    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Thu, 5 Apr 2012 00:32:29 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Legalność oprogramowania

    On Wed, 4 Apr 2012, ToMasz wrote:

    > moment. skoro kupujesz programy, to chyba też kupiłeś komputer? Bo jeśli
    > firmowe programy instalujesz na komputerze domowym - staje się on komputerem
    > firmowym. "staje się" bo coś tam odliczyłeś, więc potrzebujesz go w firmie
    > a nie w domu

    Możesz podac kontekst, a najlepiej przepis dotyczacy tego "stawania się"?
    Bo sprawa wcale nie wyglada tak prosto.
    Z cywilnoprawnego p. widzenia nie istnieje przekwalifikowanie "do firmy",
    bo przy 1-osobowej DG nie ma czynnosci cywilnoprawnej która skutkuje
    zmiana statusu przedmiotu. Firma to wprost (z przepisu KC) nazwa pod
    która osoba fizyczna prowadzi DG, przy wszelkich wskazaniach podmiotowych
    podmiotem jest po prostu osoba przedsiębiorcy.
    Pewnym kryterium które mogłoby wskazywać na "zaliczenie do firmy"
    jest ujęcie w "majatku firmowym" dla celów podatkowych.
    Ale tu sytuacja się zmieniła od 2003 - w tymże roku ktos w koncu
    poprawił przepisy, bo wczesniej rzeczywiscie kryterium było "używanie
    do DG" (mogło to być tylko używanie czesciowo do DG!), co doprowadziło
    do wyroku NSA, akceptujacego stanowisko US iż sprzęt (już nie
    pamiętam co to było) poprzez fakt wykorzystywania w DG staje się
    "zaliczony do majatku w DG", co skutkuje konsekwencjami przy
    próbie sprzedaży.
    Takie postawienie sprawy oczywiscie natychmiast doprowadziłoby
    do małej rewolucji wobec osób które kiedykolwiek choć jeden
    przejazd samochodu, który nigdy nie był wprowadzony do żadnej
    DG, rozliczyły "kilometrówka".
    Przepis został więc czym prędzej zmieniony, tyle że nie
    pamiętam czy *na* rok 2003 czy *w* roku 2003 (jako obowiazujacy
    od 2004), od tego czasu kryterium jest "ujęcie w ewidencji"
    (wyposażenia lub ST).

    No własnie to nie jest oczywiste.
    Patrz samochód rozliczany "kilometrówka" - uważasz, ze w momencie
    sprzedaży przychód zaliczysz do przychodów z DG?

    > - czyli całe
    > tak właśnie wcześniej napisałem, ale wynika to z Twoich potrzeb,
    > a nie z jakiegoś przymusu.

    Chciałbym wyraznie zaznaczyć: *nie* odnoszę się do wniosku generalnego
    z dyskusji, nie mam zamiaru przesadzać kryterium "firmowosci" :)
    Pytam po dobroci o *przepis*, ustanawiajacy "firmowosc",
    z zastrzeżeniem wyżej (że wiem iż taki przepis *był* i że został
    zmieniony).

    > no i tu właśnie mamy problem ze słowem licencja.
    > Wszystko zależy od niej i interpretacji tych co przeprowadzą kontrole.

    Tu się oczywiscie zgodzę.
    Jak zwykle pozostaje pytanie, co wynika z przepisów jesli licencja
    nie wskazuje, czy ograniczenia dotycza używania w celu DG czy też
    używania na komputerze wykorzystywanym w DG.
    IMO to sa (jednak) dwie różne sprawy :)

    > nie. bo nie będzie on wykorzystywany w firmie.

    A to "backup" stanowi jakas inna funkcjonalnosc komputera, niż
    np. trzymanie arkuszy Excela z fakturami?

    pzdr, Gotfryd