  • 1. Data: 2004-02-10 19:49:51
    Temat: Czy podzielniki c.o. są legalne?
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Witam!
    Art. 45a, ust. 4 Prawa Energetycznego mówi, że opłaty za centralne
    ogrzewanie pobierane od osób nie będących odbiorcami (np. lokatorzy,
    odbiorcą jest zarządca budynku) nie mogą być większe niż koszty zakupu
    energii. Czy zatem można obciążać lokatora kosztami wynikającymi z
    utrzymania systemu podzielników w ramach rozliczenia za centralne?
    Piotr

  • 2. Data: 2004-02-10 20:11:58
    Temat: Re: Czy podzielniki c.o. są legalne?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Piotr Fonon" <f...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > energii. Czy zatem można obciążać lokatora kosztami wynikającymi z
    > utrzymania systemu podzielników w ramach rozliczenia za centralne?

    Nie można. Ale można to wliczyć w koszty utrzymania administracji albo
    jakiekolwiek inne i wyjdzie na jedno, więc nie warto z tym walczyć moim
    zdaniem. Zresztą podejrzewam, że na fakturze, czy innym rozliczeniu masz
    to w dwóch różnych pozycjach.

    Właściwszym pytaniem byłoby, czy można lokatora obciążyć kosztami
    utrzymania podzielników. No to już zależy silnie od tego, co to za
    lokator. Inaczej będzie w wypadku spółdzielni mieszkaniowej, a inaczej w
    wypadku prywatnej osoby wynajmującej lokal.

  • 3. Data: 2004-02-10 22:12:25
    Od: Fonon <f...@p...onet.pl>

    Użytkownik Robert Tomasik napisał:
> [...]
    > walczyć moim zdaniem. Zresztą podejrzewam, że na fakturze, czy innym
    > rozliczeniu masz to w dwóch różnych pozycjach.

    Bardzo często koszty utrzymania systemu są doliczane do kosztów c.o.
    Regułą jest, że rozliczenie wykonuje firma zewnętrzna, a koszty systemu
    są wyspecyfikowane w rozliczeniu dla lokatorów (zwykle nie jest to
    faktura). Gdyby koszty zostały ukryte w innych pozycjach nie czepiałbym
    się, ale jeśli jest to pozycja rozliczenia (nawet osobna), to moim
    zdaniem nie jest to zgodne z cytowanym przepisem.

> [...]
    > lokator. Inaczej będzie w wypadku spółdzielni mieszkaniowej, a
    > inaczej w wypadku prywatnej osoby wynajmującej lokal.

    Interesuje mnie przypadek lokatora mieszkania w zasobach gminy - tzw.
    kwaterunku. W spółdzielniach - wiadomo, wolnoć Tomku...
    Pozdrawiam,
    Piotr

  • 4. Data: 2004-02-11 19:21:54
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Fonon" <f...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > się, ale jeśli jest to pozycja rozliczenia (nawet osobna), to moim
    > zdaniem nie jest to zgodne z cytowanym przepisem.

    A moim jest zgodne. Zgodne dokąd te koszty obsługi są wykazywane jako
    osobna pozycja, a koszt jednostki dostarczonego medium jest identyczny na
    fakturze końcowej i dostawcy.

    > Interesuje mnie przypadek lokatora mieszkania w zasobach gminy - tzw.
    > kwaterunku. W spółdzielniach - wiadomo, wolnoć Tomku...

    Co do zasobów gminy, to nie mam pewności. Generalnie koszty obsługi ma
    pokryć ten, kto pokrywa koszty administracji. Bo to jest to samo, tylko
    wyodrębnione. A więc jeśli płacisz za administrację, to i za odczyt
    powinieneś.

  • 5. Data: 2004-02-12 00:16:14
    Od: Fonon <f...@p...onet.pl>

    Użytkownik Robert Tomasik napisał:

    > A moim jest zgodne. Zgodne dokąd te koszty obsługi są wykazywane jako
    > osobna pozycja, a koszt jednostki dostarczonego medium jest identyczny na
    > fakturze końcowej i dostawcy.

    Jednak Art. 45a, ust. 4 Prawa Energetycznego wyraźnie mówi o opłatach i
    stwierdza, że nie mogą być większe niż koszty zakupu energii. Nie chodzi
    zatem o wykazanie składników kosztów (i ich stawek), ale faktyczną wartość.
    Do tego dochodzą jeszcze inne rozwiązania, jak np. system esco (chyba
    nie pomyliłem nazwy), gdzie odbiorca płaci zawyżone rachunki - spłacając
    niejako koszt podzielników i zaworów (z oszczędności) - nadwyżkę zgarnia
    firma obsługująca podzielniki.

