  • 1. Data: 2002-10-22 13:01:19
    Temat: Osadzanie czcionki w Wordzie a prawo autorskie? (raczej nie bylo)
    Od: "Leszek Król" <l...@g...pl>

    Witam!
    (to moj pierwszy post na ta grupe, generalnie jestem na
    pl.hum.tlumaczenia)

    Przy okazji dyskusji nt. pl-literek na pl.hum.tlumaczenia wyniknal
    problem(?) ewent. lamania praw autorskich przy przesylaniu plikow
    wordowych z osadzona czcionka.

    Sytuacja:
    Nadawca i odbiorca maja licencjonowane wersje MS Windows i MS Word,
    nadawca chce przeslac plik w jezyku polskim do odbiorcy, ktory nie ma w
    "swoich" Windowsach pl-literek. Nadawca decyduje sie na osadzenie czcionki
    (standardowa funkcja Worda) i przesyla ten plik do odbiorcy, ktory - mimo
    ze jego wersja programu nie obsluguje polskiej czcionki - moze w ten
    sposob prawidlowo (tzn. z pl-literkami, a nie z krzaczkami) wydrukowac
    dokument.

    Pytanie:
    Czy nadawca naruszyl prawo autorskie, bo przeslal odbiorcy czesc swojego
    licencjonowanego programu, na ktora to czesc odbiorca licencji nie posiada
    (bo posiada np. Windows w wersji angielskiej, francuskiej, niemieckiej
    itp.)?
    Teoretycznie przy tak postawionym pytaniu odpowiedz powinna brzmiec "tak",
    ale to bylby totalny absurd, jesli dwoch licencjonowanych uzytkownikow
    korzysta ze standardowych funkcji programu, naruszajac w ten sposob prawa
    autorskie...

    Przeczytalem licencje Windowsa - jednoznacznej odpowiedzi nie znalazlem.
    Przeguglowalem tez archiwum pl.soc.prawo, ale jedyne, co znalazlem mniej
    wiecej na ten temat, to
    (chyba, ze gdzies jest nowsza wersja).

    Jakies pomysly, wskazowki, linki do wykladni prawa autorskiego dotyczace
    tego aspektu?
    TIA
    LK

    --
    (-) Leszek Król
    Slowa bez kontekstu zyja wlasnym zyciem. (c) LK 2002

  • 2. Data: 2002-10-22 13:49:32
    Od: "Dominik Jan Domin" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Leszek Król" <l...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ale to bylby totalny absurd, jesli dwoch licencjonowanych uzytkownikow
    > korzysta ze standardowych funkcji programu, naruszajac w ten sposob prawa

    Wiele czcionek MS udostępnia za darmo. Wejdź na stronę Microsoftu i sprawdź
    warunki ich licencji.

    Dominik Jan Domin

  • 3. Data: 2002-10-22 22:15:43
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 22 Oct 2002, Leszek Król wrote:
    [...]
> [...]
    [...przesunięte...]
    >+ Przeczytalem licencje Windowsa - jednoznacznej odpowiedzi nie znalazlem.

    A licencję Office też czytałeś ?
    Bo mi się zdawało że widziałem gdzieś (chyba w FAQ u M$) opis
    licencyjny, z którego wynikało że razem z dokumentem możesz
    wysyłać "komponenty" (w tym ikonki, obrazki z PPT itp).
    [...]
    >+ Teoretycznie przy tak postawionym pytaniu odpowiedz powinna brzmiec "tak",

    IMHO *może* tak brzmieć, jeśli użyłbyś czyjejś innej czcionki
    na którą masz licencję do używania "tylko na komputerze"
    (bez zgody na wysyłanie w dokumentach).

    A tak na deser - to zdaje się że "nowe" czcionki w Windows
    (nie pamiętam, czy to od Win98 ?) mają "wszystkie strony
    kodowe w jednym" - inaczej mówiąc nie musisz mieć osobno
    "Arial" i "Arial CE" bo czcionka zawiera *komplet* znaków,
    problem jest tylko w wybraniu dostępnych :)

    Pozdrowienia, Gotfryd