  • 1. Data: 2002-10-22 12:19:54
    Temat: Weksel a podpis elektroniczny
    Od: "Michal Kukula" <m...@a...net.pl>

    Sytuacja hipotetyczna:
    Wysylam koledze emaila tresci
    "Zapalace bez protestu za ten weksel wlasny kwote 100 zlotych panu
    Iksinskiemu Tomaszowi..."
    I podpisuje go, podpisem cyfrowym.

    Z punktu widzenia przepisow o podpisie cyfrowym, to taki email jest
    rownowazny podpisanemu papierkowi, natomiast z punktu widzenia prawa
    wekslowego, taki papierek jest wekslem.
    Pytanie:
    Jak mam uiscic oplate skarbowa?
    10 gr od kazdych rozpoczetych 100 zlotych, w ciagu 2 tygodni.
    To juz wiem, ale JAK?
    1) Przelewem? Jesli tak, to gdzie przelac 10 gr i jaki tytul przelewu?
    2) W kasie Urzedu Skarbowego? Jesli tak, to co mam zrobic, przyjsc z emailem
    na dyskietce? Czy z wydrukiem?
    3) Kupic znaczek oplaty skarbowej, nakleic na dyskietke i isc na poczte, zeby
    mi datownik na tym przybili?
    ;-)

    Michal.

  • 2. Data: 2002-10-22 12:48:43
    Temat: Re: Weksel a podpis elektroniczny
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Michal Kukula"
> [...]
    > I podpisuje go, podpisem cyfrowym.
    > Jak mam uiscic oplate skarbowa?
    > 10 gr od kazdych rozpoczetych 100 zlotych, w ciagu 2 tygodni.

    najlepiej by bylo przelac oplate na konto US
    i podeslac im e-maila (inny dokument elektroniczny podpisany)
    jako zalacznik do informacji pod jakim numerem referencyjnym mają szukać
    twojej oplaty.
    US powinien podpisac ten dokument elekrtoniczny jescze raz i ci odeslac.
    Takie Inteligo w ktorym mozna wplacac e-mailem powinno dodac np taki
    punkt ktory pozwalalby jeszcze zalącznik do e-maila doczepic - byloby
    najprosciej
    *** blad ***

  • 3. Data: 2002-10-22 13:09:26
    Od: tan <t...@n...o2.pl>

    Michal Kukula wrote:
> [...]
    >
    > Z punktu widzenia przepisow o podpisie cyfrowym, to taki email jest
    > rownowazny podpisanemu papierkowi, natomiast z punktu widzenia prawa

    [...]

    Potrzebny bylby chyba z gory okreslony (np. ustawa czy
    innym ustrojstwem;)) format takiego listu zawierajacy np.
    numer kontrolny (tez podpisany elektronicznie).
    Bez tego Twoj kolega moglby sobie powielic ten list
    np.100 razy, lub np. powielac go 30razy co miesiac.
    (taka dodatkowa pensja dla niego ;););))

    pozdrawiam - tan

    -------------------------
    chcesz do mnie napisac
    wytnij "nos." z adresu:
    t...@n...o2.pl
    -------------------------

  • 4. Data: 2002-10-22 15:10:25
    Od: "Michal Letowski" <m...@y...com>

    Użytkownik "tan" <t...@n...o2.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Bez tego Twoj kolega moglby sobie powielic ten list
    > np.100 razy, lub np. powielac go 30razy co miesiac.
    > (taka dodatkowa pensja dla niego ;););))

    No jest taka ustawa, o podpisie elektronicznym :-)
    Co z tego, ze kolega powieli sobie ten list, skoro
    _wciaz bedzie to ten sam list_? A zaplacenie raczej
    latwo udowodnic - wystarczy pokazac np. dowod wplaty czy przelewu.

    Michal Letowski

  • 5. Data: 2002-10-22 22:00:59
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 22 Oct 2002, Michal Letowski wrote:

> [...]
    >+ _wciaz bedzie to ten sam list_? A zaplacenie raczej
    >+ latwo udowodnic - wystarczy pokazac np. dowod wplaty czy przelewu.

    Ja tam się na wekslach nie znam, ale z tego co wiem
    jesteś w błędzie: posiadacz weksla ma prawo żądać
    zapłaty, i fakt że zapłata z tytułu umowy została
    zapłacona - ale bez *odebrania* weksla - od takiego
    żądania nie uwalnia.
    Również nie ma powodu żeby kilka razy nie zapłacić
    za ten sam weksel :] !

    Tłumacząc na polski: w jakikolwiek sposób, w związku
    z inną czynnościa albo bez takiego związku dajesz
    (wystawiasz) komuś własny weksel.

    Następnie *nie odbierając weksla*, albo przed terminem,
    albo nie oznaczając okazania albo [...wpisać inny powód...]
    płacisz za weksel *i go nie odbierasz* - to weksel
    nadal "ma moc" ! (jak sama nazwa wskazuje - jest
    "wartościowy").

