  • 1. Data: 2004-02-10 20:13:12
    Temat: Prawo własności w internecie !!!
    Od: "Richi" <f...@h...com>

    Witam

    Nie mam zielonego pojęcia o prawie dlatego mam pytanie.

    Czy człowiek umieszczając zdjęcie z naszej strony klubowej (klubowicza) na
    swojej stronie (wyśmiewając je) nie złamał prawa ???
    Czy moge w jakiś sposób zmusić go do usunięcia takiego zdjęcia ?

    Zdjęcie na nasze stronie (robione moją cyfrówką, potem obrobione w programie
    graficznym przez kolege) znajduje sie tu:
    http://www.meganecoupe.pl/index2.html
    - Dział NASZE AUTA
    - Uzytkownik BIEDRON (na dole).
    - Ostatnie zdjęcie

    Link do stronki, gdzie zostało rozpowszechnione zdjęcie bez korzyści
    materialnych jak twierdzi właściciel strony znajduje sie poniżej.
    http://kemot.gnutella.pl/
    - dział GALERIA
    - link Megankowy MIX
    - zdjęcie pierwsze

    Rozmawiałem z właścicielem, i stwierdził że umieścił zdjęcie do celów
    dydaktycznych i go nie skasuje.

    Sam osobiście jestem w stanie udowodnić, że to moje zdjęcie, ponieważ mam
    całą serie tych zdjęć w rozdzielczości ~1800x1280.
    No i chyba jestem jedna z może 5 osób jakie wiedzą w ogóle, gdzie te zdjęcia
    były robione.
    Właściciel stronki natomiast twierdzi, że to żaden dowód i ktoś kto mu to
    podesłał, dał klauzule, że ma do nich prawa i sam je robił.

    Oczywiście na mojej klubowej stronie widnieje informacja:

    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie jakichkolwiek artykułów i materiałów
    z tej strony bez zgody autorów, zabronione.
    Jeśli uważasz, że jakiekolwiek materiały czy zdjęcia zamieszczone w tym
    serwisie wykorzystywane są bezprawnie
    i bez zgody autora, napisz do nas a zostaną one natychmiast usunięte.

    Nigdzie indziej to zdjęcie się nie ukazało !!!
    Właściciel był nawet na tyle leniwy, że zdjęcie pozostawił bez zmiany jego
    nazwy.
    Nazwa pliku graficznego jest identyczny z tym z naszej strony.

    Pozdrawiam
    Ryszard
    p...@s...pl

  • 2. Data: 2004-02-10 20:49:17
    Temat: Re: Prawo własności w internecie !!!
    Od: "TJ" <N...@p...onet.pl>

    > Pozdrawiam
    > Ryszard
    > p...@s...pl

    jeżeli do czegoś dojdziesz proszę o kontakt, moje kilka zdjęć również tam
    jest i mimo prośby o usunięcie - nie dostałem żadnej odpowiedzi. BTW. czyj
    jest serwer?

    ST

  • 3. Data: 2004-02-10 21:43:24
    Od: "Richi" <f...@h...com>

    BTW. czyj jest serwer?

    Ale który, bo nie wiem o co chodzi ???
    Ten WT, czy MCKP ?

    Pozd
    Richi

  • 4. Data: 2004-02-10 22:44:32
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <c0bdmr$e1j$1@atlantis.news.tpi.pl>, Richi wrote:
    > Rozmawiałem z właścicielem, i stwierdził że umieścił zdjęcie do celów
    > dydaktycznych i go nie skasuje.

    Nie rozmawiaj, a poslij mu poleconym za potwierdzeniem odbioru wezwanie do
    usuniecia zdjecia. Jak nie pomoze, to zglos to na policje. Przejrzyj sobie
    tez archiwum grupy (groups.google.com) po haslach "zdjecie", "prawo" (lub
    podobnych). Temat byl juz poruszany pare razy.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2004-02-11 00:41:13
    Od: "Richi" <f...@h...com>

    > Nie rozmawiaj, a poslij mu poleconym za potwierdzeniem odbioru wezwanie do
    > usuniecia zdjecia.

