  • 1. Data: 2002-11-23 16:55:27
    Temat: Slub z obywatelka innego kraju .. co dalej ?
    Od: "Darek " <v...@N...gazeta.pl>

    Witam,
    w najblizszym czasie planuje wziasc slub z obywatelka USA (na terenie
    USA, slub udzielony przez lokalnego sedziego).

    Czytalem gdzies, iz powinienem poinformowac ambasade/konsulat
    Polski o tym, ze zmienilem stan cywilny (by moj zwiazek malzenski byl
    wazny w Polsce) - nie wiem tylko, czy dobrze zapamietalem ta
    informacje.

    Mam w zwiazku z tym pytanie - czy MUSZE wykorzystac do tego
    ambasade/konsulat, czy tez moga zrobic to rodzice w kraju ? Gdyz oplaty
    za tego typu rzeczy sa wysrubowane ($115 za sporzedzenie informacji i
    wyslanie jej do polskiego Urzedu Stany Cywilnego)

    Darek

  • 2. Data: 2002-11-23 19:00:15
    Temat: Odp: Slub z obywatelka innego kraju .. co dalej ?
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Darek <v...@N...gazeta.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:arobtv$bs6$...@n...gazeta.pl...
> [...]
    > za tego typu rzeczy sa wysrubowane ($115 za sporzedzenie informacji i
    > wyslanie jej do polskiego Urzedu Stany Cywilnego)

    Obywatel polski zawierający związek małżeński za granicą ma obowiązek
    posiadać : zaświadczenie o zdolności prawnej do zawarcia związku
    małżenskiego za granicą...takie zaświadczenie uzyska w swoim miejscowym USC
    po złożeniu odp.dokumentacji należy zwrócić uwagę ,ze takie zaświadczenie za
    granicą jest dokumentem terminowym,który traci swoją ważność po upływie 3
    miesięcy.
    Po zawarciu takiego związku należy go umiejscowić tzn. wpisać jego treść do
    ksiąg USC w kraju,wg.miejsca stałego zameldowania w przypadku braku
    zameldowania USC Warszawa Śródmieście.Akt taki należy przetłumaczyć na
    j.polski /tłumaczenie koniecznie przez tłumacza przysięgłego j.polskiego w
    kraju bądź za granicą. Wpisanie treści powyższego dokumentu może nastąpić za
    pośrednictwem konsulatu jak i innych osób.Powinno się zwrócić uwagę na
    dokładną treść aktu,czy dokładnie go sporządzono, czy jest inf. o nazwiskach
    małżonków,dzieci .W innym przypadku gdy umiejscowienie dokonywane będzie
    przez osoby trzecie należy złożyć oświadczenie przed konsulem, i przedłożyć
    odpis oryginału aktu małżeństwa zagranicznego wraz z jego tłumaczeniem i
    oświadczeniem złożonym przed konsulem.Przy tak załatwionej sprawie USC w
    Polsce wystawi akt małżeństwa w języku polskim / oczywiście po dokonanym
    wpisie ile nie mam pojęcia :-) telefonicznie w USC pewnie uzyska się
    informacje:-)

    Tak więc można dokonać powyższej czynności umiejscowienia i przez konsulat i
    przez osoby trzecie...

    Sandra

  • 3. Data: 2002-11-23 20:06:02
    Temat: Re: Slub z obywatelka innego kraju .. co dalej ?
    Od: "Darek " <v...@N...gazeta.pl>

    Na szczescie stan Colorado nie wymaga pisemnych dokumentow swiadczacych
    o zdolnosci/niezdolnosci do zawarcia zwiazku malzenskiego (wystarczy
    slowna przysiega).

    Tak zwany 'Marriage License' juz mamy, z tym udamy sie do urzednika
    ktory bedzie przeprowadzal ceremonie - tego samego dnia powinienem
    dostac kopie 'Marriage Certificate' - domyslam sie, ze to wlasnie
    ten dokument bede musial przedstawic w konsulacie/wyslac rodzicom,
    by przetlumaczyli w Polsce a nastepnie przedlozyli w USC (ciekawe
    tylko, czy wystarczy im poswiadczona kopia, czy tez USC wymagal
    bedzie orginalu (na ktory zapewne trzeba bedzie 2-3 tygodnie poczekac)

