  • 1. Data: 2023-06-09 16:57:46
    Temat: Mundur galowy
    Od: Shrek <...@w...pl>

    https://www.o2.pl/informacje/wojskowa-odznaka-usa-u-
    szefa-boa-pentagon-nie-ma-sladu-decyzji-690711416746
    2880a

    Dariusz zięba (ten o antyterrorystów na marszu) twarzy swojej się
    wstydzi i dlatego julki bił zamaskowany, ale okazuje się że
    hamerykańskie ordery sobie do munduru przypina;)

    Są tylko dwa problemu - pierwszy - żeby odebrać hamerykańskie oznaczenie
    potrzebowałby zgody prezydenta a takiej nie miał. I drugi - rozwiązujący
    problem pierwszego - hamburgery nic nie wiedzą o jego orderze.

    No trzeci problem - wolno sobie na polskim mundurze nosić zagraniczne
    ordery? No chyba nie bardzo...

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 2. Data: 2023-06-09 18:30:01
    Temat: Re: Mundur galowy
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.06.2023 o 16:57, Shrek pisze:
> [...]
    > problem pierwszego - hamburgery nic nie wiedzą o jego orderze.
    > No trzeci problem - wolno sobie na polskim mundurze nosić zagraniczne

    Największym problemem jest to, że Amerykanie zaprzeczają, by nadali tę
    odznakę. Bo reszta już wcale nie jest taka oczywista, jak to
    dziennikarze napisali.

    Obowiązek uzyskania zgody Prezydenta RP dotyczy orderów, odznaczeń oraz
    "zaszczytnych tytułów" nadanych przez władze obcego państwa (art. 5 Ust.
    z dnia 16 października 1992 r. o orderach i odznaczeniach). O ile dobrze
    widzę, to jest to Odznaka CIB - Combat Infantryman Badge. To jest
    odznaka, a nie odznaczenie. Nadawane jest - o ile wyczytałem w WIKI -
    przez dowództwo Armii USA. O ile nie będzie tam jakiegoś zamachu stanu,
    to raczej nie są "władze obcego państwa".

    W Ustawie o Policji (art. 63) jest przepis nakazujący uzyskania zgody na
    przynależność do międzynarodowych czy zagranicznych stowarzyszeń.
    Przyznam, że nie przychodzi mi do głowy żaden przepis obligujący
    policjanta do uzyskania zgody na uzyskanie zagranicznej odznaki. Nie
    upieram się, ale chętnie bym poznał, jaki to przepis obliguje policjanta
    do uzyskania jakiejkolwiek zgody. Natomiast odznaczenia zagraniczne nosi
    się do munduru. Nie działa obecnie serwer prawa i nie mogę znaleźć
    odpowiedniego przepisu, ale to dość powszechna praktyka.

    Po za tym, o ile się orientuję, to obowiazek uzyskania zgody na nadanie
    obcokrajowcowi odznaczenia spoczywa na stronie odznaczającej, nie zaś
    odznaczonym. Bo ten - przynajmniej teoretycznie - powinien być
    zaskoczony. Sam wniosek jest niejawny (w Polsce zastrzeżony).
    Oczywiście, jak Ci się każą na galowo stawić na zbiórce, to możesz się
    spodziewać czegoś, no ale wyobraź sobie, ze nagle wręczają Ci
    zagraniczne odznaczenie, a Ty uciekasz, by przed jego przyjęciem napisać
    raport. To byłoby dość kuriozalne. Dlatego - jeśli by zgoda była
    wymagana - to załatwia to odznaczający. W Polsce jest obowiazek
    odpytania za pośrednictwem Ministerstwa Spraw Zagranicznych kraju
    obywatelstwa odznaczanego. Nie znam procedury amerykańskiej, ale
    zdroworozsądkowo powinna być podobna. No bo różne kraje mogą mieć akurat
    różnie.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 3. Data: 2023-06-09 18:46:05
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > przez dowództwo Armii USA. O ile nie będzie tam jakiegoś zamachu stanu,
    > to raczej nie są "władze obcego państwa".

    Ok. Twoja racja.

    > Natomiast odznaczenia zagraniczne nosi
    > się do munduru. Nie działa obecnie serwer prawa i nie mogę znaleźć
    > odpowiedniego przepisu, ale to dość powszechna praktyka.

    Jak zadziała to daj znać - jak dla mnie trochę dziwna sprawa, że polski
    policjant do polskiego munduru nosi amerykańską odznakę wojskową.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 4. Data: 2023-06-09 19:42:08
    Od: n...@o...pl

    Fri, 9 Jun 2023 18:30:01 +0200, w <u5vjvc$jsr$1$RTomasik@news.chmurka.net>,
    Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał(-a):

    > O ile nie będzie tam jakiegoś zamachu stanu,
    > to raczej nie są "władze obcego państwa".

