  • 1. Data: 2003-04-03 08:20:43
    Temat: Sp. Mieszkaniowa - oszyuści, czy pomyłka??
    Od: c...@p...onet.pl

    Poszukuję kogoś, kto doradzilby mi w pewnej sprawie ze spółdzielna
    mieszkaniową. Historia jest taka. Mam względem nich pewną zaległosć i ostatnio
    dostałem pismo, że chcą mnie wykluczyć ze spóldzielni jako członka (mieszkanie
    spółdzielcze własnościowe). Mam 14 dni na uregulowanie kwoty, której pewnie nie
    zbiorę (ok 5000 z odsetkami). W tym samym czasie jednak dostałem pismo i
    naliczony nowy czynsz za mieszkanie o powierzchni 71,2 m/kw. Sęk w tym, że 10
    lat temu płaciłem za 74,6 m/kw. i przez dziesięć lat czynsz od takiej właśnie
    powierzchni. Wyliczyłem sobie, że nadpłata za te 3,5 metra plus odsetki za 10
    lat, plus różnica w czynszach i odsetki to duzo większa kwota. Wie ktoś jak to
    rozegrać , żeby się nie wbić jeszcze na dodatkowe parę tysięcy kosztów
    adwokackich?
    Róznica w metrach najprawdopodobiej polega na tym, że spółdzielnia będzie
    płaciła jakieś tam podatki do miasta w związku z tym chcą żeby tych metrów było
    jak najmniej i stad taki obmiar. Tyle, że to juz chyba jest przestępstwo karane
    przez prokuraturę, nie? Bo jak sie dowiedziałem pocztą pantoflową to sprawa
    dotyczy połowy moich sąsiadów.
    Chyba, że mozliwe jest, żeby mieszkanie "zbiegło" sie o 3,5 metra, ale przecież
    to nie jeansy!
    Bedę bardzo zobowiązany za poradę, albo opis jak sobie z tym poradził ktoś
    inny, jeżeli miał taka historię.
    Wojtek

  • 2. Data: 2003-04-03 08:30:54
    Temat: Odp: Sp. Mieszkaniowa - oszyuści, czy pomyłka??
    Od: "Sandra" <J...@w...pl>

    Użytkownik <c...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:1...@n...onet.pl...
    Wie ktoś jak to
    > rozegrać , żeby się nie wbić jeszcze na dodatkowe parę tysięcy kosztów
    > adwokackich?

    na początek należy zwrocic sie do spółdzielni by pisemnie wyjaśnili róznice
    w pomiarach oczywiscie ksero przydziału dol. do podania...i cierpliwie
    poczekać na odp. ona będzie odp.na nurtujące Cię pytanie ...

    jeśli chodzi o drugą kwestie wyłaczenia cię nalezy również złożyć pismo o
    rozłożenie tej kwoty na raty na gębę nie ma nić wraz z uzasadnieniem a to
    wydłuży czas dla Ciebie no i może a nóż się uda ...tak czy owak będziesz
    miał więcej czasu ...należy pamiętać ,że każde złożone pismo w jakies
    sprawie wstrzymuje jej bieg....

    Sandra

  • 3. Data: 2003-04-03 08:43:03
    Temat: Re: Sp. Mieszkaniowa - oszyuści, czy pomyłka??
    Od: c...@p...onet.pl

> [...]
    > wydłuży czas dla Ciebie no i może a nóż się uda ...tak czy owak będziesz
    > miał więcej czasu ...należy pamiętać ,że każde złożone pismo w jakies

    O pismach to wiem, pytanie brzmi, czy Twoim zdaniem jest szansa na kompensate
    tych długów?

  • 4. Data: 2003-04-03 11:40:30
    Od: "Jarosław Matejczuk" <j...@j...net>

    Użytkownik <c...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > O pismach to wiem, pytanie brzmi, czy Twoim zdaniem jest szansa na
    kompensate
    > tych długów?

    Nie ma szans, bo sp-nia tobie nic nie jest dłużna.
    Sp-nia rozlicza koszty i jak się zmieniają metraże to
    rozlicza po innych metrażach w innych stawkach
    ale zawsze te same koszty.
    Sprawa nie raz wałkowana w praktyce.
    nie wiem jednak czy w sądach.
    ale nie polecam tej drogi.
    zawsze lepiej zasięgnąć informacji np w
    Związku Rewizyjnym w stolycy.
    pzdr,
    JarekM

  • 5. Data: 2003-04-03 11:59:57
    Od: "Milamber" <m...@w...pl>

    Poza tym Spółdzielca nie może potrącac swoich roszczeń z roszczeniami
    Spółdzielni. A odsetki przedawniły ci sie po 3 latach
    Użytkownik "Jarosław Matejczuk" <j...@j...net> napisał w
    wiadomości
    03.jasien.net...

  • 6. Data: 2003-04-03 21:59:48
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Sprzeciw.

