  • 1. Data: 2003-02-20 20:03:45
    Temat: umowa zlecenie czy umowa o dzielo a moze cos innego
    Od: "slash" <s...@o...pl>

    Mam takie pytanie jestem osoba pelnoletnia uczaca sie w klasie maturalnej,
    wykonuje profesjonalne strony www, mam dosc sporo zlecen, rocznie udaje mi
    sie
    wyrobic dochod ok 3000- 4000 zl oczywiscie bez opodatkowania i zadnych
    umow,
    sa to male pieniadze za to co potrafie i robie, ale nie jestem w stanie ich
    zwiekszyc,
    z racji tego iz nie jestem firma ani platnikiem VAT, co moge zrobic zeby
    ruszyc naprzod,
    czy stworzenie firmy jest sensownym rozwiazaniem - nie wiem czy jestem w
    stanie wypracowac
    na samo ubezpieczenie, a dodatkowo jeszcze koszty zakupu oprogramowania itd.
    A niech dojedzie
    do tego podatek VAT za faktury to juz nie wiem co sie bedzie dziac. Czy
    mozna to jakos zastapic,
    a jak ma sie sprawa z ubezpieczeniem w przypadku sp. z.o.o. powiedzmy na 2
    osoby, czy jedna
    placi ubezpieczenie jako pracodawca a druga jako pracownik bo z tego co wiem
    to chyba
    pracodawca placi cos ok 800 zl a pracownik 500 zl. Jak nie firma, ani spolka
    to co moze
    umowa zlecenie - z tego co wiem wychodzi sie na niej nieco lepiej niz w
    umowie o dzielo,
    jestem zwolniony z odpowiedzialnosci za efekt pracy. Ale jak ma sie do tego
    ZUS i US,
    czy od dochodu musze odprowadzac podatek i jakiej wysokosci. I jak ma sie
    sprawa od
    drugiej strony - zleceniodawcy, czy ma mozliwosc odliczenia kosztow w jakis
    sposob tak
    jak to ma miejsce w przypadku Faktur VAT, oraz czy moge wystawiac cos w
    rodzaju rachunku
    uproszczonego nie posiadajac dzialalnosci gospodarczej ??

    Z gory dzieki za pomoc - pozdrawiam

  • 2. Data: 2003-02-21 00:00:45
    Od: "Wiesia" <w...@p...onet.pl>

    AFAIR w takim przypadku najlepsza jednak będzie umowa o dzieło (strony www
    mają 50% kosztów uzyskania), od takiej umowy płaci się tylko podatek bez
    zusów i innych takich. Do umowy o dzieło wystawia się rachunek. Chyba
    najprościej...

    ---------Wiesława Zaleska---------------------------------------
    *** w...@s...pl * www.ePolisa.republika.pl ***
    ubezpieczenia, kredyty, doradztwo- fachowo, rzetelnie, konkretnie
    ------------

    // wskazówki nt odczytywania kalkulacji www.ePolisa.republika.pl/pdf.htm

    Użytkownik slash <s...@o...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b33chv$9sl$...@n...news.tpi.pl...

  • 3. Data: 2003-02-21 21:54:00
    Od: "slash" <s...@d...net>

    Użytkownik "Wiesia" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > mają 50% kosztów uzyskania), od takiej umowy płaci się tylko podatek bez
    > zusów i innych takich. Do umowy o dzieło wystawia się rachunek. Chyba

    Mam do tego jeszcze kilka pytan:
    1. co to znaczy: "strony www mają 50% kosztów uzyskania"
    2. jakiej wysokosci musialbym odprowadzac podatek do US
    3. w czym jest lepsza umowa o dzielo od umowy/zlecenie w tym przypadku, bo z
    tego co sie doksztalcalem to umowa od dzielo zobowiazuje mnie do
    odpowiedzialnosci za wykonana prace, natomiast umowa/zlecenie nie
    4. jak wiadomo do tworzenia stron www jest potrzebny komputer i
    oprogramowanie, czy jezeli podpisywalbym takowa umow i odprowadzal podatek
    to czy US lub ktos inny moze przeprowadzic kontrole legalnosci
    oprogramowania i sprzetu u mnie w domu na prywatnym komputerze??
    5. no i na koniec czy rachunek ktory wystawilbym mogly sie przydac do czegos
    zleceniodawcy, czy moglby go wprowadzic w koszty czy cos w tym stylu ??

