  • 1. Data: 2012-04-03 23:08:53
    Temat: Legalność oprogramowania
    Od: Radek D <r...@p...onet.pl>

    W niedalekich planach mam zamiar rozpocząć działalność gospodarczą
    związaną po części z komputerem. Nie licząc 2-3 programów, które zakupię
    pozostaje jeszcze kwestia legalności oprogramowania darmowego dla
    użytkowników domowych - i tu mam kilka pytań:
    -w momencie, kiedy zaczynam używać komputera "domowego" do działalności
    zarobkowej automatycznie staje się on "firmowy" - czyli całe
    oprogramowanie jakie na nim mam musi być w wersji komercyjnej ?
    -czy to tyczy się programów, których nie wykorzystuję do celów
    zarobkowych ? - powiedzmy, że zarabiam na programowaniu to czy na tym
    kompie mogę mieć przeglądarkę plików graficznych w wersji dla
    użytkowników domowych
    -innego komputera domowego mam zamiar używać (oprócz normalnego domowego
    użytku) jako backup danych zarobkowych - czy on także zmieni statu na
    "firmowy"
    -w przypadku kontroli czy będą się czepiali innych domowych PC i
    próbowali udowodnić, że na nich też powinno być oprogramowanie komercyjne

  • 2. Data: 2012-04-04 07:28:49
    Temat: Re: Legalność oprogramowania
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Radek D napisa?(a):

    [...]

    Wszystko o co pytasz powinno być napisane w treści licencji
    konkretnych programów.

    j.

    --
    "Wibbly Wobbly TIMEY WIMEY!!!"

  • 3. Data: 2012-04-04 12:08:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Apr 2012, januszek wrote:

    > Radek D napisa?(a):
    >
    > [...]
    >
    > Wszystko o co pytasz powinno być napisane w treści licencji
    > konkretnych programów.

    Ale owo "powinno" nie ma znaczenia prawnego, zazwyczaj wynikajacego
    z aktów prawnych, raczej "fajnie by było jakby licencja przewidywała
    odpowiedz na to pytanie".
    Zasadne jest i pytanie i odpowiedz, ale mimo Twojej odpowiedzi
    pozostaje interpretacja "defaultów" dla przypadków których licencja
    nie obejmuje.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2012-04-04 20:52:17
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    W dniu 03.04.2012 23:08, Radek D pisze:
> [...]
    > pozostaje jeszcze kwestia legalności oprogramowania darmowego dla
    > użytkowników domowych - i tu mam kilka pytań:
    moment. skoro kupujesz programy, to chyba też kupiłeś komputer? Bo jeśli
    firmowe programy instalujesz na komputerze domowym - staje się on
    komputerem firmowym. "staje się" bo coś tam odliczyłeś, więc
    potrzebujesz go w firmie a nie w domu
    > -w momencie, kiedy zaczynam używać komputera "domowego" do działalności
    > zarobkowej automatycznie staje się on "firmowy" - czyli całe
    > oprogramowanie jakie na nim mam musi być w wersji komercyjnej ?
    tak właśnie wcześniej napisałem, ale wynika to z Twoich potrzeb, a nie z
    jakiegoś przymusu.
> [...]
    > zarobkowych ? - powiedzmy, że zarabiam na programowaniu to czy na tym
    > kompie mogę mieć przeglądarkę plików graficznych w wersji dla
    no i tu właśnie mamy problem ze słowem licencja. Wszystko zależy od niej
    i interpretacji tych co przeprowadzą kontrole.

    > -innego komputera domowego mam zamiar używać (oprócz normalnego domowego
    > użytku) jako backup danych zarobkowych - czy on także zmieni statu na
    > "firmowy"
    nie. bo nie będzie on wykorzystywany w firmie.
    > -w przypadku kontroli czy będą się czepiali innych domowych PC i
    > próbowali udowodnić, że na nich też powinno być oprogramowanie komercyjne
    zrobią co zechcą. jak Ci się to bardzo nie podoba, tam gdzie możesz
    używaj linuksa.
    ToMasz

  • 5. Data: 2012-04-05 00:32:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Apr 2012, ToMasz wrote:

> [...]
    > firmowym. "staje się" bo coś tam odliczyłeś, więc potrzebujesz go w firmie

    Możesz podac kontekst, a najlepiej przepis dotyczacy tego "stawania się"?
    Bo sprawa wcale nie wyglada tak prosto.
    Z cywilnoprawnego p. widzenia nie istnieje przekwalifikowanie "do firmy",
    bo przy 1-osobowej DG nie ma czynnosci cywilnoprawnej która skutkuje
    zmiana statusu przedmiotu. Firma to wprost (z przepisu KC) nazwa pod
    która osoba fizyczna prowadzi DG, przy wszelkich wskazaniach podmiotowych
    podmiotem jest po prostu osoba przedsiębiorcy.
    Pewnym kryterium które mogłoby wskazywać na "zaliczenie do firmy"
    jest ujęcie w "majatku firmowym" dla celów podatkowych.
    Ale tu sytuacja się zmieniła od 2003 - w tymże roku ktos w koncu
    poprawił przepisy, bo wczesniej rzeczywiscie kryterium było "używanie
    do DG" (mogło to być tylko używanie czesciowo do DG!), co doprowadziło
    do wyroku NSA, akceptujacego stanowisko US iż sprzęt (już nie
    pamiętam co to było) poprzez fakt wykorzystywania w DG staje się
    "zaliczony do majatku w DG", co skutkuje konsekwencjami przy
    próbie sprzedaży.
    Takie postawienie sprawy oczywiscie natychmiast doprowadziłoby
    do małej rewolucji wobec osób które kiedykolwiek choć jeden
    przejazd samochodu, który nigdy nie był wprowadzony do żadnej
    DG, rozliczyły "kilometrówka".
    Przepis został więc czym prędzej zmieniony, tyle że nie
    pamiętam czy *na* rok 2003 czy *w* roku 2003 (jako obowiazujacy
    od 2004), od tego czasu kryterium jest "ujęcie w ewidencji"
    (wyposażenia lub ST).