    Moim zdaniem w tym wypadku nie masz racji. Jeśli spółdzielnia w jakiejś tam
    uchwale podjęła decyzję, że będzie pobierać czynsz załóżmy 10 zł/mkw, to
    jeśli się okaże, że mieszkanie miało nie 73 a 71 metrów, to 20 zł/miesiąc
    powinni zwrócić. No i roszczenie o zwrot przedawnia się oczywiście po 3
    latach, więc zwrot za 3 lata do tyłu.
    Kontrowersyjna pozostaje sprawa odsetek. No bo oczywiście właściciel
    mieszkania może sam sprawdzić powierzchnie mieszkania, a jak z tego wynika
    nie zrobił tego. Moim zdanie odsetki liczone od dnia wniesienia żądania.
    Powyższe opieram na lekturze art. 358'$2 kc. W tym wypadku miernikiem
    zobowiązania jest kwota czynszu za 1 metr kwadratowy. Ponieważ metraż
    mieszkania raczej nie mógł ulec zmianie, zatem słuszny wydaje się
    stanowisko, iż jeden z dwóch rachunków jest błędny.

    Powyższe stanowisko z jednym zastrzeżeniem. Otóż należy sprawdzić, czy jak
    czasem spółdzielnia nie zmieniła akurat sposobu obliczania metrażu. Dla
    celów wewnętrznych rozliczeń mogli poprzednio brać metraż załóżmy z
    balkonem, a teraz bez. W takim wypadku oczywiście nie mają sensu żadne
    dywagacje na ten temat.

  • 7. Data: 2003-04-04 07:39:17
    Od: "Andrzej i B." <andrzejibeata@"nospam"tlen.pl>

> [...]
    > celów wewnętrznych rozliczeń mogli poprzednio brać metraż załóżmy z
    > balkonem, a teraz bez. W takim wypadku oczywiście nie mają sensu żadne

    Szanowni grupowicze może jednak nie jest tak. Czytając tylko ta grupę (chyba
    tylko na tej mogłem przeczytać tak fachowa odpowiedź) pamiętam wyraźnie iż w
    jednym poście padło iż nowa ustawa ( nie wiem jaka) zmienia sposób
    obliczania powierzchni mieszkania zmieniając stare przepisy z lat 70 gdzie z
    Polska Normą liczyło się w świetle ściany (surowej?) a obecnie jest to
    liczone z ... ( nie pamiętam zwrotu ) co skutkuje przeważnie mniejsza
    powierzchnia. Natomiast balkonu spółdzielnia nie mogła wliczyć zgodnie z
    prawem do pow. mieszkania bo o nim też była mowa. Opieram tą uwagę tylko na
    pamięci tego postu ale może to naprowadzi na właściwy trop i dodam że nie ma
    chyba czegoś takiego jak "dla celów wewnętrznych" w takim przypadku :-) .
    Może jeden telefon do właściwej osoby w spółdzielni powinien to wyjaśnić.
    Pozdrowienia Andrzej

  • 8. Data: 2003-04-04 10:04:06
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    To by wyjaśniało całe zamieszanie ze zmianą powierzchni. Akurat nie
    zauważyłem tej zmiany w przepisach o sposobie obliczania powierzchni. Jeśli
    faktycznie zmiana ta wynika ze sposobu obliczania, to sprawę załatwia
    ostatecznie. Nie można na tej podstawie dochodzić zwrotu nadpłaty na
    spółdzielni, albowiem zmiana powierzchni wynika właśnie ze zmiany sposobu
    obliczenia.
    Kłuci się to cokolwiek z wcześniejszą informacją, jakoby spółdzielnia nie
    wszystkim lokatorom zmieniła powierzchnię, ale może być to wynikiem
    nieznajomości rzeczy przez "Chłopcyka30". Może nie wszystkich zapytał i
    tyle.

  • 9. Data: 2003-04-04 10:51:30
    Od: c...@p...onet.pl

    A wracajac do przedawnienie odsetek, to czy KC nie reguluje sytuacji, kiedy
    poszkodowany dowiedział sie o sprawie po 3 latach??

  • 10. Data: 2003-04-04 11:15:45
    Od: c...@p...onet.pl

    > Poza tym Spółdzielca nie może potrącac swoich roszczeń z roszczeniami
    > Spółdzielni. A odsetki przedawniły ci sie po 3 latach
    A niech Cię! Przez Ciebie musiałem szukac. Ale znalazłem. Nie masz racji. Na
    szczęście ....

    K.C.
    Tytuł VI.

    PRZEDAWNIENIE ROSZCZEŃ

    Art. 117. § 1. Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, roszczenia
    majątkowe ulegają przedawnieniu.

    § 2. Po upływie terminu przedawnienia ten, przeciwko komu przysługuje
    roszczenie, może uchylić się od jego zaspokojenia, chyba że zrzeka się
    korzystania z zarzutu przedawnienia. Jednakże zrzeczenie się zarzutu
    przedawnienia przed upływem terminu jest nieważne.

    § 3. (skreślony).

    Art. 118. Jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej, termin przedawnienia
    wynosi lat dziesięć, a dla roszczeń o świadczenia okresowe oraz roszczeń
    związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - trzy lata.

    A ja nie występuję o roszczenie z prowadzona działalnością.