  • 4. Data: 2003-02-22 09:42:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 21 Feb 2003, slash wrote:

> [...]
    [...]
    >+ Mam do tego jeszcze kilka pytan:
    >+ 1. co to znaczy: "strony www mają 50% kosztów uzyskania"

    W przypadku jeśli przedmiotem umowy jest stworzenie własności
    intelektualnej dla podatku nie jest to umowa o dzieło, a właśnie
    sprzedaż takiej wartości.
    Pomijając sprawę rozliczania *faktycznych* kosztów realizacji umowy
    (wolno rozliczać, jak ktoś lubi) - to o ile przy umowie "wykonywanej
    osobiście" 20% przychodu (zapłaty po odliczeniu ZUS) masz prawo
    zaliczyć jako koszt (a koszt *nie* jest opodatkowany !) - to przy
    dochodach "z praw" do kosztu możesz zaliczyć 50% przychodu.

    >+ 2. jakiej wysokosci musialbym odprowadzac podatek do US

    Liczysz tak:
    A - przychód: 1000 zł
    B - z tego koszt: 50% 500 zł
    C - do opodatkowania: 500 zł
    D - z tego 20% zaliczki: 100 zł

    Na koniec roku pozycje "C" ładnie sumujesz w tabelce przychodów,
    a od całości (razem z przychodami z pracy itp.) "wylicza ci się"
    podatek *według skali*.
    Niemniej - efektywny podatek *z pominięciem kosztów* wynosi
    połowę skali :) Przy dużych dochodach sama oszczędność 10% czy 20%
    podatku od połowy kwoty skali chyba pokryje koszt komputera (a co
    najmniej sporą część), zaś formalnie masz na to 50% kwoty podstawy !

    >+ 3. w czym jest lepsza umowa o dzielo od umowy/zlecenie w tym przypadku, bo z
    >+ tego co sie doksztalcalem to umowa od dzielo zobowiazuje mnie do
    >+ odpowiedzialnosci za wykonana prace, natomiast umowa/zlecenie nie

    Dokładniej: wg KC UZ wymaga "zachowania staranności", nie całkiem
    zwalnia od odpowiedzialności. No i w praktyce - jak raz zawalisz
    to to będzie ostatnie zlecenie od klienta :>, więc różnica nie
    taka wielka :)

> [...]
    >+ to czy US lub ktos inny moze przeprowadzic kontrole legalnosci
    >+ oprogramowania i sprzetu u mnie w domu na prywatnym komputerze??

    Kto inny, US nie będzie wnikał: skoro decydujesz się na ryczałtowy
    koszt to nie ma powodu żeby wnikać *jak* go poniosłeś.
    Dla umowy o dzieło masz po to 20% ryczałt żeby "wtopić" koszty
    własne, dla umowy "autorskiej" - rzeczone 50%.
    Ale BSA i policja to już inna sprawa...
    BTW: *wolno* rozliczać "faktycznie poniesione koszty", z zastrzeżeniem
    że nie znalazłem jasnego wykładu czy wolno również zaliczać
    amortyzację :[ Zdecydowanie najprościej liczyć 50% ryczałtu.

    >+ 5. no i na koniec czy rachunek ktory wystawilbym mogly sie przydac do czegos
    >+ zleceniodawcy, czy moglby go wprowadzic w koszty czy cos w tym stylu ??