    Władze wojskowe.

  • 5. Data: 2023-06-09 19:45:40
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 09.06.2023 o 18:46, Shrek pisze:

    > Jak zadziała to daj znać - jak dla mnie trochę dziwna sprawa, że polski
    > policjant do polskiego munduru nosi amerykańską odznakę wojskową.

    Mam:

    " 37. Ordery i odznaczenia
    pa?stw obcych nosi si w sposób okreElony przez te
    pa?stwa, odpowiednio po orderach i odznaczeniach
    polskich."

    No ale sam pisałeś, że to nie odznaczenie a odznaka, więc się nie łapie.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 6. Data: 2023-06-09 20:33:43
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.06.2023 o 19:45, Shrek pisze:

> [...]
    > okreElony przez te pa?stwa, odpowiednio po orderach i odznaczeniach
    > polskich." No ale sam pisałeś, że to nie odznaczenie a odznaka, więc

    Serwer nadal nie działa, ale tak z głowy można nosić jedną, albo dwie
    odznaki. Nie kojarzę zakazu noszenia zagranicznej, ale i też tego nie
    wykluczam, bo nigdy się głębiej nad tym nie zastanawiałem. Jestem
    pewien, że można nosić dwie w tym międzynarodową :-) To, że nie ma tego
    w Rozporządzeniu w sprawie odznaczeń, to nie zakaz ich noszenia.

    Serwer nadal nie działa. Znalazłem przez Google jakąś tam wersję
    Rozporządzenia w sprawie umundurowania (z 2009 roku) i tam mamy §41
    mówiący o innych niż wymienione w nich odznakach. W §42.2 mowa jest o
    wybranej przez policjanta odznace organizacji społecznej, zawodowej lub
    sportowej. Nie ma nic o krajowej, a zatem nie będę się upierał, ale moim
    zdaniem, o ile nadano tę odznakę temu policjantowi to akurat w fakcie
    jej noszenia na mundurze nie dopatrywał bym się szczególnego problemu.
    Skoro można nosić odznakę jakiegoś tam stowarzyszenia, to chyba tym
    bardziej odznakę bojową uzyskaną w ramach współdziałania z obcą armią.
    Zakładam, że Inspektor prywatnie jako najemnik nie działał w warunkach
    realnego konfliktu zbrojnego.

    Zastanawiam się, skąd w ogóle problem. Jak dziennikarze ustalili, że
    Dariusz ZIĘBA nie otrzymał tego odznaczenia. Bo jeśli zapytali o to KGP,
    a to odparło, że nic jej na ten temat nie wiadomo i na tej podstawie
    opublikowano artykuł, to może się okazać, że po prostu nic nie wiedzą,
    bo to nie ich sprawa. Nie widzę powodu do informowania strony służbowej
    o uzyskaniu jakiejś odznaki. I jak już pisałem, jeśli nawet jakaś zgoda
    byłaby wymagana, to uzyskanie tej zgody obciąża Armię USA. Generał będąc
    odznaczony mógł uznać, że znają procedurę i jej dopełnili. Nie wpadł bym
    na pomysł pytania przełożonych, czy wyrazili zgodę.

    Nie wiem, kto dokładnie tę odznakę w USA nakłada, ale chciałbym ufać w
    to, że policjant nie kupił sobie odznaki na ALLEGRO i nie przypiął do
    munduru. Natomiast nie wykluczone, że dostał za udział w takim
    przedsięwzięciu, że Amerykanie nie uważają za stosowne udzielać takiej
    informacji dziennikarzom i tyle. Poczytaj, komu i w jakich
    okolicznościach nadawana jest ta odznaka. Co do zasady nie informuje się
    o takich przedsięwzięciach prasy, czy innych dziennikarzy ze względu na
    bezpieczeństwo. Jak zapytali "za co", to amerykanie "dyplomatycznie"
    mogli odpisać, ze nic im na ten temat nie wiadomo, a dziennikarze już
    sobie odczytali to tak, jak chcieli.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 7. Data: 2023-06-09 20:35:22
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.06.2023 o 19:42, n...@o...pl pisze:

    > Władze wojskowe.

    Wojskowe, to jest dowództwo. Władze wojskowe, to w Polsce Minister
    Obrony Narodowej, a w USA, to chyba jakiś Sekretarz Stanu (nie jestem
    pewien). Będę się upierał, że to nie do końca to samo.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 8. Data: 2023-06-09 20:36:28
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Jak zadziała to daj znać - jak dla mnie trochę dziwna sprawa, że polski
    > policjant do polskiego munduru nosi amerykańską odznakę wojskową.
    Jeśli ją otrzymał, to akurat nie widzę w tym niczego niestosownego.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 9. Data: 2023-06-09 20:53:53
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > pewien, że można nosić dwie w tym międzynarodową :-) To, że nie ma tego
    > w Rozporządzeniu w sprawie odznaczeń, to nie zakaz ich noszenia.

