    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: umowa zlecenie czy umowa o dzielo a moze cos innego
    Date: Sat, 22 Feb 2003 10:42:12 +0100

    On Fri, 21 Feb 2003, slash wrote:

    >+ Użytkownik "Wiesia" <w...@p...onet.pl> napisał [...]
    >+ > AFAIR w takim przypadku najlepsza jednak będzie umowa o dzieło (strony www
    >+ > mają 50% kosztów uzyskania), od takiej umowy płaci się tylko podatek bez
    [...]
    >+ Mam do tego jeszcze kilka pytan:
    >+ 1. co to znaczy: "strony www mają 50% kosztów uzyskania"

    W przypadku jeśli przedmiotem umowy jest stworzenie własności
    intelektualnej dla podatku nie jest to umowa o dzieło, a właśnie
    sprzedaż takiej wartości.
    Pomijając sprawę rozliczania *faktycznych* kosztów realizacji umowy
    (wolno rozliczać, jak ktoś lubi) - to o ile przy umowie "wykonywanej
    osobiście" 20% przychodu (zapłaty po odliczeniu ZUS) masz prawo
    zaliczyć jako koszt (a koszt *nie* jest opodatkowany !) - to przy
    dochodach "z praw" do kosztu możesz zaliczyć 50% przychodu.

    >+ 2. jakiej wysokosci musialbym odprowadzac podatek do US

    Liczysz tak:
    A - przychód: 1000 zł
    B - z tego koszt: 50% 500 zł
    C - do opodatkowania: 500 zł
    D - z tego 20% zaliczki: 100 zł

    Na koniec roku pozycje "C" ładnie sumujesz w tabelce przychodów,
    a od całości (razem z przychodami z pracy itp.) "wylicza ci się"
    podatek *według skali*.
    Niemniej - efektywny podatek *z pominięciem kosztów* wynosi
    połowę skali :) Przy dużych dochodach sama oszczędność 10% czy 20%
    podatku od połowy kwoty skali chyba pokryje koszt komputera (a co
    najmniej sporą część), zaś formalnie masz na to 50% kwoty podstawy !

    >+ 3. w czym jest lepsza umowa o dzielo od umowy/zlecenie w tym przypadku, bo z
    >+ tego co sie doksztalcalem to umowa od dzielo zobowiazuje mnie do
    >+ odpowiedzialnosci za wykonana prace, natomiast umowa/zlecenie nie

    Dokładniej: wg KC UZ wymaga "zachowania staranności", nie całkiem
    zwalnia od odpowiedzialności. No i w praktyce - jak raz zawalisz
    to to będzie ostatnie zlecenie od klienta :>, więc różnica nie
    taka wielka :)

    >+ 4. jak wiadomo do tworzenia stron www jest potrzebny komputer i
    >+ oprogramowanie, czy jezeli podpisywalbym takowa umow i odprowadzal podatek
    >+ to czy US lub ktos inny moze przeprowadzic kontrole legalnosci
    >+ oprogramowania i sprzetu u mnie w domu na prywatnym komputerze??

    Kto inny, US nie będzie wnikał: skoro decydujesz się na ryczałtowy
    koszt to nie ma powodu żeby wnikać *jak* go poniosłeś.
    Dla umowy o dzieło masz po to 20% ryczałt żeby "wtopić" koszty
    własne, dla umowy "autorskiej" - rzeczone 50%.
    Ale BSA i policja to już inna sprawa...
    BTW: *wolno* rozliczać "faktycznie poniesione koszty", z zastrzeżeniem
    że nie znalazłem jasnego wykładu czy wolno również zaliczać
    amortyzację :[ Zdecydowanie najprościej liczyć 50% ryczałtu.

    >+ 5. no i na koniec czy rachunek ktory wystawilbym mogly sie przydac do czegos
    >+ zleceniodawcy, czy moglby go wprowadzic w koszty czy cos w tym stylu ??

    Oczywiście - idzie do księgowania jako koszt tak samo jak każde
    zatrudnienie - niezależnie czy to praca, zlecenie czy wykonanie dzieła.

    pzdr, Gotfryd