    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Mundur galowy
    Date: Fri, 9 Jun 2023 18:30:01 +0200

    W dniu 09.06.2023 o 16:57, Shrek pisze:
    > https://www.o2.pl/informacje/wojskowa-odznaka-usa-u-
    szefa-boa-pentagon-nie-ma-sladu-decyzji-690711416746
    2880a
    > Dariusz zięba (ten o antyterrorystów na marszu) twarzy swojej się
    > wstydzi i dlatego julki bił zamaskowany, ale okazuje się że
    > hamerykańskie ordery sobie do munduru przypina;)
    > Są tylko dwa problemu - pierwszy - żeby odebrać hamerykańskie oznaczenie
    > potrzebowałby zgody prezydenta a takiej nie miał. I drugi - rozwiązujący
    > problem pierwszego - hamburgery nic nie wiedzą o jego orderze.
    > No trzeci problem - wolno sobie na polskim mundurze nosić zagraniczne
    > ordery? No chyba nie bardzo...

    Największym problemem jest to, że Amerykanie zaprzeczają, by nadali tę
    odznakę. Bo reszta już wcale nie jest taka oczywista, jak to
    dziennikarze napisali.

    Obowiązek uzyskania zgody Prezydenta RP dotyczy orderów, odznaczeń oraz
    "zaszczytnych tytułów" nadanych przez władze obcego państwa (art. 5 Ust.
    z dnia 16 października 1992 r. o orderach i odznaczeniach). O ile dobrze
    widzę, to jest to Odznaka CIB - Combat Infantryman Badge. To jest
    odznaka, a nie odznaczenie. Nadawane jest - o ile wyczytałem w WIKI -
    przez dowództwo Armii USA. O ile nie będzie tam jakiegoś zamachu stanu,
    to raczej nie są "władze obcego państwa".

    W Ustawie o Policji (art. 63) jest przepis nakazujący uzyskania zgody na
    przynależność do międzynarodowych czy zagranicznych stowarzyszeń.
    Przyznam, że nie przychodzi mi do głowy żaden przepis obligujący
    policjanta do uzyskania zgody na uzyskanie zagranicznej odznaki. Nie
    upieram się, ale chętnie bym poznał, jaki to przepis obliguje policjanta
    do uzyskania jakiejkolwiek zgody. Natomiast odznaczenia zagraniczne nosi
    się do munduru. Nie działa obecnie serwer prawa i nie mogę znaleźć
    odpowiedniego przepisu, ale to dość powszechna praktyka.

    Po za tym, o ile się orientuję, to obowiazek uzyskania zgody na nadanie
    obcokrajowcowi odznaczenia spoczywa na stronie odznaczającej, nie zaś
    odznaczonym. Bo ten - przynajmniej teoretycznie - powinien być
    zaskoczony. Sam wniosek jest niejawny (w Polsce zastrzeżony).
    Oczywiście, jak Ci się każą na galowo stawić na zbiórce, to możesz się
    spodziewać czegoś, no ale wyobraź sobie, ze nagle wręczają Ci
    zagraniczne odznaczenie, a Ty uciekasz, by przed jego przyjęciem napisać
    raport. To byłoby dość kuriozalne. Dlatego - jeśli by zgoda była
    wymagana - to załatwia to odznaczający. W Polsce jest obowiazek
    odpytania za pośrednictwem Ministerstwa Spraw Zagranicznych kraju
    obywatelstwa odznaczanego. Nie znam procedury amerykańskiej, ale
    zdroworozsądkowo powinna być podobna. No bo różne kraje mogą mieć akurat
    różnie.

    --
    (~) Robert Tomasik