    Myślisz, że posiadam jego adres ???
    Nawet nie wiem jakie miasto :-(

    Jak nie pomoze, to zglos to na policje. Przejrzyj sobie
    > tez archiwum grupy (groups.google.com) po haslach "zdjecie", "prawo" (lub
    > podobnych).

    No w sumie szukałem, ale nie znalazłem odpowiedzi na jego alternatywe.
    Że zdjęcie widnieje w celach edukacyjnych, a podobno tak można, bez
    porozumienia się z twórcą.
    Jeżeli, by wykorzystał to zdjęcie do celów zarobkowych to sytuacja była by
    jasna.
    Znaczy to są jego słowa. Ja siękompletnie na tym nie znam, dlatego pytam
    tutaj.

    pozd
    Richi

  • 6. Data: 2004-02-11 01:26:08
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <c0btgq$52k$1@nemesis.news.tpi.pl>, Richi wrote:
    > Myślisz, że posiadam jego adres ???

    A to jest grupa paranauki?
    Wykaz sie moze jakas inwencja. Podpowiedz: zglos problem administratorowi
    serwera/podsieci/sieci..etc (jego, a jak nie wiesz kto to, to niech ci
    pomoze twoj).

    > Nawet nie wiem jakie miasto :-(
    > Jak nie pomoze, to zglos to na policje. Przejrzyj sobie
    > No w sumie szukałem, ale nie znalazłem odpowiedzi na jego alternatywe.

    Na jego co? :)

    > Że zdjęcie widnieje w celach edukacyjnych, a podobno tak można, bez
    > porozumienia się z twórcą.

    Nie tak dawno temu odpowiedalem jakiemus gosciowi jakie sa wyjatki gdy
    mozna cos zamieszczac bez zgody.
    W skrocie:
    - musi to byc fragment opracowania naukowego/dydaktycznego, analizy
    krytycznej, omowienia i takie nosić cechy. Jakaś prywatna "galeria" MZ
    czymś takim nie jest. Nie widze tez tu zadnego nauczania.
    - musi to być podpisane, tj. musi być podany autor cytowanego utworu. Tego
    tez tam nie ma.

    > Jeżeli, by wykorzystał to zdjęcie do celów zarobkowych to sytuacja była by
    > jasna.

    To rzutuje tylko na wymiar kary ZCP. A zreszt ta osoba czerpie zysk z
    reklam.

    > Znaczy to są jego słowa. Ja siękompletnie na tym nie znam, dlatego pytam
    > tutaj.

    No to jak taki madry to niech ci poda podstawe prawna a jak nie to
    zglaszasz na policje. Tak mu napisz. Powinno pomoc. Nb. na policje zawsze
    mozesz zglosic podejrzenie popelnienia przestepstwa i wcale nie musisz
    wiedziec z jakiego paragrafu. Oni to przyjma lub nie, a jesli tak to sami
    zakwalifikuja.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2004-02-11 05:33:37
    Od: "Richi" <f...@h...com>

    > Wykaz sie moze jakas inwencja. Podpowiedz: zglos problem administratorowi
    > serwera/podsieci/sieci..etc (jego, a jak nie wiesz kto to, to niech ci
    > pomoze twoj).
    Juz sie wykazałem szukając odpowiedzi wczesniej na google.
    Potrzebuje krótkiej jasnej odpowiedzi, a nie wywodów.
    Ale dzięki, że w ogóle coś napisałeś ;-)

    A co ja mam naspiać do admina sieci podsieci, jak może nie mam żadnej
    mocy prawnej o to go prosić ?
    Na ładne oczy mi to zrobi ?

