  • 1. Data: 2004-02-10 19:18:14
    Temat: Osmologia raz jeszcze
    Od: beata<b...@p...onet.pl>

    Czy zapachy mają jakiś "termin ważności"? Czy jest mozliwe że po 3-
    ch latach od popełnienia przestepstwa mozna przeprowadzić badanie
    osmologiczne i wynik jest pozytywny?
    Czy są jakieś instytucje (oprócz biegłych), które mogą wydać swoją
    opinię na temat tych sladów zapachowych?
    Z góry bardzo dziękuję

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2004-02-10 20:23:25
    Temat: Re: Osmologia raz jeszcze
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "beata" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Czy zapachy mają jakiś "termin ważności"? Czy jest mozliwe że po 3-
    > ch latach od popełnienia przestepstwa mozna przeprowadzić badanie
    > osmologiczne i wynik jest pozytywny?

    Tego nie wiem, ale odpowiednio przechowywane, to mogą się bardzo długo
    zachować.

    > Czy są jakieś instytucje (oprócz biegłych), które mogą wydać swoją
    > opinię na temat tych sladów zapachowych?

    Nawet instytucja, to biegły. W wypadku śladu osmologicznego "biegłym" jest
    pies.

  • 3. Data: 2004-02-11 14:57:59
    Od: skowrona <s...@w...pl>

    > Czy zapachy mają jakiś "termin ważności"? Czy jest mozliwe że po 3-
    > ch latach od popełnienia przestepstwa mozna przeprowadzić badanie
    > osmologiczne i wynik jest pozytywny?

    Wszystko zależy od tego czy zastosowano odpowiedni sposób zabezpieczenia i
    przechowywania śladu. Jednak w książkach (np. Widacki "Kryminalistyka")
    piszą, że wartość tej identyfikacji pozostaje w dalszym ciągu nieznana, bo
    są znane przypadki błędnych rozpoznań i że nawet do prawidłowo
    przeprowadzonego rozpoznania podchodzić trzeba z duża ostrożnością.
    Poza tym zapach człowieka, chociaż jest cechą indywidualną i w zasadzie
    niezmienną, to mają na niego wpływ rożne czynniki (stan emocjonalny, dieta,
    higiena) i może się jednak z czasem jakoś zmienić.

    > Czy są jakieś instytucje (oprócz biegłych), które mogą wydać swoją
    > opinię na temat tych sladów zapachowych?

    Skoro ekspertyzę przeprowadza się "przy użyciu" specjalnie szkolonego psa
    policyjnego (musi mieć ważny certyfikat!), to wydaje się, że opinię
    sporządza przewodnik psa, czyli pewnie funkcjonariusz Policji z
    Laboratorium Kryminalistycznego. Inne instytucje raczej nie wchodza w grę.

    Pozdrawiam
    Magda