    Na polskim zaswiadczeniu o zawarciu malzenstwa za bardzo mi nie zalezy,
    ale nie chce byc z prawem 'na bakier' i zdziwic sie (po powrocie do kraju),
    ze moje malzenstwo nie jest w Polsce wazne (jak to mialo miejsce w kilku
    sytuacjach opisanych na sieci)

    Sandra - dziekuje za szybka odpowiedz,
    Darek

  • 4. Data: 2002-11-23 23:18:39
    Od: "Mirka" <m...@N...gazeta.pl>

    Darek <v...@N...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > Darek
    >
    > -- Twoje malzenswto, zawarte w przepisanej formie przez prawo panstwa w
    ktorym jest zawierane, zawsze bedzie wazne,nawet jezeli akt malzenstwa nie
    bedzie umiejscowiony.Prawo prywatne miedzynarodowe reguluje te kwestie. A
    umiejscowienie dokonywane jest wtedy, kiedy malzonkowie musza poslugiwac sie
    polskim odpisem aktu malzenstwa. Np., kiedy kobieta wymienia paszport, dowod
    osbisty,poniewaz zmienila nazwisko. I nik w Polsce nie moze powolac sie na
    niewaznosc twojego malzenstwa tylko z tego powodu, ze akt nalzenstwa nie
    zostal umiejscowiony. Pozdrawiam.

  • 5. Data: 2002-11-24 08:42:16
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Mirka <m...@N...gazeta.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:arp2cf$kak$...@n...gazeta.pl...

    > ktorym jest zawierane, zawsze bedzie wazne,nawet jezeli akt malzenstwa nie
    > bedzie umiejscowiony

    wcale tego nie neguje :-) ale nie w Polsce

> [...]
    dowod
    > osbisty,poniewaz zmienila nazwisko. I nik w Polsce
    jesli nie umiejscowi? to chyba jednak może się powołać na w Polsce na
    nieważność tego dokumentu ,nie sądzisz?

    nie moze powolac sie na
    > niewaznosc twojego malzenstwa tylko z tego powodu, ze akt nalzenstwa nie
    > zostal umiejscowiony.

    tam tak ale nie tu :-)

    zgadza się,że to służy do wydania odpisu celem zmian innych dokumentów :-)
    ale czego nie życze gdyby coś kiedyś nie wypaliło to legalność przy
    zatwierdzenie poszczegolnych kwestii byłaby troche kłopotliwa i wyciagnie
    się w czasie np. przy legalizacji orzeczenia o rozwodzie gdy nie dokona się
    pewnego porządku we własnych dokumentach :-)
    pozostawmy decyzje zainteresowanemu:-) / dla inf.podaje,że legalizacją
    zajmuje się SO )

    Sandra :-)

  • 6. Data: 2002-11-24 08:47:32
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Sandra <d...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:arq35q$guo$...@a...dialog.net.pl...

    polecam dodatkowo temacik o ważności dokumentów i jak postępować gdy nie
    załatwiło się tego w określonym czasie przez prawo polskie...

    Sandra

  • 7. Data: 2002-11-24 11:02:11
    Od: "Krzysztof " <k...@N...gazeta.pl>

    Sandra <d...@w...pl> napisał(a):

    > wcale tego nie neguje :-) ale nie w Polsce

    Także w Polsce, patrz ustawa Prawo prywatne międzynarodowe, rozdział V.

> [...]
    > się w czasie np. przy legalizacji orzeczenia o rozwodzie gdy nie dokona się
    > pewnego porządku we własnych dokumentach :-)

    Nie wiem czemu nazywasz to legalizacją. Jaka jest podstawa prawna dla
    _wymogu_ rejestracji takiego małżeństwa w polskim urzędzie stanu cywilnego?
    Jaka jest podstawa prawna do twierdzenia, ze obywatel polski ma "obowiązek
    posiadać zaświadczenie...", czy umiejscowić już zawarty związek małżeński?
    Może po prostu się nie znam, dlatego wdzięczny byłbym za bardziej dokładną
    informację, niż że Sandra tak mówi.