    Piotr

  • 6. Data: 2004-02-12 01:13:50
    Od: "Marek" <d...@p...com>

> [...]
    > nie pomyliłem nazwy), gdzie odbiorca płaci zawyżone rachunki - spłacając
    > niejako koszt podzielników i zaworów (z oszczędności) - nadwyżkę zgarnia

    Art. 45a. 1. Przedsiębiorstwo energetyczne na podstawie cen i stawek opłat
    zawartych w taryfie lub cen i stawek opłat ustalanych na rynku
    konkurencyjnym, o którym mowa w art. 49 ust. 1, wylicza opłaty za
    dostarczane do odbiorcy paliwa gazowe, energię elektryczną lub ciepło.

    2. Opłaty, o których mowa w ust. 1, z uwzględnieniem udzielonych odbiorcy
    upustów i bonifikat, stanowią koszty zakupu paliw gazowych, energii
    elektrycznej lub ciepła dostarczanych do budynku, w którym znajdują się
    lokale mieszkalne i użytkowe, zamieszkane lub użytkowane przez osoby
    niebędące odbiorcami.
    4. Koszty zakupu, o których mowa w ust. 2, są rozliczane w opłatach
    pobieranych od osób, o których mowa w ust. 2. Wysokość opłat powinna być
    ustalana w taki sposób, aby zapewniała wyłącznie pokrycie ponoszonych przez
    odbiorcę kosztów zakupu paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła.

    Widać teraz wyraźnie?
    Prawo energetyczne mówi o opłatach za ciepło.
    Generalnie w cytowanym artykule chodzi o to, żeby za energię cieplną nie
    pobierać więcej niż się poniosło kosztów przy zakupie tejże energii.
    Nic nie ma tam o opłatach za podzielniki, co nie znaczy że takowych nie
    można pobierać.

    W pierwszym poście napisałeś:
    "Witam!
    Art. 45a, ust. 4 Prawa Energetycznego mówi, że opłaty za centralne
    ogrzewanie..."
    I to jest błąd, który ciągnie się dalej. W ustawie Prawo energetyczne nie ma
    mowy o opłatach za centralne ogrzewanie. Bo co to znaczy? Przecież opłaty za
    wymianę grzejników c.o. to też są opłatami za "centralne ogrzewanie". A
    ustawa dotyczy energii czyli w tym przypadku ciepła i mówi o opłatach za
    energię cieplną.
    Tak więc za energię płacisz zgodnie z prawem energetycznym. Ale energia to
    nie wszystko. Nie wiem w jaki sposób doszło do zainstalowania podzielników
    KOSZTÓW c.o. ale za nie widocznie też trzeba płacić. Jest to jednak odrębna
    sprawa.
    Jeśli więc masz pozycję na rachunku "opłata za centralne ogrzewanie" to może
    to być opłata za energię cieplną i coś jeszcze np. koszt obsługi
    podzielników. Jednak dla jasności dobrze byłoby przynajmniej w odrębnych
    pozycjach wyszczególniać opłaty.

    Marek

  • 7. Data: 2004-02-12 10:58:11
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Napisałem o centralnym dla ustalenia uwagi. Chodzi rzecz jasna o opłaty
    za ciepło dostarczane do instalacji c.o. w budynku.

    Marek wrote:
    > 4. Koszty zakupu, o których mowa w ust. 2, s? rozliczane w op^(3)atach
    > pobieranych od osób, o których mowa w ust. 2. Wysoko?? op^(3)at powinna by?
    > ustalana w taki sposób, aby zapewnia^(3)a wy^(3)?cznie pokrycie ponoszonych przez
    > odbiorce^ kosztów zakupu paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciep^(3)a.

    Mowa tu o opłatach pobieranych od osób i ich kalkulacji, a nie tylko o
    składniku tych opłatach stanowiących koszt ciepła. Wysokość opłat za
    ciepło nie może zatem zawierać innych składników jak tylko koszt zakupu
    ciepła.

    > Je?li wie^c masz pozycje^ na rachunku "op^(3)ata za centralne ogrzewanie" to mo?e
    > to by? op^(3)ata za energie^ ciepln? i co? jeszcze np. koszt obs^(3)ugi
    > podzielników. Jednak dla jasno?ci dobrze by^(3)oby przynajmniej w odre^bnych
    > pozycjach wyszczególnia? op^(3)aty.

    Problem jest jednak bardziej złożony, bo dotyczy m.in księgowania ww.
    opłat i rozliczeń nadwyżek/strat. Według mnie koszty energii cieplnej
    nie mogą być rozliczane łącznie z opłatami za podzielniki, czy kosztami
    remontu - nawet jeśli są oddzielnie wyspecyfikowane w obrebie jednego
    rachunku. Ciekawy przykład to wspomniany system ESCO.
    Piotr