalna ? Podstawy prawnej nie potrafie Ci podac, bo sie tym blizej
    nie interesowalem, ale na pewno inni grupowicze potrafia. Zycze powodzenia w
    ewentualnej samodzielnej splacie kredytu, bez niepotrzebnego nikomu udzialu
    komornika.

    marekz

  • 3. Data: 2004-10-19 12:03:56
    Od: "remeeq" <r...@o...pl>

> [...]
    > prawną - na wypadek gdyby chciał wziąć więcej.
    > Z góry dziękuję i liczę na Waszą wyrozumiałość i pomoc!

    Żona jak zacznie zarabiać, i jeśli nie zostala zniesiona wspólnść majatkowa
    to komornik i tak jej wskoczy na pobory.

    Jest jakaś z góry określana minimalna kwota jaka musi zostać (wolna od
    zajęcia) która zmienia się co kwartał, ale z praktyki wiem, że komornik
    blokuje równiez konta a więc i całą kasę i może byc tak, że bedziesz musiał
    pisać skargę na czynności komornika, coby ci całości nie zajmował.

    Z tyt. alimentów może zabrać max 60 % poborów, z pozostałych zobowiązań (w
    tym kredytów) - max 50 %.

    Dokładnego art. ci nie podam, ale poczytaj ustawę o egzekucji w
    administracji i ustawę o komornikach.

  • 4. Data: 2004-10-19 12:26:02
    Od: "Marcin" <n...@m...adresu>

    Użytkownik "remeeq" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

    ale z praktyki wiem, że komornik
    > blokuje równiez konta a więc i całą kasę i może byc tak, że bedziesz
    musiał
    > pisać skargę na czynności komornika, coby ci całości nie zajmował.

    Mala uwaga: art. 54 Prawa Bankowego mowi o tym, ze wolne od zajecia sa
    srodki na rachunkach bankowych (oszczednosciowy,
    oszczednosciowo-rozliczeniowy i lokaty terminowe) do trzykrotnosci sredniego
    miesiecznego wynagrodzenia w sektorze przedsiebiorstw.

    W praktyce wyglada to w ten sposob, ze bank faktycznie blokuje rachunek, ale
    odblokowuje go na zadanie klienta na okreslona kwote, pod warunkiem, ze suma
    wyplat z rachunku od chwili zajecia nie przekroczyla trzykrotnosci sredniego
    miesiecznego wynagrodzenia w sektorze przedsiebiorstw.

    --
    Pzdr.
    Marcin

  • 5. Data: 2004-10-19 12:57:17
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    Na pewno będzie chciał wziąć więcej.

> [...]
    > blokuje równiez konta a więc i całą kasę i może byc tak, że bedziesz musiał
    > pisać skargę na czynności komornika, coby ci całości nie zajmował.

    50 złotych w plecy i kilka miesięcy czekania na rozpatrzenie skargi (zależnie
    od tego, gdzie mieszkasz).

    > Z tyt. alimentów może zabrać max 60 % poborów, z pozostałych zobowiązań (w
    > tym kredytów) - max 50 %.

    Uwaga! Istnieje niebezpieczeństwo, że nic Ci nie zostawi. Taka sytuacja jest
    możliwa wtedy, gdy pracodawca wpłaca twoje wynagrodzenie na konto bankowe. Ten
    przypadek opisała niedawno Gazeta Wyborcza - komornik tłumaczył się dosyć
    inteligentnie i niestety miał prawo zająć wszystko. Problem nie istnieje, jeśli
    odbierasz pieniądze bezpośrednio w firmie. Spróbuj wyszukać ten artykuł z
    Wyborczej, jeśli nie dasz rady, to mam go gdzieś w archiwum.

    Czapla

  • 6. Data: 2004-10-19 18:43:39
    Od: "kredytobiorca" <k...@o...pl>

> [...]
    > wyplat z rachunku od chwili zajecia nie przekroczyla trzykrotnosci sredniego
    > miesiecznego wynagrodzenia w sektorze przedsiebiorstw.

    No dobrze - czyli 50% może zająć - czyli przykładowo z tego 1100 zł zostaje 550
    zł i... zostaje przelane na konto! No i co - zajmą II część? Bo rozumiem, że
    teoretycznie nie mogą, ale bank (chyba) może nie wiedzieć, że pensji "kawałek"
    już komornik wziął -> co wtedy, jak już wyczerpie się ten limit wolny od
    zajęcia na koncie i czy w ogóle taka okrojona pensja się liczy dla banku? Bo
    tego nie do końca rozumiem...:((
    Czy ta pozostała po komorniku z pensji część - już jest wolna od zajęcia także
    w banku? Jak to technicznie się dzieje?

    P.S. A z tym 824 brutto, które musi zostać, to prawda w końcu czy nie? Bo tutaj
    zostałoby mniej - ok. 750 zł brutto...??