    > Na jego co? :)
    No, że nie skasuje zdjęcia, bo widnieje tylko w celach edukacyjnych :-(

> [...]
    > czymś takim nie jest. Nie widze tez tu zadnego nauczania.
    > - musi to być podpisane, tj. musi być podany autor cytowanego utworu. Tego

    No ja znalazłem coś takiego co mnie wczoraj zabolało, ale nie wiem, czy
    może źle to analizuje, albo w ogóle do tego przypadku to nie pasuje:
    Art. 32. 1. Właściciel egzemplarza utworu plastycznego może go wystawiać
    publicznie, jeżeli nie łączy się z tym osiąganie korzyści majątkowych.

    > No to jak taki madry to niech ci poda podstawe prawna a jak nie to
    > zglaszasz na policje. Tak mu napisz. Powinno pomoc.

    No tak myślałem juz wcześniej, ale mnie obśmiał, bo podobno zna jakoś
    tam prawo (nie jest prawnikiem, ale pewnie już nie raz sie spotkał z
    podobnym problemem).

    Poza tym już wymieniliśmy sporo e-maili między sobą i nie były wcale
    miłe z obydwu stron i to jest jakiś małolat albo strasznie zadufany w swoich
    przekonaniach ludek.

> [...]
    i wcale nie musisz
    > wiedziec z jakiego paragrafu. Oni to przyjma lub nie, a jesli tak to sami
    To może zadam teraz najgłupsze pytanie pod słońcem.

    Takie przestępstwa należy zgłosić na zwykłym komisariacie, czy do tego
    spoecjalizowanej ?

    Pozd

    Richi

  • 8. Data: 2004-02-11 08:06:30
    Od: "TJ" <N...@p...onet.pl>

    > Ale który, bo nie wiem o co chodzi ???
    > Ten WT, czy MCKP ?

    WT, gnutella...

    ST

  • 9. Data: 2004-02-11 09:50:22
    Od: "szwaczu" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > Art. 32. 1. Właściciel egzemplarza utworu plastycznego może go wystawiać
    > publicznie, jeżeli nie łączy się z tym osiąganie korzyści majątkowych.

    Art. 115. 1. Kto przywłaszcza sobie autorstwo albo wprowadza w błąd co do
    autorstwa całości lub części cudzego utworu albo artystycznego wykonania,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3.
    2. Tej samej karze podlega, kto rozpowszechnia bez podania nazwiska lub
    pseudonimu twórcy cudzy utwór w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania,
    artystyczne wykonanie albo publiczne zniekształca taki utwór, artystyczne
    wykonanie, fonogram, wideogram lub nadanie

    I masz kolesia. Rozpowszechniać może i może, ale MUSI podać autora.
    Tym bardziej, że tutaj rozpowszechnianie w celach edukacyjnych nie jest moim
    zdaniem takie oczywiste. MA na celu oczernienie/zniesłąwienie czy jak to się tm
    nazywa ;)

    > No tak myślałem juz wcześniej, ale mnie obśmiał, bo podobno zna jakoś
    > tam prawo (nie jest prawnikiem, ale pewnie już nie raz sie spotkał z
    > podobnym problemem).

    Ośmielę się wątpić.
    Oto jeden z listów z działu hate-mails:
    ----ciach--------
    Pragnę zauwazyc ze na stronie http://www.wiejski.tuning.prv.pl uzyto
    bezprawnie znaku graficznego Demon-Tuning Party , który jest
    zarejestrowanym
    przez nasza firme w Urzedzie patentowym RP zastrzezonym znakiem
    towarowym
    Z239633 z dnia 14.08.2001

    Firma nasza nie wyraza zgody na bezplatne uzywanie tego znaku na
    http://www.wiejski.tuning.prv.pl

    Bez wzgledu na okolicznosci prosze o jego niezwloczne usuniecie,
    jednoczesnie
    podkreslam ze uzywanie znaku w dotychczasowej formie jest kradzieza
    wlasnosci
    intelektualnej i zgodnie z prawem karnym i patentowym moze byc scigane
    na
    wniosek poszkodowanego jak kazde inne przestepstwo

