    From: "Sandra" <d...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Odp: Slub z obywatelka innego kraju .. co dalej ?
    Date: Sun, 24 Nov 2002 22:28:01 +0100

    Użytkownik Krzysztof <k...@N...gazeta.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:arqbjj$7ck$...@n...gazeta.pl...

    Każde zdarzenie prawne dot.np.urodzenia dziecka,zawarcia związku
    małżeńskiego powinno być odnotowane w ewidencji /czyli umiejscowione/
    Dz.U.Nr.36,poz..180 z późn.zm.

    > Także w Polsce, patrz ustawa Prawo prywatne międzynarodowe, rozdział V.

    nie spełniając art. 14 i 15 § 2 myśle,że wystąpi problem

    > Nie wiem czemu nazywasz to legalizacją.

    a jak Pan nazwałby w świetle prawa polskiego powyższy przykład?

    Jaka jest podstawa prawna dla
    > _wymogu_ rejestracji takiego małżeństwa w polskim urzędzie stanu
    cywilnego?

    j.w Dz.U

    > Jaka jest podstawa prawna do twierdzenia, ze obywatel polski ma "obowiązek
    > posiadać zaświadczenie..

    kierując się V rozdz.Prawa wyżej wskazanego wczytanie sie w art. 15§2

    .", czy umiejscowić już zawarty związek małżeński?

    w jego własnym interesie winien sprawe załatwić zgodnie z podaną wyżej
    ustawą

    > Może po prostu się nie znam, dlatego wdzięczny byłbym za bardziej dokładną
    > informację, niż że Sandra tak mówi.

    Sandra nie mówi lecz pisze Panie Krzysztofie ...

    > Z tego co ja rozumiem, chodzi tu wyłącznie o _możliwość_ rejestracji aktu
    > stanu cywilnego sporządzonego za granicą jak przewidziano w artykule 73
    > ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego. I oczywiście, skorzystanie z tej
    > możliwości prawdopodobnie może ułatwić wiele spraw w Polsce,

    i głównie o to chodziło

    ale kiedy i czy
    > w ogóle ktoś skorzysta z tego ułatwienia, jest sprawą wyłącznie
    > zainteresowanych.

    i pewnie zainteresowany podejmie samodzielnie decyzje :-)

    I ja osobiście nie wiem, jaki pożytek miałoby w przypadku
    > opisywanej tu kwestii obarczanie tą sprawą rodziców,

    nie mogę doszukać się inf. napisanej przez siebie,że jest to obowiązkiem
    bezwzglednym prócz poniższej inf. ,że

    Po zawarciu takiego związku należy go umiejscowić tzn. wpisać jego treść do
    ksiąg USC w kraju,wg.miejsca stałego zameldowania w przypadku braku
    zameldowania USC Warszawa Śródmieście.Akt taki należy przetłumaczyć na
    j.polski /tłumaczenie koniecznie przez tłumacza przysięgłego j.polskiego w
    kraju bądź za granicą. Wpisanie treści powyższego dokumentu może nastąpić za
    pośrednictwem konsulatu jak i innych osób.Powinno się zwrócić uwagę na
    dokładną treść aktu,czy dokładnie go sporządzono, czy jest inf. o nazwiskach
    małżonków,dzieci .W innym przypadku gdy umiejscowienie dokonywane będzie
    przez osoby trzecie należy złożyć oświadczenie przed konsulem, i przedłożyć
    odpis oryginału aktu małżeństwa zagranicznego wraz z jego tłumaczeniem i
    oświadczeniem złożonym przed konsulem

    a nie np poczekanie do
    > czasu, kiedy sami małżonkowie wybiorą się do Polski.

    nie widze przeszkód w takim załatwieniu sprawy

    W Colorado rejestracja
    > w polskim USC nie jest potrzebna jak sądzę do niczego.

    a ja nie byłabym do końca tego taka pewna ,życie płata figle i w związku z
    tymi niespodziewanymi figlami :-) dochodzi niekiedy do legalizacji dokumentu
    w SO domniemywam ,że Pan wie o jakim dokumencie mówie ?

    Sandra