  • 7. Data: 2004-10-19 18:48:13
    Od: "kredytobiorca" <k...@o...pl>

> [...]
    > odbierasz pieniądze bezpośrednio w firmie. Spróbuj wyszukać ten artykuł z
    > Wyborczej, jeśli nie dasz rady, to mam go gdzieś w archiwum.

    :-oooo !!!
    To bardzo bym prosił!! Nie mam pojęcia, nie czytałem takiego artykułu nigdy!
    Przecież to qrna skandal, żeby tylko z racji posiadania konta być w gorszym
    położeniu!!

  • 8. Data: 2004-10-19 19:21:26
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    "remeeq" <r...@o...pl> naskrobał/a w

    > Dokładnego art. ci nie podam, ale poczytaj ustawę o egzekucji w
    > administracji

    KPC, a nie to.

    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153
    Chrzanic sygnaturki !!!!

  • 9. Data: 2004-10-20 06:37:33
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > Przecież to qrna skandal, żeby tylko z racji posiadania konta być w gorszym

    Sorry, pamięć jest zawodna. To był artykuł z Superexpressu, 20 października
    2003 r. a nie z Wyborczej. Poniżej jest tekst tego artykułu

    Komornik zabrał mu dokładnie wszystko

    Wiesław Nowicki (44 l.) z Poznania drugi miesiąc nie ma za co żyć. Wszystko
    przez nadgorliwego komornika. Egzekwuje on tak alimenty, że nie zostawia
    mężczyźnie ani grosza. Mimo że przepisy tego zabraniają.

    Poznań
    Wiesław Nowicki rozstaje się z żoną. W sądzie trwa właśnie sprawa rozwodowa.

    - Żona zażądała przed sądem, bym płacił alimenty na nią i syna - mówi
    mężczyzna. Sąd przychylił się do "prośby" małżonki pana Wiesława. Nakazał mu co
    miesiąc płacić półtora tysiąca złotych na utrzymanie żony i 7-letniego synka.

    - Postanowiłem nic nie kombinować, tylko poddać się woli sądu. Chcę, by sąd mi
    przyznał opieką nad synem - dodaje Nowicki.

    Jak postanowił, tak i uczynił. Sprawa rozwodowa toczy się swoim biegiem, a o
    pieniądze natychmiast upomniał się komornik.

    We wrześniu wysłał pisma do pana Wiesława, do jego banku oraz jego zakładu
    pracy. - Inne kwoty wyliczył mojej firmie, a inne bankowi - mówi mężczyzna.

    Okazało się, że bank oddał komornikowi wszystkie pieniądze z konta swojego
    klienta.

    - Przepisy mówią, że komornik ma prawo tylko do trzech piątych mojej wypłaty -
    denerwuje się Nowicki. - Wypłata za wrzesień też w całości powędrowała w ręce
    komornika.

    - Dłużnik powinien zadbać o swoje pieniądze - mówi Damian Mucha, komornik
    rewiru VIII przy Sądzie Rejonowym w Poznaniu. - My nie zabieramy mu prawa do
    dysponowania kwotą socjalną. Jedynym rozwiązaniem dla tego pana to brać wypłatę
    do ręki i przekazywać nam należną część.

    Również bank nie ma sobie niczego do zarzucenia. Twierdzi wręcz, że działa
    zgodnie z prawem.

    - Przepisy te nie dotyczą kont bankowych, tylko wynagrodzenia. Dlatego też
    naszym obowiązkiem zgodnie z prawem bankowym jest wykonać polecenie komornika -
    informuje Jerzy Maniak, zastępca dyrektora I oddziału PKO BP w Poznaniu. -
    Jedyne wyjście dla tego pana to dochodzić swoich praw u komornika.

    Patryk Tryzubiak

  • 10. Data: 2004-10-20 10:31:25
    Temat: Re: 1100 z?? na r??k?? - ile we??mie komornik??
    Od: Miernik <m...@c...pl>

    Czapla <k...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > też naszym obowiązkiem zgodnie z prawem bankowym jest wykonać
    > polecenie komornika - informuje Jerzy Maniak, zastępca dyrektora I

    A co z kwotą wolną od zajęcia, aktualnie równą 7213.71 zł?

    Podstawa: art. 56 ust. 1 oraz art. 57 ust. 1 pkt 2 Ustawy Prawo
    Bankowe z dnia 29 sierpnia 1997 r. z póź. zm.

    O której zresztą tenże bank sam pisze na swojej stronie:

    http://www.pkobp.pl/index.php/id=komunikaty/akt_id=3
    268/source=komunikaty/zone=-1/section=ogol

    Save Europe from Software Patents
    http://www.gnu.org/philosophy/savingeurope.html