    Oczywiście - idzie do księgowania jako koszt tak samo jak każde
    zatrudnienie - niezależnie czy to praca, zlecenie czy wykonanie dzieła.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-02-24 15:06:32
    Od: "slash" <s...@d...net>

    A wiec tak poczytalem to sobie i tak to widze:
    Podpisuje umowe o dzielo powiedzmy na kwote 1000 zl,
    po wykonaniu pracy licze ze koszty to 50% czyli zostaje mi
    te 500 zl do opodatkowania z czego jak ladnie napisaliscie 200 zl zaliczki,
    cylko co z ta zaliczka robie wplacam do kasy jakiejs czy trzymam do konca
    roku ??
    A podkoniec roku to co robie rozliczam sie z US na PIT'ach czy jak, no i czy
    przy tej umowie place jakas skladke ZUS ??
    sorry ze tak pytam ale jestem naprawde zielony,
    no i na koniec jezeli do tworzenia stron uzywam komputera na ktorego nie mam
    faktury,
    albo powiedzmy uzywam "komputera w szkole" czy w kafejce,
    no i ostatni wariant to jezeli chcialbym zalozyc firme i powiedzmy firma nie
    wykazywala by dochodow,
    jakiej wysokosci musialbym odprowadzac skladke do ZUS'u zauwazajac ze
    jeszcze sie ucze w szkole sredniej,
    i czy skladke ta musialbym wplacac co miesiac nawet w przypadku zawieszenia
    dzialalnosci ?
    oraz na jaki minimalny okres mozna zawiesic dzialalnosci i po jakim okresie
    od rejestracji
    dzieki ze opowiadacie na moje pytania,
    bo chcialbym rozkrecic wlasny biznes ale jak narazie nie mam podstwa
    prawnych zeby to zrobic a zalezy mi na tym

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...

  • 6. Data: 2003-02-24 15:08:22
    Od: "slash" <s...@d...net>

    jeszcze jedno mi sie przypomnialo - bo dokladnie nie zrozumialem,
    czy przy podpisaniu umowy o dzielo moge wystawic rachunek,
    ktory zleceniodawca moze sobie odliczyc tak jak ma to miejsce w przypadku
    faktury VAT ??

  • 7. Data: 2003-02-24 23:58:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 24 Feb 2003, slash wrote:

> [...]
    >+ cylko co z ta zaliczka robie wplacam do kasy jakiejs czy trzymam do konca

    Ten kto przyjął twój rachunek owych 100zł ci nie wypłaca, do
    ręki dostajesz 400zł a 100zł wędruje "do skarbówki" !
    BTW: skąd wziąłeś 200 zł ?? Przecież podatek liczy się od przychodu
    podlegającego opodatkowaniu a nie przychodu brutto !
    [...]
    >+ A podkoniec roku to co robie rozliczam sie z US na PIT'ach czy jak,

    Tak. Sumujesz wszystkie pozycja od wszystkich zatrudniających
    - oni co dają PIT8B lub PIT11, a ty sumujesz rubryczki i dajesz
    do PIT37/36. Jak zarobisz dużo to dopłacasz :>

    >+ no i czy
    >+ przy tej umowie place jakas skladke ZUS ??

    O dzieło - nie, chyba że przypadkiem o kogoś pracujesz *i* jesteś
    zatrudniony o dzieło.
    [...]
> [...]
    >+ jeszcze sie ucze w szkole sredniej,
    >+ i czy skladke ta musialbym wplacac co miesiac nawet w przypadku zawieszenia

    Tak. Składka liczona od 60% średniej krajowej, coś ponad 600zł. Poczytaj
    grupę *.podatki !!

    *** P O D A N I E ***
    1. Tnij cytaty, wzorem p.Kołodki (z nozyczkami pod ręką :))
    2. Odpowiedzi pisz *pod* cytatami ! Szukałeś kiedyś w archiwach,
    np googlem ?? Wtedy widać co to znaczy "ładnie poukładane
    odpowiedzi"...

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2003-02-24 23:58:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ czy przy podpisaniu umowy o dzielo moge wystawic rachunek,
    >+ ktory zleceniodawca moze sobie odliczyc

    GS