    Inaczej mówiąc - ten, komu zapłaciłeś ceduje weksel
    dalej (daje np. bankowi do inkasa) i mamy układ:
    - ty jesteś winny zapłaty za weksel w trybie
    natychmiastowej egzekucji
    - "kolega" jest ci winien rekompensaty za naruszenie
    umowy wekslowej, jak dobrze pójdzie to za 2 lata
    uzyskasz wyrok w 1. instancji (a później się zobaczy).

    Powyższe można zastosować 100 razy... ;>

    Gdzieś się pomyliłem ? ;)

    Nie, *NIE JA* powiedziałem że weksle tak jak pieniądze
    mogą mieć postać niematerialną ;>
    Jestem ciekaw jak się *nieodwracalnie* odbiera
    odbiorcy wszystkie kopie e-maila ;) !
    Nie mówię że *nie dałoby* się zrobić "prawa e-wekslowego",
    ale IMHO proste przeniesienie "papierkologii wekslowej"
    na grunt PGP&co. może nieco naruszyć światową ekonomię :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2002-10-22 22:21:12
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 22 Oct 2002, Michal Kukula wrote:
    [...]
    >+ Z punktu widzenia przepisow o podpisie cyfrowym, to taki email jest
    >+ rownowazny podpisanemu papierkowi, natomiast z punktu widzenia prawa
    >+ wekslowego, taki papierek jest wekslem.

    Takie "skrośne definiowanie pojęć" z różnych ustaw może
    kiedyś się guzami (w przenośni) skończyć :)
    Jak myślisz, czy jeśli sprzedam ci *używany* (z punktu
    widzenia prawa podatkowego) samochód - to czy *oczywiście*
    bedzie on dla ciebie samochodem używanym (z punktu widzenia
    prawa podatkowego) ?? ;) [1]

    Pozdrowienia, Gotfryd
    [1] - no, ja nie pisze że chodzi o ten sam podatek... ;]

  • 7. Data: 2002-10-23 08:05:25
    Od: "Michal Kukula" <m...@a...net.pl>

> [...]
    > Bez tego Twoj kolega moglby sobie powielic ten list
    > np.100 razy, lub np. powielac go 30razy co miesiac.
    > (taka dodatkowa pensja dla niego ;););))

    Dolozylbym do kazdego wypisywanego weksla znacznik czasu.
    ( Firmy od podpisu rowniez oferuja takie "stemplowanie czasem" dokumentow )
    Placac za weksel wlasny wymagalbym wydania egzemplarza weksla i dopisania na
    nim "kwote otrzymalem" - i podpis elektroniczny tego komu zaplacilem.
    Kazdy nastepny wypisywany przeze mnie weksel bylby inny - bo mialby inny
    znacznik czasu.

    Akurat stare prawo wekslowe przewiduje wpisanie czasu (wlasciwie daty)
    wystawienia weksla - prawda?
    Rowniez sporzadzanie kopii weksla to nic nowego, zawsze byla taka mozliwosc.

    Byloby cos takiego?
    Serio sie pytam, moze sie okazac ze stare prawo wekslowe wystarczy...

    Michal.

  • 8. Data: 2002-10-23 14:46:28
    Od: "Michal Letowski" <m...@y...com>

    napisał w wiadomości
    tanpol.com.pl...

> [...]
    > zapłacona - ale bez *odebrania* weksla - od takiego
    > żądania nie uwalnia.
    > Również nie ma powodu żeby kilka razy nie zapłacić

    No tak, racja... Ale posiadacz weksla moze odeslac list-weksel,
    dopisujac do niego "zaplacone" i oczywiscie podpisujac elektronicznie.
    W ten sposb weksel wraca do wlasciciela. Zeby miec pewnosc, ze
    weksel rzeczywiscie w ten sposob wroci potrzebna bylaby chyba jeszcze
    trzecia zaufana strona.

    Michal Letowski

  • 9. Data: 2002-10-24 22:19:05
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 23 Oct 2002, Michal Letowski wrote:
    [...]
> [...]
    >+ W ten sposb weksel wraca do wlasciciela. Zeby miec pewnosc, ze
    >+ weksel rzeczywiscie w ten sposob wroci potrzebna bylaby chyba jeszcze

    Erm... wróci *kopia* weksla.
    A oryginał nadal można by wystawić do inkasa w banku ;) - prawo
    nie wymaga (AFAIK) żeby przyjmując formalnie poprawny weksel
    cokolwiek sprawdzać (czytaj: pytać wystawcy czy zapłacono),
    i głównie *to* miałem na myśli.
    Sugeruję że bez zmiany prawa wekslowego nie da rady !
    A *na to* to tradycjonalisci mogą nie pozwolić :)

    Pozdrowienia, Gotfryd