    No własnie to nie jest oczywiste.
    Patrz samochód rozliczany "kilometrówka" - uważasz, ze w momencie
    sprzedaży przychód zaliczysz do przychodów z DG?

    > - czyli całe
    > tak właśnie wcześniej napisałem, ale wynika to z Twoich potrzeb,
    > a nie z jakiegoś przymusu.

    Chciałbym wyraznie zaznaczyć: *nie* odnoszę się do wniosku generalnego
    z dyskusji, nie mam zamiaru przesadzać kryterium "firmowosci" :)
    Pytam po dobroci o *przepis*, ustanawiajacy "firmowosc",
    z zastrzeżeniem wyżej (że wiem iż taki przepis *był* i że został
    zmieniony).

    > no i tu właśnie mamy problem ze słowem licencja.
    > Wszystko zależy od niej i interpretacji tych co przeprowadzą kontrole.

    Tu się oczywiscie zgodzę.
    Jak zwykle pozostaje pytanie, co wynika z przepisów jesli licencja
    nie wskazuje, czy ograniczenia dotycza używania w celu DG czy też
    używania na komputerze wykorzystywanym w DG.
    IMO to sa (jednak) dwie różne sprawy :)

    > nie. bo nie będzie on wykorzystywany w firmie.

    A to "backup" stanowi jakas inna funkcjonalnosc komputera, niż
    np. trzymanie arkuszy Excela z fakturami?

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2012-04-05 15:29:51
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

> [...]
    > zarobkowej automatycznie staje się on "firmowy" - czyli całe
    > oprogramowanie jakie na nim mam musi być w wersji komercyjnej ?

    Skoro używasz komputera w firmie, to możesz też używać do tego całego
    zainstalowanego na nim oprogramowania.

> [...]
    > zarobkowych ? - powiedzmy, że zarabiam na programowaniu to czy na tym
    > kompie mogę mieć przeglądarkę plików graficznych w wersji dla

    Ale możesz też przeglądać "służbowe" obrazki.

    No i wiele zależy od konkretnej licencji - należy odróżnić "do celów
    zarobkowych" od "przez firmę".

    > -innego komputera domowego mam zamiar używać (oprócz normalnego domowego
    > użytku) jako backup danych zarobkowych - czy on także zmieni statu na
    > "firmowy"

    Przecież wykorzystujesz w ten sposób do działalności firmy.

    Komputery obecnie są na tyle tanie, że warto mieć "odrębność majątkową"
    firmy i domu.

    > -w przypadku kontroli czy będą się czepiali innych domowych PC i
    > próbowali udowodnić, że na nich też powinno być oprogramowanie komercyjne

    Ach, kontrole mogą się przyczepić do wszystkiego - kiedyś matołki z
    kontroli skarbowych naliczały ludziom podatki od darowizny za stosowanie
    nieodpłatnego oprogramowania.

    Może trochę inaczej - jakiego oprogramowania chcesz używać?

  • 7. Data: 2012-04-05 15:53:08
    Od: Radek D <r...@p...onet.pl>

    > Może trochę inaczej - jakiego oprogramowania chcesz używać?

    Oprogramowanie - do obróbki fotografii + kilka systemowych:

    -Win7 + Total Commander
    -Lightroom + PS Elements + Fastone Image Viewer

    A co z LibreOffice, AIMP, VLC ?

  • 8. Data: 2012-04-05 22:40:13
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 05.04.2012 15:53, Radek D pisze:

    > Oprogramowanie - do obróbki fotografii + kilka systemowych:
    >
    > -Win7 + Total Commander
    > -Lightroom + PS Elements + Fastone Image Viewer

    Nie łatwiej postawić np. openSuSE i nie wozić się z windowsowymi
    licencjami? I nie wiem co konkretne będzie robił tymi programami, ale mi
    się ładnie pracuje na GIMPie z różnymi wtyczkami.

    > A co z LibreOffice,

    Nie widzę ograniczeń w ich licencji.

    > AIMP, VLC ?

    Nie chce mi się szukać, co to...

  • 9. Data: 2012-04-06 14:35:58
    Od: Radek D <r...@p...onet.pl>

    > Nie łatwiej postawić np. openSuSE i nie wozić się z windowsowymi
    > licencjami? I nie wiem co konkretne będzie robił tymi programami, ale mi
    > się ładnie pracuje na GIMPie z różnymi wtyczkami.

    Ładnych kilka lat temu za namową kolegi zainstalowałem Linuxa (już nie
    pamiętam jaką dystrybucję) i odpaliłem na niej GIMPa - po kilku
    operacjach wieszał cały system do tego stopnia, że kumpel nie dał rady
    go odpalić - i tak kilka razy pod rząd. Kumpel swego czasu pisał
    artykuły do gazet i programował na Linuxie w kilku językach.

    A może inaczej - system ma być dla mnie "przeźroczysty" obojętnie co
    byle by jak najszybciej wykonał to co chcę bez zbędnych komplikacji.
    Lightroom jest dla mnie podstawowym narzędziem do obróbki zdjęć i nie
    zamierzam nic tutaj zmieniać.