    Podkreslam ze ponizsze wezwanie jest ostateczne.
    Firma Jedrasik

    od redakcji - Logo jest zmienione i nie jest takie jak Wasze - demon ma 4
    kolektory, a nie jak w oryginale 3, co nie zmienia faktu, że nadal jest wiejski
    i taki pozostanie :-)
    ----ciach--------

    Nie znam się na prawie ale czytałem artykuł o podszywaniu się pod znane marki i
    producent soku "Karotka" na przykłąd procesował się z sokiem o nazwie
    "Carotella". Nie wiem czy proces wygrał, ale skoro próbowali dochodzić swoich
    praw przy IMHO mało zbieżnych nazwach to sytuacja tutaj jest dla mnie
    przesądzona, a ta jenda rura nic raczej nie zmienia.

    > Poza tym już wymieniliśmy sporo e-maili między sobą i nie były wcale
    > miłe z obydwu stron i to jest jakiś małolat albo strasznie zadufany w swoich
    > przekonaniach ludek.

    No faktycznie koleś ma niesamowite pokłady złośliwości.

  • 10. Data: 2004-02-11 10:11:54
    Od: w...@p...onet.pl

> [...]
    > nazwy.
    > Nazwa pliku graficznego jest identyczny z tym z naszej strony.

    Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
    cos dla Ciebie:
    art. 1 1. Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności
    twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci,
    niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
    2. W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:
    1)wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie,
    publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe),
    2)plastyczne,
    3)fotograficzne,
    4)lutnicze,
    5)wzornictwa przemysłowego,
    6)architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne,
    7)muzyczne i słowno-muzyczne,
    8)sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne,
    9)(1) audiowizualne (w tym filmowe).
    2. Ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia; nie są objęte ochroną
    odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje
    matematyczne.
    3. Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby miał
    postać nie ukończoną.
    4. Ochrona przysługuje twórcy niezależnie od spełnienia jakichkolwiek
    formalności.

    art. 34 Można korzystać z utworów w granicach dozwolonego użytku pod warunkiem
    wymienienia twórcy i źródła. Twórcy nie przysługuje prawo do wynagrodzenia,
    chyba że ustawa stanowi inaczej.
    art. 35 Dozwolony użytek nie może naruszać normalnego korzystania z utworu lub
    godzić w słuszne interesy twórcy.

    jednak obawiam sie, ze na podstawie art. 29 ust. 1 wlasciciel www WT moze sie
    sprytnie wylgac ze wszystkiego:
    Art. 29. 1. Wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość urywki
    rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości, w zakresie uzasadnionym
    wyjaśnianiem, analizą krytyczną, nauczaniem lub prawami gatunku twórczości.
    Polecam lekture ww. ustawy i moze zanabycie komentarza do niej.

    Mimo tego, imho bardzo dobrze, ze jest taki sajt, na ktorym pietnowane sa
    nazwijmy to "wyjatkowo szpetne zjawiska drogowe" ;). Moim zdaniem sajt, pomimo
    czasem wulgarnych komentarzy, ma jak najbardziej edukacyjny charakter.
    Wiekszosc (bo nie dalem rady przejrzec wszystkich) "pojazdow" zamieszczonych na
    www jest zanonimizowana, nie widze zatem podstaw do zadania usuniecia fotek z
    sajtu.
    Abstrachujac od pytania, mialem niezly ubaw podczas studiowania WT - teksty w
    stylu "Ale syf..." i "Gratulujemy!!" po prostu mnie rozbroily...krotkie zwiezle
    i tresciwe ;)

    pozdrawiam
    d.

    a tak btw...faktycznie tuning tej renowki, delikatnie mowiac, malo estetyczny...