    Z tego co ja rozumiem, chodzi tu wyłącznie o _możliwość_ rejestracji aktu
    stanu cywilnego sporządzonego za granicą jak przewidziano w artykule 73
    ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego. I oczywiście, skorzystanie z tej
    możliwości prawdopodobnie może ułatwić wiele spraw w Polsce, ale kiedy i czy
    w ogóle ktoś skorzysta z tego ułatwienia, jest sprawą wyłącznie
    zainteresowanych. I ja osobiście nie wiem, jaki pożytek miałoby w przypadku
    opisywanej tu kwestii obarczanie tą sprawą rodziców, a nie np poczekanie do
    czasu, kiedy sami małżonkowie wybiorą się do Polski. W Colorado rejestracja
    w polskim USC nie jest potrzebna jak sądzę do niczego.

    Pozdrawiam
    Krzysztof

  • 8. Data: 2002-11-24 21:24:27
    Od: "Mirosława Woźniak" <m...@N...gazeta.pl>

    Sandra <d...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Sandra
    >
    > Chetnie poczytam, jesli wskazesz autora i wydawnictwo..
    Ale nie strasz konsekwencjami, ktorych prawo polskie nie przewiduje. Nie ma
    zadnych kar za niedokonanie umiejscownienia aktow stanu cywilnego, poniewaz
    nie ma takiego obowiązku ustawowego.

  • 9. Data: 2002-11-24 21:28:01
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Krzysztof <k...@N...gazeta.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:arqbjj$7ck$...@n...gazeta.pl...

    Każde zdarzenie prawne dot.np.urodzenia dziecka,zawarcia związku
    małżeńskiego powinno być odnotowane w ewidencji /czyli umiejscowione/
    Dz.U.Nr.36,poz..180 z późn.zm.

    > Także w Polsce, patrz ustawa Prawo prywatne międzynarodowe, rozdział V.

    nie spełniając art. 14 i 15 § 2 myśle,że wystąpi problem

    > Nie wiem czemu nazywasz to legalizacją.

    a jak Pan nazwałby w świetle prawa polskiego powyższy przykład?

    Jaka jest podstawa prawna dla
    > _wymogu_ rejestracji takiego małżeństwa w polskim urzędzie stanu
    cywilnego?

    j.w Dz.U

    > Jaka jest podstawa prawna do twierdzenia, ze obywatel polski ma "obowiązek
    > posiadać zaświadczenie..

    kierując się V rozdz.Prawa wyżej wskazanego wczytanie sie w art. 15§2

    .", czy umiejscowić już zawarty związek małżeński?

    w jego własnym interesie winien sprawe załatwić zgodnie z podaną wyżej
    ustawą

    > Może po prostu się nie znam, dlatego wdzięczny byłbym za bardziej dokładną
    > informację, niż że Sandra tak mówi.

    Sandra nie mówi lecz pisze Panie Krzysztofie ...

> [...]
    > ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego. I oczywiście, skorzystanie z tej
    > możliwości prawdopodobnie może ułatwić wiele spraw w Polsce,

    i głównie o to chodziło

    ale kiedy i czy
    > w ogóle ktoś skorzysta z tego ułatwienia, jest sprawą wyłącznie
    > zainteresowanych.

    i pewnie zainteresowany podejmie samodzielnie decyzje :-)

    I ja osobiście nie wiem, jaki pożytek miałoby w przypadku
    > opisywanej tu kwestii obarczanie tą sprawą rodziców,

    nie mogę doszukać się inf. napisanej przez siebie,że jest to obowiązkiem
    bezwzglednym prócz poniższej inf. ,że

> [...]
    oświadczeniem złożonym przed konsulem

    a nie np poczekanie do
    > czasu, kiedy sami małżonkowie wybiorą się do Polski.

    nie widze przeszkód w takim załatwieniu sprawy

    W Colorado rejestracja
    > w polskim USC nie jest potrzebna jak sądzę do niczego.

    a ja nie byłabym do końca tego taka pewna ,życie płata figle i w związku z
    tymi niespodziewanymi figlami :-) dochodzi niekiedy do legalizacji dokumentu
    w SO domniemywam ,że Pan wie o jakim dokumencie mówie ?

    Sandra

  • 10. Data: 2002-11-24 21:37:09
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Mirosława Woźniak <m...@N...gazeta.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:arrg2b$rai$...@n...gazeta.pl...
    > Sandra <d...@w...pl> napisał(a):
    > Ale nie strasz

    nie śmiem nikogo straszyć :-) tego sie jeszcze nie nauczyłam:-)

    Sandra