    To jest rozporządzenie o tym jak ma wyglądać umundurowanie. Do munduru
    możesz sobie przypinać to co w tym rozporządzeniu a nie co się komu podoba.

    > Zastanawiam się, skąd w ogóle problem.

    W sumie to nie mam. Teoretycznie zięba ma.

    > Bo jeśli zapytali o to KGP,
    > a to odparło, że nic jej na ten temat nie wiadomo i na tej podstawie
    > opublikowano artykuł, to może się okazać, że po prostu nic nie wiedzą,
    > bo to nie ich sprawa.

    Piszą, że pytali hamburgerów.

> [...]
    > bezpieczeństwo. Jak zapytali "za co", to amerykanie "dyplomatycznie"
    > mogli odpisać, ze nic im na ten temat nie wiadomo, a dziennikarze już

    Bez sensu - odpowiedzieli by, że odmawiają odpowiedziedzi.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 10. Data: 2023-06-09 21:33:46
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.06.2023 o 20:53, Shrek pisze:

    > To jest rozporządzenie o tym jak ma wyglądać umundurowanie. Do munduru
    > możesz sobie przypinać to co w tym rozporządzeniu a nie co się komu podoba.

    No i mowa o innych odznakach, a zatem ... o co chodzi?

    > W sumie to nie mam. Teoretycznie zięba ma.

    Sądzisz, że On czyta takie periodyki i się nimi przejmuje? Wątpię.

    > Piszą, że pytali hamburgerów.

    No rozumiem i rozumiem, że też mi nie odpowiesz, kogo, bo też nie wiesz.
    Ale wnosząc po reszcie artykułu, to są podstawy do obaw, czy to ogarnęli
    właściwie. Na pewno nie mają racji co do konieczności uzyskania przez
    Generała zgody Prezydenta oraz zakazu noszenia takiej odznaki do
    polskiego munduru. To nieco podważa moje zaufanie do reszty materiału,
    bo wygląda na to, że niezbyt merytoryczny był ten dziennikarz.

    > Bez sensu - odpowiedzieli by, że odmawiają odpowiedziedzi.

    Zgadzam się z Tobą. Tylko pytanie, o co dokładnie ktoś zapytał i jaka
    była dokładnie odpowiedź. Bo jeśli zapytali przykładowo "za co dostał"
    powiedzmy Ambasady USA, to mogli uzyskać odpowiedź, że nic im na ten
    temat nie wiadomo, by dostał. Ktoś mógł nie ogarnąć, co to dokładnie
    jest i kogo należy odpytać - przy czym to moje obawy, a nie wiedza, bo
    może rzetelnie odpytali wszystkie dowództwa piechoty i oddziałów
    specjalnych uprawnione do nadania odznaki. Z tego co przetłumaczyłem
    translatorem, to do odznaki przedstawia dowódca działań, zaś daje ją
    dowództwo. Jakie? No bo to może być powiedzmy jakieś lokalne dowództwo.
    Amerykanie nie mają dowodów osobistych. Sądzisz, że mają centralną
    ewidencję odznak? Znalazłem po angielsku regulamin i translatorem top
    tłumaczyłem. Jeśli czujesz się na siłach, to spróbuj sam rozkminić, to
    to nadaje. Bo w necie sporo jest kiedy, ale pewnie mają do tego jakąś
    instrukcję, jak to nadawać.

    Ja mam jeszcze jeden pomysł, ale to jest mój wymysł, a nie jakakolwiek
    wiedza merytoryczna. Zdarza się, że podczas współdziałania otrzymuje się
    od kolegów z innej Policji jakąś odznakę. Nikt nie bada, co to dokładnie
    jest. Ja, by się dowiedzieć, co to za odznaka na mundurze Generała, to
    musiałem chwilę poszukać przy pomocy GOOGLE. Przyznam, że nie
    wiedziałem, co to jest bez pomocy Google.

    Mam sam kilka takich pamiątek i przyznam, że nie wpadł bym na pomysł
    ubrania tego do munduru. Mam je w pracy wbite w taką korkową tabliczkę
    na ścianie oraz ustawione na półkach. Ale jeśli ktoś z amerykańskich
    kolegów uhonorował taką odznaką Generała, a ten nie zbadał, że to
    prezent od kolegi, a nie oficjalne odznaczenie, to ... - ale ufam, że to
    nie to, bo by to dość "słabo" wyszło.

    Ponieważ noszenie publicznie odznaczenia bez uprawnień to wykroczenie,
    to zakładam, ze to ktoś wyjaśni. Z tym, ze publiczne pomówienie Generała
    o takie wykroczenie - jeśli by to była nieprawda - to jest dla Redaktora
    Naczelnego dość "gardłowa" sprawa.
    --
    (~) Robert Tomasik