    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Mundur galowy
    Date: Fri, 9 Jun 2023 20:33:43 +0200

    W dniu 09.06.2023 o 19:45, Shrek pisze:

    > Mam: " 37. Ordery i odznaczenia pa?stw obcych nosi si w sposób
    > okreElony przez te pa?stwa, odpowiednio po orderach i odznaczeniach
    > polskich." No ale sam pisałeś, że to nie odznaczenie a odznaka, więc
    > się nie łapie.

    Serwer nadal nie działa, ale tak z głowy można nosić jedną, albo dwie
    odznaki. Nie kojarzę zakazu noszenia zagranicznej, ale i też tego nie
    wykluczam, bo nigdy się głębiej nad tym nie zastanawiałem. Jestem
    pewien, że można nosić dwie w tym międzynarodową :-) To, że nie ma tego
    w Rozporządzeniu w sprawie odznaczeń, to nie zakaz ich noszenia.

    Serwer nadal nie działa. Znalazłem przez Google jakąś tam wersję
    Rozporządzenia w sprawie umundurowania (z 2009 roku) i tam mamy §41
    mówiący o innych niż wymienione w nich odznakach. W §42.2 mowa jest o
    wybranej przez policjanta odznace organizacji społecznej, zawodowej lub
    sportowej. Nie ma nic o krajowej, a zatem nie będę się upierał, ale moim
    zdaniem, o ile nadano tę odznakę temu policjantowi to akurat w fakcie
    jej noszenia na mundurze nie dopatrywał bym się szczególnego problemu.
    Skoro można nosić odznakę jakiegoś tam stowarzyszenia, to chyba tym
    bardziej odznakę bojową uzyskaną w ramach współdziałania z obcą armią.
    Zakładam, że Inspektor prywatnie jako najemnik nie działał w warunkach
    realnego konfliktu zbrojnego.

    Zastanawiam się, skąd w ogóle problem. Jak dziennikarze ustalili, że
    Dariusz ZIĘBA nie otrzymał tego odznaczenia. Bo jeśli zapytali o to KGP,
    a to odparło, że nic jej na ten temat nie wiadomo i na tej podstawie
    opublikowano artykuł, to może się okazać, że po prostu nic nie wiedzą,
    bo to nie ich sprawa. Nie widzę powodu do informowania strony służbowej
    o uzyskaniu jakiejś odznaki. I jak już pisałem, jeśli nawet jakaś zgoda
    byłaby wymagana, to uzyskanie tej zgody obciąża Armię USA. Generał będąc
    odznaczony mógł uznać, że znają procedurę i jej dopełnili. Nie wpadł bym
    na pomysł pytania przełożonych, czy wyrazili zgodę.

    Nie wiem, kto dokładnie tę odznakę w USA nakłada, ale chciałbym ufać w
    to, że policjant nie kupił sobie odznaki na ALLEGRO i nie przypiął do
    munduru. Natomiast nie wykluczone, że dostał za udział w takim
    przedsięwzięciu, że Amerykanie nie uważają za stosowne udzielać takiej
    informacji dziennikarzom i tyle. Poczytaj, komu i w jakich
    okolicznościach nadawana jest ta odznaka. Co do zasady nie informuje się
    o takich przedsięwzięciach prasy, czy innych dziennikarzy ze względu na
    bezpieczeństwo. Jak zapytali "za co", to amerykanie "dyplomatycznie"
    mogli odpisać, ze nic im na ten temat nie wiadomo, a dziennikarze już
    sobie odczytali to tak, jak chcieli.
    --
    (~) Robert Tomasik